PRAHA.
Letisko plánuje ročne vybaviť viac ako 3 milióny cestujúcich.
Informovali o tom dnes na svojej internetovej stránke české Hospodářské noviny.
Vodochody chcú prilákať aerolínie nižšími poplatkami ako letisko v Ruzyni. S veľkou pravdepodobnosťou by sa do tak Prahy vrátil napríklad írsky Ryanair, ktorý práve pre vysoké poplatky pred tromi rokmi z Ruzyne odišiel a v Česku prevádzkuje len niekoľko liniek z Brna a Ostravy.
"Aerolínie záujem majú, pýtajú sa na ceny a prevádzkové záležitosti. Ale kým nebudeme mať za sebou úspešné vyhodnotenie vplyvov na životné prostredie, pohybujeme sa iba v rovine nezáväzných rozhovorov," povedal novinám šéf vodochodského letiska Ruzyne Martin Kačur s tým, že aj Wizz Air má s Prahou oveľa väčšie plány.
Vznik druhého medzinárodného letiska v Prahe by priniesol boj o lietadlá. A výsledkom konkurenčného boja by malo byť zníženie poplatkov pre letecké spoločnosti a tak aj lacnejšie letenky.
Plány na modernizáciu vodochodského letiska sú na stole už niekoľko rokov, ale brzdia ich protesty okolitých obcí a zdĺhavé rokovania s úradmi. Najnovšie sú proti nim aj predstavitelia Stredočeského kraja.
A práve v utorok 23. júla sa majú na Letňanskom výstavisku zísť stovky ľudí a diskutovať o oponentskom posudku, ktorý za určitých podmienok dáva rozšíreniu letiska zelenú.
Na jeho základe aj na základe verejného prerokovania potom ministerstvo životného prostredia rozhodne, či investičná skupina Penta môže v projekte pokračovať. Aj keď Vodochody dostanú zelenú, vyhraté nemajú.
Čaká ich ešte územné a stavebné konanie. V najlepšom prípade sa letisko otvorí najskôr o tri roky.
Doteraz tak slúži hlavne pre výrobný podnik Aero alebo pre inštruktáž pilotov. To Vodochodom pomáha udržať si všetky potrebné licencie ako pre letisko, tak pre personál.
Pre privátne lety ho ale využívajú aj tí, ktorí nechcú, aby ich bolo vidieť, napríklad biznismeni, ktorí prilietajú na utajené schôdzky, alebo celebrity z radov hercov či športových hviezd. Výhodou je, že z cesty nie je vidieť na odbavovaciu plochu.
Momentálne však prevádzka vo Vodochodoch nepokrýva ani náklady, každý rok je v strate zhruba 30 miliónov korún (1,16 milióna eur).