SME

Ministerstvo nechce znížiť dotáciu pre štátne vlaky

Štátny vlakový dopravca získava nové moderné vlakové súpravy z peňazí Únie a zo štátneho rozpočtu, čím sa mu značne znižujú výdavky na investície.

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy neplánuje znížiť dotácie pre Železničnú spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) na prevádzku osobnej prepravy vo verejnom záujme.

Štátny vlakový dopravca pritom získava nové moderné vlakové súpravy z peňazí Európskej únie a zo štátneho rozpočtu, čím sa mu značne znižujú výdavky na investície.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Súkromná spoločnosť RegioJet a.s. dostáva od štátu peniaze za objednané výkony v preprave cestujúcich na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno.

"Vlaková doprava potrebuje každý cent na skvalitnenie služieb a rozšírenie ponuky spojov," zdôvodnil podporu pre štátneho vlakového dopravcu hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

SkryťVypnúť reklamu

"Aj preto sme prvýkrát predstavili návrh nového grafikonu, ktorý počíta s rozšírením štátom objednaného objemu vlakokilometrov (vlkm) a s tým súvisiacim rozšírením počtom spojov vo vlakovom grafikone 2013/2014. Treba si tiež uvedomiť, že štátny dopravca, na rozdiel od privátnych, je zaťažený radom hriechov jednotných štátnych železníc zo vzdialenejšej minulosti," informoval hovorca.

Ide napríklad o ekologické zaťaženie v pracoviskách údržby, dlhodobé podfinancovanie či zanedbávanie modernizácie prakticky za celých uplynulých dvadsať rokov.

ZSSK dostáva dotáciu celkom na všetky objednané výkony a nie podľa prevádzky na jednotlivých tratiach.

"Vyčíslenie nákladov na jednotlivé trate je pomerne komplikovaná záležitosť, pretože treba rozrátať fixné náklady, ale aj prácu ľudí, ktorí aj počas jedného dňa pracujú na niekoľkých tratiach," uviedol Kóňa.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo si podľa neho uvedomuje, že tieto čísla sú potrebné a preto v súčasnosti pripravuje aj systém vykazovania na tratiach.

"V budúcnosti ho plánujeme používať ako jeden z kľúčových ukazovateľov pre vyhodnotenie efektívnosti jednotlivých tratí," dodal.

Na výpočet dotácie na jeden kilometer je vytvorený finančný model, ktorý posudzuje nielen vplyv absolvovaných vlakových kilometrov, ale aj počet hodín odpracovaných prevádzkovým personálom, hmotnosť vlakov či výšku ich odpisov.

Ministerstvo dopravy si objednalo u Železničnej spoločnosti Slovensko v tomto roku výkony v objeme 29,104 mil. vlakokilometrov, za čo jej má poskytnúť 197,559 mil. eur.

Na jeden kilometer (km) je to 6,79 eur. Vlaky štátneho dopravcu v prvom polroku tohto roka najazdili 14,448 mil. vlkm a uhradená dotácia dosiahla 98,779 mil. eur (6,84 eur na km).

SkryťVypnúť reklamu

V budúcom roku sa majú výkony zvýšiť o 480 tis. vlkm na takmer 29,6 mil. vlkm a dotácia by mala dosiahnuť okolo 200 mil. eur (6,76 eur na km).

Na zvýšenie výkonov je však potrebných navyše 2,6 mil. eur. Vlani skutočné výkony štátnej spoločnosti predstavovali 29,36 mil. vlkm, mierne viac ako objednané, pri dotácii 199,342 mil. eur (6,79 eur na km).

Objednané výkony v roku 2011 sa zvýšili z 30,3 mil. vlkm na 31,4 mil. vlkm z dôvodu nemožnosti ich redukcie na pôvodne plánovanú úroveň, v skutočnosti dosiahli 31,252 mil. vlkm. Dotácia tvorila 205 mil. eur (6,56 eur na km).

U prepravcu RegioJet si rezort dopravy objednal v tomto roku na trati medzi Bratislavou a Komárnom výkony v objeme 1,196 mil. vlkm za 7,115 mil. eur (5,95 eur na km).

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 963
  2. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 17 725
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 971
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 494
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 440
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 955
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 486
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 448
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 659
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 461
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 746
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 463
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 380
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 352
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 448
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 659
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 461
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 746
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 463
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 380
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 352
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu