Výška mýta sa upraví každý rok podľa inflácie

Cestní dopravcovia s vozidlami nad 3,5 tony si budú môcť uplatňovať zľavu z aktuálnej výšky sadzby mýta po odjazdení určitého množstva kilometrov v príslušnom roku.

BRATISLAVA.

Sadzby mýta sa po novom budú upravovať každoročne k 1. januáru podľa indexu spotrebiteľských cien v medziročnom porovnaní k septembru predchádzajúceho roka. Úpravy môžu byť nielen hore, ale aj dole.

Mýto sa zavedie aj na cestách II. a III. triedy vo vlastníctve samosprávnych krajov, ale na začiatku bude mať nulovú sadzbu.

Počíta s tým návrh nového zákona o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií, ktorý ministerstvo dopravy predložilo do medzirezortného pripomienkového konania. Zmeny v mýtnom systéme majú začať platiť 1. januára 2014.

Spôsob výpočtu mýta, výšku sadzby mýta za jeden kilometer cesty pre jednotlivé kategórie vozidiel podľa ich hmotnosti, počtu náprav a emisnej triedy, ako aj systém zliav z mýta a podrobnosti o ich uplatnení určí vláda nariadením. Takisto rozhodne o výške sadzby mýta upravenej o infláciu na príslušný kalendárny rok.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ako správca výberu mýta na základe toho určí mýto za prejazdenú vzdialenosť. Ministerstvo dopravy rozhodne o vymedzení úsekov ciest s elektronickým výberom mýta.

"Cieľom spoplatnenia ciest II. a III. triedy bude v prvej fáze zavedenie nulovej sadzby s cieľom monitorovania nákladných vozidiel, pričom následne môže dôjsť k reálnemu spoplatneniu najvyťaženejších úsekov ciest II. a III. triedy," zdôvodnilo plánované zavedenie mýta na krajských cestách ministerstvo dopravy.

Keď sa mýto na týchto cestách začne vyberať, po znížení o nevyhnutné náklady NDS na zabezpečenie výberu bude príjmom krajov.

Tie budú môcť využiť peniaze z mýta iba na výstavbu, správu a údržbu svojich ciest. Ak budú náklady NDS súvisiace s výberom mýta na cestách II. a III. triedy vyššie ako príjmy, budú ich znášať kraje.

Náhradný výber mýta určí NDS po schválení ministerstvom dopravy v prípade výpadku elektronického mýtneho systému alebo jeho komponentov, znemožňujúcich riadny výber mýta, ako aj výpadku GNSS signálu a ohrozenia bezpečnosti alebo plynulosti cestnej premávky.

Náhradným spôsobom sa bude mýto vyberať na základe technických údajov vozidla s použitím príslušnej sadzby mýta pre danú kategóriu vozidla.

Ak v dokladoch nebude uvedená emisná trieda vozidla, použije sa na výpočet mýta emisná trieda EURO 0.

Návrh zákona vytvára aj rámec pre poskytovanie Európskej služby elektronického výberu mýta na území SR. Vzniknú tak predpoklady pre prepojenie elektronických cestných mýtnych systémov v Európskej únii.

"Vozidlo prejde naprieč Európou po spoplatnených cestách a uhradí mýto na základe jednej zmluvy. Prevádzkovateľ vozidla dostane jedno súhrnné vyúčtovanie bez ohľadu na to, ktorými štátmi alebo regiónmi jeho vozidlo prešlo. Nová Európska služby elektronického výberu mýta má uľahčiť platenie mýta v rámci celej Európskej únie a má byť k dispozícii na všetkých spoplatnených úsekoch ciest, mostoch, tuneloch a trajektoch," dodalo ministerstvo dopravy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 765
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 929
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 113
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 834
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 688
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 450
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 082
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 018
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 856
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 472

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.