BRATISLAVA.
Sadzby mýta sa po novom budú upravovať každoročne k 1. januáru podľa indexu spotrebiteľských cien v medziročnom porovnaní k septembru predchádzajúceho roka. Úpravy môžu byť nielen hore, ale aj dole.
Mýto sa zavedie aj na cestách II. a III. triedy vo vlastníctve samosprávnych krajov, ale na začiatku bude mať nulovú sadzbu.
Počíta s tým návrh nového zákona o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií, ktorý ministerstvo dopravy predložilo do medzirezortného pripomienkového konania. Zmeny v mýtnom systéme majú začať platiť 1. januára 2014.
Spôsob výpočtu mýta, výšku sadzby mýta za jeden kilometer cesty pre jednotlivé kategórie vozidiel podľa ich hmotnosti, počtu náprav a emisnej triedy, ako aj systém zliav z mýta a podrobnosti o ich uplatnení určí vláda nariadením. Takisto rozhodne o výške sadzby mýta upravenej o infláciu na príslušný kalendárny rok.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ako správca výberu mýta na základe toho určí mýto za prejazdenú vzdialenosť. Ministerstvo dopravy rozhodne o vymedzení úsekov ciest s elektronickým výberom mýta.
"Cieľom spoplatnenia ciest II. a III. triedy bude v prvej fáze zavedenie nulovej sadzby s cieľom monitorovania nákladných vozidiel, pričom následne môže dôjsť k reálnemu spoplatneniu najvyťaženejších úsekov ciest II. a III. triedy," zdôvodnilo plánované zavedenie mýta na krajských cestách ministerstvo dopravy.
Keď sa mýto na týchto cestách začne vyberať, po znížení o nevyhnutné náklady NDS na zabezpečenie výberu bude príjmom krajov.
Tie budú môcť využiť peniaze z mýta iba na výstavbu, správu a údržbu svojich ciest. Ak budú náklady NDS súvisiace s výberom mýta na cestách II. a III. triedy vyššie ako príjmy, budú ich znášať kraje.
Náhradný výber mýta určí NDS po schválení ministerstvom dopravy v prípade výpadku elektronického mýtneho systému alebo jeho komponentov, znemožňujúcich riadny výber mýta, ako aj výpadku GNSS signálu a ohrozenia bezpečnosti alebo plynulosti cestnej premávky.
Náhradným spôsobom sa bude mýto vyberať na základe technických údajov vozidla s použitím príslušnej sadzby mýta pre danú kategóriu vozidla.
Ak v dokladoch nebude uvedená emisná trieda vozidla, použije sa na výpočet mýta emisná trieda EURO 0.
Návrh zákona vytvára aj rámec pre poskytovanie Európskej služby elektronického výberu mýta na území SR. Vzniknú tak predpoklady pre prepojenie elektronických cestných mýtnych systémov v Európskej únii.
"Vozidlo prejde naprieč Európou po spoplatnených cestách a uhradí mýto na základe jednej zmluvy. Prevádzkovateľ vozidla dostane jedno súhrnné vyúčtovanie bez ohľadu na to, ktorými štátmi alebo regiónmi jeho vozidlo prešlo. Nová Európska služby elektronického výberu mýta má uľahčiť platenie mýta v rámci celej Európskej únie a má byť k dispozícii na všetkých spoplatnených úsekoch ciest, mostoch, tuneloch a trajektoch," dodalo ministerstvo dopravy.