SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Stéviu v potravinách označia inak, aby si ju ľudia nemýlili

Nové označovanie prírodného sladidla má pomôcť výrobcom aj zákazníkom. Stéviu by si nemali mýliť s umelými sladidlami.

Nápoje s výťažkami zo stévie sa dajú kúpiť aj u nás.Nápoje s výťažkami zo stévie sa dajú kúpiť aj u nás. (Zdroj: Ilustračné SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Výrobky sladené výťažkami zo stévie preferujú ľudia, ktorí dbajú na zdravú výživu alebo sa vyhýbajú kalóriám navyše.

Glykozidy steviolu sa používajú ako nekalorické sladidlo, aj keď môže byť až tristokrát sladšie ako cukor.

Označovanie výrobkov s jeho obsahom sa však od budúceho roka upraví.

Vyhláška ministerstva pôdohospodárstva totiž ráta s tým, že výrobcovia už nebudú môcť používať spojenia „so stéviou“ či „s prirodzenou sladkosťou z rastliny stévia“. Budú musieť presne špecifikovať, že ide len o výťažok z tejto rastliny.

Rezort pôdohospodárstva tvrdí, že toto označovanie riešia aj iné štáty Únie. Predpisy z Rakúska a Fínska využil pri tvorbe našej vyhlášky.

Označenie bolo nejasné?

Stévia
Čo sa zmení v označovaní potravín

Výrobky bude podľa vyhlášky možné od januára 2014 označovať len nasledovne:

  • s glykozidmi steviolu,
  • s rebaudiozidom A,
  • so steviozidom,
  • s glykozidmi steviolu získanými zo stévie (alebo zo stéviového extraktu či z extraktu z listov stévie),
  • získaným zo stévie,
  • rastlinného pôvodu alebo z rastlinného zdroja,
  • s glykozidmi steviolu prirodzene sa vyskytujúcimi v listoch stévie.

V reklame nebude možné použiť napríklad:

  • prirodzene sladené,
  • s prírodným sladidlom,
  • so sladkosťou z rastlinného zdroja alebo so sladkosťou z prírodného zdroja,
  • s prirodzenou sladkosťou z rastliny stévia alebo s prirodzenou sladkosťou stévie,
  • s extraktom zo stévie, so stéviou alebo s časťami rastliny stévia.

Zdroj: Návrh vyhlášky o požiadavkách na dobrovoľné označovanie potravín obsahujúcich glykozidy steviolu

„Zákazníci, ktorí stéviu poznajú, s novým označením problém mať nebudú. Noví však hľadajú priamo označenie stévia,“ hovorí Jana Čelková z online obchodu pre celiatikov NanaCelia.sk.

Nové značenie považuje za príliš komplikované. To súčasné považuje za dostatočné aj Peter Kurucz z novozámockého obchodu Pressíčko.sk.

Presnejšie značenie sa naopak pozdáva Karolovi Bödökovi z e-shopu Suncity.sk.

„Výrobcovia niektorých výrobkov sladia ten istý výrobok výťažkami zo stévie aj aspartamom, no na výrobky napíšu sladené stéviou,“ hovorí.

Novú vyhlášku víta aj prezident Potravinárskej komory Slovenska Daniel Poturnay. Spotrebitelia podľa neho nevedia, čo glykozidy steviolu reálne sú, ani to, že ide o rastlinný výťažok.

„Označenie treba upraviť tak, aby si spotrebiteľ za týmto sladidlom nepredstavoval len ďalšiu syntetickú látku,” vraví.

Nepredpokladá, že by glykozidy steviolu mohli byť konkurenciou cukru alebo že by ich na trhu nahradili.

„Produkty sladené steviolglykozidmi sú oproti cukru pomerne drahé, takže je o ne menší záujem,“ hovorí Silvia Večerová zo spoločnosti Starweb, ktorá je výhradným dovozcom výrobkov Steviola.

Cukor stále vedie

U nás sa stévia pridáva najmä do nápojov. Patria medzi ne niektoré zelené čaje Nestea.

Produkty so stéviou ponúka Kofola. Ide o kofolu bez cukru, kde prírodné sladidlo dopĺňa syntetický aspartam a acesulfám K. Zákazníci podľa hovorkyne Kofoly Jarky Musilovej však uprednostňujú klasickú kofolu.

„Glykozidy steviolu majú veľmi špecifickú chuť, ktorá môže negatívne ovplyvniť chuť nápoja,“ vraví Musilová. Aj preto sa nepoužívajú ako jediné sladidlo.

So stéviou sú už aj detské nápoje Jupík, ktoré majú takto kalorickú hodnotu nižšiu o dve pätiny oproti tým s cukrom.

Medzi novinky patrí aj kečup Spak sladený výťažkom zo stévie.

„Čo sa týka Česka a Slovenska, záujem je zatiaľ malý oproti západným krajinám ako Rakúsko či Nemecko,“ hovorí Jarka Želízková zo spoločnosti Spak. V predaji podľa nej stále dominujú klasické kečupy s cukrom.

Širšiu ponuku výrobkov so stéviou ponúkajú špecializované predajne pre zdravú výživu, diabetikov či celiatikov.

Niekde už obaly menili

Hoci budú musieť výrobcovia označovať potraviny so stéviou inak, Musilová neočakáva, že im to zvýši náklady. Etikety na výrobky totiž objednáva firma priebežne.

Spoločnosť McCarter má v ponuke asi dvadsať nápojov s výťažkom zo stévie. Podľa jej manažérky Jany Galbovej už spĺňajú požiadavky na nové označenie, menili ho dopredu práve pre novú vyhlášku.

V obchodoch sa však dajú nájsť ešte aj nápoje so starým označením.

Náklady na zmeny obalov závisia podľa Galbovej od množstva produktov. „V prípade zmien týkajúcich sa širšieho portfólia výrobkov by sme mohli hovoriť teoreticky aj o likvidačných nákladoch,“ hovorí.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  2. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  3. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  5. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  6. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  7. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  8. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  9. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  10. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 155
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 643
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 146
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 17 936
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 043
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 713
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 286
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 251
  9. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 7 240
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 093
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič na stredajšej tlačovej konferencii.

Otázny je semafor aj školy.

4 h

Pretestovali takmer tri milióny ľudí.

6 h
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ďalší testovací „úspech“

Peter Tkačenko

Matovič potrebuje ostatných rovnako ako oni jeho.

7 h
Peter Sagan.

Slovák začne sezónu na konci februára.

3 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Zmenili sa aj minimálne odvody.

13m
Prezident americkej centrálnej banky Jerome Powell.

K zmene by nemalo dôjsť ešte dlhý čas.

2 h

Automobilky po celom svete museli v dôsledku nedostatku čipov upraviť produkciu.

3 h
Logo traderov z WallStreetBets na sociálnej sieti Reddit

Zvyčajne ich cieľmi sú problematické firmy, ktorých akcie stoja pár dolárov.

3 h