Bývalý predajca tovaru: Šmejdi majú praktiky ako kontrarozviedka

Jeho rodinu podvodná firma obrala o peniaze. Tak sa v nej zamestnal. V rozhovore popisuje, aké praktiky ho naučili.

Daniel Lambert ukazuje na vzory zmlúv.(Zdroj: SME)

Jeho rodinu podvodnícka firma obrala o peniaze. Tak sa v nej DANIEL LAMBERT zamestnal. Dnes už robí v Súkromnej Informačnej Agentúre, ale k praktikám firiem, čo organizujú predajné akcie, sa stále vyjadruje.

Ako ste sa dostali do firmy, ktorá láka dôchodcov na kúpu predraženého tovaru?

„Moja rodina sa stala obeťou manipulácie profesionálnych dílerov, ktorí ich presvedčili, aby kúpili niečo, čo ani nechceli a nedokázali využiť. Mal som 17 rokov a podarilo sa mi zamestnať v „šmejďáckej“ firme. Dúfali sme, že keď zozbieram dôkazy, slovenské úrady zakročia a prinútia „šmejdov“ vrátiť obetiam ich peniaze. Úrady však úspešne nezakročili.

Podľa zoznamu zmlúv som vtedy odhadol vyše 200 poškodených len v Bratislave. Po odchode zahraničných spoločníkov a konateľov zostal vo firme likvidačný zostatok iba v podobe nejakých písacích strojov a faxov, čo na nejaké odškodnenie viac ako dvesto obetí s priemernou výškou škody 20-tisíc korún absolútne nestačilo. Vtedy som pochopil, že orgány štátnej správy len zúfalo pokrivkávajú nie jeden ale desiatky krokov za šmejdami.“

Čo ste sa v tejto firme naučili?

„Mechanizmus manipulácie kupujúceho možno porovnať s praktikami, ktoré sa používali v časoch studenej vojny na získavanie nepriateľských agentov na dvojitú spoluprácu. Základnými piliermi kontrarozviedky boli peniaze, ego, ideológia, vydieranie. To isté používajú aj šmejdi.“

Čo piliere znamenajú?

„Cez peniaze obchodník tlačí na účastníkov, aby si prepočítali, aké je výhodné kúpiť si produkt. Keď predajca vycíti ego u účastníka, to súvisí s tým, že sa rád chváli, tak mu vnukne diabolskú myšlienku, ako sa kúpeným exkluzívnym tovarom bude môcť chváliť susedom, rodine a známym.

Ideológia súvisí napríklad so zdravým životným štýlom. Predajcovia apelujú na to, aby pozvaní hostia znížili cholesterol. Využívajú sa informácie, ktoré predajcovia pred začatím prezentácie zozbierali od prítomných osôb v nezáväzných rozhovoroch. Získavajú sa hlavne fakty o zdravotnom stave ich a rodinných príslušníkov.

Informácie predajcovia zapracovávajú do manipulačných plánov. Bežný je nátlak s použitím formulácií: “Keď kúpite tento tovar, potom sa vaše trápenie s chorobami navždy skončí.“

Výsledok tejto manipulácie je, že si účastník kúpil panvicu, kde sa dá variť bez tuku a znížiť si cholesterol, čím sa pomôže osobám trpiacim srdcovo cievnymi ochoreniami. Vysávače odstraňovaním prachu a roztočov zachraňujú deti choré na alergie a astmu. A vydieranie, čo je skôr premyslená hra na ľudské city.“

Môžete konkretizovať?

„Keď je prítomný účastník prezentácie dokonale zdravý a nestojí o zázračné vyliečenie, tak tlaky smerujú na jeho deti, prípadne vnúčatá. „Keď si kúpite tento tovar, potom vaše deti (vnúčatá) budú zdravé, budú mať dlhší a šťastný život.“ Táto forma nátlaku je obzvlášť účinná, ak dieťa alebo vnúčik trpí vážnou chorobou. Veď ktorý dôchodca by sa dokázal pozrieť do smutných očí svojho trpiaceho dieťaťa (vnúčaťa) a odmietnuť mu aj za posledné peniaze kúpiť ponúkaný tovar, ktorý mu poskytne „nedoceniteľnú“ úľavu od utrpenia.

Celý manipulačný plán aj tak poväčšine skončí pri vete: „Keď budete trpieť chorobou alebo umierať, ešte radi by ste dali 10 000 eur za zázračný liek, ktorý by vám pridal čo i len mesiac života a díler požaduje len 1999,50 eura za prístroj, ktorý vám predĺži život o celé roky.“

Je to len o láske k blížnemu a strachu z choroby a smrti. Technika nie je o ničom extra premyslenom. Len sa psychologicky pracuje s najzákladnejšími ľudskými citmi.“

Pripravovaná novela zákona má praktiky takých firiem obmedziť. Poradia si s tým, že na podujatie musia pustiť hocikoho s pozvánkou?

„Ak si predajcovia budú sami stanovovať počty naplnenia účastníkov, budú si s tým manipulovať podľa toho, ako sa im to bude hodiť. Budú odopierať účasť komukoľvek, kto sa im do ich hier nebude hodiť.“

Dá sa obísť aj podmienka z novely, že predajca nesmie spotrebiteľa oddeľovať od iných účastníkov?

„Ak sa pri zmluvách bude pracovať s osobnými údajmi, finančnými možnosťami a zdravotným stavom účastníkov prezentácie, budú účastníci sami požadovať diskrétnosť. Nebudú chcieť svoje financie a choroby preberať pred všetkými verejne. Stačí v manipulácii použiť otázku: Chcete preberať splátkové kalendáre tu verejne alebo to spravíme v súkromí ? A tak sám účastník požiada, aby ho odviedli niekam do „pasce“, kde ho budú môcť manipulovať v tajnosti medzi štyrmi očami.“

Na podvodníkov pomohol upozorniť film Šmejdi:

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 995
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 860
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 056
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 413
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 896
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 268
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 090
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 624
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 762
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 730

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

BLOG TRANSPARENCY

Keď biznis v zdravotníctve roztočí bývalý šéf daňovákov

Doktor Kostka nebol jediný, komu v posledných rokoch darilo.

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

Neprehliadnite tiež

Šéf PSA: Opel zostane aj po prevzatí nemeckou firmou

Existujú totiž zákazníci, ktorí nekupujú francúzske značky.

Posúvanie dôchodku sa nepáči ľuďom ani odborom. Štát nevylučuje zmenu

V roku 2017 sa dôchodok posunul o dva a pol mesiaca, v roku 2018 sa má posunúť o dva mesiace.

RegioJet posilní spoje z Košíc do Prahy o pár vlakov

Rozšíriť plánujú aj prevádzku autobusovej linky zo Zvolena a Banskej Bystrice.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop