Ministerstvo nechce znížiť dotáciu pre štátne vlaky

Štátny vlakový dopravca získava nové moderné vlakové súpravy z peňazí Únie a zo štátneho rozpočtu, čím sa mu značne znižujú výdavky na investície.

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy neplánuje znížiť dotácie pre Železničnú spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) na prevádzku osobnej prepravy vo verejnom záujme.

Štátny vlakový dopravca pritom získava nové moderné vlakové súpravy z peňazí Európskej únie a zo štátneho rozpočtu, čím sa mu značne znižujú výdavky na investície.

Súkromná spoločnosť RegioJet a.s. dostáva od štátu peniaze za objednané výkony v preprave cestujúcich na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno.

"Vlaková doprava potrebuje každý cent na skvalitnenie služieb a rozšírenie ponuky spojov," zdôvodnil podporu pre štátneho vlakového dopravcu hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

"Aj preto sme prvýkrát predstavili návrh nového grafikonu, ktorý počíta s rozšírením štátom objednaného objemu vlakokilometrov (vlkm) a s tým súvisiacim rozšírením počtom spojov vo vlakovom grafikone 2013/2014. Treba si tiež uvedomiť, že štátny dopravca, na rozdiel od privátnych, je zaťažený radom hriechov jednotných štátnych železníc zo vzdialenejšej minulosti," informoval hovorca.

Ide napríklad o ekologické zaťaženie v pracoviskách údržby, dlhodobé podfinancovanie či zanedbávanie modernizácie prakticky za celých uplynulých dvadsať rokov.

ZSSK dostáva dotáciu celkom na všetky objednané výkony a nie podľa prevádzky na jednotlivých tratiach.

"Vyčíslenie nákladov na jednotlivé trate je pomerne komplikovaná záležitosť, pretože treba rozrátať fixné náklady, ale aj prácu ľudí, ktorí aj počas jedného dňa pracujú na niekoľkých tratiach," uviedol Kóňa.

Ministerstvo si podľa neho uvedomuje, že tieto čísla sú potrebné a preto v súčasnosti pripravuje aj systém vykazovania na tratiach.

"V budúcnosti ho plánujeme používať ako jeden z kľúčových ukazovateľov pre vyhodnotenie efektívnosti jednotlivých tratí," dodal.

Na výpočet dotácie na jeden kilometer je vytvorený finančný model, ktorý posudzuje nielen vplyv absolvovaných vlakových kilometrov, ale aj počet hodín odpracovaných prevádzkovým personálom, hmotnosť vlakov či výšku ich odpisov.

Ministerstvo dopravy si objednalo u Železničnej spoločnosti Slovensko v tomto roku výkony v objeme 29,104 mil. vlakokilometrov, za čo jej má poskytnúť 197,559 mil. eur.

Na jeden kilometer (km) je to 6,79 eur. Vlaky štátneho dopravcu v prvom polroku tohto roka najazdili 14,448 mil. vlkm a uhradená dotácia dosiahla 98,779 mil. eur (6,84 eur na km).

V budúcom roku sa majú výkony zvýšiť o 480 tis. vlkm na takmer 29,6 mil. vlkm a dotácia by mala dosiahnuť okolo 200 mil. eur (6,76 eur na km).

Na zvýšenie výkonov je však potrebných navyše 2,6 mil. eur. Vlani skutočné výkony štátnej spoločnosti predstavovali 29,36 mil. vlkm, mierne viac ako objednané, pri dotácii 199,342 mil. eur (6,79 eur na km).

Objednané výkony v roku 2011 sa zvýšili z 30,3 mil. vlkm na 31,4 mil. vlkm z dôvodu nemožnosti ich redukcie na pôvodne plánovanú úroveň, v skutočnosti dosiahli 31,252 mil. vlkm. Dotácia tvorila 205 mil. eur (6,56 eur na km).

U prepravcu RegioJet si rezort dopravy objednal v tomto roku na trati medzi Bratislavou a Komárnom výkony v objeme 1,196 mil. vlkm za 7,115 mil. eur (5,95 eur na km).

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 703
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 843
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 338
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 479
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 413
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 286
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 501
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 649
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 444
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 189

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

DOMOV

Prieskum Polis: Voľby by vyhral Smer, SNS preferencie klesli

Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

Neprehliadnite tiež

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.

Medzi sto najatraktívnejších regiónov Únie patrí aj Bratislavský kraj

Konkurencieschopný región je taký, ktorý dokáže firmám aj obyvateľom ponúknuť atraktívne a udržateľné prostredie na život a prácu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop