Na viac vlakových spojov treba navyše dotáciu

V decembri môžu pribudnúť vlaky. Platí to tam, kde cestuje dostatok ľudí.Štát má doplatiť 2,6 milióna eur.

V decembri môžu pribudnúť vlaky. Platí to tam, kde cestuje dostatok ľudí. Štát má doplatiť 2,6 milióna eur.

BRATISLAVA. Na zvýšenie objemu osobnej železničnej dopravy v budúcom roku o 480tisíc vlakových kilometrov treba z rozpočtu štátu navyše 2,6 milióna eur. Štát by mal zaplatiť len časť variabilných nákladov a zvyšok uhradí Železničná spoločnosť Slovensko, v rámci vnútorných opatrení a šetrenia. Podľa štátneho vlakového osobného prepravcu je to kompromis na základe predbežnej dohody s ministerstvom dopravy v snahe minimalizovať finančné výdavky štátu.

"Zatiaľ čo štát bežne hradí približne 6,70 eura na vlakokilometer, pre navýšené kilometre to bude len 5,18 eura za vlakokilometer. Navýšenie objemu dopravy tak predstavuje potrebu zvýšenia úhrady štátu o 2,6 mil. eur," potvrdila v riaditeľka odboru komunikácie a hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko Jana Morháčová.

Financovanie plánovaných vyšších výkonov železničnej spoločnosti v novom grafikone vlakovej dopravy, ktorý začne platiť v decembri, sa rieši v rámci prípravy štátneho rozpočtu na budúci rok. Predbežné rokovania sa už uskutočnili, pričom ministerstvo dopravy komunikuje s rezortom financií. "Krytie zvýšených nákladov si budeme uplatňovať pri príprave štátneho rozpočtu na rok 2014. O konkrétnom zvýšení platby je pred skončením rokovaní zatiaľ predčasné hovoriť," uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Železničná spoločnosť si bude uplatňovať celkovú sumu ekonomicky oprávnených nákladov podľa dohody vrátane navýšenia. Štát však môže časť nepokrytých nákladov vyrovnať neskôr, a to do dvoch rokov. "Ak dotácia nebude navýšená, bude vznikať, resp. sa navršovať strata železničnej spoločnosti, ktorú musí akcionár vysporiadať," informovala Morháčová.

Železničná spoločnosť Slovensko pri zvýšení výkonov na 29,6 mil. vlakokilometrov bude na prevádzku osobnej dopravy vo verejnom záujme v roku 2014 potrebovať od štátu približne 200 milióniv eur. Vlaky IC, ktoré jazdia bez podpory štátu, majú o rok, podobne ako v tomto roku, najazdiť 1,2 milióna vlakokilometrov.

"Výkony budú navýšené na tratiach po dôslednej analýze potreby," ubezpečila Morháčová. Analýza podľa nej vychádza z požiadaviek samospráv, ako aj reakcií cestujúcich na základe zistenia pracovníkov železničnej spoločnosti v prevádzke, aj z adresovaných sťažností. Ďalším východiskom boli odhady potenciálu rastu počtu cestujúcich pre železničnú dopravu.

"Zvýšenie výkonov, čo predstavuje viac vlakov pre cestujúceho, je spoločným cieľom železničnej spoločnosti aj ministerstva dopravy," uviedla Morháčová. Železničná spoločnosť sa usiluje dosiahnuť zvýšenie objemu výkonov už niekoľko rokov. Zdôvodňuje to tým, že len dostatočná hustota a frekvencia spojov umožňuje zvyšovať počty cestujúcich a tržby a znižovať finančnú záťaž štátu pri zabezpečení verejnej železničnej

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 253
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 856
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 851
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 536
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 913
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 901
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 764
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 569
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 564
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 508

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: Politikov treba vyšetrovať citlivo

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii Peter Kovařík.

PRIMÁR

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Vyberte si kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.