Stéviu v potravinách označia inak, aby si ju ľudia nemýlili

Nové označovanie prírodného sladidla má pomôcť výrobcom aj zákazníkom. Stéviu by si nemali mýliť s umelými sladidlami.

Nápoje s výťažkami zo stévie sa dajú kúpiť aj u nás.(Zdroj: Ilustračné SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Výrobky sladené výťažkami zo stévie preferujú ľudia, ktorí dbajú na zdravú výživu alebo sa vyhýbajú kalóriám navyše.

Glykozidy steviolu sa používajú ako nekalorické sladidlo, aj keď môže byť až tristokrát sladšie ako cukor.

Označovanie výrobkov s jeho obsahom sa však od budúceho roka upraví.

Vyhláška ministerstva pôdohospodárstva totiž ráta s tým, že výrobcovia už nebudú môcť používať spojenia „so stéviou“ či „s prirodzenou sladkosťou z rastliny stévia“. Budú musieť presne špecifikovať, že ide len o výťažok z tejto rastliny.

Rezort pôdohospodárstva tvrdí, že toto označovanie riešia aj iné štáty Únie. Predpisy z Rakúska a Fínska využil pri tvorbe našej vyhlášky.

Označenie bolo nejasné?

Stévia
Čo sa zmení v označovaní potravín

Výrobky bude podľa vyhlášky možné od januára 2014 označovať len nasledovne:

  • s glykozidmi steviolu,
  • s rebaudiozidom A,
  • so steviozidom,
  • s glykozidmi steviolu získanými zo stévie (alebo zo stéviového extraktu či z extraktu z listov stévie),
  • získaným zo stévie,
  • rastlinného pôvodu alebo z rastlinného zdroja,
  • s glykozidmi steviolu prirodzene sa vyskytujúcimi v listoch stévie.

V reklame nebude možné použiť napríklad:

  • prirodzene sladené,
  • s prírodným sladidlom,
  • so sladkosťou z rastlinného zdroja alebo so sladkosťou z prírodného zdroja,
  • s prirodzenou sladkosťou z rastliny stévia alebo s prirodzenou sladkosťou stévie,
  • s extraktom zo stévie, so stéviou alebo s časťami rastliny stévia.

Zdroj: Návrh vyhlášky o požiadavkách na dobrovoľné označovanie potravín obsahujúcich glykozidy steviolu

„Zákazníci, ktorí stéviu poznajú, s novým označením problém mať nebudú. Noví však hľadajú priamo označenie stévia,“ hovorí Jana Čelková z online obchodu pre celiatikov NanaCelia.sk.

Nové značenie považuje za príliš komplikované. To súčasné považuje za dostatočné aj Peter Kurucz z novozámockého obchodu Pressíčko.sk.

Presnejšie značenie sa naopak pozdáva Karolovi Bödökovi z e-shopu Suncity.sk.

„Výrobcovia niektorých výrobkov sladia ten istý výrobok výťažkami zo stévie aj aspartamom, no na výrobky napíšu sladené stéviou,“ hovorí.

Novú vyhlášku víta aj prezident Potravinárskej komory Slovenska Daniel Poturnay. Spotrebitelia podľa neho nevedia, čo glykozidy steviolu reálne sú, ani to, že ide o rastlinný výťažok.

„Označenie treba upraviť tak, aby si spotrebiteľ za týmto sladidlom nepredstavoval len ďalšiu syntetickú látku,” vraví.

Nepredpokladá, že by glykozidy steviolu mohli byť konkurenciou cukru alebo že by ich na trhu nahradili.

„Produkty sladené steviolglykozidmi sú oproti cukru pomerne drahé, takže je o ne menší záujem,“ hovorí Silvia Večerová zo spoločnosti Starweb, ktorá je výhradným dovozcom výrobkov Steviola.

Cukor stále vedie

U nás sa stévia pridáva najmä do nápojov. Patria medzi ne niektoré zelené čaje Nestea.

Produkty so stéviou ponúka Kofola. Ide o kofolu bez cukru, kde prírodné sladidlo dopĺňa syntetický aspartam a acesulfám K. Zákazníci podľa hovorkyne Kofoly Jarky Musilovej však uprednostňujú klasickú kofolu.

„Glykozidy steviolu majú veľmi špecifickú chuť, ktorá môže negatívne ovplyvniť chuť nápoja,“ vraví Musilová. Aj preto sa nepoužívajú ako jediné sladidlo.

So stéviou sú už aj detské nápoje Jupík, ktoré majú takto kalorickú hodnotu nižšiu o dve pätiny oproti tým s cukrom.

Medzi novinky patrí aj kečup Spak sladený výťažkom zo stévie.

„Čo sa týka Česka a Slovenska, záujem je zatiaľ malý oproti západným krajinám ako Rakúsko či Nemecko,“ hovorí Jarka Želízková zo spoločnosti Spak. V predaji podľa nej stále dominujú klasické kečupy s cukrom.

Širšiu ponuku výrobkov so stéviou ponúkajú špecializované predajne pre zdravú výživu, diabetikov či celiatikov.

Niekde už obaly menili

Hoci budú musieť výrobcovia označovať potraviny so stéviou inak, Musilová neočakáva, že im to zvýši náklady. Etikety na výrobky totiž objednáva firma priebežne.

Spoločnosť McCarter má v ponuke asi dvadsať nápojov s výťažkom zo stévie. Podľa jej manažérky Jany Galbovej už spĺňajú požiadavky na nové označenie, menili ho dopredu práve pre novú vyhlášku.

V obchodoch sa však dajú nájsť ešte aj nápoje so starým označením.

Náklady na zmeny obalov závisia podľa Galbovej od množstva produktov. „V prípade zmien týkajúcich sa širšieho portfólia výrobkov by sme mohli hovoriť teoreticky aj o likvidačných nákladoch,“ hovorí.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  2. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  5. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  6. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  7. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  8. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  9. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  10. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 953
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 607
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 563
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 444
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 252
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 834
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 355
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 709
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 948
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 561

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Milan Kňažko: Fico klame, keď tvrdí, že nevedel, kam sa sťahuje

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne, tvrdí MILAN KŇAŽKO.

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Preverovanie zásielok robí aj pošta. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

Neprehliadnite tiež

Európska komisia prijala návrh piliera sociálnych práv

Pilier pozostáva z 20 kľúčových zásad a práv na podporu dobre fungujúcich trhov práce a systémov sociálneho zabezpečenia.

Prečo by sme Uber či Airbnb mali podporovať?

Európsky parlament odhaduje, že v najbližších rokoch by mohla zdieľaná ekonomika zvýšiť potenciál HDP Európy o 500 miliárd eur ročne.

Richter zavádza 90-ročných dôchodcov, penzie všetkým nezvýši

Minister práce sľubuje, že zvýši penzie najstarším dôchodcom. Viac dostane len každý štvrtý.

Trump sa chystá zredukovať dane najviac v histórii

Šéf rezortu financií uviedol, že prezidentov plán bude najrozsiahlejšou daňovou reformou.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop