Zaostávame s mýtnym roamingom, tvrdí Brusel

Slovensko už vážny spor pre mýto s euroúradníkmi má, môže pribudnúť ďalší.

Až 24 krajín nestíha pripraviť zmeny, ktoré umožnia plynulý prejazd kamiónov z jednej krajiny Únie do druhej bez výmeny palubnej jednotky.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Dopravca, ktorý chce voziť tovar po diaľniciach či rýchlostných cestách na Slovensku, ale aj v Česku či Nemecku, sa musí v každej krajine registrovať do mýtneho systému.

Má teda v aute nielen našu, ale aj českú a nemeckú palubnú jednotku a musí platiť mýtne vo všetkých krajinách zvlášť.

To by už onedlho nemuselo platiť. Brusel totiž naplánoval, že zavedie mýtny roaming.

Dopravca, ktorý chce mať v aute iba jednu palubnú jednotku a rád by platil za všetky cesty cez jednu faktúru, bude môcť využiť služby prostredníka medzi mýtnymi operátormi po celej Únii.

Termín nám už vypršal

Mýto
Spoločný mýtny systém
  • Mýto sa dnes platí v každej krajine Únie zvlášť.
  • Všade majú iné palubné jednotky.
  • Brusel chce, aby vo všetkých krajinách Únie stačila jedna palubná jednotka.
  • Ak by to platilo, bolo by možné bez výmeny jednotiek prechádzať z jedného štátu Únie do druhého.
  • Ten, kto bude chcieť, službu využije, ten kto nie, môže mať pre každú krajinu palubnú jednotku zvlášť.
  • Slovensko mešká s prípravou úniového mýtneho systému.

Na to, aby sa táto predstava Bruselu naplnila, však už mali členské krajiny Únie podniknúť prvé kroky. Slovensko euroúradníci listom upozornili, že s nimi mešká.

Do októbra minulého roku sme mali mať ujasnené aspoň to, aké technológie má mať záujemca, ktorý by chcel využívať satelity tunajšieho prevádzkovateľa mýta, firmy SkyToll.

Cez tie by totiž získal dáta o prejdených vzdialenostiach. Mohol by používať aj jeho palubné jednotky, ak budú schopné komunikovať s mýtnymi systémami v iných štátoch Únie.

Chýba nám aj sprostredkovateľ rokovaní medzi SkyTollom a záujemcom o poskytovanie mýtneho roamingu.

„Komisia vyzvala Slovensko, aby meškanie vysvetlilo. Ak nedostaneme uspokojivú odpoveď, môžeme začať voči krajine oficiálne konanie,“ povedal Paolo Berrino z tlačového oddelenia eurokomisára pre dopravu Siima Kallasa.

Spor o tender neuzavreli

Ministerstvo dopravy tvrdí, že robí, čo môže.

„V súčasnosti pripravujeme nový zákon o mýte, ktorý bude riešiť aj otázky súvisiace so zavedením jednej palubnej jednotky. Treba však podotknúť, že zavádzanie tohto systému je celoeurópskym cieľom, ktorý mešká v celej Únii,“ zareagoval hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.

Jeden závažný spor už pritom s Bruselom pre mýto máme. Komisia sa stále rozhoduje, či Slovensko zažaluje za tender, cez ktorý sa SkyToll u nás dostal k prevádzke mýtneho systému.

Vyhral totiž súťaž napriek tomu, že bol v tendri najdrahší. Tri konkurenčné lacnejšie ponuky Národná diaľničná spoločnosť z tendra vylúčila. Rozdiel medzi cenou, ktorú ponúkol SkyToll a najlacnejšou verziou mýta bol asi 200 miliónov eur.

Mýtne nemá zdražieť

Aby sporu pre meškajúcu prípravu úniového mýta Národná diaľničná spoločnosť zabránila, dohaduje si na mýtny roaming poradcu. Podpísať zmluvu chce so svojím doterajším mýtnym poradcom, firmou Process Management.

Tá má za poradenské služby zinkasovať 1,8 milióna eur. Súťaž nebola, lebo uviesť do problematiky nováčika by vraj bolo časovo náročné.

Všetky detaily systému jednej palubnej jednotky Brusel ešte spresní v direktívach. Už dnes však tvrdí, že úniové mýtne nebude drahšie než v dnešný režim. Plánuje, že by mohlo byť realitou do konca budúceho roka.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 11 498
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 244
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 3 901
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 280
  5. Moskva alebo Petrohrad? 3 111
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 443
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 384
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 330
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 870
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 697

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment šéfa slovenského parlamentu politológ Grigorij Mesežnikov.

REPORTÁŽ

Rafting v Líbyi. Kríza sa skončila, ľudia ďalej prichádzajú cez more

Na Sicílii sme blízko migračnej kríze.

KOMENTÁRE

Rusi stále trpia na štokholmský syndróm

Na prvý pohľad je to úplne nepochopiteľné.

Neprehliadnite tiež

Čínsky spolumajiteľ Poštovej banky sa objavil v korupčnej afére

Čínska CEFC China Energy sa od obvinení z korupcie či prania špinavých peňazí dištancuje.

Komisia potvrdila, že návrh rozpočtu je v súlade s európskymi pravidlami

Európska komisia analyzovala plány rozpočtu na rok 2018 všetkých členov eurozóny s výnimkou Grécka.

Francúzsky Amazon vymyslel udavačskú hru, aby prevychoval šéfov

Zamestnanec, ktorému sa podarí nazbierať najviac bodov, vyhrá dron.

Analytici ukázali mapu diaľnic. Pozrite si, v akom stave je naozaj výstavba

Štát chce diaľnicu D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Problém s dokončením je na úseku medzi Turanmi a Hubovou.

Firmy, ktoré dodali vodičov do 112 zadržaných kamiónov: Nie sme schránkové spoločnosti

Najmenej 112 slovenských nákladných vozidiel bolo začiatkom týždňa zadržaných v Belgicku počas koordinovanej akcie federálnych úradov.