Do baní začali brať Rumunov, medzi Slovákmi nie je záujem

Aj v regiónoch, kde je málo roboty, je problém nájsť záujemcov o prácu v bani.

Robert Fico chodí do baní pravidelne.(Zdroj: SITA)

Na prácu v baniach nemá Slovensko dosť ochotných ani kvalifikovaných ľudí.

PRIEVIDZA. Teodor Ionel (43) vyšiel po šichte z Bane Cigeľ spolu so synom.

V Rumunsku pracoval v rôznych baniach a na rôznych pozíciách, posledne v Lupeni. Na Slovensko prišiel s celou rodinou pred šiestimi rokmi. Dostal byt a tvrdí, že tu zostane, kým bude mať prácu.

Rozhodnutie odísť z Rumunska vysvetľuje jednoducho. Tvrdí, že nepracovať a s natiahnutou rukou pýtať podporu nedokázal.

„Fárame spolu so synom. Sme spokojní. Máme tu všetko, čo potrebujeme. Kolektív v bani je dobrý, podmienky a bezpečnosť sú tu neporovnateľné,“ hovorí lámanou slovenčinou.

Ionel tvrdí, že si zarobia podstatne viac ako v Rumunsku. Baníci tam zarábajú okolo 400 až 500 eur mesačne, s príplatkami a baníckymi úľavami je to o niečo viac.

„V Rumunsku majú baníci ešte niektoré výhody ako za komunizmu. Napríklad platia menej za elektrinu alebo dostávajú vernostné príplatky. Tu zarobíme viac podľa toho, ako sa darí, aj 700 až 800 eur mesačne.“

Nie je sám

Ionel zďaleka nie je sám. V Hornonitrianskych baniach Prievidza pracuje v troch baniach v Cigli, Handlovej a v Novákoch 2062 robotníkov, z toho je takmer 70 baníkov z Rumunska a traja Česi.

Rumuni prišli na Slovensko pred niekoľkými rokmi z dôvodu zatvárania tamojších baní a za lepším zárobkom.

„Spoznáte ich jednoducho. Jazdia jedným autom s rumunským evidenčným číslom a vyzerajú inak,“ povedal jeden zo slovenských baníkov z Cigľa.

Slovenskí baníci hovoria, že Rumuni k nám prišli po otvorení trhu, keď u nich pozatvárali bane. Predtým si pamätajú len na nejakých Poliakov. Ťažkajú si, že s Rumunmi sa len ťažko dá dohovoriť. Po zavedení víkendových jazykových kurzov sa to údajne zlepšilo.

„Najprv chceli učiť nás po rumunsky. Osobne som mal dvoch. Kým som im niečo vysvetlil, mohol som si to urobiť sám,“ hovorí jeden z baníkov z Cigľa.

„Sú to obyčajní ľudia. Niektorí prišli aj z kancelárií. Nie sú zvyknutí na takúto robotu. Niektorí prídu, zarobia si na letenku do Anglicka a idú preč. Ale musím povedať, že robili všetko. Nemáme čo vykrikovať baník baníkovi,“ pridáva ďalší.

Hovorkyňa Hornonitrianskych baní Adriana Siváková však tvrdí opak. Hovorí, že ide o kvalifikovaných baníkov s dlhoročnými skúsenosťami, ktorí robia odborné práce v podzemí.

Slovensku podľa nej chýbajú po zrušení učňovského a stredného odborného školstva kvalifikovaní baníci.

Na úradoch nie sú

Nezamestnanosť v okrese Prievidza je okolo 13,7 percenta, banícke voľné pracovné miesta evidovali naposledy na konci roku 2001.

„Stav zamestnancov máme stabilizovaný. Vzhľadom na prirodzené odchody prijímame priemerne tridsať nových zamestnancov mesačne, ktorých zaraďujeme prevažne na produktívne pracoviská v podzemí,“ povedala Siváková.

Na úradoch sa o miesto v bani veľa ľudí nehlási.

„Momentálne máme v evidencii 28 uchádzačov, ktorí sú vyučení v profesii baník-lámač. Väčšinou sú to ľudia, ktorí už pracovali v tejto profesii a zo zdravotných dôvodov ju nemôžu vykonávať. Za posledných päť rokov sme nezaznamenali nárast evidovaných uchádzačov o zamestnanie v baníckej profesii,“ povedala Katarína Dvorská z prievidzského úradu práce.

Skupina Hornonitrianskych baní zamestnáva vyše 3600 ľudí. Ťažbu predpokladajú v súlade s vládnym programom do roku 2030.

cikovsky.jpg
Musíme si klásť otázku, či neexistuje perspektívnejšie riešenie, ako neustále dotovať bane, píše Konštantín Čikovský

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 974
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 402
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 17 281
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 487
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 048
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 984
  7. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 3 490
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 214
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 2 849
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 025

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: V akom stave sú slovenské autobusy, ak ich nepustia do Rakúska

Aká je kvalita autobusov na cestách.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Majstra populizmu nemá kto nahradiť

Skutočný talent vie škodiť aj z opozície.

Neprehliadnite tiež

Na dostavbu Mochoviec si elektrárne požičajú 700 miliónov eur

Akcionári majú záujem uviesť elektráreň do komerčnej prevádzky v čo najkratšom čase.

Ako môže pasažier skontrolovať autobus

Ročne neprejde technickou kontrolou každý desiaty autobus.

Ročne idú na technickú kontrolu tisícky autobusov. Desatina ňou neprejde

Rakúska polícia koncom júna zastavila spoj pre jeho zlý technický stav neďaleko Viedne.

Ryanair zrušil na budúci týždeň tristo letov

Dôvodom je hrozba štrajku členov palubného personálu.

Producenti ropy v USA zaznamenali rekordný týždeň

Motorom rastu je pokračujúci boom v oblasti ťažby z bridlíc.