Zóne obchodu medzi USA a Úniou bránia hovädzina a filmy

Vyjednávači budú musieť vyriešiť rôzny pohľad na geneticky modifikované potraviny aj dotovanie filmového priemyslu.

Pripijú si Obama a Merkelová takto o dva roky na najväčší trh na svete?(Zdroj: SITA/AP)

WASHINGTON, BRATISLAVA. Richard Wilkins pestuje geneticky modifikovanú sóju či kukuricu od polovice 90. rokov.

„Je to vedecký pokrok, ktorý je dobrý pre ľudstvo aj pre planétu,“ hovorí farmár z amerického štátu Delware pre rádio NPR.

Podobný názor majú v Spojených štátoch mnohí. Až 90 percent kukurice, sóje či bavlny je v krajine geneticky modifikovaných. Jeho produkty však v štátoch Európskej únie veľkú popularitu nemajú. Musí ich totiž označiť logom, že obsahujú geneticky modifikované potraviny.

„Menej vzdelaní zákazníci ich môžu interpretovať ako – toto nechcem jesť,“ sťažuje sa pre rádio.

200 miliárd ročne

Podobne je to aj s hovädzím mäsom. Vo väčšine prípadov je jeho dovoz do Európy zakázaný. Američania kŕmia dobytok modifikovanou kukuricou a pichajú mu špeciálne hormóny.

Práve rozdielne regulácie v poľnohospodárstve sú jednou z kľúčových tém, ktoré budú musieť prekonať americkí a európski vyjednávači, aby dospeli k historickej dohode o voľnom obchode.

Ak by sa to podarilo, vznikne najväčšia zóna voľného obchodu na svete (Únia a USA tvoria dokopy takmer polovicu svetového HDP). Ekonomika oboch strán by podľa think tanku Centra pre výskum ekonomickej politiky mala ročne vzrásť dohromady o 200 miliárd eur.

Rokovania, ktoré napriek afére amerického špehovania internetu odštartovali v pondelok vo Washingtone, však nebudú ani zďaleka jednoduché. Vyjednávania sú naplánované na 18 mesiacov, no môžu trvať aj dlhšie.

Colné tarify medzi Spojenými štátmi a Úniou sú už v súčasnosti na svetové pomery relatívne nízke. Podľa Daily Telegraph v priemere 5,2 percenta na dovoz do Európy a 3,5 percenta na dovoz do Ameriky.

Kľúčové bude skôr zosynchronizovať rôzne obmedzenia a regulácie na oboch stranách Atlantiku. Napríklad aj pri tom, ako chovať dobytok na hovädzie mäso.

„Ak trh otvoria, tak za desať rokov všetci vo Francúzsku a v Európe zmizneme. Cena (hovädzieho) v Spojených štátoch je menšia než v Európe,“ sťažoval sa pre NPR Michael Baudot, chovateľ hovädzieho dobytka z Francúzska.

Na rozdiel od Spojených štátov sa jeho 500­-členné kvalitné stádo pasie v lete na tráve, nepoužíva hormóny ani geneticky upravované krmivo.

sch2.jpg
Zóna voľného obchodu medzi Úniou a USA je skvelá ambícia. Jej naplneniu bráni mnoho prekážok, ale kríza by ich mohla pomôcť prekonať, píše Peter Schutz

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Pred Hollywoodom

Nejde však len o poľnohospodárstvo.

Sedemtisíc európskych režisérov a známych hercov podpísalo petíciu, aby z dohody vyňali filmový priemysel. Spojeným štátom prekáža, že Európania svoje filmy dotujú. Najviac Francúzi.

Voči americkej produkcii majú konkurenčnú výhodu.

Niektoré európske štáty však hovoria, že bez dotácií by filmy nemohli konkurovať a starý kontinent by zaplavil Hollywood. Aj to ukazuje, že k historickej dohode nebude ľahká cesta.

Chlórové kura aj americké lode

Nielen geneticky upravované potraviny či filmy. Spojené štáty a Európska únia musia prekonať aj ďalšie rozdiely.

1.Chlórové kura

Americké hydinárske firmy nemôžu v súčasnosti dovážať do Európskej únie kurence. Brusel zaviedol zákaz dovozu, pretože ich čistia chlórom. Zákaz platí od roku 1997.

2.Len americké lode

Podľa zákona z roku 1920 môžu voziť náklad medzi americkými prístavmi len americké lode s americkou posádkou.

3.Rôzne testy

Keď chce automobilka predávať autá na americkom a európskom trhu, musí prejsť cez dve prísne, no iné bezpečnostné skúšky. To by radi zjednotili.

4.Aerolínky

Spojené štáty podľa Bloombergu zakazujú, aby zahraničná firma vlastnila viac ako 25 percent akcií amerických aeroliniek. Európa by to chcela zrušiť.

Ako to pomôže Slovensku

Slovenské firmy sa budú môcť zúčastniť na verejných obstarávaniach v USA.

BRATISLAVA. Ak by sa zóna voľného obchodu stala v praxi skutočnosťou, ťažiť z nej bude aj slovenský priemysel.

„Keďže až 58 percent nášho exportu do USA tvoria autá, bude tento sektor kľúčovým záujmom,“ odkázala pred zasadnutím slovenská diplomacia. Podľa nej zóna k nám pomôže prilákať americké firmy a naopak ľahšie sa presadiť slovenským výrobkom na vzdialenom americkom trhu bez bariér.

Má ísť hlavne o hutníctvo, strojárstvo a elektroniku.

Ani ministerstvo, ani Európska komisia nemajú vyčíslené, ako prispeje zóna k rastu našej ekonomiky. Únii má zvýšiť HDP o sto miliárd eur, teda takmer o pol percenta HDP. Projekt môže stroskotať na verejných zákazkách, ktoré si Američania bránia pre domáce firmy.

„Až 68 percent z objemu obstarávania v USA je vyhradených pre americké firmy. To bude najtvrdší oriešok rokovaní,“ dodal Andrej Králik zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.

Jozef Tvardzík

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 414
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 143
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 2 922
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 626
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 893
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 165
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 140
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 136
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 006
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 916

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí, tvrdí jeho šéf

Tím Bora-Hansgrohe má za sebou prvú sezónu v najvyššej lige. Očakávali sme viac, ale napokon to nebolo zlé, hovorí šéf tímu Ralph Denk.

PLUS

Chcel byť námorníkom, školí kapitánov. Z lásky k Dunaju má živobytie

Význam vodného turizmu sme nedocenili, tvrdí Komárňan Marián Molnár.

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Dnešný vek 25 rokov je akoby 18 z minulosti.

EKONOMIKA

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.

Neprehliadnite tiež

Čína zablokovala WhatsApp, blíži sa 19. zjazd komunistickej strany

WhatsApp sa stal terčom cenzúry čínskej komunistickej vlády aj v júli tohto roka.

Svetová ekonomika solídne rastie aj napriek mnohým rizikám

Takmer dekádu po vypuknutí globálnej finančnej krízy sa svetová ekonomika oživuje.

Volvo Cars natlačí do závodu v Južnej Karolíne miliardu dolárov

Volvo je v poradí tretím veľkým výrobcom áut, ktorý prichádza do Južnej Karolíny.

Čínská Alibaba chce vybudovať globálnu logistickú sieť, investuje miliardy

Alibaba, ktorá patrí k jednej z najhodnotnejších spoločností v Ázii, profituje z pokračujúceho apetítu čínskych spotrebiteľov.