Havarované auto po oprave je drahšie ako nehavarované

Ide o tvrdenie poisťovní. Z povinného zmluvného poistenia si preto poškodený motorista nesplatí celú opravu havarovaného vozidla.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - RASŤO CHVÁLA)

Ministerstvo spravodlivosti plánuje meniť celý zákon.

BRATISLAVA. Antonovi z Bratislavy nabúrali na parkovisku pred obchodným centrom auto. S vinníkom spísali záznam o nehode a udalosť nahlásili poisťovni.

Obaja mali povinné zmluvné poistenie, Anton si dal auto opraviť v servise, ktorý mu vybrala poisťovňa vinníka nehody. Z jeho poistky Antonovi uhradili škodu.

„Zaplatil som za opravu 2000 eur. Faktúru som odovzdal poisťovni a o dva týždne prišli peniaze. Zistil som, že mi poslali len 1490 eur,“ tvrdí Anton.

Zvyšok, teda 510 eur, si musel doplatiť z vlastného.

Spôsob, ako sa neobohatiť

Allianz­ - Slovenská poisťovňa oznámila, že uznáva len časť nákladov zaplatených za opravu. Odôvodnila to tým, že havarované dielce boli staršie, kým po oprave Anton dostal na auto nové, tým by sa mohol obohatiť.

Ak by Anton chcel predať havarované auto po oprave, mal by zaň podľa logiky poisťovne dostať o 510 eur viac, ako keby ho predával pred haváriou. Podobne pritom argumentujú všetky poisťovne, ktoré sa svorne odvolávajú na Občiansky zákonník.

„V tomto ustanovení je vyslovená zásada, že na určenie výšky škody je rozhodujúca cena veci v čase, keď bola poškodená či zničená s prihliadnutím na jej pokles vyplývajúci z jej veku, teda amortizácie,“ tvrdí hovorca Allianz­ - Slovenskej poisťovne Gabriel Tóth.

Na túto realitu si už klienti poisťovní zvykli. „Vhodnou radou je, aby si pri starších autách podľa možností nevymieňali poškodené dielce novými. Čo sa dá vyklepať, vygitovať a nalakovať, treba nechať opraviť. Zo servisných prác sa totiž amortizácia neodpočítava,“ vysvetľuje poistný poradca Peter Világi.

Zmena by podľa neho mohla nastať, ak by boli poškodení ochotnejší súdiť sa s poisťovňami. Hoci si na poisťovňu zanadávajú, súdiť sa s ňou idú len sporadicky a poisťovne sa na to spoliehajú.

Poisťovne ustupujú

V Česku pritom už v roku 2008 tamojší Ústavný súd zakázal odpočty rozdielov medzi opotrebovanými a novými súčiastkami.

Vyslovil zároveň názor, že k zhodnoteniu vozidla nedôjde, pretože hodnota havarovaného auta je vždy nižšia ako hodnota toho, čo nehavarovalo. Nové dielce zo servisu na tom nič nezmenia.

Poškodený navyše podľa súdu žiadnu povinnosť zo zmluvy neporušil, pretože nehodu nespôsobil.

„U nás prebehlo úspešne zopár súdnych sporov, ale všetky skončili na okresných súdoch. Poisťovne sa na krajské súdy radšej neodvolali, pretože šlo pre ne o relatívne malé sumy,“ tvrdí konateľ spoločnosti Poistná udalosť Rastislav Valkovič.

Pravdepodobne sa obávali, že ak prehrajú na krajskom súde, v budúcnosti by sa týmto rozhodnutím mohli riadiť okresné súdy.

V prospech klientov

Ministerstvo spravodlivosti tvrdí, že pre praktiky poisťovni plánuje zmeniť celý Občiansky zákonník aj v prospech klientov. Na rokovanie vlády by sa návrh mohol dostať na jeseň budúceho roka.

„Zmena bude vychádzať zo zásady, podľa ktorej má poškodený nárok na náhradu celej škody a tiež to, že poskytnutím náhrady by sa mal poškodený dostať do stavu, aký bol pred škodovou udalosťou,“ povedal hovorca ministerstva Pavol Kubík.

Malo by sa teda presne vyjadriť, že náhrada škody v poistnom plnení má vrátiť poškodeného do stavu, v ktorom by bol, ak by nedošlo k havárii.

Havarijné poistky si poisťovne zvýhodnili

Zmluvné podmienky majú poisťovne také široké, že im umožňujú krátiť plnenia nad rámec Občianskeho zákonníka.

BRATISLAVA. Všeobecné zmluvné podmienky poisťovní sú dlhé, napísané malými písmenami, rozčlenené do článkov a bodov. Do zmlúv sa často môžu dostať podmienky, o ktorých sa klient dozvie, až keď vznikne poistná udalosť. Odlišnosti medzi poisťovňami sú v tomto smere nepatrné.

Príkladom sú podmienky havarijného poistenia. Poisťovňa môže znížiť poistné plnenie pri závažnom porušení zákona o cestnej premávke.

V podmienkach poisťovne Wüstenrot je len odkaz na spomínaný zákon, v iných poisťovniach nie je. Zákon o cestnej premávke sú vodiči povinní poznať, jeho znalosť sa predpokladá aj preto, že získali vodičské oprávnenie. Pri podpise zmluvy ho klienti nemajú k dispozícii.

Dať prednosť v jazde

Nie všetci si uvedomujú, že medzi závažné porušenia okrem jazdy pod vplyvom alkoholu, drog či rýchlej jazdy patrí aj nedanie prednosti v jazde. Poisťovne tu môžu zraziť z poistného plnenia 20 až 40 percent, v prípade alkoholu nevyplatia ani cent.

„Ak sú preukázané dôvody, pre ktoré je poisťovňa oprávnená znížiť poistné plnenie, rozsah závisí od ich závažnosti. Nie je stanovený limit,“ povedala hovorkyňa Wüstenrotu Daniela Vlčková.

Ak však bola križovatka nedostatočné označená, poisťovňa by podľa Občianskeho zákonníka nemala znížiť poistné plnenie, lebo nešlo o vedomé porušenie predpisov. V praxi poisťovne každý prípad študujú, ale odkaz na zákon o cestnej premávke im umožňuje znížiť poistné plnenia takmer stále.

V nesprospech vodiča

„Odkaz na ustanovenie sa s ohľadom na účel havarijného poistenia javí ako príliš paušálne a, samozrejme, v právnom vzťahu zvýhodňujúce poisťovňu,“ tvrdí právnička Silvia Hlavačková z TaylorWessing e/n/w/c.

Problém je v tom, že rozsah závažných priestupkov v zmluvných podmienkach pri havarijnom poistení je nad rámec Občianskeho zákonníka. Ten umožňuje znížiť plnenie len pri vedomom porušení predpisov, pričom podmienky pri havarijnom poistení to umožnia, aj keď k nemu dôjde nevedome.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 769
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 983
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 217
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 358
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 330
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 918
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 627
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 566
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 457
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 863

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor. Okrem Juhosudáncov môže byť v ohrození až dvadsať miliónov ľudí.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop