Vážny: Podmienkou širokorozchodnej je 25 miliónov ton tovaru ročne

Projekt je podľa podpredsedu vlády pre investície zrealizovateľný, ak objem nákladnej prepravy dosiahne predkrízovú úroveň.

Podpredseda vlády Ľubomír Vážny.(Zdroj: SME - TOMÁS BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Projekt predĺženia širokorozchodnej železničnej trate z Košíc do Viedne môže byť podľa podpredsedu vlády pre investície Ľubomíra Vážneho realizovateľný, ak prepravné toky budú 25 miliónov ton tovaru ročne.

Základným predpokladom podľa neho je aj to, aby objem nákladnej prepravy dosiahol predkrízovú úroveň z roku 2008 v roku 2017.

Budúca prevádzka širokorozchodnej železnice by zároveň mala zabezpečiť presmerovanie prepravy tovarov.

Celkový odhadovaný objem investícií do projektu je 6,36 miliardy eur a sprevádzkovanie novej železničnej trate sa očakáva od roku 2025.

Podmienky realizácie projektu zhodnotí pripravovaná podrobnejšia štúdia realizovateľnosti.

Spojenie medzi Európou a Áziou

"Potrebujem dostať širokorozchodnú z kategórie politickej do technicko-ekonomickej. A to sa teraz deje. Kreujeme model budúceho fungovania prevádzky takéhoto projektu," informoval Vážny.

Cieľom projektu je podľa neho vytvorenie priameho železničného spojenia medzi Európou a Áziou predĺžením existujúcej železničnej trate s rozchodom 1 520 milimetrov z Košíc do Viedne.

Vicepremiér pre investície očakáva, že širokorozchodná trať nebude mať v najbližších rokoch žiadny vplyv na objem tovarových tokov v nákladnej železničnej doprave na Slovensku.

Primárnym cieľom je podľa neho identifikovať nové potenciálne tovarové toky a získať nové prepravy, ktoré sú v súčasnosti realizované nákladnou námornou dopravou.

"Uskutočnenie projektu povedie k vytvoreniu eurázijského pozemného prepojenia v dĺžke približne 11 000 kilometrov ponúkajúce trvalo udržateľné nákladné železničné spojenie medzi Európou a Áziou trvajúce nie viac ako 15 dní v porovnaní so súčasným prepojením námornou dopravou trvajúcim 35 dní," uviedol Vážny.

Slovensko vie ponúknuť pozemky

Hodnota prepravy nákladov medzi Európou a Áziou sa odhaduje na viac ako 458 miliárd eur ročne.

Združenie ázijsko-tichomorskej hospodárskej spolupráce (APEC) predpokladá, že eurázijský železničný koridor s využitím ruskej Transsibírskej magistrály má potenciál zvýšiť tento objem päťnásobne.

Transsibírska magistrála má ročnú prepravnú kapacitu 1 mil. dvadsaťstopových kontajnerov. Projekt by mal ušetriť zákazníkom prevádzkový kapitál do 1 500 eur za kontajner, v závislosti od hodnoty nákladu.

Na príprave projektu predĺženia širokorozchodnej železnice cez Slovensko do Rakúska sa zúčastňujú Ruské železnice, Ukrajinské železnice, Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a Rakúske spolkové železnice.

"Štáty zastúpené v projekte nemajú na financovanie širokorozchodnej trate zo svojich rozpočtov, môžu maximálne pomôcť v prípravnej fáze. Napríklad, v prípade SR vieme ponúknuť pozemky ŽSR, keďže je predpoklad, že trasa povedie na 95 % po ich majetku," predpokladá Vážny. Následne by sa podľa neho štát vyrovnal so ŽSR.

"Ostatné náklady budú založené na privátnych možnostiach," dodal Vážny s tým, že treba spracovať podobný model a ekonomickú analýzu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 796
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 14 498
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 663
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 11 653
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 377
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 601
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 399
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 544
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 096
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 912

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

KULTÚRA

Iva Bittová: Nemôžem si dovoliť strácať čas a báť sa

Česká speváčka žije v USA. Koncertuje u nás so skupinou Čikori.

TECH

Vedci sú na stope tajomstvu DNA

Vďaka úžasnému technologickému vývoju vznikajú nové vedné odbory.

TECH

Na čom hrať hry? Na PC či konzolách?

Porovnávať má zmysel hlavne produkty najväčších hráčov na trhu.

Neprehliadnite tiež

Namiesto sudov potrubie. Na nemeckom festivale stavajú pivovod

Pivovodom je možné prepraviť 400-tisíc litrov piva.

AKTUALIZOVANÉ

British Airways vypadli systémy, tisíce cestujúcich uviazli na letiskách

Cestujúci na letisku Heathrow v Londýne informovali o dlhých čakaniach.

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.