SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Štát pustí konkurenciu na železnice najskôr o dva roky

Podmienkou liberalizácie osobnej železničnej dopravy je podľa ministerstva dopravy nastavenie taktového grafikonu na železnici.

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy predpokladá liberalizáciu osobnej vlakovej dopravy najskôr o dva až tri roky. Dovtedy chce zvládnuť veľkú výzvu v podobe nastavenia taktového grafikonu na železnici, čím sa vytvoria podmienky pre zosúladenie vlakovej a autobusovej dopravy.

Na rozdiel od vlakov prímestské autobusy majú v kompetencii samosprávne kraje. Cieľom tohto opatrenia je podľa rezortu zamedziť neželaným súbehom oboch druhov verejnej prepravy.

Často sa totiž stáva, že na rovnakej trase súčasne ide poloprázdny vlak i autobus, hoci sú oba dotované z verejných peňazí, zo štátneho, resp. regionálneho rozpočtu.

Skryť Vypnúť reklamu

"Keď bude systém nastavený a bude jasné, aké výkony sú kde potrebné, pristúpime aj k liberalizácii železničného trhu. Predpokladáme, že sa tak stane v horizonte dvoch až troch rokov," informoval v pondelok agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

"Na to je potrebné ukončenie konsolidácie grafikonu, ustálenie prepravných prúdov a identifikácia konkrétnej dotačnej náročnosti vlakových spojov podľa jednotlivých liniek," dodal.

Bez toho nie je podľa neho možné zodpovedne pokračovať v liberalizácii osobnej dopravy na železnici.

Rezort sa tak chce vyhnúť chybe, akú podľa neho urobil exminister dopravy Ján Figeľ koncom roku 2010 uzavretím zmluvy so súkromným dopravcom RegioJet.

Ministerstvo dopravy v súčasnosti registruje relevantný záujem súkromných dopravcov o prevádzkovanie železničnej osobnej dopravy len pre kategóriu vo verejnom záujme. To znamená, objednané výkony s dotáciou od štátu.

Skryť Vypnúť reklamu

"Pravidelne sa nám pripomínajú dvaja," uviedol Kóňa.

Súkromná spoločnosť RegioJet a.s., slovenská dcéra českej materskej spoločnosti Student Agency, s.r.o., od marca 2012 prevádzkuje na Slovensku osobnú vlakovú dopravu zatiaľ na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno.

Zmluvu s rezortom dopravy o výkonoch vo verejnom záujme má na takmer deväť rokov, s platnosťou od 4. marca 2012 do konca roku 2020. Vlaky RegioJet navyše jazdia bez dotácií z Prahy cez Ostravu do Žiliny a v budúcom roku možno budú až do Košíc.

"Kupujeme teraz nové vlaky a keď ich budeme mať dostatok, potiahneme to až do Košíc. Potrebujeme ich totiž viac na našej českej trati," povedal pre denník Hospodárske noviny Radim Jančura, riaditeľ RegioJet v ČR a majiteľ všetkých firiem v skupine Student Agency.

Skryť Vypnúť reklamu

Predĺženie vlakového spojenia z českej metropoly do Košíc považuje za reálne už v budúcom roku.

"Naším cieľom je jazdiť na základe zmluvy o verejnom záujme. Pokiaľ však súťaže nebudú, budeme robiť to, čo robíme v Česku. Naliehali sme na českú vládu, aby začala súťažiť, to neurobila a tak sme si nakúpili vlaky a začali jazdiť na trati Praha - Ostrava - Žilina. České dráhy následne prišli o dotácie na tejto linke," dodal Jančura. Myslí si, že je rozumnejšie, keď vstup súkromníkov riadi štát cez verejné súťaže.

Rezort dopravy tvrdí, že víta všetky snahy o rozvoj železničnej dopravy a v žiadnom prípade nebude blokovať vstup spoločností na železničný trh.

"Jedinou našou podmienkou je, že kým nebudeme pripravení na ďalšiu liberalizáciu, tak nebudeme dotovať žiadne trate nad rámec už zazmluvnených úsekov," uviedol Kóňa.

Skryť Vypnúť reklamu

SR zaostáva za ČR v liberalizácii vlakovej dopravy. Náš západný sused oznámil, na akých tratiach otvorí osobnú dopravu na železnici do desiatich rokov.

Dôvodom je, že v Česku sú v nastavení taktového grafikonu už ďalej a majú lepšie zmapované prúdy cestujúcich.

"Nič im nebráni v tom, aby mohli pristúpiť k ďalšej liberalizácii železničnej dopravy. Na Slovensku neplatí taktový grafikon ešte ani rok. V tejto chvíli nemôžeme povedať, že máme zmapované všetky prúdy cestujúcich a ich potenciál do budúcna," poznamenal Kóňa.

Keď sa tieto veci podľa hovorcu podarí vyriešiť, bude môcť aj SR pristúpiť k väčšej liberalizácii vlakového sektora.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Päť chýb pri zateplení strechy
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. Úprava osobného motorového vozidla
  5. Important information for Brazilians living in Slovakia
  6. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  7. Vitajte v postapokalyptickom svete
  8. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. Päť chýb pri zateplení strechy
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 284
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 521
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 301
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 545
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 813
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 709
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 631
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 371
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 176
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 166
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ceny ropy výrazne klesli

Výraznejší pokles zaznamenala cena americkej ľahkej ropy.

Ilustračná fotografia.
Donáškové služby vozia obedy k zákazníkom.

Grécka vláda získala predajom dlhopisov dve miliardy eur

Krajina posilnila svoje finančné rezervy v období koronakrízy.

Grécky premiér Kyriakos Mitsotakis.

Fed: Zotavovanie ekonomiky USA je nerovnomerné

Fed je pripravený podporovať ekonomiku tak dlho, ako to bude potrebné.