OPRAVENÉ 6:39

Prečo sa v niektorých reštauráciách nedá platiť kartou?

Únia chce obmedziť poplatky pri platbe platobnou kartou. Analýzy zo Španielska a Británie nepotvrdzujú, že zo zníženia poplatkov budú profitovať spotrebitelia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – GABRIEL KUCHTA)

Európska únia chce obmedziť poplatky pri platbe platobnou kartou. Analýzy zo Španielska a Británie nepotvrdzujú, že zo zníženia poplatkov za karty budú profitovať spotrebitelia.

BRATISLAVA. V bare Axioma v Bratislave nezaplatíte kartou, berú len hotovosť. V neďalekej reštaurácii Club akceptujú kartu len vtedy, ak máte účet vyšší ako 17 eur.

Oba podniky zaviedli obmedzenia preto, že si výhody terminálu dobre prepočítali. Do výpočtu si ich majitelia zarátali aj to, že za každú platbu kartou musia platiť banke poplatky.

Za čo platia obchody

Obchodníci platia bankám za prenajímanie POS terminálov a za každú platbu spotrebiteľa, z nej si banka stiahne niekoľko percent (závisí od veľkosti obchodníka - jedno až štyri percentá). Platí, že čím majú obchodník alebo reštaurácia väčší obrat, tým platia banke nižšie poplatky alebo neplatia žiadne.

„Obchodník chce ponúknuť radšej nižšiu cenu, ako platiť banke poplatky za POS terminály. V malých predajniach sa to neoplatí,“ tvrdí Pavol Konštiak zo Zväzu obchodu.

Európska únia chce tieto poplatky obmedziť, aby obchodníkom znížila náklady. V akom rozsahu, bude známe budúcu stredu.

V poplatku, ktorý platia obchodníci banke, sú totiž aj takzvané medzibankové poplatky (ICF). Tie slúžia na to, aby sa náklady na ochranu a uskutočnenie platby kartou spravodlivo rozdelili medzi obchodníkov a banky.

Určujú ich kartové spoločnosti Visa a MasterCard. Nemajú z poplatkov ani cent, ale od ich výšky sa odvíjajú licenčné poplatky. Tie im platia banky za požičanie loga na kartách a za sprostredkovanie transakcií medzi bankou obchodníka a spotrebiteľa.

Denník The Financial Times informoval, že by sa medzibankové poplatky pre kreditné i debetné karty mohli znížiť na 0,2 percenta, pri kreditkách na 0,3 percenta. V hre má byť aj ich zrušenie.

Ak dnes platíte na Slovensku kartou Visa, musí obchodník či benzínová pumpa banke odviesť 0,6 percenta zo zaplatenej sumy. Ak by sa poplatok znížil na 0,2 percenta, zo sto eur nemusí obchod zaplatiť šesť šesťdesiat centov, ale len dva dvadsať centov. Ušetrené peniaze, v tomto prípade štyridsať centov, by mohol preniesť do zníženej ceny tovaru.

Predstava o zlacnení

Na tejto predstave postavil Brusel zdôvodnenie, prečo chce poplatky obmedziť. Dúfa, že tovar v obchodoch bude lacnejší a zákazníci ušetria.

„Spotrebitelia by už nemali platiť dvakrát - prvýkrát pri platbe kartou, druhýkrát v cene zvýšenej o medzibankový poplatok, keďže obchodník poplatok automaticky premieta do kúpnej ceny,“ vysvetľuje Andrej Králik zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.

Tento krok Európskej komisie môže postihnúť banky, hlavne internetové, teda u nás mBank a Zuno. Kým banka Zuno sa k téme nechcela vyjadriť, mBank priznala, že provízie z platieb kartou sú jedným z jej troch príjmov. „Regulácia provízie za bezhotovostné transakcie by túto časť výnosov zrejme ovplyvnila,“ povedal jej hovorca Matej Kubinec.

Predpoklad, že zo zníženia poplatkov budú profitovať ľudia, však spochybnila analýza profesorov ekonómie z Španielsku. Španieli v rokoch 2006 až 2010 znížili tieto poplatky o 60 percent, banky vtedy prišli o 3,3 miliardy eur.

Straty si podľa analýzy nahradili v iných poplatkoch pre platobné karty, ktoré museli zaplatiť klienti. Náklady pre klientov bánk sa tak zvýšili až o 50 percent. Z opatrenia profitovali len obchodníci, tí ušetrili 2,7 miliardy eur. Podobné výsledky potvrdzuje analýza britskej University of Essex.

karty_r3104_res.jpg

Obrázok kliknutím zväčšíte

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 458
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 765
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 074
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 057
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 168
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 648
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 633
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 432
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 427
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 053

Téma: Chyby a opravy v SME


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.