AKTUALIZOVANÉ V PIATOK 18:36

Detroit skrachoval, väčšie mesto v USA ešte nikdy nepadlo

Úpadok automobilového priemyslu aj vzbury v roku 1967 spôsobili odchod ľudí z mesta. Každých 22 minút odíde jeden človek.

(Zdroj: TASR/AP)

Agentúrnu správu sme nahradili článkom z tlačového vydania.

DETROIT, BRATISLAVA. Ešte pred šesťdesiatimi rokmi bol snom mnohých prisťahovalcov. Detroit rástol tak rýchlo, že sa porovnával len s mestami, kde vypukla zlatá horúčka.

Počet obyvateľov sa za 50 rokov zvýšil šesťnásobne. V roku 1950 tu žilo 1,8 milióna obyvateľov, ľudia tu boli spokojní, zarábali viac ako bol priemer v krajine, nezamestnanosť bola nízka.

Štvrté najväčšie mesto

Po nových cestách premávali nové cadillacy či chevrolety. Mohlo si ich dovoliť aj 300­tisíc ľudí, ktorí pracovali v miestnych automobilkách, hlavnej sile, ktorá z mesta na stredozápade spravila štvrté najľudnatejšie sídlo v krajine.

Prešlo vyše 60 rokov a mesto známe ako Motor town sa zmenilo na nepoznanie. Rýchly nárast vystriedal pomalý no hlboký pád, ktorý vyvrcholil vo štvrtok.

Detroitská radnica vyhlásila bankrot a požiadala o ochranu pred veriteľmi. Mesto dlhuje zhruba 19 miliárd dolárov. Detroit sa tak s veľkým náskokom stal najväčším americkým mestom, ktoré kedy skrachovalo.

„Viem, že mnohí sa na to budú pozerať, ako na dno histórie mesta. Ja si myslím, že to bude základom našej budúcnosti,“ povedal podľa USA Today Rick Snyder, guvernér štátu Michigan.

Momentálne to však na svetlú budúcnosť nevyzerá. V meste žije už len 700­tisíc obyvateľov. Od roku 2000 do roku 2010 v priemere opustil mesto každých 22 minút jeden obyvateľ, čo je rýchlosť, aká prekvapila aj demografov.

Štatistika hovorí za všetko. V meste je 18–percentná nezamestnanosť, a najvyššia kriminalita z veľkých amerických miest. Polícii trvá hodinu, kým zareaguje na núdzové volanie. V meste funguje iba polovica verejného osvetlenia či tretina sanitiek.

Príjmy a výdavky rozpočtu mesta (v miliónoch dolárov)

detroit.jpg

Tmavou - celkové výnosy (príjmy mesta), svetlou - celkové výdavky, prerušovane - príjmy z dlhopisov.
Zdroj: Financial and Operating Plan.

Už len dve továrne

Ako sa z jedného z najúspešnejších miest v Amerike stalo mesto úpadku? Jedným z dôvodov je podľa novinára Scotta Martelleho, ktorý napísal knihu Detroit: Biografia, zameranie sa iba na automobilový priemysel.

Ten bol po druhej svetovej vojne znova v kurze, v meste bolo mnoho automobiliek. V súčasnosti sú v Detroite iba dve továrne, priemysel zamestnáva iba 20­tisíc ľudí.

„Lídri videli, že ľudia znova kupujú autá a mysleli si – výroba áut, to je to, čo mesto robí najlepšie. Ťažko si predstaviť, že by Detroit bol v takomto stave, ak by povojnová ekonomika bola výraznejšie diverzifikovaná,“ napísal podľa portálu Atlantic cities.

K úpadku výrazne prispeli aj jedny z najväčších pouličných nepokojov v dejinách krajiny. V lete 1967 sa v uliciach Detroitu päť dní búrili tisícky miestnych Afroameričanov. Rabovali domy, podpaľovali budovy, pri zrážkach s políciou zahynulo 44 ľudí.

„Najväčšou obeťou však bolo samotné mesto. Vzbura uvrhla Detorit na rýchlu cestu k ekonomickému úpadku,“ napísal neskôr Coleman Young, prvý černošský starosta mesta.

Mnohé obchody už po vzbure neotvorili, počet ľudí, ktorí utekali z mesta, sa výrazne zvýšil. Odchádzali najmä bieli, vzdelanejší obyvatelia. V súčasnosti je už mesto na 83 percent afroamerické a tretina populácie žije v chudobe.

Bankrot môžu riešiť roky

O peniaze prídu veritelia a dôchodcovia, služby v meste zatiaľ zostanú zachované.

DETROIT, BRATISLAVA. Policajti a hasiči budú zatiaľ v Detroite fungovať bez obmedzení. Najviac sa bankrot dotkne dôchodcov, ktorých má vyplácať mesto.

Pravdepodobne prídu o časť dôchodkov a zdravotnú starostlivosť. Veritelia mesta stratia peniaze, zatiaľ nie je jasné koľko. Vyriešenie celého problému môže trvať roky.

Mestské služby by mestským bankrotom nemali byť obmedzené. Núdzový manažér mesta Kevyn Orr však nevylúčil zníženie výdavkov na ne v budúcnosti ako súčasť pripravovaného reorganizačného plánu.

Zatiaľ nie je jasné, o koľko prídu dôchodcovia. Podľa odborov by mali byť chránený ústavou. Orr však podľa USA Today tvrdí, že federálny zákon bude mať v tomto prípade prednosť a umožní im zníženie alebo rušenie dôchodkov.

Tiež navrhuje, aby im mesto prestalo pokrývať zdravotnú starostlivosť, mala by byť riešená inak.

Veritelia tiež budú musieť počkať na verdikt súdu, aby vedeli, o koľko prídu. Nie je jasné, kedy to bude. V Central Falls v štáte Rhode Island trvalo vyriešenie bankrotu trinásť mesiacov, v meste Vallejo v Californii tri roky.

Nikdy však nešlo o tak veľké mesto ako Detroit. Orr by ho chcel dokončiť do jesene 2014.

Peter Bobula

Mestá v úpadku

New Orleans

Kolíska džezu bola na začiatku minulého storočia najrušnejším prístavom na juhu USA. Vzostup mesta Houston spolu s novými rafinériami a prístavmi v Mexickom zálive spôsobili jej zmenšenie. Hurikán Katrina v roku 2005 vyhnal z New Orleans tretinu obyvateľov. Za pol storočia padla populácia o polovicu.

Pittsburgh

Domov hokejových tučniakov bol kedysi známy hlavne produkciou ocele. Jej úpadok zapríčinil odchod robotníkov. Pittsburgh opustilo okrem nich aj viacero veľkých korporácii. Mesto sa stalo centrom výskumu a kultúry. Ani to nezabránilo podobnému zmenšeniu ako v New Orleans.

Cleveland

V sídle rokenrolovej siene slávy býval v strede minulého storočia takmer milión ľudí. Prácu im zabezpečovali veľké spoločnosti ako Rockefellerov Standard Oil. Tie z Clevelandu, sesterskom meste Bratislavy, však pre priemyselný úpadok odišli. Veľa ľudí sa odsťahovalo na predmestia. Dnes tu žije štyristotisíc.

Buffalo

Mesto neďaleko Niagarských vodopádov bolo v minulosti veľkým dopravným uzlom. Rozvoj štátnej železničnej spoločnosti Amtrak odtiaľ odklonil vlaky a systém kanálov, ktorý spája Veľké jazerá s Atlantikom zase lode. Odišla viac ako polovica ľudí, dnes ich je tam menej ako tristotisíc ľudí.

St. Louis

Bývalé železničné centrum krajiny upadlo spolu s týmto odvetvím dopravy. Mesto na rieke Mississippi začala opúšťať biela stredná trieda pre nepodarené projekty obnovy mesta. Paneláky sa stali známymi kriminalitou a chudobou, ľudia odchádzali na predmestie.

Peter Bobula

Ktoré samosprávy vyhlásili v USA bankrot od roku 2010

(Červenou sú označené mestá/okresy, fialovou iné samosprávy. Niektoré návrhy súd odmietol, kliknite na bod pre detaily.)

Zdroj: Governing.com.

Dokument o úpadku mesta:

Žiadosť o vyhlásenie bankrotu:

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Investment Advisory Guide for Slovakia
  5. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  7. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  8. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  10. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  1. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  3. FORUM PREŠOV má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  4. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  7. Spolupráca Katedry architektúry SvF s mestskou časťou Dúbravka
  8. Ročné cestovné poistenie vás chráni dlhšie a je výhodnejšie
  9. Podmienky predaja spoločnosti s.r.o., ktorá je platcom DPH
  10. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 24 735
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 538
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 779
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 15 541
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 15 007
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 12 347
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 547
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 4 566
  9. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 3 706
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 3 380

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Google chce zmeniť herné odvetvie

Predstavil novú streamovaciu službu Stadia.

Sociálna sieť Google+ prestane fungovať začiatkom apríla 2019.

Poslanci zisťovali aktuálny stav na stavbe tunela Višňové

Podľa poslanca Marosza (OĽaNO) stavba tunela prakticky stojí a nič sa na nej nedeje.

V tuneli Višňové - Dubná Skala.

Čína nechce kupovať ďalšie Boeingy 737 Max

Stroje 737 Max boli uzemnené po zrútení lietadla spoločnosti Ethiopian Airlines.

Boeing 737 Max 8 kanadskej spoločnosti Air Canada.

Práca, cestovanie aj banky. Na čo sa pripraviť po brexite

Operátori, banky a letiská zmeny neavizujú.

Brexit sa blíži, nikto zatiaľ nevie, ako bude vyzerať.
Ilustračné foto