Holjenčík vysvetľoval Bruselu zavedenie poplatku

Predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví SR Jozef Holjenčík už poslal do Bruselu list, v ktorom vysvetľuje zavedenie nového poplatku pre výrobcov elektriny na Slovensku za prístup do prenosovej alebo distribučnej sieti, takzvaného G-komponentu.

BRATISLAVA.

Šéf slovenského regulátora v liste odpovedal na šesť otázok, na ktoré sa dopytoval riaditeľ pre vnútorný trh s energiami generálneho riaditeľstva Európskej komisie pre energetiku Klaus-Dieter Borchardt. Holjenčík ho ubezpečil, že zavedením G-komponentu úrad neurobil nič neobvyklé, čo by nemalo oporu v európskej legislatíve a v praxi ostatných členských krajinách EÚ.

“Všetky kroky nášho úradu sme robili s vedomím, že v nijakom prípade nie sú v rozpore s legislatívou Európskej únie, nie sú diskriminačné, a že nesmú a nebudú mať negatívny dopad na otvorenosť vnútorného trhu a proces jeho integrácie,“ napísal Holjenčík v liste, ktorý má agentúra SITA k dispozícií. Podľa Borchardta existuje isté znepokojenie, že zavedenie G-komponentu na Slovensku vytvorí deformáciu trhu, keďže ten sa neaplikuje v okolitých krajinách. Slovenskí výrobcovia elektriny sa tak môžu cítiť diskriminovaní. To Holjenčík v liste odmietol.

“Som si istý, že nie je tu potrebné zdôrazňovať nesmierne delikátne postavenie energetického regulátora, ktorý je v záujme vytvárania nediskriminačného a transparentného trhového prostredia, na každom kroku konfrontovaný s diametrálne protikladnými záujmami jednotlivých účastníkov trhu. Obviňovanie úradu z neprimeraného a diskriminačného zaobchádzania je typickým príkladom reakcie jedného dotknutého pólu účastníckeho spektra,“ uviedol v liste Holjenčík.

Podľa šéfa regulačného úradu platba za prístup výrobcov elektriny pripojených do prenosovej sústavy sa bude uplatňovať od budúceho roka a bude vo výške maximálne 0,5 eura za megawatthodinu z plánovaného objemu dodávok elektriny do prenosovej sústavy.

“Platba sa zaviedla kvôli spoluúčasti na nákladoch, ktoré súvisia s prideľovaním rezervovanej kapacity výrobcom elektriny, pretože výrobcovia elektriny výraznou mierou ovplyvňujú bezpečnosť a spoľahlivosť prenosovej sústavy,“ vysvetľuje v liste Holjenčík, pričom zdôraznil, že platiť poplatok budú všetci výrobcovia elektriny v spomínanej výške 0,5 eura za megawatthodinu za prenesenú elektrinu. “Poplatok je plne v súlade s nariadením komisie EÚ. V žiadnom prípade nedôjde k jeho prekročeniu,“ zdôraznil Holjenčík.

Borchardta zaujímalo, či všetky typy producentov budú platiť rovnaký priemerný ročný sieťový poplatok v závislosti od ich veľkosti, paliva alebo úrovne pripojeného napätia do rozvodného alebo distribučného systému.

Holjenčík v liste vysvetľuje, že úplne odlišná situácia je v prípade výrobcov elektriny pripojených do distribučnej sústavy. Takíto výrobcovia budú uhrádzať platbu za prístup do distribučnej sústavy vo výške 30 % z ceny dvanásťmesačnej rezervovanej kapacity. “Ich platba má charakter poplatku, ktorý súvisí s úhradou časti fixných nákladov na prevádzku distribučnej sústavy,“ podotkol Holjenčík.

Platba výrobcov elektriny pripojených do distribučnej siete bude závisieť od hodnoty maximálnej rezervovanej kapacity dojednanej v zmluve o pripojení zariadenia na výrobu elektriny do distribučnej sústavy alebo od hodnoty výšky celkového inštalovaného výkonu zariadenia. “Platba za prístup do distribučnej sústavy bude tiež závislá od toho, do akej napäťovej úrovne je daný výrobca elektriny pripojený,“ konštatoval v liste Holjenčík.

Zavedenie poplatku sa nepáči najmä dominantnému výrobcovi elektriny, Slovenským elektrárňam. Podnik už avizoval, že po zavedení poplatku možno zatvorí elektrárne v Novákoch a vo Vojanoch. Slovenské elektrárne nevylúčili v tejto veci ani súdnu dohru.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 491
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 847
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 488
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 137
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 015
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 958
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 772
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 537
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 295
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 890

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.