MÉDIÁ

Volať do televízie je drahá zábava, účet za audiotex nie je fooor

Audiotexové hry v komerčných televíziách fungujú inak, ako si diváci myslia.

Nájsť správne slovo nedokáže každý.(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Pri audiotexových TV hrách často platí, že najdrahší sex je ten, čo nestojí skoro nič. Nočné súťaže preveruje Rada pre vysielanie aj obchodná inšpekcia.

BRATISLAVA. Chcete vyhrať? „Záleží len od vás, ako rýchlo viete vytočiť číslo,“ vyzýva moderátorka nočnej audiotexovej hry na jednej z komerčných televízií.

V skutočnosti však súťaž funguje inak. Diváci to často zistia, až keď pretelefonujú niekoľko eur a k hre sa ani nedostanú.

„Hra nie je upravená žiadnym zákonom a pokiaľ sa do nej súťažiaci zapojí, akceptuje podmienky organizátora,“ hovorí Andrea Marošiová z obchodnej inšpekcie. Tá v súčasnosti rieši podnet na program Sexy výhra, ktorý vysiela TV Dajto zo skupiny Markíza.

Spotrebiteľ sa domnieva, že hra bola zmanipulovaná, pretože počas toho, ako moderátorka vyzývala ľudí, aby telefonovali, mu záznamník tvrdil, že je obsadené.

Stačí zavolať

Súťaž
Ako to funguje
  • číslo je spoplatnené sumou 2 eurá za minútu,
  • oznam o tom beží v spodnej časti obrazovky,
  • podrobné pravidlá súťaže tam nie sú,
  • možno ich nájsť na internetovej stránke televízie,
  • keď hráč zavolá, automaticky ich tým akceptuje,
  • súťaž nie je hazardnou hrou v zmysle zákona,
  • súťažiť môžu osoby staršie ako 18 rokov.

Pravidlá súťaže sú na internete. Vyplýva z nich, že aj keď sa divák na audiotex dovolá, neznamená to, že ho zapoja do hry. Musí čakať na oznámenie automatu, že ho vybrali.

„Každá iná automatická hláška znamená, že telefonát nebol náhodne vybraný a účastník stratil možnosť odpovedať na otázku v štúdiu.“

Na výhru podľa pravidiel nie je právny nárok a nie je ju možné vymáhať súdnou cestou. Prevádzkovateľom Sexy výhry je firma z Malty.

Podobne funguje aj Fooormania na TV Fooor, ktorá rovnako patrí pod Markízu.

Definovaná je ako vedomostná súťaž, ktorá vám spríjemní chvíle pri obrazovke. „Stačí sa len telefonicky zapojiť do vysielania a môžete vyhrať fantastické finančné ceny!“

Hru vyrába firma Mediatex. Jej marketingový riaditeľ Michal Horváth vylučuje, že by využívali nastrčených telefonujúcich, ktorí vo väčšine prípadov odpovedajú nesprávne, čím sa súťaž naťahuje.

„Aj keby sme mali takýto zámer, nemusíme ho realizovať, odpovede volajúcich sú vždy autentické.“

Koľko výhier a v akej sume vyplatia priemerne súťažiacim za mesiac, nechce Mediatex povedať s vysvetlením, že ide o obchodné tajomstvo.

Zatiaľ nerozhodli

Stanica s podobným zameraním Ring TV, ktorá donedávna vysielala na TA3, má zoznam výhercov aj so sumami na webe. Jej súťaže kontrolovala Slovenská obchodná inšpekcia.

Sťažovateľom napríklad prekážalo, že niektoré úlohy možno pochopiť rôzne a teda správna odpoveď nie je jednoznačná. Inšpekcia porušenie zákona nezistila.

Rada pre vysielanie preveruje tri podnety na Sexy výhru a Akčnú výhru na Dajto. Skúma, či hry boli „čestné a slušné“, ako to vyžaduje zákon. Televíziu môžu potrestať upozornením alebo pokutou.

„Máme informácie, že diváci podnety adresujú aj polícii pre podozrenie z podvodu,“ hovorí Lucia Jelčová z kancelárie rady.

Hovorkyňa Markízy Tatiana Tóthová tvrdí, že keď im príde od diváka reklamácia, tak ju vždy vyšetria. „Pokiaľ ide o oprávnenú reklamáciu, samozrejme ju riešime kompenzáciou.“

Vola vraj podojiť nemožno. Neplatí to však vždy

Súťaž trvala dve hodiny. Na konci sa objavil hráč so správnym riešením.

BRATISLAVA. Na lúke sa pasie päť volov. Od jedného vola bača nadojí za päť minút 12 litrov mlieka. Koľko litrov mlieka bača nadojí od desiatich volov počas desiatich minút?

Fooormaniu s touto otázkou vysielali v utorok. Maximálna výška výhry bola na začiatku stanovená na dvetisíc eur. Postupne sa znižovala.

Súťaž trvá dve hodiny. Za ten čas sa do štúdia dovolalo 54 hráčov. Tipovali odpovede od desať do 600 litrov. Až keď sa súťaž priblížila k záveru, prepojili zrazu diváka, ktorý odpovedal správne. Vtedy už bola hodnota výhry znížená na 500 eur.

Správna odpoveď bola nula litrov, lebo vola podojiť nemožno. V tejto súťaži to však celkom neplatilo, keďže v zadaní sa priamo hovorí, že od jedného vola bača nadojí 12 litrov mlieka za päť minút.

Počas súťaže viackrát vyhlásili prémiu, ktorú mohol dostať volajúci, aj keď správnu odpoveď neuhádol. Výška prémie sa pohybovala v stovkách eur. Získalo ju deväť volajúcich v sume od sto do 333 eur. Ak boli všetci riadnymi súťažiacimi, prevádzkovateľ hry by im mal za prémie spolu vyplatiť 1596 eur. Výška čistej výhry však záleží od toho, koľko peňazí konkrétny divák pretelefonoval.

Viacrát sa stalo, že hoci bola vyhlásená prémia za nesprávnu odpoveď, do štúdia v časovom limite neprepojili nikoho a suma prepadla. „Treba čakať na linke, neskladať telefón,“ upozorňovala moderátorka.

Skúšobný telefonát do súťaže trval dvadsať sekúnd. Potom automat oznámil, že prepojenie práve nie je možné a treba to skúsiť znovu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 21 078
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 902
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 14 840
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 199
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 634
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 212
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 310
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 397
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 275
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 110

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Chorvátsky novinár pre SME: Nie som šťastný z futbalového úspechu

Tréner Zlatko Dalič premrhal možnosť zmeniť veci.

DOMOV

V Bratislave pristálo lietadlo bez podvozku a poškodilo dráhu

Podľa informácií tvnoviny.sk pilot zabudol podvozok vysunúť.

DOMOV

Expert: Nerozumiem, ako mohla skládka pri Vassal Eko fungovať tak dlho

Odpadová legislatíva je nastavená dobre.

Neprehliadnite tiež

Premlčané právo zo spotrebiteľskej zmluvy nebude možné vymáhať

Rezort navrhuje, aby premlčané právo zo spotrebiteľskej zmluvy nebolo možné vymáhať ani platne zabezpečiť.

Lajčák vníma dohodu o voľnom obchode medzi EÚ a Japonskom ako dobrú správu

Japonsko a EÚ podpísali dohodu o voľnom obchode, ktorá sa bude vzťahovať na tretinu globálnej ekonomiky.

Uber už investoval v Mexiku viac ako 500 miliónov dolárov.

Mexiko je štvrtým najväčším trhom Uberu z hľadiska počtu jázd.

Umelo vyrobené mäso by sa mohlo objaviť v reštauráciách už za tri roky

Firma Mosa Meat už pred piatimi rokmi predstavila laboratórne vyrobený hovädzí burger.