Poliklinika aj jej vlastník Penta hovoria, že ide o zlyhanie jednotlivca a nie o zámerné získavanie peňazí.
BRATISLAVA. Ministerstvo zdravotníctva zareagovalo na informáciu SME, že sieť polikliník ProCare si vyžiadala platbu za rovnaké vyšetrenia od pacienta aj od poisťovne.
Do polikliník Penty príde ministerská kontrola. „Ministerka zdravotníctva Zuzana Zvolenská nariadila dozor nad dodržiavaním zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti,“ potvrdilo ministerstvo.
Úradníci by mali skúmať, či ProCare porušil zákon a či to bola náhoda, alebo systém.
„Ak poskytovateľ, ktorý má zmluvný vzťah s pacientovou zdravotnou poisťovňou, vyžiada od pacienta platbu za poskytnutú starostlivosť, ktorá je hradená z verejného poistenia, koná v rozpore s právnymi predpismi,“ povedala Martina Lidinská z komunikačného oddelenia.
Ministerstvo podľa zákona môže dať zdravotníckemu zariadeniu pokutu od 663 až do 33-tisíc eur.
Peniaze vrátia
- je sieť súkromných polikliník, v Bratislave, Nitre, Košiciach, Žiari nad Hronom a Seredi,
- patrí skupine Penta, ktorá vlastní aj poisťovňu Dôvera,
- ak je vyšetrenie určené lekárom, tak pacient neplatí,
- ak je to na vyžiadanie pacienta, zaplatí si sám,
- celoročná starostlivosť stojí 259 do 499 eur,
- preventívne prehliadky stoja od 119 do 349 eur.
Problém bol v tom, že urológ Milan Blaško si vyžiadal peniaze od pacienta, ale vyúčtoval ich aj poisťovni Dôvera, kde bol pacient poistený. Išlo zhruba o 15 eur.
Prípad už poliklinika vyriešila. S poisťovňou sa dohodli, že peniaze vrátia.
V tom však môže byť problém. Zákon hovorí, že „poskytovateľ nesmie požadovať od poistenca úhradu za zdravotnú starostlivosť a služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti nad rozsah spoluúčasti poistenca“.
Ak je teda raz starostlivosť preplatená, poistenec už platiť nemá.
Penta: Nie je to zámer
V prípade ProCare ide podľa poisťovne Dôvera o prvý prípad, keď by mali dvojitú platbu. „Na základe toho nemôžeme tvrdiť, že ide o systematický jav,“ povedala PR manažérka Monika Šimunová.
Naposledy robili revíznu kontrolu v poliklinike v polovici júla tohto roka.
ProCare aj Dôveru vlastní skupina Penta. „Dôrazne sa ohradzujeme voči tomu, aby to bolo interpretované ako systémový zámer zo strany Penty – to je hlúposť, žiadne pokyny a príkazy v tomto smere neexistujú,“ povedal hovorca skupiny Martin Danko.
Vylučuje to aj šéf siete polikliník Viktor Földes. Hovorí, že poplatky vyberajú len v prípadoch, že ide o poistencov zo zahraničia alebo vyšetrenie na pacientovu žiadosť.
„Ide teda o výkony, ktoré nie sú hradené poisťovňou,“ hovorí Földes. V tomto prípade poisťovňa vyšetrenia preplatila.
Riaditeľ polikliník tvrdí, že šlo o zlyhanie konkrétneho lekára, ktorý už dostal napomenutie.
Ročne vykonávajú podľa neho vyše 1,5 milióna výkonov. Podnetov na nesprávne vykázanú zdravotnú starostlivosť je niekoľko desiatok, dodáva.
„Vzhľadom na tento pomer konštatujeme, že ide o veľmi ojedinelé prípady a riešime ich ihneď po doručení podnetu,“ hovorí.
Pochybenia nezistili
ProCare má zmluvy aj s ostatnými dvoma poisťovňami. Najväčšia Všeobecná zdravotná poisťovňa urobila v poliklinikách tento rok niekoľko kontrol.
„Zásadnejšie porušenia vykazovania zdravotnej starostlivosti sme nezistili,“ povedala Alena Michalicová z komunikačného.
Zdravotná poisťovňa Union nedostala na ProCare podnet. Ak by dostala, polikliniky by skontrolovala.
Kedy lekári vyberajú platby nezákonne
Ak má na niečo pacient zo zákona nárok, nemá za to platiť.
BRATISLAVA. Ak si lekár pýta peniaze od pacientov za niečo, čo má preplatené od zdravotnej poisťovne, je to v rozpore so zákonom.
Zákon hovorí, čo má mať každý pacient platené z verejného poistenia. Zdravotná starostlivosť je totiž bezplatná.
Pacient môže platiť len vtedy, ak by nemal lekár s jeho poisťovňou zmluvu. Vtedy od neho peniaze za vyšetrenia pýtať môže. Ak však ambulancia či nemocnica zmluvu má, peniaze má platiť poisťovňa, nie pacient.
Výnimku tvorí nadštandard. Ten nie je definovaný v zákone. Často ide o poplatky za prednostné vyšetrenie alebo potvrdenie rôznych tlačív.
O licenciu by preto nemali prísť
Súdny lekár a právnik PETER KOVÁČ hovorí, že z tak malého počtu prípadov sa nedá povedať, či išlo o systémovú vec.
Prečo poisťovne na takéto správanie lekára neprišli?
„Poisťovňa má vlastný kontrolný systém, avšak bez podnetu alebo kontroly u daného lekára nie je spravidla schopná duplicitu odhaliť. Poistenci majú aj sami možnosť skontrolovať si, čo poisťovňa za neho platila. .“
Ale len málo ľudí si kontroluje, čo za neho poisťovne zaplatili.
„Možnosť odhaliť tam ale je.“
Bola to náhoda?
„Na základe informácií, ktoré boli zverejnené sa nedá povedať, či šlo o systematickú vec. Vie sa o jednom prípade, takže vždy sa dá povedať, že je to chyba konkrétneho človeka.“
Vieme aj o ďalšom veľmi podobnom.
"Ak by som mal povedal, že je systematické potreboval by som štatistiku. Koľko tam bolo urobených výkonov a koľko je duplicitných platieb. Ak pri veľkom počte vyšetrení máme len pár duplicitných platieb, stále to môže byť len ľudská chyba."
Je možné že dvojité platby sú u nás štandardné?
„Keď je niečo platené z verejného poistenia, pacient by za to platiť nemal. Platby však môžu byť zaobalené aj do iných vecí. Napríklad do nadštandardu, ktorý nie je definovaný.“
Ale tu žiadal lekár od poisťovne platbu za to, čo už pacient zaplatil.
„Nechcem povedať, že tu niekto urobil podvod. Ale treba sa na to pozrieť. Či to nie je systematické.“
A kto by to mal kontrolovať?
„V prvom rade by to mala preveriť zdravotná poisťovňa.“
Je toto dostatočne veľká chyba na odobratie povolenia?
„Myslím, že nie.
Lekárov kontrolujte v elektronickej karte
Vo všetkých troch zdravotných poisťovniach môžu mať pacienti elektronickú zdravotnú knižku.
- Poistenci si môžu svoju dokumentáciu overiť v elektronickej karte.
- Ak prídu na nejasnosti, majú to oznámiť poisťovni, ktorá lekárov platí.
- Ak by poisťovňa nekonala, môžu sa obrátiť na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ten môže urobiť v poisťovni kontrolu.
BRATISLAVA. Zoznam návštev u lekárov, vyšetrenia, koľko za ne poisťovňa zaplatila či názvy predpísaných liekov.
To všetko si pacienti môžu skontrolovať v elektronických zdravotných kartách alebo takzvaných pobočkách.
Zatiaľ ich používa takmer 600-tisíc používateľov. Nejde len o poistencov, ale aj platiteľov poistného a poskytovateľov – teda lekárov. Firmy tam napríklad môžu kontrolovať, za akých zamestnancov platia odvody.
Celkovo tak ide ani nie o desatinu poistencov, ktorí tieto služby využívajú a môžu tak skontrolovať svojich lekárov.
Najviac aktívnych užívateľov je v poisťovni Dôvera.
Na to, aby si používatelia mohli pozrieť údaje, musia sa registrovať na stránke svojej poisťovne. Vyplnia tam potrebné údaje. Následne im poštou príde PIN kód, vďaka ktorému si svoju kartu budú môcť otvoriť, opisuje Union.
Na prihlásenie potrebujú identifikačné číslo poistenca, heslo a PIN kód.
Všeobecná zdravotná zatiaľ GRID kartu potrebnú na prihlásenie neposiela poštou. Musí si po ňu klient prísť na pobočku. To však chce poisťovňa zmeniť.
Zriadenie karty je bezplatné. Ak nechcete údaje kontrolovať online, dajú sa vyžiadať, aby vám ich poisťovňa poslala.