ROZHOVOR

Šéf Carga: Rusi majú radi memorandá, záväzné ale nie sú

Cargo tlačí pred sebou takmer polmiliardový dlh, záväzky voči štátu chce splatiť privatizáciou.

Vladimír Ľupták (49) je šéfom železničného dopravcu Cargo. Pôsobil už v železničnej firme, ktorá sa zaoberá osobnou dopravou a správou koľají.(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Štátne Cargo chce získať peniaze aj cez predaj vagónov. Šéf firmy VLADIMÍR ĽUPTÁK ide hľadať cez tender partnera, od ktorého si ich bude prenajímať.

Cyperská schránková firma žiada od dvoch železničných firiem 82 miliónov eur, Cargo môže pre spor skrachovať. Správa mohla vystrašiť banky, už volali?

„Áno. Informácia ich nevystrašila, no zaujala. Vysvetlili sme si to.“

Sú ohrozené úvery?

„Zatiaľ nie, v piatok podpisujeme 20-miliónový úver.“

Myslíte si, že bez verejného tlaku by ste spor prehrali?

„Nevieme to vylúčiť. Keby prípad bol posudzovaný objektívne, tak je dávno za nami. Oni chcú peniaze za rušne, ktoré nikdy neboli vyrobené. Zdá sa mi to absurdné.“

Koľko je v Cargu sporov, ktoré môžu firmu poslať do krachu?

„V takejto hodnote žiadne, v menšej je ich niekoľko.“

Aj v budúcnosti sa môže objaviť niekto, kto bude tvrdiť, že za Mečiarových vlád ste mu mali niečo zaplatiť, neviete, čo kde ako podpísal. Ako to ovplyvní privatizáciu Carga?

„Tri spoločnosti, ktoré vzniknú, budú nové. Cargo sa nebude deliť, budeme zakladať nové firmy, ktorým predáme majetok.“

Najprv splátky štátu

Na dcéry, ktoré sa budú predávať, presuniete dlhy alebo ostanú štátu?

„Ostanú v materskej firme, ale tú oddlžíme predajom majetku dcérskym firmám. Za dvesto miliónov eur by sme im chceli predať vozne. Celá schéma vstupu strategického partnera má priniesť oddlženie štátnej firme. Do dcérskych firiem vložíme majetok, dcéry nám zaň zaplatia a z toho zaplatíme dlhy. Najmä voči štátu chceme splatiť dlhy rýchlo, ostanú len banky.“

Dvesto miliónov je váš odhad?

„Je to minimálna suma, ktorú by sme chceli za vozne. Pri tejto sume sa nám to oplatí robiť, pri 100 alebo 150 miliónoch sa to neoplatí. Z predaja podielov vo všetkých dcérach by sme chceli 200 až 250 miliónov. Keby nám štát vrátil 70 miliónov eur pre vysoké poplatky za použitie železníc z minulosti, to je 330 miliónov.“

Prečo sa nehľadá jeden partner pre jednu firmu?

„Pretože napríklad pri prekladiskách tovaru zo železnice na cesty je v Európe trend špecializácie. Aj v Európe vyčleňujú firmy ľudí a majetok, ktorý sa dotýka prekladísk, do dcérskych firiem a tí sa tomu potom venujú.“

Rozdelením Carga na tri firmy nájdete súkromných partnerov ľahšie?

„Áno. Chceme nájsť špeciálneho partnera na prekladiská a ďalšieho na správu vozňov.“

Súťaž so špeciálnymi podmienkami

Budete partnera vyberať cez súťaž?

„Určite áno.“

Aké podmienky bude mať privatizačný tender?

„Napríklad založíme dcérsku firmu, ktorej predáme 13-tisíc vozňov. Zmluva bude platná, ale účinná bude, až keď do firmy vstúpi súkromný partner a za vozne nám zaplatí. Partner získa vo firme 66 percent, zvyšok ostane štátu. Cargo potrebuje na činnosť 7-tisíc vozňov, tak podpíšeme s dcérou nájomnú zmluvu na desať rokov, určíme aj nájomné. Keď nastavíme tieto zmluvné vzťahy, urobíme súťaž na strategického partnera, ktorý by chcel takúto firmu s takto nastavenými pravidlami získať.“

V súťaži nebudete ponuky vyhodnocovať len podľa toho, koľko ponúkne uchádzač za samotné vozne, ale za koľko bude časť vozňov späť prenajímať Cargu?

„Áno. Pretože čím vyššia by bola cena za kúpu vozňov, tým vyššie by bolo nájomné, za ktoré by nám vozne prenajímali. Tender bude pripravený tak, aby uchádzač hneď vedel, že dokáže zaplatiť za takto nastavenú firmu.“

Nemôže to byť nevýhodné pre Cargo, keď sa zaviaže, že bude využívať 7000 vozňov, ale klesnú mu objednávky?

„Potom budeme reagovať. Teraz hráme o to, že budú objednávky na 7000 vozňov.“

Na koľko rokov nastavíte zmluvné vzťahy v rámci Carga a nových dcér?

„Keď nás do toho právnici pustia, chcel by som zmluvy na desať rokov.“

Štát vám vráti 70 miliónov eur za to, že neskoro znížil poplatky za použitie železníc. Nie je to nedovolená štátna pomoc?

„Analyzovali sme to, nedovolená štátna pomoc by to bola, keby nám peniaze vložil do firmy. Dá nám dobropis, tak ako ostatným nákladným železničným dopravcom.“

Ľudí to vraj nepostihne

Koľko dnes máte zamestnancov?

„Asi šesťtisícpäťsto, asi päťtisícsto ostane v materskom Cargu po založení dcérskych firiem.“

Minister Ján Počiatek hovorí, že napriek tomu, že v dcérskych firmách ostane štátu po privatizácii menšinový podiel, bude mať na ich chod vplyv. Budete mať právo veta?

„Nebude mať kontrolu na celý proces, no určitú kontrolu si chceme nechať. Chceme mať právo povedať, kde môže firma prenajímať vozne, ktoré neprenajíma nám. Najradšej by som bol, aby to bolo mimo Slovenska, aby nám nekonkurovali. Ťažko sa nám o tom hovorí, pretože by s tým nemusel byť spokojný protimonopolný úrad.“

Prečo nepodnikáte v zahraničí?

„Nie je to také ľahké, len v našom okolí je dvesto štátnych prepravcov. Štátny dopravca má vždy nejaký problém. Napríklad keď chcem ísť do Nemecka a manažér mi povie, že chce šesťtisícový plat, už mám problém.“

Zisky, ktoré budú plynúť štátu, budú minimálne, v dcérach bude mať minoritu, z matky Carga nebude mať dokopy nič.

„Čo má dnes z toho? Štát nikdy nemal nič z Carga.“

Máte predstavu, kedy bude Cargo na nule?

„Malo by ísť do zisku už budúci rok.“

Potom sa bude hľadať ešte strategický partner aj pre materskú spoločnosť Cargo, ktorá zostane s rušňami vlastne špedičnou firmou?

„Áno. Dnes nemôžeme Cargo spojiť s českými či poľskými železnicami. České dráhy majú dlh 100 miliónov eur, poľské 200 miliónov eur, my máme dlh zhruba 450 miliónov eur. Neveria nám to, keď im to hovoríme. Kto by si zobral na krk taký dlh?“

Bude reálne predať podiely v matke, ktorá okrem rušňov nebude mať aktíva?

„Rušne sú dosť veľké aktíva.“

luptak2_res.jpg

FOTO: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK

Čo ak odíde U.S. Steel

Matka sa bude tiež pozerať do budúcnosti, v ktorej nie je isté na viac ako pár rokov, že tu zostane hlavný klient Carga, U. S. Steel.

„Keď U. S. Steel odíde, myslíte si, že sa fabrika v Košiciach zastaví? U. S. Steel to zase predá niekomu inému.“

Hovoríte, že to nebolo také vážne, ako to tvrdil v tom čase, keď U. S. Steel plánoval odchod, pán premiér?

„Tak keď to povedal pán premiér, tak to bolo také vážne určite. Jasné, že keby sa zavrel U. S. Steel, tak sa zatvárame aj my. Zo dňa na deň by sme to nerozchodili, ale ja som to nevidel tak čierne, že keby odišli, že by tam niekto neprišiel, čo by tam nechal nejakú výrobu.“

Tí, ktorí chceli U. S. Steel kúpiť, si plánovali nechať len valcovňu plechov. Cargo by už nevozilo rudu a uhlie. Určite by to pre firmu znamenalo veľa.

„Samozrejme, že áno, museli by sme hľadať zákazky inde, zo zahraničia, možno si objednať menej vozňov. Tie fabriky takisto nemôžu fungovať bez Carga. U. S. Steel, Strážske ani Mondi nemôže fungovať bez železnice.“

Vraj keď si vtedy Američania uvedomili, akí sú dôležití pre Cargo, tak prišli a chceli zlacniť ceny za prepravu rudy a uhlia.

„Oni to vedeli aj predtým.“

Zlacneli ste im potom prepravy?

„Na nové prepravy z Poľska sme im dali dobrú cenu, ale ostatné sme mali kontrahované.“

Koľkoročné kontrakty máte dnes na prepravy?

„S U. S. Steelom sú trojročné, sú krátke, bohužiaľ.“

Ale záväzok voči polosúkromnému majiteľovi vozňov bude, že si od neho určitý počet vozňov budete prenajímať asi 10 rokov. Nie je to nevyvážené voči štátnej firme?

„Pre nás je dobré, keď máme dlhodobo nakontrahovaných 7­ až 8-tisíc vozňov. Aj ten investor, ktorý bude mať vozne, skončí, keby skončilo Cargo. Preto potenciálni investori dávajú nízku cenu za prenájom vozňov.“

Na čom chcú zarábať

Z čoho bude zarábať matka?

„Z toho, čo dnes, bude prepravovať tovar.“

Ale bude platiť za prenájom vozňov.

„Dnes platíme 16 miliónov eur ročne len na úrokoch z úverov, to nebude, to splatím.“

Čím bude zaujímavá matka pre potenciálneho partnera?

„Tým, čím dnes, akurát, že nebude vlastniť vozne, a nebude mať dlh. Bude mať rušne a kontrakty. Náš živia kontrakty, nie vozne.“

Kedy by už mohli byť noví spolumajitelia v dcérskych firmách?

„Budeme sa snažiť my do konca roka spraviť čo najviac.“

Prečo nie je lepšie nechať Cargo zbankrotovať?

„Kto by na tom získal? Však máme normálne kontrakty na prepravy.“

Čo keď príde širokorozchodná trať?

„Bodaj by prišla. Slovensko bude z toho profitovať hlavne tým, že sa to bude stavať, zamestná to ľudí.“

To je dočasný účinok.

„Ale veľmi pozitívny.“

Nezoberú vám širšie ruské koľajnice objednávky na prepravy?

„Prečo by nám to zobralo prepravy? My prekladáme uhlie, železnú rudu z Ukrajiny, to budeme robiť aj tak.“

Keď sa pretiahne širokorozchodná až do Viedne, tak naďalej všetci na východnom Slovensku preložia náklad zo širokej na úzku koľaj a pôjdu tak ďalej do Viedne?

„Ale kde? Išli by do Viedne, tam by vyložili rudu a išli naspäť do Košíc s rudou? Však potrebujeme mať rudu v U. S. Steele.“

Takže vy sa spoliehate na partnerov, ktorých máte na Slovensku?

„Robíme hlavne na Slovensku, robíme ešte železiarne v Třinci a Ostrave, teoreticky prepravy pre železiarne v Linci by mohli byť ohrozené, ale vo Viedni sa nebude robiť prekládka na substráty. Príde kontajner na hotové tovary, ten sa zdvihne preloží. Myslíte si, že vo Viedni dovolia, aby sa tam prekladala ruda, a prášilo sa tam?“

Rusi majú zvláštny vzťah k memorandám

Plánujete aj spoločný podnik s dcérou ruských železníc na prekládku tovarov. Kam sa plány pohli, odkedy sa o tom s Rusmi podpísalo memoradum?

„Analyzuje to pracovná skupina. Časť vozňov a prekladisko v Dobrej, ktoré dnes ruskej firme prenajímame, sme zvažovali, že vyčleníme a spravíme tender na partnera pre prekládku. Rusi sú dnes v tomto smere najďalej, ale záujem majú predbežne aj Poliaci. Uvidíme až keď si vypýtame ponuku, že kto reálne chce do toho ísť a koľko zaplatí.“

Takže memorandum je pro forma a bude sa aj tak robiť tender?

„Jasné, je to dekorácia. Rusi majú radi všelijaké memorandá.“

Ale memorandum môže byť aj právne záväzné.

„To si buďte istí, že to nie je záväzné. Je to memorandum, že chceme niečo urobiť, čo by malo mať zmysel. Ak sa to podarí, bude to fajn, ak sa to nepodarí, tak to nie je záväzné a je to niečo silnejšie. Sú na to naučení. Tak ako sú zvyknutí dať si jednu vodku navyše ako my, tak sú zvyknutí písať memorandá a je to fajn, lebo je to oficiálna deklarácia, ale nie je to náš záväzok.“

Zlatého padáku by sa nevzdal

Boli v Cargu vyplatené všetky medializované zlaté padáky z éry bývalej vlády?

„Čo malo byť vyplatené, bolo dávno vyplatené.“

Nikto neprišiel, že by sa ho vzdal?

„Neviem o tom, myslím, že nie, prečo by to robil?“

Vy by ste to neurobili?

„Keby som mal takú zmluvu a mal by som na to nárok, tak by som to nespravil, nevidel by som dôvod, aby som sa ho vzdal.“

Vy ste prešli do kresla šéfa Carga z pozície riaditeľa Železníc Slovenskej republiky, správcu koľají. Tam neboli také zmluvy?

„Možno neboli a ja som išiel dohodou.“

Ale vznikol vám na odstupné nárok?

„Nie, lebo som odišiel dohodou, keď idete dohodou, nemáte nárok.“

Čím to je, že viete presvedčiť viacero vládnych garnitúr, že ste manažérom na svojom mieste?

„Je to aj o šťastí, o tom, aké máte vzťahy, aj o výsledkoch. Ale tak by to malo byť, že som robil aj pod KDH, SDKÚ, aj pod Smerom. To sú pozície, na ktoré by nemali mať politici vplyv. Nikdy som v strane nebol, ale mal som šťastie, že to tak vyšlo.“

Prenajímajú si Audi

Dá sa to čítať tak, že ste ako šetriaci krízový manažér?

„Dá sa to tak povedať, ale dnes je každý manažér krízový, lebo je kríza.“

Keď ste prežili tri vlády, bola chyba, že sa neprivatizovalo Cargo?

„To sa nedá povedať, to čas ukáže, rovnako ako o dnešných rozhodnutiach sa ukáže o dva roky.“

To ešte čas neukázal?

„To je na diskusiu. To je politická debata, do ktorej nepôjdem. Politici majú v náplni práce kritizovať kroky druhej strany. Keď som prišiel na ŽSR v novembri 2010, plán na rok 2011 bol mínus 190 miliónov eur, skončili sme na mínus sto, plán na rok 2012 bol nula, skončili sme v pluse. To je 200 miliónov rozdiel, to nikto nenapíše, ale odchádzal som zo ŽSR a už nebola v strate.“

Videli sme pred sídlom Carga tri nové autá Audi, je to nevyhnutné, ak ste šetriacim manažérom?

„Nie je to nevyhnutné. Dá sa jazdiť aj na horšom aute.“

Prečo sú?

„Možno predáme všetky autá, no nie sú v našom vlastníctve, máme ich cez lízing. Je to na diskusiu, ale nehovorím, že to nie je jedna z možností, ako šetriť.“

Čakali sme, či sa to vašim príchodom nezmení...

„Vždy je rezerva a treba začať u seba. Ale je to jeden z bonusov, ktoré tu manažéri ešte majú a autá sú fajn. Ako problém s poistením, šéf NDS musel vrátiť plat lebo sa poistil pre škody, ktoré by mohol spôsobiť, to by ma nedonútili, je to absurdné. V normálnom svete asi by nikto nevstúpil do pozície, že denne podpisuje 50 zmlúv a ručí za to svojím celým majetkom, domom. Takže to poistenie zodpovednosti je štandardná vec.“

Vy máte tiež také poistenie?

„Nejaké tam je, neviem to porovnať, stačí malý rozdiel.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  2. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  3. Detské zúbky sú veda
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 114
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 4 559
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 811
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 270
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 498
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 277
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 050
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 869
  9. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 813
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 769

Téma: Rozhovory z denníka SME


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Minúta po minúte: V Bratislave sa opäť protestuje proti korupcii

Organizátori na protikorupčný protest pozvali aj premiéra Roberta Fica.

PRIMÁR

Päťdesiatnici a stres: Po päťdesiatke začne stres zabíjať

Nikto nie je stavaný na to, aby prežíval dlhodobý stres.

KOMENTÁRE

Aj v Nemecku sa ukazuje kontinuita a megatrend

Garantom odkazu je Angela Merkelová.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.