Majstrovstvá sveta v hokeji štátnej RTVS zarobili na reklame štvrtinu jej vlaňajších príjmov z inzercie.
BRATISLAVA. NHL vrcholí, a aj napriek tomu, že prenosy sú v noci, diváci si na ne počkajú.
Hokej je u nás spolu s futbalom najobľúbenejším športom. Vedia to aj televízie, ktoré z príťažlivosti športu môžu ťažiť. Čím viac divákov vedia pritiahnuť, tým viac môžu žiadať za reklamu.
„Najväčší príjem z reklamy je z najsledovanejších športových podujatí, ako MS v hokeji, MS vo futbale, európsky futbalový šampionát, olympijské hry alebo Tour de France,“ povedal PR manažér RTVS Juraj Kadáš.
Okrem toho zarábajú na reklame najviac Pošta pre teba či Milujem Slovensko.
Štátna RTVS na tohtoročných majstrovstvách sveta v hokeji na reklame zarobila vyše milióna eur.
„Príjem televízie bol 1,03 milióna eur a príjem rozhlasu 20-tisíc eur. Ide o sumy po zľavách a bez DPH,“ povedal Kadáš.
Je to zhruba štvrtina z celkových príjmov z reklamy, ktoré mala RTVS vlani.
Finále je drahšie
- NHL - TV Nova sport
- KHL - Sport1
- Olympiáda (okrem hokeja) – RTVS
- Olympijský hokej - Markíza
- MS vo futbale v Brazílii (jún 2014) – RTVS
- MS v hokeji (máj 2014) - RTVS
- Pohár konfederácií v Brazílii (jún 2013) - RTVS
- Liga majstrov – RTVS (do 2015)
- Európska liga UEFA - RTVS do 2015
- Tour de France – RTVS
- MS v biatlone - RTVS
- MS v zjazd. lyžovaní - RTVS
- Fed cup Srbsko – SR - RTVS
- Formula 1 – Markíza
- MS v atletike (2013) – RTVS ešte rokuje o licencii
Najviac za reklamu vo verejnoprávnej televízii zaplatila Škoda Auto, v rozhlase Slovak Telekom.
Využitie týchto peňazí nie je jasné, pôjdu do rozpočtu, nie sú viazané na konkrétny projekt.
Takýmto veľkým športovým prenosom, ktoré vedia pritiahnuť aj milión divákov, prispôsobujú televízie aj cenu reklamy.
„Tridsaťsekundový reklamný spot v rámci majstrovstiev sveta v hokeji 2013 a počas zápasu slovenskej reprezentácie bol takmer 3- až 5-krát drahší,“ hovorí Kadáš.
Keď sa nehrá hokej, inzerenti na Jednotke za polminútový spot zaplatia 1700 eur.
Pred alebo po zápase našej reprezentácie si za reklamu televízia vypýtala v priemere päťtisíc eur. Počas reklamných prestávok, ktoré boli počas zápasu, stála reklama až osemtisíc eur.
Cena reklamy je odstupňovaná aj podľa toho, kam sa až náš tím dostane. Reklama v základnej skupine stojí zhruba trikrát menej ako vo finále.
Tohtoročným príjmom pomohol aj vlaňajší úspešný šampionát, odkiaľ si slovenskí hokejisti odniesli strieborné medaily. Vlani RTVS na reklame zarobila 813-tisíc eur.
Koľko štátny rozhlas a televízia zaplatil za práva vysielať majstrovstvá sveta, nepovedal, ide podľa neho o obchodné tajomstvo.
Olympiáda zarobila menej
Aj keď sú olympijské hry väčšou športovou udalosťou ako majstrovstvá v hokeji, RTVS na nich zarobila menej.
„Príjmy z londýnskej olympiády v minulom roku za televíziu predstavovali 190–tisíc eur,“ povedal Kadáš.
Dôvodom môže byť aj to, že išlo o letnú olympiádu.
Budúci rok bude zimná olympiáda v ruskej Soči. Televízie už nakupovali aj práva na vysielanie. Olympiádu však nebude vysielať len verejnoprávna televízia, ako bolo zvykom.
Hokejové zápasy bude prinášať Markíza. Majiteľ práv vytvoril dva balíky, a Markíza za hokejové prenosy ponúkla viac peňazí.
Ostatné športy, ktoré sú divácky menej príťažlivé, ostanú na RTVS.
Markíza vysiela aj formulu 1. Dôvodom je najmä spustenie kanála pre mužov Dajto. Tvrdí, že formula je divácky zaujímavá. Televízia uvedie aj Wimbledon.
Aj keď je zo športov u nás najviac populárny hokej, zámorskú NHL vysiela zatiaľ len Nova Sport. Slovenské televízie práva nemajú. (Doplnenie 24.6.: Od budúcej sezóny bude NHL aj na Slovak Sport TV).
Nova Sport je platený televízny kanál. Údaje o počte divákov Nova nemá, podľa ohlasov divákov ide podľa PR manažéra Novy Jana Strouhala o najsledovanejší šport, ktorý vysielajú. Nezabráni tomu ani nočné vysielanie prenosov.
Cenu prenosov televízia nepovedala. Politika majiteľov práv je však podľa nej v každej krajine iná.
Markíza zatiaľ NHL vysielať neplánuje. S televíziou Nova Sport majú rovnakého majiteľa a Nova vysiela aj u nás.
Práva na vysielanie priamych prenosov stoja aj milión
Bývalý prvý podpredseda Rady STV, ktorá mala na starosti kontrolu verejnoprávnej televízie, PETR MALEC. Dnes pracuje na Úrade vlády.
Ako funguje nakupovanie prenosov?
„Práva niekto vlastní. V prípade majstrovstiev sveta v hokeji je to pre územie Českej a Slovenskej republiky Pragosport. Od nich nakupoval na tri roky ešte Štefan Nižňanský. Teraz chystá Václav Mika ďalšiu trojročnú zmluvu.“
Nekupujú priamo?
„Nie, ale cez sprostredkovateľa, ktorý to kúpil na trhu. Mohol si zabezpečiť práva na veľmi dlhé obdobie.“
Má práva na viacero športov?
„Pragosport disponuje veľkým portfóliom, napríklad: anglická Premiere League, španielska Primera Division či holandská Eredivisie. Vlastní aj práva na NHL, KHL, NBA, ATP Masters, F1, GP2, Speedway, NFL, ale aj golf, ragby, hádzanú či volejbal. Od neho nakupujú české a slovenské televízie.“
Ako to robia iné štáty?
„V hokeji cez iných sprostredkovateľov alebo priamo cez IIHF. Je to individuálne.“
Bežne sa nakupuje na tri roky? Aj pri iných športoch?
„Je to veľmi rôzne. Závisí od toho, akým spôsobom urobí vlastník práv súťaž. Takto napríklad RTVS prišla o práva vysielať hokej počas olympijských hier v Soči. Vlastník rozdelil práva na hokej a ostatné športy. A hokej preplatila CME (vlastník Markízy, pozn. red.).“
Čo takéto veľké prenosy znamenajú v sledovanosti?
„Závisí od toho, kam sa vaše mužstvá prebojujú. RTVS napríklad, keď hrali naši na majstrovstvách, dosahovala share okolo 60 až 70 percent. Pozeralo sa na to aj milión divákov. Je to teda veľmi výhodné. Ale závisí aj od toho, koľko reklamy okolo toho dokážete predať.“
Čo u nás najviac priťahuje divákov?
„Určite hokej a futbal ako najobľúbenejšie športy.“
O ostatné športy televízie nemajú záujem?
„Máme viaceré tematické televízie, ktoré sa zameriavajú na šport alebo vysielanie pre mužov. Ak sa pozrieme na československý trh, tak je obrovský pretlak počtu kanálov. Televízie dnes preto súťažia aj o iné športy, a je to boj o to, kto dá najlepšiu ponuku.“
Koľko stoja práva na majstrovstvá sveta v hokeji?
„Veľa. Ide o milióny eur. Napríklad kvalifikáciu majstrovstiev sveta vo futbale kúpila Markíza zhruba za 750-tisíc eur. Súťažila vtedy s RTVS.“
Hokej je ešte drahší?
„ Všetko závisí od toho, ako nakupujete a o aký event ide. Ale ide aj o to, či kúpite práva na tri roky. Dajú sa potom vybaviť úľavy. Niekedy vlastník práv núti, aby mal maržu z reklamy. Televízia mu tak môže zaplatiť menej, ale on zas dostane časť peňazí z reklamy, ktorú predáte.“
Koľko si môže televízia reálne zarobiť na veľkých športových prenosoch?
„Je to výhodnejšie pre etablované športové kanály alebo zoskupenia televízií, ktoré majú tematické kanály, a tak vedia prilákať viac divákov. Pre tie je to výhodné. Netreba zabúdať, že káblové televízie majú aj príjem od predplatiteľov platforiem. Pri RTVS a jej obmedzeniach vysielania reklamy je to skôr služba verejnosti.“
Ak by šiel rovnaký zápas na RTVS a Markíze, o koľko Markíza viac zarobí?
„Komerčné stanice majú veľkú výhodu, že môžu prerušovať relácie reklamou. RTVS to môže urobiť len výnimočne. Napríklad pri hokeji stanovuje dve či tri reklamné prestávky IIHF. Komerčná televízia má tiež iné limity na reklamu. Verejnoprávna môže mať len 0,5 percenta z vysielania.“
Mohla by teda Markíza viac zarobiť?
„Samozrejme, a pri Soči bude veľmi závisieť, či sa naši prebojujú zo skupiny.“