AKTUALIZOVANÉ 19:30

Štát ide stavať diaľnicu, o ktorú súťažili podozrivo

Protimonopolný úrad ešte prešetruje tender na stavbu časti D3. Národná diaľničná spoločnosť ju už priklepla víťazovi.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Ján Krošlák)

Agentúrnu správu sme nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Štát si už vybral, kto postaví 12­-kilometrovú časť diaľnice D3 na Poľsko medzi Svrčinovcom a Skalitým. Bude to konzorcium firiem Váhostav, Doprastav, Strabag a Metrostav.

V piatok s ním podpísal zmluvu za 329,9 milióna eur bez DPH. Konzorcium ponúklo najnižšiu cena v súťaži o túto zákazku.

Je to po dlhom čase väčšia štátna zákazka, čo sa uzavrela. „Už sú to aj dva roky, čo sme podpisovali takúto veľkú zákazku. Chvála pánu bohu, že sa možno ľady pohli a svitá na lepšie časy,“ dodal prezident Doprastavu Dušan Mráz.

Pre Doprastav je zákazka o to významnejšia, že má finančné problémy. Hľadá investora, ktorý by do firmy nalial kapitál. Na trhu sa špekuluje aj o tom, že finančným problémom čelí aj Váhostav.

Kontrolujú tender

Tender na D3
Aké boli ponuky
  • Štát predpokladal, že ho úsek Svrčinovec – Skalité vyjde na 365,6 mil. eur.
  • Váhostav, Doprastav, Strabag, Metrostav dali ponuku: 329,9 mil. eur.
  • Hant BA DS a INC S.p.A ponúkli 334,9 mil. eur.
  • OHL ŽS núkalo 337,9 mil. eur.
  • Stavby mostov Slovakia a Tubau ponúkli 351 mil. eur.
  • V iných tendroch núkali firmy aj polovicu z odhadu štátu.

Zákazku konzorciu priklepol štát napriek tomu, že súťaž o ňu ešte prešetruje Protimonopolný úrad. Potvrdila to jeho hovorkyňa Alena Sedláková.

Zrejme to súvisí s tým, že ponuky všetkých štyroch záujemcov boli tesne pod očakávaniami štátu. Ďalšie súťaže v uplynulých rokoch pritom priniesli ponuky, ktoré podliezali štátne odhady aj o viac ako polovicu.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že o prešetrovaní nič nevie.

Víťazné firmy tvrdia, že o šetrení nevedia, ale obavy z neho nemajú, tender prebehol z ich pohľadu v poriadku.

Podľa kuloárnych informácií urobil úrad kontrolu v Národnej diaľničnej spoločnosti.

Môžu prísť pokuty

Štát na výsledok šetrenia s podpisom čakať podľa zákonov nemusí, upozorňuje advokát Vendelín Benkóczki z kancelárie Kubicová - Benkóczki - Baláž.

Ak by však Protimonopolný úrad našiel v súťaži zásadné protisúťažné prvky, môže dôjsť k pokutám či neplatnosti zmluvy.

„Ak už podpísaná zmluva odporuje zákonu o ochrane hospodárskej súťaže a bola teda uzavretá v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní, môžu Úrad pre verejné obstarávanie, prokurátor či iná oprávnená osoba podať návrh na určenie neplatnosti dohody súdom,“ vraví Benkóczki.

Všetko by však záviselo od toho, aké bude konkrétne rozhodnutie úradu a v akom štádiu rozostavaná diaľnica.

Náklady nemusia uhradiť

Problematické by tak mohlo byť aj jej prefinancovanie z eurofondov.

„Ak sa zistí, že v dôsledku kartelového správania došlo k manipulácii tendra, Európska komisia môže rozhodnúť, že náklady na projekt nepreplatí,“ hovorí Ingrid Ludviková zo zastúpenia Komisie na Slovensku.

Len nedávno sa údajne štátu podarilo presvedčiť Brusel, že po tejto diaľnici bude jazdiť dosť áut na to, aby na ňu dal peniaze. Zatiaľ sa plánuje iba jeden jazdný pruh v oboch smeroch.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  7. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  2. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 13 947
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 792
  3. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 12 349
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 11 354
  5. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 7 051
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 367
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 349
  8. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 4 186
  9. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 3 916
  10. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 3 706

Téma: Diaľnice


Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Jakuba Fila

Rozhodnú voľby skrytí voliči? Pri čítaní prieskumov sa treba mať na pozore

Ustálila sa štvorica favoritov, súboj môže byť tesný do konca.

Dobré ráno

Dobré ráno: Nachystajte sa na ešte horšieho Roberta Fica

Toto nie sú žiadne tri kroky dopredu.

Neprehliadnite tiež

Zasadnutie vlády.

Do konca marca narastú dôchodky pracujúcim penzistom

Zvýšenie vykoná poisťovňa automaticky, netreba oň žiadať.

Ilustračné foto.

Štát hľadá človeka do čela predstavenstva VšZP

Uchádzač musí vypracovať projekt na tému zvýšenie efektivity.

Ilustračná fotografia.

Matečná: Farmári sú prepojení na kriminálnikov, na vláde nemajú čo robiť

Ako majú peniaze na cestu do Bratislavy, keď nedokážu uživiť rodiny? Pýta sa ministerka.

Ministerka Matečná označila protest farmárov za aktivity opozície.
Putin.