Štát pustí konkurenciu na železnice najskôr o dva roky

Podmienkou liberalizácie osobnej železničnej dopravy je podľa ministerstva dopravy nastavenie taktového grafikonu na železnici.

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy predpokladá liberalizáciu osobnej vlakovej dopravy najskôr o dva až tri roky. Dovtedy chce zvládnuť veľkú výzvu v podobe nastavenia taktového grafikonu na železnici, čím sa vytvoria podmienky pre zosúladenie vlakovej a autobusovej dopravy.

Na rozdiel od vlakov prímestské autobusy majú v kompetencii samosprávne kraje. Cieľom tohto opatrenia je podľa rezortu zamedziť neželaným súbehom oboch druhov verejnej prepravy.

Často sa totiž stáva, že na rovnakej trase súčasne ide poloprázdny vlak i autobus, hoci sú oba dotované z verejných peňazí, zo štátneho, resp. regionálneho rozpočtu.

"Keď bude systém nastavený a bude jasné, aké výkony sú kde potrebné, pristúpime aj k liberalizácii železničného trhu. Predpokladáme, že sa tak stane v horizonte dvoch až troch rokov," informoval v pondelok agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

"Na to je potrebné ukončenie konsolidácie grafikonu, ustálenie prepravných prúdov a identifikácia konkrétnej dotačnej náročnosti vlakových spojov podľa jednotlivých liniek," dodal.

Bez toho nie je podľa neho možné zodpovedne pokračovať v liberalizácii osobnej dopravy na železnici.

Rezort sa tak chce vyhnúť chybe, akú podľa neho urobil exminister dopravy Ján Figeľ koncom roku 2010 uzavretím zmluvy so súkromným dopravcom RegioJet.

Ministerstvo dopravy v súčasnosti registruje relevantný záujem súkromných dopravcov o prevádzkovanie železničnej osobnej dopravy len pre kategóriu vo verejnom záujme. To znamená, objednané výkony s dotáciou od štátu.

"Pravidelne sa nám pripomínajú dvaja," uviedol Kóňa.

Súkromná spoločnosť RegioJet a.s., slovenská dcéra českej materskej spoločnosti Student Agency, s.r.o., od marca 2012 prevádzkuje na Slovensku osobnú vlakovú dopravu zatiaľ na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno.

Zmluvu s rezortom dopravy o výkonoch vo verejnom záujme má na takmer deväť rokov, s platnosťou od 4. marca 2012 do konca roku 2020. Vlaky RegioJet navyše jazdia bez dotácií z Prahy cez Ostravu do Žiliny a v budúcom roku možno budú až do Košíc.

"Kupujeme teraz nové vlaky a keď ich budeme mať dostatok, potiahneme to až do Košíc. Potrebujeme ich totiž viac na našej českej trati," povedal pre denník Hospodárske noviny Radim Jančura, riaditeľ RegioJet v ČR a majiteľ všetkých firiem v skupine Student Agency.

Predĺženie vlakového spojenia z českej metropoly do Košíc považuje za reálne už v budúcom roku.

"Naším cieľom je jazdiť na základe zmluvy o verejnom záujme. Pokiaľ však súťaže nebudú, budeme robiť to, čo robíme v Česku. Naliehali sme na českú vládu, aby začala súťažiť, to neurobila a tak sme si nakúpili vlaky a začali jazdiť na trati Praha - Ostrava - Žilina. České dráhy následne prišli o dotácie na tejto linke," dodal Jančura. Myslí si, že je rozumnejšie, keď vstup súkromníkov riadi štát cez verejné súťaže.

Rezort dopravy tvrdí, že víta všetky snahy o rozvoj železničnej dopravy a v žiadnom prípade nebude blokovať vstup spoločností na železničný trh.

"Jedinou našou podmienkou je, že kým nebudeme pripravení na ďalšiu liberalizáciu, tak nebudeme dotovať žiadne trate nad rámec už zazmluvnených úsekov," uviedol Kóňa.

SR zaostáva za ČR v liberalizácii vlakovej dopravy. Náš západný sused oznámil, na akých tratiach otvorí osobnú dopravu na železnici do desiatich rokov.

Dôvodom je, že v Česku sú v nastavení taktového grafikonu už ďalej a majú lepšie zmapované prúdy cestujúcich.

"Nič im nebráni v tom, aby mohli pristúpiť k ďalšej liberalizácii železničnej dopravy. Na Slovensku neplatí taktový grafikon ešte ani rok. V tejto chvíli nemôžeme povedať, že máme zmapované všetky prúdy cestujúcich a ich potenciál do budúcna," poznamenal Kóňa.

Keď sa tieto veci podľa hovorcu podarí vyriešiť, bude môcť aj SR pristúpiť k väčšej liberalizácii vlakového sektora.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Obyvatelia si zabezpečujú domácnosti bezpečnostnými dverami
  2. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  3. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  4. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  5. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  6. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  7. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  8. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  9. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  10. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 18 093
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 569
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 7 440
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 985
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 481
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 334
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 136
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 866
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 976
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 3 313

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Má anorexiu a 26 kilogramov. Jej manžel je zúfalý, lebo jej nikto nevie pomôcť

Povedali mi, že s takouto diagnózou nepochodíte nikde na Slovensku. Nikto vám ju nezoberie, spomína manžel na reakciu samosprávy.

Neprehliadnite tiež

Daniari: Remetu podozrievame z väčších machinácií

Má ísť o sumu nie 1,1 milióna eur, ale približne tri milióny eur.

Tsakalotos poprel správy, že Grécku hrozí v júli bankrot

Reagoval na článok, že Grécko možno nebude schopné uhradiť dlhy, ktorým vyprší splatnosť.

Érsek zrušil Počiatkov projekt za desiatky miliónov eur

Projekt nebol financovateľný z eurofondov.

V bratislavskom Volkswagene hrozí ostrý štrajk

Ďalšie kolo kolektívneho vyjednávania sa uskutoční v piatok 2. júna.