AKTUALIZOVANÉ 18:15

Naše potraviny tvoria väčšinu predaja, na pultoch ubudli

V obchodoch stúpa počet potravín z dovozu. Ľudia pritom kupujú viac domácich výrobkov.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Vladimír Šimíček)

V obchodoch stúpa počet potravín z dovozu. Ľudia pritom kupujú viac domácich výrobkov.

Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Na pultoch našich predajní je len 44 percent slovenských výrobkov, o dve percentá menej ako vlani.

Pred dvomi rokmi to bola polovica predávaného tovaru. Ukázal to prieskum agentúry GfK, ktorý robila pre Potravinársku komoru Slovenska.

„Už tretí rok je podiel, ktorý dostávame na pulte menší, ako podiel, ktorý si zvolí zákazník, keď nakupuje výrobky,“ hovorí prezident komory Daniel Poturnay.

Obchodníci ponúkajú podľa neho spotrebiteľom čoraz viac zahraničných potravín, no priznal, že podľa štatistík si ľudia kupujú viac ako 60 percent domácich potravín.

Domáce potraviny nedokážu konkurovať cenou tým z dovozu, v tom vidí dôvod poklesu našich potravín v ponuke predajní analytik obchodu Ľubomír Drahovský.

„Záujem spotrebiteľov určuje cena. Národná hrdosť je len do výšky sumy v peňaženke, a tá je nízka,“ hovorí.


Kliknutím obrázok zväčšíte

Obchodníci rátajú objemy

Obchodníci hovoria, že podiel slovenských výrobkov sa v predaji pohybuje od 54 do vyše 70 percent.

Prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu Pavol Konštiak vidí za odlišnými údajmi GfK a obchodu rozdielnu metodiku.

Prieskum GfK a potravinárov sledoval podiel vystavenia slovenských výrobkov v jednotlivých kategóriách, kým obchod vychádza z predaných objemov potravín.

Ponuka na pultoch podľa Konštiaka kopíruje preferencie spotrebiteľov. „Máme zákazníka viac aj menej náročného a musíme mať sortiment pre každého,“ hovorí.

Ťažko určiť slovenské

Len pätinu slovenských potravín má v ponuke podľa prieskumu GfK reťazec Lidl. „Slovenské potraviny však majú dlhodobo najväčší podiel na našom obrate,“ tvrdí hovorca reťazca Tomáš Bezák.

Až 85 percent sortimentu tvoria podľa neho výrobky pod privátnymi značkami bez uvedenia výrobcu na obale. Preto sa nedá prieskumom vierohodne určiť, čo je slovenské a čo nie, vysvetľuje.

Najvyšší podiel slovenských potravín má podľa GfK sieť COOP, 64 percent. Podľa prepočtov siete má na pultoch 74 percent domácich potravín.

„Zákazník je opatrnejší pri výbere, častejšie sleduje zloženie výrobkov, ako aj krajinu pôvodu,“ hovorí predseda predstavenstva COOP Jednoty Gabriel Csollár.

Billa podľa EAN kódov predáva dve tretiny slovenských výrobkov, no podľa prieskumu GfK ich má na pultoch len necelú polovicu.

„Chceme ponúkať tovar, pri ktorom bude pomer kvality a ceny výhodnejší ako u konkurencie,“ hovorí Martina Kovacs z Billy. Tvrdí, že jedným z našich najpredávanejších ovocí je banán. „Ten slovenský pôvod nebude mať nikdy,“ dodáva.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 221
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 690
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 4 012
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 192
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 015
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 441
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 286
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 167
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 145
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 640

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.