BRATISLAVA - Európska komisia (EK), členské štáty Európskej únie a európsky priemysel počas nasledujúcich siedmich rokov investujú viac ako 22 mld. eur do inovácií v odvetviach, ktoré vytvárajú vysoko kvalitné pracovné miesta.
Väčšina investícií bude smerovať do piatich verejno-súkromných partnerstiev v oblasti inovačnej medicíny, aeronautiky, biopriemyslu, palivových článkov a vodíka a elektroniky.
Ako v stredu informovala komisia, tieto výskumné partnerstvá oživia konkurencieschopnosť priemyslu EÚ v odvetviach, ktoré už poskytujú viac ako 4 mil. pracovných miest.
"EÚ si musí udržať vedúce postavenie v strategických odvetviach globálnych technológií, ktoré poskytujú vysoko kvalitné pracovné miesta. Investičný balík v oblasti inovácií kombinuje verejné a súkromné financovanie práve na tento účel," vyhlásil predseda EK José Manuel Barroso. Podľa neho je to dokonalý príklad toho, prečo je rozpočet EÚ zameraný na rast.
EK v stredu oznámila aj vyčlenenie nového finančného balíka v sume 600 mil. eur na riešenie preťaženia európskeho vzdušného priestoru. Snaží sa tak predísť nedostatku kapacít, keďže sa predpokladá, že počet letov sa v nasledujúcich 10 až 20 rokoch zvýši o 50 %.
Cieľom financovania je vyvinúť novú technológiu potrebnú na dobudovanie projektu Jednotné európske nebo. Podľa komisie ide o ambiciózny projekt reformy európskeho vzdušného priestoru, ktorý má znásobiť kapacitu a znížiť náklady na riadenie letovej prevádzky o polovicu.
"Európsky vzdušný priestor a letiská sú vystavené riziku presýtenia. Ak s tým niečo neurobíme, budeme čeliť veľkému preťaženiu a chaosu v našom vzdušnom priestore. Na zemi budú letiská tak vyťažené, že 2 mil. lietadiel nebudú môcť vzlietnuť alebo pristáť," uviedol podpredseda EK zodpovedný za dopravu Siim Kallas.
Úskalia spôsobené roztrieštenosťou európskeho vzdušného priestoru generujú leteckým spoločnostiam a ich zákazníkom každý rok dodatočné náklady vo výške takmer 5 mld. eur.
Z tohto dôvodu sa vzdialenosť priemerného letu predlžuje o 42 kilometrov, v dôsledku čoho lietadlo spáli viac paliva, uvoľní viac emisií, zvyšujú sa používateľské poplatky a predlžujú sa omeškania. Napríklad, USA riadia vzdušný priestor rovnakej veľkosti s väčším objemom letovej prevádzky pri takmer polovičných nákladoch.