Havarované auto po oprave je drahšie ako nehavarované

Ide o tvrdenie poisťovní. Z povinného zmluvného poistenia si preto poškodený motorista nesplatí celú opravu havarovaného vozidla.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - RASŤO CHVÁLA)

Ministerstvo spravodlivosti plánuje meniť celý zákon.

BRATISLAVA. Antonovi z Bratislavy nabúrali na parkovisku pred obchodným centrom auto. S vinníkom spísali záznam o nehode a udalosť nahlásili poisťovni.

Obaja mali povinné zmluvné poistenie, Anton si dal auto opraviť v servise, ktorý mu vybrala poisťovňa vinníka nehody. Z jeho poistky Antonovi uhradili škodu.

„Zaplatil som za opravu 2000 eur. Faktúru som odovzdal poisťovni a o dva týždne prišli peniaze. Zistil som, že mi poslali len 1490 eur,“ tvrdí Anton.

Zvyšok, teda 510 eur, si musel doplatiť z vlastného.

Spôsob, ako sa neobohatiť

Allianz­ - Slovenská poisťovňa oznámila, že uznáva len časť nákladov zaplatených za opravu. Odôvodnila to tým, že havarované dielce boli staršie, kým po oprave Anton dostal na auto nové, tým by sa mohol obohatiť.

Ak by Anton chcel predať havarované auto po oprave, mal by zaň podľa logiky poisťovne dostať o 510 eur viac, ako keby ho predával pred haváriou. Podobne pritom argumentujú všetky poisťovne, ktoré sa svorne odvolávajú na Občiansky zákonník.

„V tomto ustanovení je vyslovená zásada, že na určenie výšky škody je rozhodujúca cena veci v čase, keď bola poškodená či zničená s prihliadnutím na jej pokles vyplývajúci z jej veku, teda amortizácie,“ tvrdí hovorca Allianz­ - Slovenskej poisťovne Gabriel Tóth.

Na túto realitu si už klienti poisťovní zvykli. „Vhodnou radou je, aby si pri starších autách podľa možností nevymieňali poškodené dielce novými. Čo sa dá vyklepať, vygitovať a nalakovať, treba nechať opraviť. Zo servisných prác sa totiž amortizácia neodpočítava,“ vysvetľuje poistný poradca Peter Világi.

Zmena by podľa neho mohla nastať, ak by boli poškodení ochotnejší súdiť sa s poisťovňami. Hoci si na poisťovňu zanadávajú, súdiť sa s ňou idú len sporadicky a poisťovne sa na to spoliehajú.

Poisťovne ustupujú

V Česku pritom už v roku 2008 tamojší Ústavný súd zakázal odpočty rozdielov medzi opotrebovanými a novými súčiastkami.

Vyslovil zároveň názor, že k zhodnoteniu vozidla nedôjde, pretože hodnota havarovaného auta je vždy nižšia ako hodnota toho, čo nehavarovalo. Nové dielce zo servisu na tom nič nezmenia.

Poškodený navyše podľa súdu žiadnu povinnosť zo zmluvy neporušil, pretože nehodu nespôsobil.

„U nás prebehlo úspešne zopár súdnych sporov, ale všetky skončili na okresných súdoch. Poisťovne sa na krajské súdy radšej neodvolali, pretože šlo pre ne o relatívne malé sumy,“ tvrdí konateľ spoločnosti Poistná udalosť Rastislav Valkovič.

Pravdepodobne sa obávali, že ak prehrajú na krajskom súde, v budúcnosti by sa týmto rozhodnutím mohli riadiť okresné súdy.

V prospech klientov

Ministerstvo spravodlivosti tvrdí, že pre praktiky poisťovni plánuje zmeniť celý Občiansky zákonník aj v prospech klientov. Na rokovanie vlády by sa návrh mohol dostať na jeseň budúceho roka.

„Zmena bude vychádzať zo zásady, podľa ktorej má poškodený nárok na náhradu celej škody a tiež to, že poskytnutím náhrady by sa mal poškodený dostať do stavu, aký bol pred škodovou udalosťou,“ povedal hovorca ministerstva Pavol Kubík.

Malo by sa teda presne vyjadriť, že náhrada škody v poistnom plnení má vrátiť poškodeného do stavu, v ktorom by bol, ak by nedošlo k havárii.

Havarijné poistky si poisťovne zvýhodnili

Zmluvné podmienky majú poisťovne také široké, že im umožňujú krátiť plnenia nad rámec Občianskeho zákonníka.

BRATISLAVA. Všeobecné zmluvné podmienky poisťovní sú dlhé, napísané malými písmenami, rozčlenené do článkov a bodov. Do zmlúv sa často môžu dostať podmienky, o ktorých sa klient dozvie, až keď vznikne poistná udalosť. Odlišnosti medzi poisťovňami sú v tomto smere nepatrné.

Príkladom sú podmienky havarijného poistenia. Poisťovňa môže znížiť poistné plnenie pri závažnom porušení zákona o cestnej premávke.

V podmienkach poisťovne Wüstenrot je len odkaz na spomínaný zákon, v iných poisťovniach nie je. Zákon o cestnej premávke sú vodiči povinní poznať, jeho znalosť sa predpokladá aj preto, že získali vodičské oprávnenie. Pri podpise zmluvy ho klienti nemajú k dispozícii.

Dať prednosť v jazde

Nie všetci si uvedomujú, že medzi závažné porušenia okrem jazdy pod vplyvom alkoholu, drog či rýchlej jazdy patrí aj nedanie prednosti v jazde. Poisťovne tu môžu zraziť z poistného plnenia 20 až 40 percent, v prípade alkoholu nevyplatia ani cent.

„Ak sú preukázané dôvody, pre ktoré je poisťovňa oprávnená znížiť poistné plnenie, rozsah závisí od ich závažnosti. Nie je stanovený limit,“ povedala hovorkyňa Wüstenrotu Daniela Vlčková.

Ak však bola križovatka nedostatočné označená, poisťovňa by podľa Občianskeho zákonníka nemala znížiť poistné plnenie, lebo nešlo o vedomé porušenie predpisov. V praxi poisťovne každý prípad študujú, ale odkaz na zákon o cestnej premávke im umožňuje znížiť poistné plnenia takmer stále.

V nesprospech vodiča

„Odkaz na ustanovenie sa s ohľadom na účel havarijného poistenia javí ako príliš paušálne a, samozrejme, v právnom vzťahu zvýhodňujúce poisťovňu,“ tvrdí právnička Silvia Hlavačková z TaylorWessing e/n/w/c.

Problém je v tom, že rozsah závažných priestupkov v zmluvných podmienkach pri havarijnom poistení je nad rámec Občianskeho zákonníka. Ten umožňuje znížiť plnenie len pri vedomom porušení predpisov, pričom podmienky pri havarijnom poistení to umožnia, aj keď k nemu dôjde nevedome.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 744
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 643
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 487
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 399
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 076
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 055
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 647
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 480
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 280
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 214

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Slobodné a rozvedené matky sú moderné vdovy, tvrdia Kotlebovci

Kotlebovci cielia na zraniteľné skupiny s najväčšími finančnými problémami.

PLUS

Európa sa hýbe smerom, akým chce Merkelová

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

EKONOMIKA

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.