Štát pustí konkurenciu na železnice najskôr o dva roky

Podmienkou liberalizácie osobnej železničnej dopravy je podľa ministerstva dopravy nastavenie taktového grafikonu na železnici.

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy predpokladá liberalizáciu osobnej vlakovej dopravy najskôr o dva až tri roky. Dovtedy chce zvládnuť veľkú výzvu v podobe nastavenia taktového grafikonu na železnici, čím sa vytvoria podmienky pre zosúladenie vlakovej a autobusovej dopravy.

Na rozdiel od vlakov prímestské autobusy majú v kompetencii samosprávne kraje. Cieľom tohto opatrenia je podľa rezortu zamedziť neželaným súbehom oboch druhov verejnej prepravy.

Často sa totiž stáva, že na rovnakej trase súčasne ide poloprázdny vlak i autobus, hoci sú oba dotované z verejných peňazí, zo štátneho, resp. regionálneho rozpočtu.

"Keď bude systém nastavený a bude jasné, aké výkony sú kde potrebné, pristúpime aj k liberalizácii železničného trhu. Predpokladáme, že sa tak stane v horizonte dvoch až troch rokov," informoval v pondelok agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

"Na to je potrebné ukončenie konsolidácie grafikonu, ustálenie prepravných prúdov a identifikácia konkrétnej dotačnej náročnosti vlakových spojov podľa jednotlivých liniek," dodal.

Bez toho nie je podľa neho možné zodpovedne pokračovať v liberalizácii osobnej dopravy na železnici.

Rezort sa tak chce vyhnúť chybe, akú podľa neho urobil exminister dopravy Ján Figeľ koncom roku 2010 uzavretím zmluvy so súkromným dopravcom RegioJet.

Ministerstvo dopravy v súčasnosti registruje relevantný záujem súkromných dopravcov o prevádzkovanie železničnej osobnej dopravy len pre kategóriu vo verejnom záujme. To znamená, objednané výkony s dotáciou od štátu.

"Pravidelne sa nám pripomínajú dvaja," uviedol Kóňa.

Súkromná spoločnosť RegioJet a.s., slovenská dcéra českej materskej spoločnosti Student Agency, s.r.o., od marca 2012 prevádzkuje na Slovensku osobnú vlakovú dopravu zatiaľ na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno.

Zmluvu s rezortom dopravy o výkonoch vo verejnom záujme má na takmer deväť rokov, s platnosťou od 4. marca 2012 do konca roku 2020. Vlaky RegioJet navyše jazdia bez dotácií z Prahy cez Ostravu do Žiliny a v budúcom roku možno budú až do Košíc.

"Kupujeme teraz nové vlaky a keď ich budeme mať dostatok, potiahneme to až do Košíc. Potrebujeme ich totiž viac na našej českej trati," povedal pre denník Hospodárske noviny Radim Jančura, riaditeľ RegioJet v ČR a majiteľ všetkých firiem v skupine Student Agency.

Predĺženie vlakového spojenia z českej metropoly do Košíc považuje za reálne už v budúcom roku.

"Naším cieľom je jazdiť na základe zmluvy o verejnom záujme. Pokiaľ však súťaže nebudú, budeme robiť to, čo robíme v Česku. Naliehali sme na českú vládu, aby začala súťažiť, to neurobila a tak sme si nakúpili vlaky a začali jazdiť na trati Praha - Ostrava - Žilina. České dráhy následne prišli o dotácie na tejto linke," dodal Jančura. Myslí si, že je rozumnejšie, keď vstup súkromníkov riadi štát cez verejné súťaže.

Rezort dopravy tvrdí, že víta všetky snahy o rozvoj železničnej dopravy a v žiadnom prípade nebude blokovať vstup spoločností na železničný trh.

"Jedinou našou podmienkou je, že kým nebudeme pripravení na ďalšiu liberalizáciu, tak nebudeme dotovať žiadne trate nad rámec už zazmluvnených úsekov," uviedol Kóňa.

SR zaostáva za ČR v liberalizácii vlakovej dopravy. Náš západný sused oznámil, na akých tratiach otvorí osobnú dopravu na železnici do desiatich rokov.

Dôvodom je, že v Česku sú v nastavení taktového grafikonu už ďalej a majú lepšie zmapované prúdy cestujúcich.

"Nič im nebráni v tom, aby mohli pristúpiť k ďalšej liberalizácii železničnej dopravy. Na Slovensku neplatí taktový grafikon ešte ani rok. V tejto chvíli nemôžeme povedať, že máme zmapované všetky prúdy cestujúcich a ich potenciál do budúcna," poznamenal Kóňa.

Keď sa tieto veci podľa hovorcu podarí vyriešiť, bude môcť aj SR pristúpiť k väčšej liberalizácii vlakového sektora.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 646
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 658
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 316
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 873
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 994
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 347
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 308
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 100
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 037
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 623

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatíva pre Nemecko skutočnú alternatívu neponúka

Merkelová voľby vyhrala a ostáva mocná. Európa je naozaj vďačná.

DOMOV

Aké stíhačky môžeme a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.