Päť miliónov cestujúcich letisko v Bratislave nezvládne

Podľa generálneho riaditeľa letiska je kapacita päť miliónov cestujúcich len teoretická, aj keď letisko prešlo prestavbou.

BRATISLAVA. Výstavba nových terminálov na letisku v Bratislave mala hlavnému mestu priniesť možnosť ročne vybaviť na príletoch a odletoch päť miliónov cestujúcich.

Hoci sa dokončila pred rokom a vyžiadala si celkové náklady 120,6 milióna eur, sľúbenú kapacitu letisko nebude môcť zabezpečiť. Jedine po ďalších stavebných úpravách.

Podľa generálneho riaditeľa letiska M. R. Štefánika Ivana Trhlíka je totiž kapacita päť miliónov cestujúcich len teoretická.

V skutočnosti môžu počas jedného roka obidva terminály vybaviť maximálne 3,5 milióna ľudí. V prípade, že by letisko chcelo viac, vyžiadalo by si to ďalšie stavebné úpravy.

"Aj keď máme nový terminál, masívny nárast cestujúcich zatiaľ nie je možný," uviedol Trhlík pre TASR.

Hlavným problémom je priepustnosť letiska na bezpečnostných kontrolách, ktoré musí povinne robiť. Tá je v súčasnosti 750 cestujúcich za hodinu. To znamená, že letisko dokáže maximálne vybaviť 10 lietadiel za hodinu.

Pritom kapacita dráhy je taká, že dokáže za hodinu vybaviť 45 lietadiel.

"Musíme zladiť dráhovú kapacitu s priepustnosťou letiska," skonštatoval Trhlík. Pri odhadovanej kapacite päť miliónov cestujúcich sa počítalo s rovnomerným rozmiestnením počtu pasažierov v priebehu 24 hodín.

Na letisku však treba zohľadniť takzvané rušné hodiny, kedy prilieta a odlieta viac lietadiel. Práve tie sú kľúčové pre jeho priepustnosť, pretože potom zase prídu pokojnejšie hodiny.

Podľa generálneho riaditeľa by sa dali potrebné stavebné úpravy na zvýšenie priepustnosti na bezpečnostných kontrolách zrealizovať aj v súčasných priestoroch.

"Našou snahou je, aby sme kapacitu zdvojnásobili, aby sme boli schopní vybaviť 1500 cestujúcich za hodinu," opísal Trhlík. Situáciu však podľa jeho slov skomplikujú aj nové bezpečnostné opatrenia súvisiace s prepravou tekutín, ktoré vstúpia do platnosti v januári 2014.

Letisko ukončilo druhú etapu dostavby nových terminálov v lete minulého roku. Projekt sa financoval sčasti z verejných zdrojov a tiež zo zdrojov letiska a jeho úverov.

Rozhodnutie vlády postaviť terminál s takouto kapacitou prišlo v období, keď letisko ročne vybavovalo približne dva milióny cestujúcich. Následne nastala kríza a od roku 2009 počty cestujúcich klesali.

Za minulý rok prešlo jeho bránami celkovo 1,4 milióna ľudí, čo predstavovalo pokles o približne 11 % oproti predošlému roku. Tohtoročné odhady hovoria, že letisko by mohlo vybaviť približne rovnaký počet ľudí ako vlani.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  2. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  3. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  4. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  5. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  6. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  7. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  8. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  9. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  10. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 217
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 932
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 112
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 485
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 716
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 483
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 186
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 699
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 366
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 669

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poliaci vyšetrujú Štrougala. Na Slovensku sú zločiny premlčané

Poľsko rieši štyri prípady usmrtenia ľudí elektrinou na hranici s ČSSR. Na slovenskej časti hranice s Rakúskom ich zomrelo vyše štyridsať.

KOMENTÁRE

Pripomeňme si, že režim bol naozaj zločinecký

Námietka, že ÚPN v Poľsku má väčšie právomoci, je nemiestna.

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét.

KOMENTÁRE

Každý astronóm a tvorca nových liekov im pripomína, aké sú nuly

Namiesto cesty ľudstva na Mars, rozprávajú blázni o malom človeku.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Británii hrozí, že bez ľudí z Únie úroda na poliach zhnije

Krajina tak môže stratiť schopnosť dopestovať a vyrobiť vlastné potraviny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop