SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Ministerstvo nechce znížiť dotáciu pre štátne vlaky

Štátny vlakový dopravca získava nové moderné vlakové súpravy z peňazí Únie a zo štátneho rozpočtu, čím sa mu značne znižujú výdavky na investície.

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy neplánuje znížiť dotácie pre Železničnú spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) na prevádzku osobnej prepravy vo verejnom záujme.

Štátny vlakový dopravca pritom získava nové moderné vlakové súpravy z peňazí Európskej únie a zo štátneho rozpočtu, čím sa mu značne znižujú výdavky na investície.

Súkromná spoločnosť RegioJet a.s. dostáva od štátu peniaze za objednané výkony v preprave cestujúcich na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno.

"Vlaková doprava potrebuje každý cent na skvalitnenie služieb a rozšírenie ponuky spojov," zdôvodnil podporu pre štátneho vlakového dopravcu hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Skryť Vypnúť reklamu

"Aj preto sme prvýkrát predstavili návrh nového grafikonu, ktorý počíta s rozšírením štátom objednaného objemu vlakokilometrov (vlkm) a s tým súvisiacim rozšírením počtom spojov vo vlakovom grafikone 2013/2014. Treba si tiež uvedomiť, že štátny dopravca, na rozdiel od privátnych, je zaťažený radom hriechov jednotných štátnych železníc zo vzdialenejšej minulosti," informoval hovorca.

Ide napríklad o ekologické zaťaženie v pracoviskách údržby, dlhodobé podfinancovanie či zanedbávanie modernizácie prakticky za celých uplynulých dvadsať rokov.

ZSSK dostáva dotáciu celkom na všetky objednané výkony a nie podľa prevádzky na jednotlivých tratiach.

"Vyčíslenie nákladov na jednotlivé trate je pomerne komplikovaná záležitosť, pretože treba rozrátať fixné náklady, ale aj prácu ľudí, ktorí aj počas jedného dňa pracujú na niekoľkých tratiach," uviedol Kóňa.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo si podľa neho uvedomuje, že tieto čísla sú potrebné a preto v súčasnosti pripravuje aj systém vykazovania na tratiach.

"V budúcnosti ho plánujeme používať ako jeden z kľúčových ukazovateľov pre vyhodnotenie efektívnosti jednotlivých tratí," dodal.

Na výpočet dotácie na jeden kilometer je vytvorený finančný model, ktorý posudzuje nielen vplyv absolvovaných vlakových kilometrov, ale aj počet hodín odpracovaných prevádzkovým personálom, hmotnosť vlakov či výšku ich odpisov.

Ministerstvo dopravy si objednalo u Železničnej spoločnosti Slovensko v tomto roku výkony v objeme 29,104 mil. vlakokilometrov, za čo jej má poskytnúť 197,559 mil. eur.

Na jeden kilometer (km) je to 6,79 eur. Vlaky štátneho dopravcu v prvom polroku tohto roka najazdili 14,448 mil. vlkm a uhradená dotácia dosiahla 98,779 mil. eur (6,84 eur na km).

Skryť Vypnúť reklamu

V budúcom roku sa majú výkony zvýšiť o 480 tis. vlkm na takmer 29,6 mil. vlkm a dotácia by mala dosiahnuť okolo 200 mil. eur (6,76 eur na km).

Na zvýšenie výkonov je však potrebných navyše 2,6 mil. eur. Vlani skutočné výkony štátnej spoločnosti predstavovali 29,36 mil. vlkm, mierne viac ako objednané, pri dotácii 199,342 mil. eur (6,79 eur na km).

Objednané výkony v roku 2011 sa zvýšili z 30,3 mil. vlkm na 31,4 mil. vlkm z dôvodu nemožnosti ich redukcie na pôvodne plánovanú úroveň, v skutočnosti dosiahli 31,252 mil. vlkm. Dotácia tvorila 205 mil. eur (6,56 eur na km).

U prepravcu RegioJet si rezort dopravy objednal v tomto roku na trati medzi Bratislavou a Komárnom výkony v objeme 1,196 mil. vlkm za 7,115 mil. eur (5,95 eur na km).

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Päť chýb pri zateplení strechy
  6. Vitajte v postapokalyptickom svete
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 817
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 641
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 13 131
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 705
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 934
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 493
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 095
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 599
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 506
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 351
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Od soboty sa ulice vyprázdnia.

Od soboty platí zákaz vychádzania, zatvoria sa skoro všetky školy (prehľad)

Ústredný krízový štáb schválil zákaz vychádzania.

Premiér Matovič hovorí o nových opatreniach.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič nás musí presvedčiť, že vie čo robí

Dnes si už nikto izolovane nevytvorí svoj ostrov bezpečia. Buďme zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Dušana Kováčika zadržali aj obvinili.

Neprehliadnite tiež

Bez testu jedine dovolenka alebo prekážka v práci. Čo to znamená?

Celoplošné testovanie sa uskutoční najbližšie tri týždne.

Ilustračné foto.

Štát sa chce dohodnúť so zamestnávateľmi na periodickom testovaní

Štát podľa Matoviča zabezpečí testy, samotnú realizáciu bude mať na starosti druhá strana.

Tlačová konferencia po skončení Ústredného krízového štábu.

Žilinská Kia pre problémy dodávateľa zastavila výrobu

Problémy v dodávateľskom reťazci zo zahraničia vznikli z dôvodu koronakrízy.

Dlh Slovenska sa vrátil do sankčných pásiem

Heger musí dať parlamentu zdôvodnenie výšky dlhu vrátane návrhu opatrení na jeho zníženie.

Štátny tajomník ministerstva financií Ľuboš Jančík, podpredseda vlády a minister financií Eduard Heger a prezidentka Finančnej správy Daniela Klučková.