Rezort dopravy zatiaľ nekalkuluje so zvyšovaním cestovného

Bratislava 9. októbra (TASR) - Ceny cestovného v železničnej a autobusovej doprave sa v najbližších mesiacoch pravdepodobne meniť nebudú, iba ak o tohtoročné ...

Bratislava 9. októbra (TASR) - Ceny cestovného v železničnej a autobusovej doprave sa v najbližších mesiacoch pravdepodobne meniť nebudú, iba ak o tohtoročné percento celkovej inflácie, ktorá podľa Štatistického úradu SR dosiahla 2 - 3 %.

Za Odbor železničnej dopravy Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR, ktorý sa na príprave materiálu podieľa, to pre TASR uviedol jeho riaditeľ Dušan Turanovič. Rezort dopravy v súčasnosti pracuje na návrhu budúcoročnej zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme so Železničnou spoločnosťou (ZSSK), a. s., Bratislava, na základe ktorej jej štát preplatí objektívne straty za ním objednané výkony. Tie vznikajú v dôsledku regulovanej ceny cestovného, uplatňovaním zliav a z titulu potreby zabezpečenia obslužnosti územia. "Až po premietnutí predpokladaných nákladov, dotácie ako i tržieb z cestovného do kalkulačného vzorca, zvážime zvýšenie ceny cestovného o 2 až 3 %. Momentálne s ním však v kalkulácii neuvažujeme," podotkol D. Turanovič a dodal, že cenu cestovného by chceli železnice koordinovať s cenami v autobusovej doprave. Schválenie zmlúv o výkonoch vo verejnom záujme by malo v tomto roku prísť skôr ako potvrdenie štátneho rozpočtu, čo dáva predpoklad, aby bola vzniknutá a v zmluvách potvrdená strata, uplatnená v rozpočte v širšom rozsahu, ako to bolo doposiaľ. Dlh štátu voči železniciam akumulovaný od roku 1994 totiž v súčasnosti presiahol hranicu 17 miliárd Sk.

"Pokiaľ budeme môcť, budeme žiadať zvýšenie cien minimálne o percento inflácie," povedal hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Celková inflácia meraná indexom spotrebiteľských cien by mala podľa analytika ČSOB Mareka Gábriša dosiahnuť k februáru budúceho roku 5,5 %. Ako referenčný bod pritom stanovil február 2001, kedy sa naposledy menili ceny v železničnej a autobusovej doprave. Tento ukazovateľ však nezahŕňa zvyšovanie regulovaných cien energetických vstupov, ak by k nim došlo ešte v tomto roku, ale ani zmeny DPH v roku budúcom. Železnice by chceli podľa M. Čikovského postupne prejsť od zliav sociálnych ku zľavám komerčným a uplatniť pri nich adresný princíp. Znamenalo by to, že za jednotlivé kategórie "zľavnených cestujúcich" by mali stratu kompenzovať tí, ktorí chcú zľavu poskytnúť. "V prípade vojakov by to bolo ministerstvo obrany, pri invalidoch rezort práce, pri študentoch rezort školstva," vysvetlil M. Čikovský. V prípade ceny cestovného vo vlakoch EC a IC, ktoré sú zo štátnej regulácie vyňaté, nechcú ísť železnice cestou bezhlavého zvyšovania cien. Ich cieľom je zastaviť úbytok cestujúcej verejnosti, ktorého ročný priemer predstavuje 5 %. Mali by ho dosiahnuť stanovením takých cien, ktoré zohľadnia výsledky plánovaného marketingového prieskumu, ako aj ceny v konkurenčnej autobusovej doprave.

Zvyšovanie cien v prímestskej autobusovej doprave ministerstvo zatiaľ neplánuje, príslušná Sekcie cestnej a mestskej dopravy totiž vypracovaním jeho koncepcie doposiaľ nebola poverená. Kým pre oblasť prímestskej dopravy je rozhodujúci cenový výmer ministerstva financií, vychádzajúci z odporúčaní MDPT, v oblasti mestskej dopravy môžu k zmene ceny cestovného prikročiť autobusové podniky na základe schválenia príslušnými okresnými orgánmi. Na vykrytie strát z prímestskej a mestskej dopravy bola v tomto roku pre podniky Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) poukázaná čiastka 1,023 miliardy Sk. Pre budúci rok navrhuje MDPT 1,4 miliardy Sk, čo by vzniknutú stratu dotovaných foriem prepravy pokrylo na približne 70 %. Podniky SAD však v kontexte všetkých svojich činností (zisková deregulovaná diaľková doprava) vykazujú naproti obom železničným zložkám kladné hospodárenie. K polroku tohto roku dosiahli zisk 159 miliónov Sk, naproti 3-miliardovej "sekere" Železničnej spoločnosti a strate 1,43 miliardy Sk u Železníc SR kalkulovaných ku koncu októbra.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 988
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 839
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 085
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 324
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 240
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 956
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 673
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 662
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 488
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 870

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Za hladomorom nie je len príroda, ale najmä ľudia

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor. Okrem Juhosudáncov môže byť v ohrození až dvadsať miliónov ľudí.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop