Paríž a Berlín sa v spore o agrárny sektor dostali do časovej tiesne

Paríž/Berlín 14. októbra (TASR) - Desať dní pred dôležitým summitom EÚ v Bruseli sa ešte nenašlo riešenie nemecko-francúzskeho sporu o zmeny v agrárnom ...

Paríž/Berlín 14. októbra (TASR) - Desať dní pred dôležitým summitom EÚ v Bruseli sa ešte nenašlo riešenie nemecko-francúzskeho sporu o zmeny v agrárnom sektore spoločenstva. Nemecký spolkový kancelár Gerhard Schröder trvá na odbremenení finančného zaťaženia svojej krajiny. Pritom poukazuje na ťažkosti nemeckého rozpočtu. Francúzsky prezident Jacques Chirac však trvá na zachovaní súčasnej úrovne poľnohospodárskych dotácií a odmieta ich postupné znižovanie.

Zvláštnosťou tohto problému je fakt, že Nemecko platí do spoločného rozpočtu 29,6 EUR miliardy viac, ako z neho dostáva a Francúzsko naproti tomu získava o 21,2 miliardy EUR viac než do spoločnej pokladnice spoločenstva odvádza.

Nemecko požaduje zmeny v agrárnej subvenčnej politike aj preto, lebo ak by sa súčasný systém zachoval aj po roku 2004, keď sa EÚ rozšíri o 10 krajín, potom by Nemecko do roku 2013 muselo do spoločnej pokladnice dodatočne odviesť o 80 miliárd EUR viac. Nemecký denník Handelsblatt uvádza, že toto číslo získal z dôverných zdrojov berlínskeho ministerstva financií.

Paríž zatiaľ odmieta aj nemecký kompromisný návrh. Podľa neho by sa priame subvencie poskytovali nových členom od roku 2004, ale o dva roky neskôr by sa začalo s ich plošným znižovaním. Berlínske ministerstvo financií vyrátalo, že ak by sa subvencie znižovali po roku 2004 ročne o 2 %, do roku 2013 by nemecký rozpočet získal úľavu 7,5 miliardy EUR.

V EÚ sa v tomto spore vyhranili dva tábory. Požiadavku Nemecka podporujú aj iní netto prispievatelia do spoločného rozpočtu ako Holandsko, Británia a Švédsko, kým za Francúzskom stoja členovia EÚ, ktorí majú z dotácií veľký prospech.

(1 EUR = 41,943 SKK)

* jns

* * *

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 723
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 930
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 113
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 831
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 678
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 445
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 100
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 020
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 855
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 471

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.