Železničiari neplánujú znížiť cestovné na málo využívaných tratiach

Rezort nechce rušiť žiadne trate, ale posilňovať železničnú dopravu všade tam, kde má potenciál.

BRATISLAVA. Z Tisovca po Pohronskú Polhoru, z Vrábeľ po Zlaté Moravce alebo z Čaty po Pastovce. Toto sú príklady troch železničných tratí, kde v súčasnosti jazdí vlakom najmenej cestujúcich.

Spolu s ďalšou zhruba desiatkou koľají ich ministerstvo dopravy v rámci Strategického plánu rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020 zaradilo medzi skupinu tratí s nízkym zaťažením. Teda, že sa na nich prepraví menej ako 500 ľudí za 24 hodín.

Rezort dopravy však tvrdí, že tieto trate rušiť nechce. Osobný dopravca, Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), zase na nich neplánuje zaviesť výnimočné zľavy, aby zvýšil záujem ľudí.

"Aktuálne určite nehovoríme o ich zrušení alebo oslabovaní," uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Cieľom rezortu nie je podľa jeho slov rušiť žiadne trate, ale naopak, posilňovať železničnú dopravu všade tam, kde má potenciál.

"Jediný, kto rozhoduje o tom, na ktorých tratiach vlaky v budúcnosti jazdiť budú, sú samotní ľudia, ktorí hlasujú každý deň svojím rozhodnutím, či do vlaku nastúpia alebo nie," doplnil Kóňa. Slovensko si totiž podľa neho nemôže dovoliť platiť za vlaky, o ktoré ľudia z ich regiónu nemajú záujem.

Zároveň však železničiari tvrdia, že na týchto úsekoch cestovné zľavovať nechcú, aby prilákali do vlakov viac ľudí. "Zatiaľ neuvažujeme zavádzať osobitné relačné zľavy, či iné ďalšie cenové zvýhodnenia pre dopravu na uvedených konkrétnych regionálnych tratiach," opísala hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová. Základné cestovné je podľa jej slov nastavené výhodnejšie oproti konkurenčným druhom dopravy. "Navyše poskytujeme viacero zliav, ktoré sú nastavené plošne a sú využiteľné pre cestujúcich aj na týchto tratiach," dodala Morháčová.

Odborníci pritom radia nerušiť trate, pristupovať ku každej individuálne a dotiahnuť už avizovanú harmonizáciu dopravy. To znamená, zrušiť súbežné spoje, aby v tých istých časoch nepremával naraz autobus aj vlak. "Nemali by sme rušiť ani jednu trať, to je zásadná chyba," uviedol Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo. Tam, kde je trať, by podľa neho mali premávať vlaky a autobusy by mali fungovať skôr ako prostriedok, ktorý ľudí dopraví k vlakom.

Podobne aj Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného odporúča všade tam, kde je to čo i len trochu možné, podporiť skôr železničnú dopravu. "Tá je ekologicky priaznivejšia," skonštatoval. Železničnú aj autobusovú dopravu v regiónoch totiž dotuje štát. Vlaky si priamo objednáva od dopravcov ministerstvo dopravy a regionálne autobusy sú dotované vyššími územnými celkami. Pre štát je teda neefektívne, aby premávali viaceré spoje naraz.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 623
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 12 448
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 536
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 10 961
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 247
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 497
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 398
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 430
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 429
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 066

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

ŽENA

Sex s robotom: Môžu napodobeniny nahradiť vzťah so živým partnerom?

Vývoj sexuálnych pomôcok prekračuje hranice.

KOMENTÁRE

V kanadskom raji sa s ostatnými delí čoraz menej ľudí

Je Vancouver jedným z najlepších miest pre život?

Neprehliadnite tiež

AKTUALIZOVANÉ

British Airways vypadli systémy, tisíce cestujúcich uviazli na letiskách

Cestujúci na letisku Heathrow v Londýne informovali o dlhých čakaniach.

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.