Železničiari neplánujú znížiť cestovné na málo využívaných tratiach

Rezort nechce rušiť žiadne trate, ale posilňovať železničnú dopravu všade tam, kde má potenciál.

BRATISLAVA. Z Tisovca po Pohronskú Polhoru, z Vrábeľ po Zlaté Moravce alebo z Čaty po Pastovce. Toto sú príklady troch železničných tratí, kde v súčasnosti jazdí vlakom najmenej cestujúcich.

Spolu s ďalšou zhruba desiatkou koľají ich ministerstvo dopravy v rámci Strategického plánu rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020 zaradilo medzi skupinu tratí s nízkym zaťažením. Teda, že sa na nich prepraví menej ako 500 ľudí za 24 hodín.

Rezort dopravy však tvrdí, že tieto trate rušiť nechce. Osobný dopravca, Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), zase na nich neplánuje zaviesť výnimočné zľavy, aby zvýšil záujem ľudí.

"Aktuálne určite nehovoríme o ich zrušení alebo oslabovaní," uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Cieľom rezortu nie je podľa jeho slov rušiť žiadne trate, ale naopak, posilňovať železničnú dopravu všade tam, kde má potenciál.

"Jediný, kto rozhoduje o tom, na ktorých tratiach vlaky v budúcnosti jazdiť budú, sú samotní ľudia, ktorí hlasujú každý deň svojím rozhodnutím, či do vlaku nastúpia alebo nie," doplnil Kóňa. Slovensko si totiž podľa neho nemôže dovoliť platiť za vlaky, o ktoré ľudia z ich regiónu nemajú záujem.

Zároveň však železničiari tvrdia, že na týchto úsekoch cestovné zľavovať nechcú, aby prilákali do vlakov viac ľudí. "Zatiaľ neuvažujeme zavádzať osobitné relačné zľavy, či iné ďalšie cenové zvýhodnenia pre dopravu na uvedených konkrétnych regionálnych tratiach," opísala hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová. Základné cestovné je podľa jej slov nastavené výhodnejšie oproti konkurenčným druhom dopravy. "Navyše poskytujeme viacero zliav, ktoré sú nastavené plošne a sú využiteľné pre cestujúcich aj na týchto tratiach," dodala Morháčová.

Odborníci pritom radia nerušiť trate, pristupovať ku každej individuálne a dotiahnuť už avizovanú harmonizáciu dopravy. To znamená, zrušiť súbežné spoje, aby v tých istých časoch nepremával naraz autobus aj vlak. "Nemali by sme rušiť ani jednu trať, to je zásadná chyba," uviedol Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo. Tam, kde je trať, by podľa neho mali premávať vlaky a autobusy by mali fungovať skôr ako prostriedok, ktorý ľudí dopraví k vlakom.

Podobne aj Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného odporúča všade tam, kde je to čo i len trochu možné, podporiť skôr železničnú dopravu. "Tá je ekologicky priaznivejšia," skonštatoval. Železničnú aj autobusovú dopravu v regiónoch totiž dotuje štát. Vlaky si priamo objednáva od dopravcov ministerstvo dopravy a regionálne autobusy sú dotované vyššími územnými celkami. Pre štát je teda neefektívne, aby premávali viaceré spoje naraz.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 658
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 820
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 302
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 3 086
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 019
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 363
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 303
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 114
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 065
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 636

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železničná spoločnosť Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.