V obchodoch stúpa počet potravín z dovozu. Ľudia pritom kupujú viac domácich výrobkov.
Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom denníka SME.
BRATISLAVA. Na pultoch našich predajní je len 44 percent slovenských výrobkov, o dve percentá menej ako vlani.
Pred dvomi rokmi to bola polovica predávaného tovaru. Ukázal to prieskum agentúry GfK, ktorý robila pre Potravinársku komoru Slovenska.
„Už tretí rok je podiel, ktorý dostávame na pulte menší, ako podiel, ktorý si zvolí zákazník, keď nakupuje výrobky,“ hovorí prezident komory Daniel Poturnay.
Obchodníci ponúkajú podľa neho spotrebiteľom čoraz viac zahraničných potravín, no priznal, že podľa štatistík si ľudia kupujú viac ako 60 percent domácich potravín.
Domáce potraviny nedokážu konkurovať cenou tým z dovozu, v tom vidí dôvod poklesu našich potravín v ponuke predajní analytik obchodu Ľubomír Drahovský.
„Záujem spotrebiteľov určuje cena. Národná hrdosť je len do výšky sumy v peňaženke, a tá je nízka,“ hovorí.
Obchodníci rátajú objemy
Obchodníci hovoria, že podiel slovenských výrobkov sa v predaji pohybuje od 54 do vyše 70 percent.
Prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu Pavol Konštiak vidí za odlišnými údajmi GfK a obchodu rozdielnu metodiku.
Prieskum GfK a potravinárov sledoval podiel vystavenia slovenských výrobkov v jednotlivých kategóriách, kým obchod vychádza z predaných objemov potravín.
Ponuka na pultoch podľa Konštiaka kopíruje preferencie spotrebiteľov. „Máme zákazníka viac aj menej náročného a musíme mať sortiment pre každého,“ hovorí.
Ťažko určiť slovenské
Len pätinu slovenských potravín má v ponuke podľa prieskumu GfK reťazec Lidl. „Slovenské potraviny však majú dlhodobo najväčší podiel na našom obrate,“ tvrdí hovorca reťazca Tomáš Bezák.
Až 85 percent sortimentu tvoria podľa neho výrobky pod privátnymi značkami bez uvedenia výrobcu na obale. Preto sa nedá prieskumom vierohodne určiť, čo je slovenské a čo nie, vysvetľuje.
Najvyšší podiel slovenských potravín má podľa GfK sieť COOP, 64 percent. Podľa prepočtov siete má na pultoch 74 percent domácich potravín.
„Zákazník je opatrnejší pri výbere, častejšie sleduje zloženie výrobkov, ako aj krajinu pôvodu,“ hovorí predseda predstavenstva COOP Jednoty Gabriel Csollár.
Billa podľa EAN kódov predáva dve tretiny slovenských výrobkov, no podľa prieskumu GfK ich má na pultoch len necelú polovicu.
„Chceme ponúkať tovar, pri ktorom bude pomer kvality a ceny výhodnejší ako u konkurencie,“ hovorí Martina Kovacs z Billy. Tvrdí, že jedným z našich najpredávanejších ovocí je banán. „Ten slovenský pôvod nebude mať nikdy,“ dodáva.