Zaostávame s mýtnym roamingom, tvrdí Brusel

Slovensko už vážny spor pre mýto s euroúradníkmi má, môže pribudnúť ďalší.

Až 24 krajín nestíha pripraviť zmeny, ktoré umožnia plynulý prejazd kamiónov z jednej krajiny Únie do druhej bez výmeny palubnej jednotky.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Dopravca, ktorý chce voziť tovar po diaľniciach či rýchlostných cestách na Slovensku, ale aj v Česku či Nemecku, sa musí v každej krajine registrovať do mýtneho systému.

Má teda v aute nielen našu, ale aj českú a nemeckú palubnú jednotku a musí platiť mýtne vo všetkých krajinách zvlášť.

To by už onedlho nemuselo platiť. Brusel totiž naplánoval, že zavedie mýtny roaming.

Dopravca, ktorý chce mať v aute iba jednu palubnú jednotku a rád by platil za všetky cesty cez jednu faktúru, bude môcť využiť služby prostredníka medzi mýtnymi operátormi po celej Únii.

Termín nám už vypršal

Mýto
Spoločný mýtny systém
  • Mýto sa dnes platí v každej krajine Únie zvlášť.
  • Všade majú iné palubné jednotky.
  • Brusel chce, aby vo všetkých krajinách Únie stačila jedna palubná jednotka.
  • Ak by to platilo, bolo by možné bez výmeny jednotiek prechádzať z jedného štátu Únie do druhého.
  • Ten, kto bude chcieť, službu využije, ten kto nie, môže mať pre každú krajinu palubnú jednotku zvlášť.
  • Slovensko mešká s prípravou úniového mýtneho systému.

Na to, aby sa táto predstava Bruselu naplnila, však už mali členské krajiny Únie podniknúť prvé kroky. Slovensko euroúradníci listom upozornili, že s nimi mešká.

Do októbra minulého roku sme mali mať ujasnené aspoň to, aké technológie má mať záujemca, ktorý by chcel využívať satelity tunajšieho prevádzkovateľa mýta, firmy SkyToll.

Cez tie by totiž získal dáta o prejdených vzdialenostiach. Mohol by používať aj jeho palubné jednotky, ak budú schopné komunikovať s mýtnymi systémami v iných štátoch Únie.

Chýba nám aj sprostredkovateľ rokovaní medzi SkyTollom a záujemcom o poskytovanie mýtneho roamingu.

„Komisia vyzvala Slovensko, aby meškanie vysvetlilo. Ak nedostaneme uspokojivú odpoveď, môžeme začať voči krajine oficiálne konanie,“ povedal Paolo Berrino z tlačového oddelenia eurokomisára pre dopravu Siima Kallasa.

Spor o tender neuzavreli

Ministerstvo dopravy tvrdí, že robí, čo môže.

„V súčasnosti pripravujeme nový zákon o mýte, ktorý bude riešiť aj otázky súvisiace so zavedením jednej palubnej jednotky. Treba však podotknúť, že zavádzanie tohto systému je celoeurópskym cieľom, ktorý mešká v celej Únii,“ zareagoval hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.

Jeden závažný spor už pritom s Bruselom pre mýto máme. Komisia sa stále rozhoduje, či Slovensko zažaluje za tender, cez ktorý sa SkyToll u nás dostal k prevádzke mýtneho systému.

Vyhral totiž súťaž napriek tomu, že bol v tendri najdrahší. Tri konkurenčné lacnejšie ponuky Národná diaľničná spoločnosť z tendra vylúčila. Rozdiel medzi cenou, ktorú ponúkol SkyToll a najlacnejšou verziou mýta bol asi 200 miliónov eur.

Mýtne nemá zdražieť

Aby sporu pre meškajúcu prípravu úniového mýta Národná diaľničná spoločnosť zabránila, dohaduje si na mýtny roaming poradcu. Podpísať zmluvu chce so svojím doterajším mýtnym poradcom, firmou Process Management.

Tá má za poradenské služby zinkasovať 1,8 milióna eur. Súťaž nebola, lebo uviesť do problematiky nováčika by vraj bolo časovo náročné.

Všetky detaily systému jednej palubnej jednotky Brusel ešte spresní v direktívach. Už dnes však tvrdí, že úniové mýtne nebude drahšie než v dnešný režim. Plánuje, že by mohlo byť realitou do konca budúceho roka.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 325
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 149
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 622
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 410
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 034
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 011
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 897
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 797
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 612
  10. Inteligencia vo všetkom 1 550

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

KOMENTÁRE

Voľby vo Francúzsku. Čo vlastne prospeje ľuďom?

Napäté voľby zakrývali podstatnejšiu tému.

SVET

Macron k politike pristupuje ako k startupu (profil)

Emmanuel Macron bol bankárom aj ministrom hospodárstva.

Neprehliadnite tiež

Medzinárodný menový fond vyzdvihol ekonomické výsledky Slovenska

Išlo predovšetkým o výsledky hospodárenia.

Érsek potápa súťaž na vlaky do Bystrice, obnovuje rýchliky do Košíc cez Zvolen

Ministerstvo dopravy zrušilo vo februári súťaž na vlaky medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Mali priniesť lepšie služby a nižšie ceny

Richter: Máme záujem pracovať so znevýhodnenými skupinami

Minister zdôraznil, že je potrebné sa zamerať na absolventov evidovaných na úradoch práce.

Mihál: Školil som ženy z úradu práce, nik im nevysvetlil nový zákon

Minister práce Ján Richter chce do konca roka nezamestnanosť znížiť na 7-percent.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop