Obchvat Bratislavy na D4 a úseky R7 sa majú stavať cez PPP

Ministerstvo dopravy považuje spôsob financovania výstavby úsekov D4 a R7 zo súkromných zdrojov za jedinú reálnu možnosť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÁ SME - JÁN KROŠLÁK)

Dôvodom je nedostatok peňazí v štátnom rozpočte a obmedzené možnosti využitia eurofondov v bratislavskom regióne.

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy chce postaviť časť obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a úseky rýchlostnej cesty R7 z Bratislavy smerom na Dunajskú Lužnú tak, ako pôvodne plánovalo, cez projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP).

Spôsob financovania výstavby zo súkromných zdrojov v týchto prípadoch považuje za jedinú reálnu možnosť.

Málo z rozpočtu

Peniaze v štátnom rozpočte by na takéto náročné projekty nestačili a využitie eurofondov v bratislavskom regióne je obmedzené. Odhadované stavebné náklady tvoria spolu okolo 1,3 mld. eur.

Rezort dopravy už uvažuje o príprave súťaže na výber poradcu pre realizáciu projektu.

"Je absolútne jasné a evidentné, že Bratislava potrebuje nultý obchvat, pretože do roku 2020 by sa situácia v hlavnom meste stala neúnosnou," povedal v stredu minister dopravy Ján Počiatek po rokovaní vlády.

Podľa neho je už najvyšší čas začať realizovať projekt obchvatu Bratislavy, podobne ako R7 smerom na východ z mesta, keďže táto trasa je už značne preťažená.

Cez PPP chce ministerstvo dopravy určite postaviť prvé dva úseky R7 Bratislava, Ketelec - Prievoz a Bratislava - Dunajská Lužná.

Tretí úsek od Dunajskej Lužnej po Holice by sa dal teoreticky postaviť aj s použitím peňazí Európskej únie. V rámci PPP sa však podľa ministra dopravy pravdepodobne postavia spomínané tri úseky R7 a úsek D4 z Jaroviec do Rače.

Zdôvodnil to ich ucelenou výstavbou v čo najrýchlejšom možnom čase, lebo D4 a R7 budú prepojené. "Práve úsek od Jaroviec po Raču vo významnej miere rieši aktuálne dopravné problémy na hlavných ťahoch v okolí Bratislavy," povedal Počiatek.

Stavbu nadväzujúceho diaľničného tunela pod Malými Karpatmi označil ešte len za otázku budúcnosti.

Počiatek: "Urobili sme rozhodnutie"

"Urobili sme rozhodnutie, že pôjdeme touto cestou. Ešte máme pred sebou veľa krokov, pretože toto je len začiatok," poznamenal o PPP Počiatek.

Ešte nie je dokončená ani dokumentácia pre územné rozhodnutie pre D4. "Je jasné, že budeme potrebovať poradcu, či už právneho alebo ekonomického. Preto začneme pripravovať podklady na súťaž na poradcu," dodal minister dopravy.

Potom sa bude vypracovávať štúdia realizovateľnosti a súťaž na samotného koncesionára by sa podľa odhadov mohla začať v roku 2015.

V optimistickom prípade by ministerstvo chcelo súťaž v tom istom roku aj skončiť a následne aj začať s realizáciou projektu.

K odhadovaným stavebným nákladom na D4 a R7 v objeme 1,3 mld. eur treba pripočítať aj náklady na výkup pozemkov, projekčné práce a ďalšie aktivity.

"Takže tá suma bude určite vyššia a bude sa to ešte spresňovať pre vyvolané investície a predstavy samospráv o trasovaní. "Berme tento odhad ako veľmi základný, ale budú na to expertízne pohľady," dodal Počiatek.

Náklady by podľa neho mali byť spresnené v najbližšom polroku. Aj keď tento projekt bude väčší ako v prípade stavby úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severného obchvatu Banskej Bystrice, ktoré sa tiež stavali cez PPP, náklady by podľa ministra nemali byť oveľa väčšie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  2. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  3. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  4. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  5. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  6. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  7. Cíťte sa v priestore príjemne
  8. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 994
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 486
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 305
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 017
  5. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 014
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 957
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 770
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 528
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 1 964
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 775

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Neonacisti sa schádzajú na Slovensku, polícia mlčí

V obci, ktorú cez vojnu vypálili, hral aj Rastislav Rogel z kandidátky ĽSNS. Strane to neprekáža.

TECH

Vedci ukázali, aké majú ľudia nezvyčajné sexuálne túžby

Štúdia naznačila, že rozdiel medzi mužmi a ženami nie je veľký.

PLUS

Slovenka chráni Zem pred katastrofou z vesmíru

Eva Lilly vyhľadáva nebezpečné asteroidy, ktoré by mohli ohroziť Zem.

Neprehliadnite tiež

Chuť hranolčekov z ulice Únia nezmení

Zmenu v návrhu nariadenia vyrokovalo Belgicko, aby sa nezmenila výroba dvakrát smažených hranolčekov z pouličných stánkov.

Starbucks urobil miliardový obchod, získa ďalšie kaviarne v Číne

Reťazec získa zhruba 1300 prevádzok v mestách Šanghaj a Ťiang-su a v provincii Če-ťiang.

Predseda Európskej investičnej banky sa nezmení, opäť to bude Werner Hoyer

Hoyer je predsedom banky od začiatku roka 2012, teraz ho zvolili na ďalších šesť rokov.