Smer ide privatizovať dva opravárenské podniky

Záujemcovia o podnik, ktorý opravuje tanky, môžu byť známi už tento mesiac. Ako predať Letecké opravovne, musia povedať právnici.

(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Dva štátne podniky, ktoré sa starajú o údržbu lietadiel, nákladných áut či obrnených transportérov, chce Smer zveriť súkromným firmám.

Návrh na prenájom Vojenského opravárenského podniku a Leteckých opravovní v Trenčíne v stredu predloží vláde minister obrany Martin Glváč (Smer).

Tender už tento mesiac

Ako sú na tom
VOP Trenčín
  • opravuje nákladiaky Tatra či tanky a obrnené transportéry,
  • zamestnáva 350 ľudí,
  • vlani prerobil 1,6 mil. eur,
  • má tržby 15,4 mil. eur, z toho 84 percent sú objednávky štátu,
  • tento rok musí splatiť dlhy za 1,5 mil. eur.

Letecké opravovne

  • opravujú a modernizujú lietadlá L-410 či vrtuľníky, robia aj skúšky leteckej techniky či padákov,
  • zamestnávajú 357 ľudí,
  • vlani vykázali zisk 380-tisíc eur, teraz sú v strate 1,4 mil. eur,
  • tržby sú 15 miliónov eur, z toho 82 percent sú objednávky štátu.

Väčšinu ich tržieb tvoria objednávky rezortu obrany na údržbu vojenskej techniky. Štát už podľa Glváča nemá peniaze, aby si objednával ďalšiu.

„Ak v krátkom čase nebude vybratý strategický partner pre obe spoločnosti, bude začiatkom roka 2014 ohrozených 669 pracovných miest,“ vysvetľuje.

Vojenský opravárenský podnik má podľa neho získať investor na dvadsať rokov, počas ktorých bude platiť štátu nájom za budovy a stroje. Ostali by síce štátu, no manažoval by ich súkromník.

Pri výbere víťaza ponúkaný nájom zaváži len na polovicu, dve pätiny bodov môže uchádzač získať, keď sa zaviaže udržať zamestnanosť na ďalších päť rokov. Zvyšné body získa podľa toho, koľko ponúkne za zásoby podniku.

Keď vláda privatizáciu podnikov odsúhlasí, prvé kolo tendra chce Glváč urobiť ešte tento mesiac. V ďalšom kole budú dávať už ponuky.

Glváč investorov vidí

Tender na Letecké opravovne, ktoré sú na tom finančne lepšie ako vojenské opravovne, Glváč plánuje až neskôr. Za 300-tisíc eur si chce najprv najať právnikov.

Povedia, ako by bolo najlepšie podnik sprivatizovať. Fabrika má totiž viaceré certifikáty na údržbu lietadiel, ktoré sa nemusia dať prepísať na investora.

„Vzhľadom na históriu má táto fabrika potenciál, aby o ňu bol záujem,“ tvrdí o vojenských opravovniach Glváč podľa agentúry SITA. Koľko chce vláda na privatizácii zarobiť, Glváč nepovedal.

Možní investori, ktorých SME oslovilo, o vojenské podniky nejavia záujem.

Aero Vodochody podľa Penty, ktorej firma patrí, záujem nemá. Česká firma vyrába civilnú aj vojenskú leteckú techniku.

Záujem poprela aj spoločnosť MSM Martin, ktorá vlani získala na deväť rokov do nájmu Vojenský opravárenský podnik v Novákoch. „Momentálne sa zaoberáme stabilizáciou prenajatej prevádzky v Novákoch,“ reagoval manažment MSM Martin.

Či má záujem česká firma LET Kunovice, ktorá vyrába lietadlá L-410, čo sa v Trenčíne opravujú, sa nám do uzávierky nepodarilo zistiť.

Kontrola od mimovládok?

Opozičná SDKÚ považuje návrh na privatizáciu vojenských podnikov za pokrytectvo Smeru. „Padla doktrína Smeru, že štát je najlepší vlastník a Smer si to sám priznal,“ vraví podpredseda SDKÚ Ivan Štefanec.

Výber investora by mali strážiť mimovládne organizácie. Transparency International, ktorú Glváč spomína, zatiaľ pozvánku nedostala a zrejme by ju odmietla.

„Za ponuku ďakujeme, ale zrejme by sme sa nezúčastnili, nie sme kvalifikovaní hodnotiť ponuky investorov,“ vraví šéf mimovládky Gabriel Šípoš.

Skôr ako pozvánky pri mimovládky by Šípoš odporúčal, aby ministerstvo obrany pripravilo jednoduché pravidlá privatizácie a ponuky investorov zverejniť.

„Minimalizovala by sa tak úlohu nejakej uzatvorenej komisie a naopak celá verejnosť by si vedela urobiť názor, či vyhral najlepší,“ vraví Šípoš.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Rastie nám pokrivená generácia?
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  2. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  3. Detské zúbky sú veda
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 487
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 4 966
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 832
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 334
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 549
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 288
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 058
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 891
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 805
  10. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 766

Hlavné správy zo Sme.sk

PRIMÁR

Päťdesiatnici a stres: Po päťdesiatke začne stres zabíjať

Nikto nie je stavaný na to, aby prežíval dlhodobý stres.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

ŠPORT

Pozrite si záver MS z Bergenu, ktorý nebol v televízii

Zábery z helikoptéry ukazujú nástupy v posledných kilometroch.

Neprehliadnite tiež

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.

Železnice ukázali zmodernizované Pendolino. Pozrite sa, ako vyzerá

Jednotku prevádzkuje Železničná spoločnosť Slovensko s Českými dráhami na linke medzi Košicami a Prahou

Pozrite sa, koľko rokov pracovného života môžete ako Európan očakávať (Eurostat)

Za uplynulú dekádu stúpla očakávaná dĺžka pracovného života v priemere o 1,8 roka, zistil európsky štatistický úrad.