Štát povolí aj staršie taxíky, no cenu za jazdu neurčí

Taxíky budú môcť byť aj staršie než päť rokov, ministerstvo zmení zákon.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Taxikári síce zmeny vítajú, no chcú, aby platili ešte tento rok. Inak im hrozí, že budú musieť vrátiť živnosť.

BRATISLAVA. Štát už nebude regulovať, aké staré či ojazdené majú byť taxíky.

Ministerstvo dopravy podľa informácií SME ustúpi taxikárom a zo zákona vyčiarkne paragraf, podľa ktorého od decembra nesmie byť taxík starší než päť rokov alebo mať najazdených viac než stotisíc kilometrov.

„Momentálne sme uzatvorili rokovania so zástupcami taxislužieb a vyhodnocujeme všetky pripomienky,“ reagoval hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.

O konkrétnych ústupkoch nechcel hovoriť: „Opodstatnené pripomienky budú zapracované do novely zákona, o jej finálnej verzii je predčasné hovoriť,“ vysvetlil.

Obmedzenie veku taxíka a najazdených kilometrov presadil exminister dopravy Ján Figeľ (KDH), no nepresne. Smer preto už skôr pripustil, že paragraf upraví.

Zákon totiž hovorí, že taxík nemôže byť starší než päť rokov alebo mať najazdených viac než stotisíc kilometrov.

„Kúpim si tridsaťročný trabant, ktorý nemá najazdených stotisíc kilometrov, a môžem vás voziť,“ upozorňuje Miroslav Fašung z bratislavskej Únie taxikárov. Podľa informácií SME ministerstvo paragraf o veku auta úplne vyčiarkne, no sprísni technické nároky na autá.

„Technická kontrola by sa sprísňovala aj tak, pretože je to nariadenie z Bruselu,“ víta zmenu Fašung.

Cien sa zákon nedotkne

Taxikári sú však nespokojní, pretože novela, ktorou sa paragraf o veku taxíkov, zo zákona vyčiarkne, by mala platiť až o rok. Súčasný zákon káže, aby už v decembri neboli na cestách taxíky, ktoré sú staršie ako päť rokov.

„Ak sa dovtedy neurobí jednoduchá zmena, veľká časť taxikárov bude musieť odovzdať živnosť a o rok si ju bude opätovne vybavovať,“ vysvetľuje Fašung. Rokujú preto aj s poslancami, ktorí by takúto zmenu mohli navrhnúť.

Cez ministerstvo dopravy neprešla požiadavka, aby štát reguloval minimálne ceny, za ktoré taxikári jazdia.

Ministerstvo financií už vlani taxikárom odpísalo, že momentálne nevidí šancu na reguláciu cien jazdného.

„Taxislužbu možno vnímať ako službu luxusnejšieho charakteru, pretože je alternatívou k verejnej mestskej a prímestskej doprave. Súčasné nastavenie prevádzky taxislužieb je preto založené na úplnom trhovom princípe,“ píše sa v liste ministerstva financií.

Ceny taxislužieb však môžu regulovať mestá a obce, keď to uznajú za vhodné.

javorsky.jpg
Keď sa raz život taxikárov zlepší, zbadajú to zákazníci podľa dvoch javov, píše Juraj Javorský

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Bločky povinne

Taxikárom naopak neprekáža zavedenie nových taxametrov, ktoré dokážu tlačiť bločky. „Keď sa bude cítiť zákazník oklamaný, bude mať doklad, ktorý môže reklamovať,“ vraví Fašung.

Problémy nemajú ani so sprísnením nárokov na samotných taxikárov, od decembra totiž nebude možné, aby vodič taxíka nemal živnosť na taxislužbu, čo je dnes bežné. Na to bude musieť mať preukaz, ktorý bude musieť byť na viditeľnom mieste.

Únia taxikárov tiež žiada, aby sa sprísnila kontrola taxikárov.

„Niektoré taxislužby majú taxikárov načierno, potom sa im ľahko konkuruje. Pritom v Bratislave neexistuje správny orgán, ktorý by ich dokázal potrestať,“ upozorňuje Fašung.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 549
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 186
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 5 171
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 4 242
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 203
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 087
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 045
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 984
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 653
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 360

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žitňanská chce, aby polícia vysvetľovala, prečo nekoná. Poslanci váhajú

Ak vyšetrovatelia či prokuratúra podrobnosti nepovedia, musia to zdôvodniť. Mimovládne organizácie možnosť odmietnutia znepokojila.

KOMENTÁRE

Zlomí sa charakter Mosta aj pri infozákone?

Žitňanská môže mať s presadením návrhu pri partii, ktorá desať rokov klondajkuje štát, problém.

DOMOV

Má tu veľkú základňu, hovoria o Uhríkovi v Nitre

Súperi kandidatúru extrémistu zľahčujú.

DOMOV

Slovensku hrozí, že príde o desiatky miliónov eur

Peniaze z Únie Slovensko zrejme nestihne odčerpať do konca roka.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním. Chýbajú jej kuriéri.

Jaguar sa už začína podobať na fabriku. Takto vyzerá stavba v Nitre

S výrobou sa plánuje začať na budúci rok, zo začiatku zamestná továreň 1300 ľudí.

Mercedes-Benz investuje miliardu dolárov do výroby elektrických áut v USA

Automobilka oznámila, že tým vytvorí 600 pracovných miest.

Air Berlin už pozná možných kupcov. Veritelia vybrali Lufthansu a EasyJet

Lufthansa a EasyJet sa odmietli k správe vyjadriť.