Päť miliónov cestujúcich letisko v Bratislave nezvládne

Podľa generálneho riaditeľa letiska je kapacita päť miliónov cestujúcich len teoretická, aj keď letisko prešlo prestavbou.

BRATISLAVA. Výstavba nových terminálov na letisku v Bratislave mala hlavnému mestu priniesť možnosť ročne vybaviť na príletoch a odletoch päť miliónov cestujúcich.

Hoci sa dokončila pred rokom a vyžiadala si celkové náklady 120,6 milióna eur, sľúbenú kapacitu letisko nebude môcť zabezpečiť. Jedine po ďalších stavebných úpravách.

Podľa generálneho riaditeľa letiska M. R. Štefánika Ivana Trhlíka je totiž kapacita päť miliónov cestujúcich len teoretická.

V skutočnosti môžu počas jedného roka obidva terminály vybaviť maximálne 3,5 milióna ľudí. V prípade, že by letisko chcelo viac, vyžiadalo by si to ďalšie stavebné úpravy.

"Aj keď máme nový terminál, masívny nárast cestujúcich zatiaľ nie je možný," uviedol Trhlík pre TASR.

Hlavným problémom je priepustnosť letiska na bezpečnostných kontrolách, ktoré musí povinne robiť. Tá je v súčasnosti 750 cestujúcich za hodinu. To znamená, že letisko dokáže maximálne vybaviť 10 lietadiel za hodinu.

Pritom kapacita dráhy je taká, že dokáže za hodinu vybaviť 45 lietadiel.

"Musíme zladiť dráhovú kapacitu s priepustnosťou letiska," skonštatoval Trhlík. Pri odhadovanej kapacite päť miliónov cestujúcich sa počítalo s rovnomerným rozmiestnením počtu pasažierov v priebehu 24 hodín.

Na letisku však treba zohľadniť takzvané rušné hodiny, kedy prilieta a odlieta viac lietadiel. Práve tie sú kľúčové pre jeho priepustnosť, pretože potom zase prídu pokojnejšie hodiny.

Podľa generálneho riaditeľa by sa dali potrebné stavebné úpravy na zvýšenie priepustnosti na bezpečnostných kontrolách zrealizovať aj v súčasných priestoroch.

"Našou snahou je, aby sme kapacitu zdvojnásobili, aby sme boli schopní vybaviť 1500 cestujúcich za hodinu," opísal Trhlík. Situáciu však podľa jeho slov skomplikujú aj nové bezpečnostné opatrenia súvisiace s prepravou tekutín, ktoré vstúpia do platnosti v januári 2014.

Letisko ukončilo druhú etapu dostavby nových terminálov v lete minulého roku. Projekt sa financoval sčasti z verejných zdrojov a tiež zo zdrojov letiska a jeho úverov.

Rozhodnutie vlády postaviť terminál s takouto kapacitou prišlo v období, keď letisko ročne vybavovalo približne dva milióny cestujúcich. Následne nastala kríza a od roku 2009 počty cestujúcich klesali.

Za minulý rok prešlo jeho bránami celkovo 1,4 milióna ľudí, čo predstavovalo pokles o približne 11 % oproti predošlému roku. Tohtoročné odhady hovoria, že letisko by mohlo vybaviť približne rovnaký počet ľudí ako vlani.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 451
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 978
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 14 914
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 258
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 972
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 7 013
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 418
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 083
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 383
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 216

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Žili v slávnej vile, no nikdy sa do nej nevrátili

Filmár David Cysař pátra po histórii svojich blízkych, ktorých za vojny obrali o unikátnu vilu. Stavbu od Adolfa Loosa otvoril verejnosti.

PRIMÁR

Od štyridsatky po sedemdesiatku. Ako sa mení sexualita?

Kvalita závisí od psychiky milencov.

Neprehliadnite tiež

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch

Známe e-shopy kopírujú nové trendy rýchlejšie než Zara

Kým sa oblečenie inšpirované najnovšími trendmi dostane do on-line obchodov, trvá to len pár týždňov.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.