Vážny: Podmienkou širokorozchodnej je 25 miliónov ton tovaru ročne

Projekt je podľa podpredsedu vlády pre investície zrealizovateľný, ak objem nákladnej prepravy dosiahne predkrízovú úroveň.

Podpredseda vlády Ľubomír Vážny.(Zdroj: SME - TOMÁS BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Projekt predĺženia širokorozchodnej železničnej trate z Košíc do Viedne môže byť podľa podpredsedu vlády pre investície Ľubomíra Vážneho realizovateľný, ak prepravné toky budú 25 miliónov ton tovaru ročne.

Základným predpokladom podľa neho je aj to, aby objem nákladnej prepravy dosiahol predkrízovú úroveň z roku 2008 v roku 2017.

Budúca prevádzka širokorozchodnej železnice by zároveň mala zabezpečiť presmerovanie prepravy tovarov.

Celkový odhadovaný objem investícií do projektu je 6,36 miliardy eur a sprevádzkovanie novej železničnej trate sa očakáva od roku 2025.

Podmienky realizácie projektu zhodnotí pripravovaná podrobnejšia štúdia realizovateľnosti.

Spojenie medzi Európou a Áziou

"Potrebujem dostať širokorozchodnú z kategórie politickej do technicko-ekonomickej. A to sa teraz deje. Kreujeme model budúceho fungovania prevádzky takéhoto projektu," informoval Vážny.

Cieľom projektu je podľa neho vytvorenie priameho železničného spojenia medzi Európou a Áziou predĺžením existujúcej železničnej trate s rozchodom 1 520 milimetrov z Košíc do Viedne.

Vicepremiér pre investície očakáva, že širokorozchodná trať nebude mať v najbližších rokoch žiadny vplyv na objem tovarových tokov v nákladnej železničnej doprave na Slovensku.

Primárnym cieľom je podľa neho identifikovať nové potenciálne tovarové toky a získať nové prepravy, ktoré sú v súčasnosti realizované nákladnou námornou dopravou.

"Uskutočnenie projektu povedie k vytvoreniu eurázijského pozemného prepojenia v dĺžke približne 11 000 kilometrov ponúkajúce trvalo udržateľné nákladné železničné spojenie medzi Európou a Áziou trvajúce nie viac ako 15 dní v porovnaní so súčasným prepojením námornou dopravou trvajúcim 35 dní," uviedol Vážny.

Slovensko vie ponúknuť pozemky

Hodnota prepravy nákladov medzi Európou a Áziou sa odhaduje na viac ako 458 miliárd eur ročne.

Združenie ázijsko-tichomorskej hospodárskej spolupráce (APEC) predpokladá, že eurázijský železničný koridor s využitím ruskej Transsibírskej magistrály má potenciál zvýšiť tento objem päťnásobne.

Transsibírska magistrála má ročnú prepravnú kapacitu 1 mil. dvadsaťstopových kontajnerov. Projekt by mal ušetriť zákazníkom prevádzkový kapitál do 1 500 eur za kontajner, v závislosti od hodnoty nákladu.

Na príprave projektu predĺženia širokorozchodnej železnice cez Slovensko do Rakúska sa zúčastňujú Ruské železnice, Ukrajinské železnice, Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a Rakúske spolkové železnice.

"Štáty zastúpené v projekte nemajú na financovanie širokorozchodnej trate zo svojich rozpočtov, môžu maximálne pomôcť v prípravnej fáze. Napríklad, v prípade SR vieme ponúknuť pozemky ŽSR, keďže je predpoklad, že trasa povedie na 95 % po ich majetku," predpokladá Vážny. Následne by sa podľa neho štát vyrovnal so ŽSR.

"Ostatné náklady budú založené na privátnych možnostiach," dodal Vážny s tým, že treba spracovať podobný model a ekonomickú analýzu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  2. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  3. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  4. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 341
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 513
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 742
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 250
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 008
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 998
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 881
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 711
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 496
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 891

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Mikuláš Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu. A rozhodol sa, že nebude mlčať. Protestuje.

EKONOMIKA

Prečo sa Juhoafričan teší, keď si môže poslať životopis cez SMS (rozhovor)

Na zemi žije viac ľudí bez fyzickej adresy než s adresou.

KOMENTÁRE

Mihál opúšťa Sulíka. Máme na viac?

Predseda SaS je výraznou osobnosťou, ktorá ľudí rozdeľuje.

PRIMÁR

Ako začať plávať v zrelom veku a neublížiť si

Spevní vám chrbát, posilní srdce a naučíte sa poriadne dýchať. Zbytočnými chybami si však začiatočníci zaťažujú kĺby a chrbticu, najmä v jej krčnej časti.

Neprehliadnite tiež

Regulačný úrad na cenových rozhodnutiach pracuje, zatiaľ platia vlaňajšie

ÚRSO po konzultácii s distribučnými spoločnosťami ukončil proces vypracovania novej vyhlášky o cenovej regulácii v elektroenergetike pred dvoma týždňami.

Ficove trhanie faktúr neplatí, ľudia ich musia zaplatiť, tvrdí Sulík

Podľa Karola Galeka premiér chaos v energetike prehlbuje, jednak tým, že navádza ľudí na neplatenie faktúr a jednak tým, že dáva ľuďom nereálne sľuby.

Banskobystrický kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov na opravy ciest

Pellegrini povedal, že ak si aj starostovia a starostky myslia, že všetko je fajn, lebo cesty sa na území kraja opravujú, je to na úkor rozpočtu samosprávneho kraja.

Britov už viac znepokojuje vývoj ekonomiky ako prisťahovalci

Zatiaľ čo politici plánujú brexit, voličov začínajú znepokojovať obavy zo straty pracovných miest.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop