Na viac vlakových spojov treba navyše dotáciu

V decembri môžu pribudnúť vlaky. Platí to tam, kde cestuje dostatok ľudí.Štát má doplatiť 2,6 milióna eur.

V decembri môžu pribudnúť vlaky. Platí to tam, kde cestuje dostatok ľudí. Štát má doplatiť 2,6 milióna eur.

BRATISLAVA. Na zvýšenie objemu osobnej železničnej dopravy v budúcom roku o 480tisíc vlakových kilometrov treba z rozpočtu štátu navyše 2,6 milióna eur. Štát by mal zaplatiť len časť variabilných nákladov a zvyšok uhradí Železničná spoločnosť Slovensko, v rámci vnútorných opatrení a šetrenia. Podľa štátneho vlakového osobného prepravcu je to kompromis na základe predbežnej dohody s ministerstvom dopravy v snahe minimalizovať finančné výdavky štátu.

"Zatiaľ čo štát bežne hradí približne 6,70 eura na vlakokilometer, pre navýšené kilometre to bude len 5,18 eura za vlakokilometer. Navýšenie objemu dopravy tak predstavuje potrebu zvýšenia úhrady štátu o 2,6 mil. eur," potvrdila v riaditeľka odboru komunikácie a hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko Jana Morháčová.

Financovanie plánovaných vyšších výkonov železničnej spoločnosti v novom grafikone vlakovej dopravy, ktorý začne platiť v decembri, sa rieši v rámci prípravy štátneho rozpočtu na budúci rok. Predbežné rokovania sa už uskutočnili, pričom ministerstvo dopravy komunikuje s rezortom financií. "Krytie zvýšených nákladov si budeme uplatňovať pri príprave štátneho rozpočtu na rok 2014. O konkrétnom zvýšení platby je pred skončením rokovaní zatiaľ predčasné hovoriť," uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Železničná spoločnosť si bude uplatňovať celkovú sumu ekonomicky oprávnených nákladov podľa dohody vrátane navýšenia. Štát však môže časť nepokrytých nákladov vyrovnať neskôr, a to do dvoch rokov. "Ak dotácia nebude navýšená, bude vznikať, resp. sa navršovať strata železničnej spoločnosti, ktorú musí akcionár vysporiadať," informovala Morháčová.

Železničná spoločnosť Slovensko pri zvýšení výkonov na 29,6 mil. vlakokilometrov bude na prevádzku osobnej dopravy vo verejnom záujme v roku 2014 potrebovať od štátu približne 200 milióniv eur. Vlaky IC, ktoré jazdia bez podpory štátu, majú o rok, podobne ako v tomto roku, najazdiť 1,2 milióna vlakokilometrov.

"Výkony budú navýšené na tratiach po dôslednej analýze potreby," ubezpečila Morháčová. Analýza podľa nej vychádza z požiadaviek samospráv, ako aj reakcií cestujúcich na základe zistenia pracovníkov železničnej spoločnosti v prevádzke, aj z adresovaných sťažností. Ďalším východiskom boli odhady potenciálu rastu počtu cestujúcich pre železničnú dopravu.

"Zvýšenie výkonov, čo predstavuje viac vlakov pre cestujúceho, je spoločným cieľom železničnej spoločnosti aj ministerstva dopravy," uviedla Morháčová. Železničná spoločnosť sa usiluje dosiahnuť zvýšenie objemu výkonov už niekoľko rokov. Zdôvodňuje to tým, že len dostatočná hustota a frekvencia spojov umožňuje zvyšovať počty cestujúcich a tržby a znižovať finančnú záťaž štátu pri zabezpečení verejnej železničnej

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 016
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 813
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 065
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 316
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 228
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 958
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 699
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 670
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 488
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 870

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

DOMOV

‘Kaliňák dáva peniaze na prijatie migrantov’ je hoax

Konšpirátori si vymýšľajú štátne dotácie.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop