AKTUALIZOVANÉ V PONDELOK 18:30

Železničné Cargo dostalo pokutu desať miliónov

Železničné Cargo nechcelo prenajímať konkurentom na trhu elektrické rušne. Môže ho to stáť milióny eur.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: FOTOLIA)

Agentúrny text sme nahradili článkom SME.

BRATISLAVA. Extrémne zadlžený nákladný železničný dopravca ZSSK Cargo má o problém navyše. Protimonopolný úrad mu vyrubil pokutu vyše desať miliónov eur.

Tvrdí, že Cargo odmietalo konkurentom prenajímať a predávať elektrické rušne. Tí potom využívali menej efektívne motorové rušne, do ktorých mali problém natankovať, lebo im Cargo nechcelo sprístupniť svoje depá.

„Zámerom takéhoto konania bolo vytlačiť konkurentov z trhu či zabrániť ich rastu,“ povedala hovorkyňa úradu Alena Sedláková.

Firma sa chce odvolať

Štátne Cargo, ktoré má dlh asi 500 miliónov eur, sa pokuty neobáva.

„Nesúhlasíme so závermi Protimonopolného úradu. Využijeme všetky zákonné opravné prostriedky na zvrátenie tohto rozhodnutia,“ zareagoval hovorca štátnej firmy Martin Halanda.

Cargo teda podá proti rozhodnutiu takzvaný rozklad. Ak nebude spokojné ani s ďalším rozhodnutím, môže sa brániť na súdoch.

Konkurenti Carga tvrdia, že správanie dominantného dopravcu ich poškodzuje približne od roku 2005. Vtedy sa železničná nákladná doprava odčlenila od osobnej dopravy po železnici.

Protimonopolný úrad doplnil, že prešetroval pochybenia v rokoch 2005 až 2010. Kto sa naň obrátil s podnetom, sa nepodarilo zistiť.

„Ten, kto chcel tankovať do motorových rušňov, musel naftu priviezť cisternou k rušňu,“ hovorí Ján Biznár, konateľ spoločnosti LTE Logistik a Transport Slovakia, ktorá má na trhu asi dvojpercentný podiel.

Problémy s prístupom k rušňom prekonáva jeho firma tak, že si prenajíma elektrické rušne v západnej Európe.

„Taký nový rušeň stojí 1800 eur na deň. Keď si prenajmem staršiu lokomotívu, vyjde to od 300 do 500 eur na deň,“ vraví Biznár.

Porovnáva na základe cien, ktoré sa platia za prenájom starších elektrických rušňov toho typu, ako má Cargo. K dispozícii je ich však iba niekoľko, a tak sa prenajímajú najmä nové rušne.

cikovsky.jpg
Pokutu chápme ako odkaz, že ďalšia inštitúcia si myslí, že niet dôvodov, aby sme Cargo znova chránili, píše Konštantín Čikovský

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Mohli za ne pýtať viac

„Z hľadiska liberalizácie trhu postup Carga nie je správny,“ myslí si šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.

Faktom však je aj to, že obdobne fungujú aj dominantní dopravcovia v okolitých krajinách a Cargo je v zlej finančnej situácii. Okrem bánk dlhuje firma desiatky miliónov eur aj štátu. Ten firme požičal, aby prekonala krízu.

Cargo sa mohlo komplikáciám s Protimonopolným úradom vyhnúť, ak by prenájmy rušňov umožnilo, ale stanovilo za ne vysoké ceny, vraví Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva a bývalý poradca expremiérky.

Takto sa komplikuje situácia firmy v čase, keď chystá ozdravný plán. V rámci neho ide presúvať aktíva do nových dcérskych spoločností, podiely v nich ponúkne súkromníkom.

Firma si nechá spomínané rušne. Napríklad vozne chce vyňať do dcérskej firmy.

Šéf Carga Vladimír Ľupták nedávno pre SME povedal, že by bol rád, keby sa vozne, ktoré nebude využívať Cargo, dali prenajímať len mimo Slovenska. Mohla by to byť jedna z podmienok pre potenciálneho súkromníka, ktorý by chcel spravovať vozne.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 065
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 870
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 901
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 399
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 104
  6. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 4 576
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 491
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 654
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 972
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 755

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop