KATARÍNA MOLLÁKOVÁ je už viac ako rok a pol hlavnou scenáristkou a momentálne tiež kreatívnou producentkou najsledovanejšieho slovenského seriálu.
Čo robí cez leto scenáristka televízneho seriálu?
„Vysielanie Búrlivého vína pokračuje bez prestávky aj v lete. Z toho vyplýva, že pracujem aj ja, čo však neznamená, že si nedoprajem oddych.“
Koľko trvá napísanie jednej časti seriálu?
„Proces je rozdelený na tri časti. Najprv storylineri, čiže tvorcovia príbehu, napíšu bodový scenár. Potom ho dialogisti prepisujú do dialógových situácií, editori vzápätí scenáre zjednocujú a upravujú. Takýto systém je nevyhnutný, aby sa v priebehu mesiaca vytvoril požadovaný počet finálnych scenárov.“
Ako vyzerá bežný deň scenáristky seriálu?
„Záleží na tom, kto má akú funkciu v tíme. Hlavná kreatívna producentka Danica Haláková vedie celú scenáristickú prípravu. Ja mám na starosti storylinerský tím. Storylineri na začiatku písania sedávajú niekoľko dní spolu a vytvárajú spoločné podklady. Potom doma rozpisujú poznámky do bodového scenára. Následne sa podklady vracajú ku mne a ja ich finálne skorigujem.“
Koľko scenáristov na seriáli pracuje?
„Zhruba desať.“
Živíte sa len písaním seriálu? Je scenáristika u nás prácou na plný úväzok?
„Keď som v roku 2003 ukončila štúdium scenáristiky, absolventi nemali také možnosti živiť sa písaním ako teraz. Museli robiť v reklame, v produkcii alebo končili na úradoch práce. Potom televízie konečne začali produkovať aj hranú tvorbu. Mám to šťastie, že sa môžem realizovať aj vo sfére filmu. Spolupracovala som na animovanom filme Kamene Katky Kerekesovej alebo na Snehu Ivy Šebestovej. S Kerekesovou pracujeme na večerníčku Mimi a Líza a čakajú ma aj ďalšie aktivity mimo komerčnej sféry.“
Pamätáte si všetky postavy zo seriálu? Nepletú sa vám s reálnymi ľuďmi?
„Isteže si ich pamätám, žijem s nimi vyše dvoch rokov. Nejde však o to pamätať si ich, ale ich poznať. Scenárista musí o postavách vedieť viac, ako vedia ony samy o sebe, aby im do budúcna vedel vytvoriť vnútorný vývoj. Musí vedieť, ako sa ktorá postava zachová, ako bude riešiť problém. Otočí sa mu chrbtom? Zlyhá, aby potom nad sebou zvíťazila? Alebo bude konať bez ohľadu na dôsledky?“
Chodievate aj na nakrúcania?
„Ak mi to čas dovolí, veľmi rada. Je to vynikajúca skúsenosť. Scenár je vždy len podklad. Niečo môže vyjsť na papieri vynikajúco a na pľaci sa zistí, že to vlastne nie je ono. Ale platí to aj naopak - niekedy ma to, čo považujem za nedôležité, napríklad vedľajšia postava, pri nakrúcaní nadchne tak, že jej rozpíšeme v tíme príbeh.“
Menia herci scenáre?
„Je nemožné, aby si herci menili zmysel situácií, lebo by potom logicky nenadväzoval dej. Ale stáva sa, že si trochu upravia dialóg.“
Nestalo sa vám, že by vám niekto z hercov povedal, že toto je hlúposť, toto hrať nebudem?
„Takto vyhrotenú reakciu som zatiaľ nemala. Ale spätná väzba od hercov a režisérov mi často poskytne iný uhol pohľadu.“
Sklamal vás niekedy výsledok na obrazovke?
„Nie. Na Búrlivom víne robí zohratý tím od autorov, cez réžiu až po produkciu. Za seriál nesieme spoločnú zodpovednosť. Preto sa scenáristi snažia vyjsť v ústrety ľuďom v produkcii a réžii a oni nám zase vytvárajú také podmienky, aby sme mohli písať aj vizuálne zaujímavé príbehy.“