AKTUALIZOVANÉ 18:15

Naše potraviny tvoria väčšinu predaja, na pultoch ubudli

V obchodoch stúpa počet potravín z dovozu. Ľudia pritom kupujú viac domácich výrobkov.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Vladimír Šimíček)

V obchodoch stúpa počet potravín z dovozu. Ľudia pritom kupujú viac domácich výrobkov.

Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Na pultoch našich predajní je len 44 percent slovenských výrobkov, o dve percentá menej ako vlani.

Pred dvomi rokmi to bola polovica predávaného tovaru. Ukázal to prieskum agentúry GfK, ktorý robila pre Potravinársku komoru Slovenska.

„Už tretí rok je podiel, ktorý dostávame na pulte menší, ako podiel, ktorý si zvolí zákazník, keď nakupuje výrobky,“ hovorí prezident komory Daniel Poturnay.

Obchodníci ponúkajú podľa neho spotrebiteľom čoraz viac zahraničných potravín, no priznal, že podľa štatistík si ľudia kupujú viac ako 60 percent domácich potravín.

Domáce potraviny nedokážu konkurovať cenou tým z dovozu, v tom vidí dôvod poklesu našich potravín v ponuke predajní analytik obchodu Ľubomír Drahovský.

„Záujem spotrebiteľov určuje cena. Národná hrdosť je len do výšky sumy v peňaženke, a tá je nízka,“ hovorí.


Kliknutím obrázok zväčšíte

Obchodníci rátajú objemy

Obchodníci hovoria, že podiel slovenských výrobkov sa v predaji pohybuje od 54 do vyše 70 percent.

Prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu Pavol Konštiak vidí za odlišnými údajmi GfK a obchodu rozdielnu metodiku.

Prieskum GfK a potravinárov sledoval podiel vystavenia slovenských výrobkov v jednotlivých kategóriách, kým obchod vychádza z predaných objemov potravín.

Ponuka na pultoch podľa Konštiaka kopíruje preferencie spotrebiteľov. „Máme zákazníka viac aj menej náročného a musíme mať sortiment pre každého,“ hovorí.

Ťažko určiť slovenské

Len pätinu slovenských potravín má v ponuke podľa prieskumu GfK reťazec Lidl. „Slovenské potraviny však majú dlhodobo najväčší podiel na našom obrate,“ tvrdí hovorca reťazca Tomáš Bezák.

Až 85 percent sortimentu tvoria podľa neho výrobky pod privátnymi značkami bez uvedenia výrobcu na obale. Preto sa nedá prieskumom vierohodne určiť, čo je slovenské a čo nie, vysvetľuje.

Najvyšší podiel slovenských potravín má podľa GfK sieť COOP, 64 percent. Podľa prepočtov siete má na pultoch 74 percent domácich potravín.

„Zákazník je opatrnejší pri výbere, častejšie sleduje zloženie výrobkov, ako aj krajinu pôvodu,“ hovorí predseda predstavenstva COOP Jednoty Gabriel Csollár.

Billa podľa EAN kódov predáva dve tretiny slovenských výrobkov, no podľa prieskumu GfK ich má na pultoch len necelú polovicu.

„Chceme ponúkať tovar, pri ktorom bude pomer kvality a ceny výhodnejší ako u konkurencie,“ hovorí Martina Kovacs z Billy. Tvrdí, že jedným z našich najpredávanejších ovocí je banán. „Ten slovenský pôvod nebude mať nikdy,“ dodáva.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 625
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 075
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 337
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 420
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 381
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 891
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 605
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 478
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 447
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 860

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop