MÉDIÁ

Zakladateľ Amazonu kúpil za 250 miliónov dolárov Washington Post

Jeffrey P. Bezos si kúpil jeden z troch najvýznamnejších amerických denníkov.

Jeffrey P. Bezos.(Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Štyri generácie viedla rodina Grahamovcov jednu z najvýznamnejších mediálnych organizácii v Spojených štátoch.

Teraz spoločnosť Washington Post Company, ktorá zastrešuje denník Washington Post a ďalšie pridružené médiá, odkúpil zakladateľ a riaditeľ Amazonu Jeffrey P. Bezos.

Jeden z najbohatších mužov planéty zaplatí 250 miliónov dolárov. Predaj by mal byť dokončený do dvoch mesiacov.

Obchod nemá oficiálne nič spoločné s firmou Amazon, Bezos kupuje Washington Post Co. ako súkromná osoba, informuje samotný Washington Post.

"Toto je deň, ktorý sme ja a moja rodina nikdy nečakali, že príde," uviedla vydavateľka novín Katharine Weymouthová v liste zamestnancom.

"V Jeffovi sme našli majiteľa, ktorý verí v Post ako podnikanie, ale tiež sa hlboko zaujíma o úlohu, ktorú má v spoločnosti."

Denník patrí spolu s New York Times a Wall Street Journal k najvýznamnejších novinám v Spojených štátoch.

washpost.jpg

Titulka novín oznamujúca ich predaj. Zdroj: Romenesko.

Napísal zamestnancom

Bezos už napísal zamestnancom Washington Post-u list, v ktorom ich ubezpečuje, že noviny nemajú slúžiť súkromným záujmom majiteľov, ale čitateľom.

"Samozrejme, v Poste nastanú v najbližších rokoch zmeny. To je dôležité a stalo by sa to s novým vlastníkom alebo bez neho," píše Bezos zamestnancom novín.

Novinový biznis sa mení pod vplyvom internetu, a tu by mohol zakladateľ najväčšieho internetového obchodu na svete pomôcť.

Príjmy novín padli z vyše 950 miliónov dolárov v roku 2005 na 580 miliónov v roku 2012.

Kým pred ôsmimi rokmi dosiahla spoločnosť prevádzkový zisk 125 miliónov, vlani už bola v strate 53 miliónov. Predaj novín klesol od roku 2005 o približne tretinu.

Žiadna charita

Aj keď Bezos kupuje Post ako súkromná osoba, nerobí to ako charitu.

Wonkblog, vplyvný blog na webe Washington Post, vysvetľuje, že verejné prevzatie firmy cez Amazon by bolo komplikované, korporácie totiž nevedia, ako oceniť budúce príjmy novín.

A aj keď doteraz trhy a akcionári nerobili z každoročných finančných strát Amazonu veľký problém, "dieru na peniaze ako Post by už strávili ťažšie".

Amazon za celý rok 2012 vykázal čistú stratu 39 miliónov dolárov. Celosvetovo predal tovar za 61 miliárd dolárov a do "technológií a obsahu" (vlajková loď Amazonu - Kindle; systém pre predaj kníh, filmov, hudby a pod.) investoval vyše 4,5 miliardy.

Koniec rodinných novín

Po predaji Postu ostanú už iba jedny veľké americké noviny fungujúce ako rodinný podnik - New York Times s rodinou Sulzbergerovcov.

Washington Post sa zaradí ku značkám ako Los Angeles Times, Wall Street Journal či San Diego Tribune, ktoré ich zakladatelia predali.

Predaj prekvapil takmer všetkých zamestnancov Postu a podľa britského Guardianu ohromil americký mediálny svet.

"Celá vec prebehla s obdivuhodnou tajnosťou," povedal pre Guardian Jeff Jarvis, profesor žurnalistiky na City University of New York's Graduate School of Journalism. "Bezos neverí v otvorenosť a to ma trochu znepokojuje".

Na druhej strane je podľa Jarvisa predaj dobrá vec. "Bezos je neuveriteľne inteligentný, milý človek. Je strašne úspešný, má prostriedky, na prvý pohľad sa to zdá ako dobrý nápad."

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  2. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  3. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  4. Cíťte sa v priestore príjemne
  5. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  7. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  8. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  10. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 6 769
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 112
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 671
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 988
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 702
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 293
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 996
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 980
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 994
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 853

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Plavčan vysvetľoval eurofondy, z tlačovky utiekol

Minister školstva zvolal tlačovú konferenciu, na ktorej chcel vysvetliť pochybné dotácie. Dovolil dve otázky pre televíziu a ušiel.

DOMOV

Prieskum: Súčasná koalícia by vládu nezložila, extrémisti klesli

Ak by sa voľby konali v júli, zvíťazil by Smer.

BRATISLAVA

Z Tyršovho nábrežia sa stal kemp pre turistov

Na petržalskej strane Dunaja parkujú karavany, hoci tam nie je kemp.

DOMOV

Šípoš: Rezerva premiéra by mala slúžiť len na krízové stavy

Pri rozdeľovaní dotácií chýba priehľadná súťaž, hovorí Gabriel Šípoš.

Neprehliadnite tiež

Kečup z českého Lidla obsahoval o polovicu menej paradajok, než mal

S privátnou značkou kečupu mal minulý týždeň problém aj Kaufland.

Počet pracujúcich v poľnohospodárstve klesá, platy v tomto odvetví rástli

Priemerná mesačná mzda v poľnohospodárstve dosiahla výšku 702 eur.

Nintendo opäť zarába vďaka konzole Switch

Firme sa darí najmä pre veľký dopyt po konzole Switch.

Slováci dôverujú najviac domácim potravinám, pôvod si všímajú najmä pri mäse

Spotrebitelia vnímajú pôvod slovenských potravín najcitlivejšie pri mäse a pri mliečnych výrobkoch.