BRATISLAVA. Dá sa u nás získať zákazka od štátu aj bez toho, aby sa úradníkom rozdávali úplatky? Len niečo vyše desatiny stavebných firiem si myslí, že určite áno.
Ďalšia necelá tretina opýtaných firiem to považuje viac za možné ako nemožné. Vyplýva to z výsledkov prieskumu, ktorý medzi sto stavebnými firmami urobila analytická spoločnosť CEEC Research.
Aj keď v konečnom súčte vidia biznis so štátom ako priechodný aj bez všimného iba dve pätiny šéfov stavebných firiem, oproti roku 2011 je to zlepšenie takmer o sto percent.
Je za tým málo práce?
Za pozitívnou zmenou je nedostatok zákaziek na trhu, myslí si riaditeľ CEEC Research Jiří Vacek. Firmy sú podľa neho menej ochotné robiť v tendroch iba „krovie“ a skôr chcú mať priebeh súťaže pod kontrolou.
Peter Kunder z Aliancie Fairplay si však myslí, že výsledky mohol ovplyvniť aj spôsob, akým sa pri prieskume stavbárov na úplatky pýtali. Otázka: Je možné získať stavebnú zákazku bez úplatku? môže byť totiž mätúca.
„Dá sa to interpretovať rôzne: od toho, či si také niečo respondent vôbec vie predstaviť, až po interpretáciu, či sa to tak deje väčšinou, či bežne. Ťažko povedať, čo vlastne hovoria odpovede,“ hovorí Kunder.
Viac Kundera presvedčil údaj o tom, že 98 percent opýtaných stavbárov potvrdilo nízku transparentnosť a vysokú mieru korupcie.
Vacek tvrdí, že stavbárov sa na úplatky pýtajú v osobných rozhovoroch, kde im všetko starostlivo vysvetlia. "Otázka sa samozrejme týka praktických skúseností riaditeľov pri verejných obstarávaniach," povedal Vacek.
V Česku považuje cestu k zákazkám bez úplatku skôr za reálnu možnosť 61 percent opýtaných firiem. Pred rokom na tom boli Česi podobne ako my dnes.
Vacek tvrdí, že výsledky prieskumu sa u našich susedov zlepšili po tom, ako vláda zmenila tamojší obstarávací zákon. V Česku napríklad musia rušiť tendre, do ktorých sa neprihlásia aspoň dvaja záujemcovia.
Tlak na trhu má ustúpiť
Tlak na našom stavebnom trhu by mohol na budúci rok poľaviť. Stavbári totiž očakávajú, že o niekoľko mesiacov sektor môže aj mierne rásť.
Predpokladajú to však skôr menšie stavebné firmy. Väčšie, ktoré sa zameriavajú napríklad na stavbu diaľnic, príliš neveria, že minister dopravy Ján Počiatek rozbehne vo veľkom stavbu diaľnic.
Súťaže o veľké zákazky sa zasekávali najmä na námietkach. Počiatek najnovšie vyhlásil tendre v predpokladanej hodnote 1,2 miliardy eur. Do roku 2016 chce v infraštruktúre preinvestovať osem miliárd eur.
„Tento značne ambiciózny plán nebol doteraz bližšie špecifikovaný čo do času a štruktúry. Dôležité bude rovnomerné rozloženie v čase, ako aj nastavené podmienky, ktoré nebudú deformovať stavebný trh,“ myslí šéf košických Inžinierskych stavieb Pavol Kováčik.