ROZHOVOR KAROLA SUDORA

Režisérka filmu o predajcoch: Šmejdi vám vymyjú mozog

Predajca priznal, že ak by na takú akciu šla jeho babička, radšej by jej zlomil nohy, tvrdí Silvie Dymáková.

Narodila sa v roku 1982 v Hradci Králové. Od 17 rokov spolupracovala s televíziami aj rádiami, pracovala ako redaktorka, strihačka aj režisérka, známou sa stala v televízii Prima. Vlastní malú produkčnú firmu. Režírovala športovo-sociálny dokument(Zdroj: Gabriel Kuchta)

Jeden predajca priznal, že ak by na takú akciu mala ísť jeho babička, radšej by jej zlomil nohy, tvrdí v rozhovore režisérka Šmejdov Silvie Dymáková.

Koľko šmejdov ste si kúpili za svoj život?

Jednu šialenú zbytočnosť som si kúpila práve pri natáčaní filmu, šlo o pekáč s keramickou vrstvou za tritisíc korún. To bol zámer. V bežnom živote som narazila na šmejdy autá, telefóny či iné veci. Nik ma však do ich kúpy nenútil, takže to môžem vyčítať len sebe.

Všimol som si, že časť ľudí pri debate o dôchodcoch na predvádzacích akciách zastáva postoj typu „tak im treba, keď sú hlúpi. Kto im tam káže chodiť a kupovať blbosti?“

Aj ja som si pôvodne myslela, že tí ľudia sú hlúpi, ale už dlho ich za takých nepovažujem. Hlúpa som bola skôr ja, lebo som to videla čiernobielo. Samozrejme, nie každému sa dá pomôcť, vždy sa nájdu tí, čo tam budú chodiť, lebo sa to stalo ich hobby.

Lenže je tu aj veľká skupina tých, ktorým to už jednoducho nemyslí, napríklad aj preto, že sa u nich rozbieha starecká demencia. A že niekto starne a začne mu vynechávať mozog, predsa nie je žiadne previnenie. Sami nevieme, ako sa budeme správať o 20, 30 či 50 rokov.

Seniormi sa manipuluje na princípe hracieho automatu

Prišli ste na to, prečo tam seniori jazdia?

Lebo my, mladší, na nich kašleme. Nevšímame si ich, takže na tom máme nemalý podiel viny. Chodia tam, lebo nechcú byť sami, nebaví ich pozerať sa stále na televíziu, trebárs na Šlágr TV, kde od rána do večera púšťajú odrhovačky a dychovky. Často je to ich jediná zábava. Pre nich platí, že nie je dôležité, koľko minú, ale koľko ušetria.

Sú teda ľahko manipulovateľní?

Áno. Keď im príde leták, v ktorom sa uvádza, že niečo dostanú zdarma, jednoducho idú. Nechcú byť doma sami, chcú dostať niečo zadarmo a prípadne urobiť radosť vnúčatám. Veria, že si darčekmi kúpia ich čas. To je však blbosť.

Aspekt závislosti sa u nich tvorí tak, že predajcovia sa niekedy správajú menej primitívne, inokedy agresívne, niekedy im darčeky dajú, inokedy ich oklamú. Ide teda o princíp hracieho automatu, keď raz vyhráte a inokedy nie. V tej chvíli vás majú v hrsti.

Keby sa predajcovia vždy správali dobre a dávali všetky sľúbené darčeky, nikdy by nedocielili taký efekt závislosti, a nikdy by na ich akcie nechodilo tak veľa ľudí. Celé je to teda o kombinácii samoty, manipulácie, závislosti a snahy seniorov dokázať si, že ešte nepatria do starého železa. Odsúdiť ich je veľmi ľahké, nie však správne.

Čo predajcovia? Príčetný človek sa predsa musí hanbiť za to, ak predáva šmejdy za obrovské sumy, ak vrieska po dôchodcoch, vydiera ich a uráža. Tí mladí chlapci v ružových košeliach a lacných oblekoch, ktorí sa hrajú na manažérov, hoci sú horší od trhovníkov, sú predsa otrokmi vlastnej hlúposti.

Viete, ako ich volám? Dvadsaťpäťroční nadsamci v ružových košeliach, ktorí sú nabití testosterónom.

Predajca by vlastnej babičke radšej zlomil nohy

Kde je ich morálka, ak dokážu vydierať starého človeka, nedať mu obed či vyhodiť ho z autobusu, ak mu dokážu podstrčiť zmluvu o kúpe, hoci vedia, že ten človek na to objektívne nemá?

Tiež som sa na nich pôvodne pozerala ako na jednoznačne zlých ľudí a vinníkov celého problému. Je to však inak. Niektorí medzi nimi sú prepustení z výkonu trestu, čiže sedeli vo väzení. Pre firmy je totiž ľahké a výhodné zlanáriť človeka, ktorý nemá veľa možností. Iní zase mali problémy s drogami. Keď takým ľuďom dáte peniaze, oblek a košeľu, je to váš človek, ktorý bude fungovať, ako požadujete. Navyše vidia, že všetci okolo nich sa správajú rovnako, takže im to ani nepríde zvrátené. Časom sa to pre nich stáva normou.

V súkromí môžu byť normálni?

Ľudská psychika je ohybná a schopná mnohých vecí. Poviem extrémny príklad - koncentračné tábory. Dozorcom v nich tiež prišlo normálne zabíjať ľudí. Alebo spomeňme experiment doktora Zimbarda, ktorý rozdelil študentov na väzňov a bacharov. Po čase musel pokus ukončiť, lebo bachari sa do svojich rolí vžili tak, že to prerástlo do fyzického násilia. Takto prijali svoje roly aj predajcovia. Dokonca sa medzi sebou zabávajú, kto dôchodcom predá tovar na základe väčšej kraviny či lži.

Človek by skôr čakal, že ak niekto nastúpi ako predajca a zistí, o čo ide, okamžite odíde.

Povedzme, že sa na tú pozíciu prihlási niekto sociálne slabší, bez skúseností a peňazí. Všetko toto mu tá firma poskytne. Ak by sa začal „cukať“, lebo by v ňom náhodou zvíťazila morálka, firma vždy môže povedať, aby jej vrátil tisícky eur, ktoré investovala do jeho školenia a podobne. Potom sa odchádza len ťažko. Ten systém je naozaj prepracovaný. Morálka vo vás môže hlodať, ak si však zvyknete na vysokú životnú úroveň a ľahko zarobené peniaze, neodídete, najmä ak je manželka zvyknutá kupovať si každý týždeň nové topánky a užívať si luxusnú chalupu s luxusným autom.

Spomeniem skúsenosť, ktorá sa stala mojej kolegyni a psychologičke Romane Mazalovej. Na jednej predvádzacej akcii prišla za predajcom a ten tvrdil, že musí ihneď podpísať kúpnu zmluvu. Využila moment prekvapenia a spýtala sa ho, či sa nehanbí za to, čo robí, a či by na takú akciu pustil svoju babičku. Nečakal to, na chvíľu vypadol z roly a povedal, že by jej radšej zlomil nohy. Okamžite sa však spamätal a pokračoval ako predtým.

Tak fungujú sekty.

Presne. Trúfam si povedať, že ide o rovnaký sociálny konštrukt.

1.jpg

Dôchodcovia odhadzovali barly a utekali za hrncom

Dôchodcovia k predajcovi vzhliadajú ako k vodcovi. Atmosféra od nasvietenia, rozloženia tovaru až po manipulačné techniky, to všetko mi pripomínalo práve naboženské seansy. Jedny sľubujú zázračné hrnce a večné zdravie, druhí zase spásu.

Určite. Ešte kým príde autobus s obeťami, predajcovia komunikujú s vodičom a vedia, koľko ich bude. Presne na taký počet pripravia stoličky, aby žiadna nebola voľná, aby dosiahli efekt plnej sály. Teritórium je rozdelené tak, že všetkých majú pod kontrolou.

Osobne som si tam pripadala, akoby ma sledoval bachar. Neraz sa mi stalo, že jeden sledoval výhradne mňa, a keď som chcela siahnuť do tašky alebo som sa príliš vrtela, rečník zmĺkol a čakal. Aj preto som sa bála, či u mňa neobjavia skrytú kameru.

Kult rečníka je silný?

Uctievajú ho. Rečník sa zámerne správa nadradene aj voči svojim kolegom. Dáva im pokyny a rozkazy, takže dôchodcovia tomu začnú rozumieť tak, že ten človek je mimoriadne dôležitý. Je to akýsi guru.

Manipulácia sa začína už pri vstupe. Keď vchádzate, hrajú piesne Heleny Vondráčkovej. Venujú sa vám pekní mladí chlapi v oblekoch. Tí tvrdia, že predávajú výrobky, ktoré vyhrali všetky možné svetové súťaže domácich spotrebičov a podobne, jednoducho bludy a nezmysly.

Preto si nemyslím, že koncept akcií tvoril hlupák. Na to, ako je to premyslené, v tom musel byť zaangažovaný trebárs psychológ.

Nemám to potvrdené, ale tipujem, že ten, kto to vymyslel, musel byť odborník. Ostatné firmy tento úspešný koncept kopírujú.

Koniec koncov, vy sama ste takmer podľahli a kúpili si nejaký tovar.

Presne tak, skoro som si kúpila zázračný hrniec, o ktorom tvrdili, že vás pomaly ráno sám pozdraví. Jeden stál 20- až 30-tisíc českých korún. Keď predajca vyhlásil súťaž, že ho vyhrá ten, čo pri ňom bude prvý, a keď som videla, ako dôchodcovia odhadzujú barly a utekajú k nemu, chytilo ma to.

Potom však prišla vnútorná facka, lebo som si uvedomia tú perfektnú manipuláciu. Odvtedy viem, že to nie je len o veku, ale aj o kombinácii manipulačných techník a obrovského množstva informácií, čím predajca dosiahne, že sa vám vypne mozog. V konečnom dôsledku ste len bábkou, ktorá na všetko automaticky prikyvuje.

11.jpg

Seniori si svoju chybu uvedomia, až keď je neskoro.

Plakala som a nemohla to zostrihať

Na koľkých predvádzacích akciách ste boli?

Asi na pätnástich.

Keď ste videli, čo tam tým bezbranným robia, plakali ste?

To si píšte. Plakala som veľakrát. So seniormi pracujem dlho, dokonca som pre nich v minulosti, keď som o šmejdoch netušila, organizovala výlety. Nikdy mi nedošlo, prečo ma neraz, keď som zavolala, že by som rada priviezla trebárs 30 seniorov, odmietli. Myslela som si, že asi nemajú radi starších ľudí, a bola z toho pohoršená. Až po rokoch som si uvedomila, že to mohlo byť motivované tým, že si ma zaradili k predvádzacím firmám.

Neviem si predstaviť, čo by ma mohlo psychicky rozhodiť viac než plačúci senior. Som na nich možno citlivejšia ako na deti. Videla som, ako 20-ročný chalan arogantne a cynicky vrieska na starenku, že si nechce nič kúpiť, že načo tam lezie, že sa chce len nažrať. Pani sa rozplakala, použili sme to ako záverečnú scénu vo filme. Šla som za tým predajcom a povedala mu, že bol hnusný, že pani plače. A on, že no a čo, či sa jej má nebodaj ospravedlniť. Tú scénu som niekoľko týždňov nebola schopná strihať. Vždy, keď som to skúšala, som sa rozplakala a musela to zavrieť.

V záujme toho, aby ste sa neprezradili, ste si zrejme často museli zahryznúť do jazyka.

Nepochybne. Navyše som nemala žiadne istenie, nik netušil, kde som. Koniec koncov, ráno som ani sama netušila, kam nás autobus odvezie. Najhoršie sú situácie, keď dehonestovaní dôchodcovia hľadajú pomoc u vás a vy musíte mlčať, hoci sa im vyhrážajú, že ich neodvezú domov. Len som sedela a pozerala inam. Všetko v mojom vnútri pritom kričalo a najradšej by som takému predajcovi rošliapla tvár.

Váš dokument považujem za jeden z najpotrebnejších, aký tu vznikol. Vyrušovalo ma však, že šmejdi v ňom mali rozrastrované tváre. Kde sú ich mená, adresy a ksichty? Tváre obetí ste ukázali.

Lenže obete s tým súhlasili a podpísali súhlas s nakrúcaním. Zo šmejdov tak neurobil nik.

Verejný záujem v tomto prípade prevažuje nad ochranou súkromia šmejdov, nie?

Môj laický pohľad je totožný s vaším. Ak by to záležalo na mne, každý šmejd tam má svoju tvár, zverejním všetky mená, žiadne ochranné opatrenia by som nerobila. Lenže platí zákon na ochranu osobných údajov a, samozrejme, vstúpili do toho právnici. Mieru rizika pritom vyhodnotili ako extrémne vysokú. Ak by sme totiž ukázali tváre predajcov, vznikla by reálna hrozba, že už pri vypustení upútaviek na film v kinách, sa niektorý z predajcov ozve a dosiahne predbežné opatrenie, že sa nesmie vysielať. Nešlo totiž o spravodajstvo, ale dokument.

6.jpg

Pozvánky na predvádzacie akcie sa tvária nevinne a sľubujú darčeky.

Dôchodcov vystrašia, že bez ich výrobkov umrú oni alebo vnúčatá

Všetci si o sebe myslíme, že s nami by šmejdi nevybabrali. Máme však babičky, dedkov, prastarých rodičov, ktorí sú zraniteľnejší. Prejdime si teda celý proces podobných akcií od chvíle, čo dostanú pozvánku až do momentu, keď ich doma vysadí autobus.

Z letáku v schránke sa v prvom rade dozviete, čo všetko dostanete zdarma. Napríklad pracie prášky, víno, inokedy sa to tvári ako pozvánka na oslavu MDŽ, na kačacie hody, na výlet na zámok, hrad a podobne.

Existujú dva typy zájazdov – jedny sa konajú vo vopred stanovenej sále, takže viete, o koľkej tam musíte byť. O tých druhých neviete nič. Dozviete sa, že idete niekam na zámok, ale netušíte s kým. Meno firmy prezradia, až keď sa prihlásite, v niektorých prípadoch vám ho zataja úplne, alebo si názov vymyslia.

Dva dni pred odchodom vám určia, že sa odchádza trebárs o siedmej ráno z námestia. Čakáte, že vás vezú na ten zámok, v skutočnosti však skončíte inde, v nejakej krčmovej sále alebo kulturáku.

Tam si musia získať dôveru účastníkov.

Preto hrá príjemná hudba a venuje sa vám viac mladých chlapcov v košeliach a kravatách. V tej chvíli sú ešte mimoriadne ochotní a empatickí.

Cieľom je snaha vzbudiť u seniorov pocit, že sa o nich niekto úprimne zaujíma?

Presne tak, sú veľmi srdeční. Robia to aj preto, lebo je pre nich veľmi dôležité vytipovať si kúpyschopných jednotlivcov. Zisťujú, kto žije sám, kto má vnúčatá, zároveň hľadajú takzvané volavky.

Načo im sú?

Posadia ich dopredu a sľúbia, že im darujú zdarma trebár zázračnú deku. S tým, že ju dostanú až na konci a za predpokladu, že budú spolupracovať, hlásiť sa, prikyvovať a všetkým odporúčať kúpu ich tovaru. Volavky som zažila niekoľkokrát, boli schopné odkývať každú blbosť, len aby dostali tovar zdarma. Sú dôležité, lebo ostatní účastníci potom viac veria tomu, čo predajcovia hovoria.

Predpokladám, že rečník nezačne byť agresívny už na začiatku prednášky.

To nie. Najskôr je príjemný a postupne pritvrdzuje. Hrá sa na to, že nejde o predajnú, ale iba prezentačnú akciu, že si dnes nik nič nemôže kúpiť. Pokračuje tým, že vraví, ako na podobné akcie jazdia najmä tí, čo sa chcú len zadarmo nažrať, ale že verí, že v tejto sále takí ľudia nie sú, lebo dnes sú tu samí inteligentní a chytrí. Inými slovami začína kastovať v snahe vzbudiť u seniorov pocit dôležitosti.

Veľa sa tam apeluje na zdravie manipuláciami typu „nekúpite deku, zomrú vám vnúčatá.“ Miešajú sa fakty s nezmyslami, vymyslenými štatistikami o úmrtiach na určité choroby a podobne. Senior tak získava pocit, že od rakoviny ho môže zachrániť len to, že bude spávať pod zázračnou dekou s aloe vera a variť iba v zázračných hrncoch. Základným prvkom teda je, aby sa dôchodcovia riadne vystrašili.

Začína sa teda davová psychóza?

Úplne. Začnú sa báť o zdravie svoje alebo svojich vnúčat. Psychologička Romana Mazalová je presvedčená, že tam dokonca dochádza aj k hypnotickým stavom, hoci nie zámerne. Vzniká to pod vplyvom obrovskej kadencie slov, účastníkom sa začne vypínať mozog a prepne sa na autopilota. Človek vtedy už len prikyvuje hlavou a predajca zámerne kladie otázky, na ktoré sa to robí ľahko.

Zrazu pred niekým pristane škatuľa s hrncom. Ak dôchodca povie, že ho nechce, predajca začne argumentovať, že pol hodiny predsa prikyvoval, aká je to dobrá vec. A začne sa obracať na ostatných so slovami typu „pozrite sa, ako klame, aký je hlúpy“ a podobne.

A nik sa neozve, lebo nechce byť hlúpy aj on.

Presne tak. Do toho sa miešajú rôzne súťaže, losujú sa výhercovia, otáčajú sa stoličky, aby sa zistilo, kto si sedí na šťastí... Všetko sú to fiktívne veci, ktorých cieľom je dostať seniora od masy ostatných do rohu k stolu s ďalším predajcom. Keď dotyčného odseknú od stáda, začne sa nerovný súboj starého človeka proti jednému či dvom manipulátorom. Zrazu sa dozvie, že nevyhral tovar zdarma, ale len zľavu, že nezaplatí 3300 eur, ale len 3000.

Ak senior odmietne, začína sa tvrdý nátlak a podvody. Predajca mu podstrčí kúpnu zmluvu, kde rukou zakryje hlavičku a požiada ho, aby podpísal, že odmietol prevziať výhru. Dedko to v dobrej viere podpíše a domov mu po týždni prídu šeky od pôžičkovej spoločnosti.

7.jpg

Predajcovia sú najskôr slušní. Ak nič nekúpite, strácajú zábrany.

Rozdávajú im alkohol, aby stratili zábrany

Na to, aby do zmlúv vypísali ich údaje, sa však musia dostať k ich občianskym preukazom.

Tie im vezmú, a keď ich majú vrátiť, zámerne sa vytvorí časová tieseň, aby seniori nemali šancu prečítať si podrobnosti v zmluve. Všetko im dajú až v autobuse, keď sa treba ponáhľať, a, samozrejme, predajcovia už s nimi nejdú. Keď aj pochopíte, ako vás oklamali, a že ste podpísali platnú zmluvu, skončili ste, môžete si akurát trhať vlasy.

Dôchodcovia v bežnom živote šetria, v obchode by si nikdy nekúpili hrnce, periny, panvice či kuchynské roboty za tisíce eur. Prišli ste na to, prečo na tomto type akcií vypínajú racio?

Vymyjú im mozog. Predajcovia u nich dokážu vzbudiť pocit, že ten výrobok je výnimočný a nikde inde nezohnateľný. Hrajú tiež na to, že vysoká cena je indikátorom kvality. Tvrdia im, že je to jedinečná ponuka, ktorá platí len tu a dnes, že takú šancu už nikdy nedostanú. Do toho im neraz rozdávajú pivo či tvrdý alkohol, vďaka čomu stratia aj zvyšky rozlišovacích schopností.

Dá sa tomu rozumieť, ak sa niekto na podobnej akcii ocitne prvýkrát. Aj váš dokument však ukázal, že niektorí tam napriek tomu, že si tie podvody uvedomujú, jazdia opakovane.

To sú tí, ktorí si povedia, že už to poznajú a nemôžu naletieť, že s nimi tentokrát nik nevybabre. To sa však nepodarí, lebo len málokto zo seniorov vie povedať nie. Vo finále sme zase pri tom, čo sme hovorili už na začiatku – že utekajú zo samoty, že chcú vlastne ušetriť a stávajú sa od tých zájazdov závislí. Dokonca sú zvedaví, ako sa budú predajcovia správať tentokrát – či budú arogantní alebo slušní, či dostanú sľúbené darčeky.

Koľko je tých, čo sa nenechajú zmanipulovať a tovar nekúpia?

Mnohí, ak aj nekúpia mimoriadne drahé veci, si nakoniec vezmú predražené drobnosti ako konská masť či lanolín za stovky korún. Ak budem brať do úvahy len drahé veci, na ktoré sa spisujú úverové zmluvy, nachytať sa nechá vždy až tretina sály. To je veľmi veľa.

Čo všetko sa tam predáva?

Hrnce, indukčné variče, periny, veľmi často sa ponúkajú merino deky, ktoré sú v skutočnosti syntetické, parné čističe, ktoré sa rozpadajú po prvom použití, prípadne nefungujú vôbec, multifunkčné roboty, ktoré stoja v obchode 30 až 40 eur. Tu sa za ne pýta aj štyridsaťnásobok. Ceny na predvádzacích akciách nie sú pevné, záleží od umu predajcov. Čím drahšie tovar predá, tým vyššia je jeho provízia.

Som dôchodca, doma si uvedomím, že som urobil chybu a zadlžil sa. Čo môžem robiť? Lebo vrátiť tovar a čakať peniaze je síce zo zákona možné, ale v praxi to u šmejdov nefunguje.

Presne tak. Že zákon garantuje vrátenie peňazí, nič neznamená, dokazujú to reálne skúsenosti. Dôchodca často tú firmu ani nenájde, lebo zanikne, prípadne sa premenuje. V záverečnej scéne filmu je Maruška, ktorá plače, lebo na ňu boli hrubí. Prišla som za ňou týždeň po nakrúcaní a doma mala šesť obrovských škatúľ s hrncami. Vravela, že má zaplatiť 25-tisíc českých korún, a že v skutočnosti jej to dali podpísať pod zámienkou, že ide o VIP členskú kartu. Oklamali ju teda.

Tá pani má 80 rokov, žije sama na dedine. Je tam síce pošta, ale ona sama nemá ani len fyzický fond na to, aby tovar vzala, odniesla a poslala späť. Jedna súprava totiž váži 23 kilogramov. Okrem toho musí napísať predajcovi aj do firmy, ktorá jej poskytla pôžičku. A ani to nestačí, lebo firmy listy seniorov ignorujú alebo robia iné obštrukcie.

Pomohli ste tej pani?

Áno, zaslala som tých šesť súprav naspäť, poštovné stálo asi tisícku. Sprievodný list som urobila tak, ako poradil právnik. Kým sme to vyriešili, ubehlo niekoľko dní. Čo by zmohla osamotená seniorka, ktorá nemá ani základné právne vedomie, nepozná internet, nemá jej kto poradiť? Nehovoriac o tom, že v skutočnosti majú tie firmy neraz len virtuálne sídla, ktoré sa dajú vybaviť za 10 eur. V Prahe poznám adresu, na ktorú je napísaných 130 firiem.

Problém je aj v tom, že firmy sa neštítia dať jednej osobe viac pôžičiek naraz.

Áno, bežne im dávajú viac úverov naraz a sprevádzajú to slovami „my vám veríme. Máte aj iné pôžičky? Nevadí, my vám naozaj dôverujeme.“ Aktuálne pomáham seniorke, ktorá má štyri úvery naraz. Trpí stareckou demenciou a nejaký darebák to využil, aby na ňu napísal niekoľko pôžičiek za 80-tisíc českých korún. Pritom nie je schopná rozkľúčovať ani to, komu má koľko poslať.

Niektorí predajcovia sú dokonca takí zákerní, že číslo účtu napíšu rukou. Nejde však o účty predajných firiem, ale ich súkromné kontá. Dôchodca platí a zrazu mu začnú chodiť výhražné listy, že si neplní povinnosti.

8.jpg

Niektorí seniori jazdia na podobné akcie opakovane. Stali sa im drogou.

Petíciu proti šmejdom podpísali aj šmejdi

Keď sa šmejdi preberali v Českej televízii v relácii Máte slovo, ktorú moderuje Michaela Jílková, nemal som pocit, že by sa tí gauneri hanbili. Tvárili sa, že sú čestní a že nerozumejú, čo je na tom zlé, veď ide len o vec ponuky a dopytu.

Presne tak. Tí ľudia sa tam fantasticky „odkopali“ a ukázali v pravej podstate. Ten pán, čo ich tam prišiel obhajovať, vlastne len potvrdil všetko, čo je vo filme.

Šmejdi sa vám vyhrážajú, vraj budete chutiť rybám na dne Labe a podobne. Keby vám chceli skutočne ublížiť, zrejme by to nehovorili vopred, v skutočnosti sa len strápňujú. Aké najväčšie absurdity na vás skúšali?

Tragikomické mi prišlo, keď mi istá slečna napísala svoj príbeh. Chodila totiž s chlapcom, o ktorom vedela, že predáva takéto veci. Vravel jej, že je to v pohode, že všetko je len mediálne nafúknutá bublina. Šla však do kina na náš film a toho chlapca v ňom videla. Výsledkom bol okamžitý rozchod.

Za najabsurdnejšie a najsmiešnejšie však považujem, že tí panáci, ktorí boli v relácii Máte slovo, podpísali petíciu proti šmejdom. Lebo oni sa za šmejdov nepovažujú. Petíciu inak podpísalo až 181-tisíc ľudí.

Čo bude ďalej? Záujem o film opadne a šmejdi sa napriek sprísnenej legislatíve vynájdu. Vždy sú o krok vpredu.

Začína sa nakrúcať film po filme, teda mapovať, ako tento fenomén zmenil život v Česku. Režisérkou bude slovenská dokumentaristka Zuzana Piussi. Jej víziou je, že sa to prinesie cez príbeh jednotlivca, teda mňa, ktorá sa kedysi rozhodla, že sa jej niečo nepáči, investovala do toho čas, peniaze, invenciu. Ukážeme, čo všetko sa postupne vďaka filmu zmenilo.

Dokument je síce spoločnosťou ohodnotený, ale ziskový asi nebol.

Vrátili sa mi finančné náklady, ktoré som investovala, ale ak by som započítala všetok čas, ktorý som nad filmom strávila, tak ani náhodou.

Čiže ste dva roky robili zadarmo?

Dá sa to tak povedať.

9.jpg

Kto sa nechá oklamať, tomu sa za veľké peniaze hromadia doma šmejdy.

Nehodlám sa spovedať ani sa nechať cenzurovať pre súkromné peniaze

Ten film je dôležitý najmä pre dôchodcov. Chodili však kvôli nemu do kín?

Na dôchodcoch sme nechceli zarábať, preto si veľmi cením osvetový prístup nášho distribútora. Českým kinám dal podmienku – ak chcete vysielať Šmejdov, dôchodcovia nad 65 rokov musia mať vstup zdarma. Mnohé kiná nasadili doobedné a poobedné projekcie. Výborné bolo, že majitelia lokálnych kín aktívne obchádzali kluby seniorov, domovy dôchodcov a podobne, aby na ten film prišli.

Kamkoľvek som prišla na besedu, tam boli najmä dôchodcovia, z 300 miest v kine obsadili aj 200. Celkové čísla hovoria, že v českých kinách si film pozrelo 30-tisíc ľudí, z toho 50 percent boli dôchodcovia. Také čísla sme naozaj nečakali, je to fantastické. Veľa dobrej práce odviedol bulvár, lebo seniori čítajú najmä ten.

Prvý október je medzinárodný deň seniorov a film v prime time odvysielajú česká aj slovenská verejnoprávna televízia. Je to dôležité. Nemôžem si priať viac, a ani som nedúfala, že by sa to na Slovensku mohlo chytiť tak, ako v Česku.

Vďaka vám som zaregistroval dve zaujímavosti – názov šmejdi pre predajcov zľudovel a viacerí moji známi, inak libertariáni a zarytí odporcovia štátnych regulácií, pripúšťajú, že práve toto je segment, kde by mal štát tvrdo zakročiť.

S tým súhlasím, ale musím priznať, že som zaznamenala aj ohlasy, že som komunistická režisérka, ktorá prahne práve po tých reguláciách a zákazoch. Tomu sa však len smejem.

Čo ďalšie chystáte?

Nemyslím si, že sa ešte dá zopakovať úspech Šmejdov, ani sa o to neusilujem. Určite však budem pokračovať v osvetovej činnosti, lebo ma to napĺňa a baví. Témy prídu samy podobne, ako prišla tá o šmejdoch.

Tu vás inšpirovala vaša babička, ktorá na tie akcie jazdila.

Áno. Nedokážem nakrúcať, ak to nevnímam ako ľudský problém. Boli snahy zatiahnuť ma do problematiky českého futbalu, aby som z neho vyhnala šmejdov, lenže ten mi je vzdialený. Iní chceli, aby som si posvietila na šmejdov medzi exekútormi alebo si podala detskú pornografiu na internete, gamblerstvo či rôzne problémy v dojčenských ústavoch. Každý chce, aby sme tieto témy urobilo ako Šmejdov. Lenže to sa nedá, tam sme boli hnaní najmä srdcom. A to je jedinečné a neopakovateľné.

Pritiahol úspech Šmejdov sponzorov, ktorí by zaplatili ďalší projekt?

To by som ani nechcela. Keď som priznala, že nakrúcam ten film, ozvalo sa niekoľko súkromných firiem, ktoré mi ponúkli peniaze. Zásadne by sa tak vyriešili mnohé veci, ale odmietla som. Ak vám dá súkromný sektor peniaze, niečo za to očakáva. A ja sa nikomu nehodlám spovedať či cenzurovať svoju prácu len preto, že na ňu niekto prispel. Som ochotná ísť do koprodukcie s televíziou, rozhodne však odmietam peniaze súkromných firiem.

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

A teraz úprimne - naozaj viete, čo robí zajtra vaša babička?

Film Šmejdi si pozrite 1. októbra o 20.20 h na Jednotke.

Rozhovor nebol autorizovaný, Silvie Dymáková to nepožadovala.

Medzititulky: redakcia

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 16 548
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava 10 362
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 425
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 348
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 787
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 512
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 908
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 675
  9. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50% 1 477
  10. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 475

Téma: Rozhovory z denníka SME


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Veľkolepý nástup, výslnie a pád. Prečo veľké strany neprežijú svojich lídrov

Výmena lídra nie je kľúčom k dlhšej životnosti strany. Funguje len pri menších stranách, v Smere by mohla znamenať rýchly zánik.

KOMENTÁRE

Smer bez Fica nemá logiku

Životnosť strán ako Smer sa odvíja od popularity zakladateľa.

Neprehliadnite tiež

Opäť žltý lístok. Prečo niektoré zásielky pošta nedoručí domov

Ľudia sa často mylne domnievajú, že aj pri objednaní menšieho tovaru ide o balík.

Plzeňskú Škodu Transportation kúpi najbohatší Čech Kellner

Investičná skupina PPF za stopercentný podiel podľa odhadov zaplatí viac ako desať miliárd korún.

Danko povedal, ako bude fungovať 13. a 14. plat

Je dôležité, aby ľudia dostávali systémové odmeny, povedal predseda parlamentu a SNS.

V Poľsku si už v nedeľu nenakúpite. Ale až od roku 2020

Poslanci dolnej komory poľského parlamentu v piatok schválili návrh zákona, ktorý počíta s úplným zákazom nedeľných nákupov.

Talianska energetická firma Eni bude hľadať plyn pri Cypre

Generálny riaditeľ Eni Claudio Descalzi uviedol, že firma má o región strategický záujem.