Štát pustí konkurenciu na železnice najskôr o dva roky

Podmienkou liberalizácie osobnej železničnej dopravy je podľa ministerstva dopravy nastavenie taktového grafikonu na železnici.

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy predpokladá liberalizáciu osobnej vlakovej dopravy najskôr o dva až tri roky. Dovtedy chce zvládnuť veľkú výzvu v podobe nastavenia taktového grafikonu na železnici, čím sa vytvoria podmienky pre zosúladenie vlakovej a autobusovej dopravy.

Na rozdiel od vlakov prímestské autobusy majú v kompetencii samosprávne kraje. Cieľom tohto opatrenia je podľa rezortu zamedziť neželaným súbehom oboch druhov verejnej prepravy.

Často sa totiž stáva, že na rovnakej trase súčasne ide poloprázdny vlak i autobus, hoci sú oba dotované z verejných peňazí, zo štátneho, resp. regionálneho rozpočtu.

"Keď bude systém nastavený a bude jasné, aké výkony sú kde potrebné, pristúpime aj k liberalizácii železničného trhu. Predpokladáme, že sa tak stane v horizonte dvoch až troch rokov," informoval v pondelok agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

"Na to je potrebné ukončenie konsolidácie grafikonu, ustálenie prepravných prúdov a identifikácia konkrétnej dotačnej náročnosti vlakových spojov podľa jednotlivých liniek," dodal.

Bez toho nie je podľa neho možné zodpovedne pokračovať v liberalizácii osobnej dopravy na železnici.

Rezort sa tak chce vyhnúť chybe, akú podľa neho urobil exminister dopravy Ján Figeľ koncom roku 2010 uzavretím zmluvy so súkromným dopravcom RegioJet.

Ministerstvo dopravy v súčasnosti registruje relevantný záujem súkromných dopravcov o prevádzkovanie železničnej osobnej dopravy len pre kategóriu vo verejnom záujme. To znamená, objednané výkony s dotáciou od štátu.

"Pravidelne sa nám pripomínajú dvaja," uviedol Kóňa.

Súkromná spoločnosť RegioJet a.s., slovenská dcéra českej materskej spoločnosti Student Agency, s.r.o., od marca 2012 prevádzkuje na Slovensku osobnú vlakovú dopravu zatiaľ na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno.

Zmluvu s rezortom dopravy o výkonoch vo verejnom záujme má na takmer deväť rokov, s platnosťou od 4. marca 2012 do konca roku 2020. Vlaky RegioJet navyše jazdia bez dotácií z Prahy cez Ostravu do Žiliny a v budúcom roku možno budú až do Košíc.

"Kupujeme teraz nové vlaky a keď ich budeme mať dostatok, potiahneme to až do Košíc. Potrebujeme ich totiž viac na našej českej trati," povedal pre denník Hospodárske noviny Radim Jančura, riaditeľ RegioJet v ČR a majiteľ všetkých firiem v skupine Student Agency.

Predĺženie vlakového spojenia z českej metropoly do Košíc považuje za reálne už v budúcom roku.

"Naším cieľom je jazdiť na základe zmluvy o verejnom záujme. Pokiaľ však súťaže nebudú, budeme robiť to, čo robíme v Česku. Naliehali sme na českú vládu, aby začala súťažiť, to neurobila a tak sme si nakúpili vlaky a začali jazdiť na trati Praha - Ostrava - Žilina. České dráhy následne prišli o dotácie na tejto linke," dodal Jančura. Myslí si, že je rozumnejšie, keď vstup súkromníkov riadi štát cez verejné súťaže.

Rezort dopravy tvrdí, že víta všetky snahy o rozvoj železničnej dopravy a v žiadnom prípade nebude blokovať vstup spoločností na železničný trh.

"Jedinou našou podmienkou je, že kým nebudeme pripravení na ďalšiu liberalizáciu, tak nebudeme dotovať žiadne trate nad rámec už zazmluvnených úsekov," uviedol Kóňa.

SR zaostáva za ČR v liberalizácii vlakovej dopravy. Náš západný sused oznámil, na akých tratiach otvorí osobnú dopravu na železnici do desiatich rokov.

Dôvodom je, že v Česku sú v nastavení taktového grafikonu už ďalej a majú lepšie zmapované prúdy cestujúcich.

"Nič im nebráni v tom, aby mohli pristúpiť k ďalšej liberalizácii železničnej dopravy. Na Slovensku neplatí taktový grafikon ešte ani rok. V tejto chvíli nemôžeme povedať, že máme zmapované všetky prúdy cestujúcich a ich potenciál do budúcna," poznamenal Kóňa.

Keď sa tieto veci podľa hovorcu podarí vyriešiť, bude môcť aj SR pristúpiť k väčšej liberalizácii vlakového sektora.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  2. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  3. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  4. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  5. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  6. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  7. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  8. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  9. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  10. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 409
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 198
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 492
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 538
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 408
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 826
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 524
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 429
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 365
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 840

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

KULTÚRA

Vo filme odpratával mŕtve telá. V práci ich umýva

Oscarového Saulovho syna na Berlinale nechceli.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

CESTOVANIE

Desať pláží s najčistejšou vodou na svete

Pozrite si tipy na miesta s najčistejším morom.

Neprehliadnite tiež

Visa sa chystá na novú dobu. Platiť sa bude dať autom či chladničkou

Do inovácií tlačia firmu okolnosti na európskom trhu. Biznis spoločností môžu ohroziť noví konkurenti ako Apple či Google

Vláda bude rokovať o investičných stimuloch aj dobrovoľnej vojenčine

Vláda sa bude zaoberať aj vznikom novej verejnoprávnej inštitúcie - Fondu na podporu kultúry národnostných menšín.

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop