Štát chce zdaniť slnečnú energiu, no riskuje súdy

Fotovoltické elektrárne by mali časť ziskov vrátiť štátu, no hrozí, že novú daň napadnú.

Ministerstvo financií počíta, ako nastaviť daň pre slnečné elektrárne.(Zdroj: Ilustračné - SITA/AP)

Ak by výšku odvodu z tržieb slnečných elektrární určovali bankári, nebola by vyššia ako desať percent.

BRATISLAVA. Vláda chce od januára zaviesť špeciálny odvod pre výrobcov elektriny zo slnka, takzvané fotovoltické elektrárne.

Premiér Robert Fico povedal, že tieto peniaze sa majú použiť aj na zníženie cien elektriny pre domácnosti a firmy. Vláda zatiaľ detaily nového zdanenia neukázala, hoci sa s ním ráta už budúci rok.

Aké sú možnosti

Pár faktov
O fotovoltike
  • Tento biznis sa najviac rozšíril v rokoch 2010 a 2011.
  • Väčšina z elektrární má zrejme zaručenú výkupnú cenu 380 eur za megawatthodinu.
  • Ceny solárnych panelov sa odvtedy znížili na polovicu.
  • Elektráreň, ktorá stála pred troma rokmi 3,5 mil. eur, môže mať dnes podľa odhadov hodnotu pol milióna eur.

Jedna z možností je odvod z tržieb slnečných elektrární. V Česku platia tamojší výrobcovia elektriny zo slnka od roku 2011 odvod z tržieb vo výške 26 alebo 28 percent.

Ich rozpočtu to vlani pomohlo sumou v prepočte okolo 250 miliónov eur. Tento rok by mali elektrárne platiť odvod poslednýkrát.

O odvode z tržieb sa ako o jednej z možností uvažuje aj u nás, otázna je výška sadzby. Ak by bola taká ako v Česku, štát by získal asi 50 miliónov eur. Podľa asociácie fotovoltických elektrární totiž bola vlani dotácia na slnečné elektrárne vyše 200 miliónov eur.

Podmienky pre fotovoltické elektrárne v Česku a u nás sú rôzne. U susedov majú zaručené ceny na dvadsať rokov, okrem toho sa každý rok zvyšujú o infláciu a istý čas mali aj daňové prázdniny. Naši výrobcovia majú isté výkupné ceny na 15 rokov.

Analytici jednej zo slovenských bánk cez stresové testovanie zisťovali, akú sadzbu by elektrárne ešte uniesli. Vyšlo im, že by nemala byť vyššia ako desať percent.

Pri tejto sadzbe by elektrárňam po úhrade istiny a úrokov ešte zostal zisk. Ročný výnos pre štát by v takom prípade nebol vyšší ako 20 miliónov eur.

Štát by mohol namiesto tržieb extra zdaniť aj zisky elektrární, no získal by tým málo. Firmy si môžu hospodársky výsledok optimalizovať. Navyše elektrárne si počas prvých šiestich rokov uplatňujú odpisy, čo viaceré z nich hádže účtovne do straty.

Výhrady a riziká

Slnečný biznis sa začal u nás rozbiehať za prvej Ficovej vlády od roku 2009. Na trhu sa hovorí, že medzi prvými investormi, ktorí získali licenciu, mali byť najmä podnikatelia blízki Smeru, napríklad Jozef Brhel.

Informácie o tom, akú časť fotovoltických elektrární ešte majú pôvodní majitelia, sa rôznia. Je preto riziko, že daň nepostihne tých, ktorí z biznisu vyťažili najviac.

„Kým na začiatku takéto zdroje stavali aj firmy blízke dobre známym menám, dnes je veľká časť z nich v rukách bánk a iných nových vlastníkov,“ tvrdí Michal Hudec z firmy energy analytics.

Rizikom je aj to, že štát môže podobne ako v Česku čeliť žalobám. Tamojší ústavný súd zdanenie fotovoltiky odobril, no krajina čelí medzinárodnej arbitráži.

Skúsenosť s mimoriadnym zdanením vysokých ziskov už Slovensko má. Ivan Mikloš nechal zdaniť podniky, ktoré na burze predávali povolenky na vypúšťanie CO2. Smer potom hrozbám podnikov ustúpil, no štát dovtedy získal na tom odvode 50 miliónov eur.

Problém môže byť aj rôzna návratnosť elektrární. „Plošné nastavenie odvodu z výnosov nezohľadňuje špecifiká jednotlivých projektov,“ hovorí Peter Marčan z Inštitútu pre energetickú bezpečnosť.

Ak boli projekty financované z bankových úverov, návratnosť je podľa bankárov často nad desať rokov. Všeobecne platí, že najstaršie fotovoltické elektrárne z roku 2010 mali najrýchlejšiu návratnosť investície.

Zámer je podľa našich informácií taký, že nová daň by mala čo najmenej zasiahnuť malé inštalácie solárnych panelov na strechách domov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  4. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  5. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  6. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  7. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  8. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  10. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 627
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 065
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 327
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 415
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 380
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 891
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 608
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 485
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 453
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 863

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop