Štát pridá Váhostavu cez dodatok a bez súťaže, Figeľ za tým vidí tunel

Bývalý minister dopravy hovorí, že ide o tunelovanie. Advokát upozorňuje na možnú nezákonnosť dodatku.

Podnikateľ Juraj Široký a premiér Robert Fico.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Vlani premiér Robert Fico kritizoval zvyšovanie cien diaľníc cez dodatky k zmluvám.

Dnes neodpovedá na otázky, či je v poriadku, ak konzorcium firiem vedené Váhostavom môže dostať cez dodatok k zmluve na stavbu úseku diaľnice Sverepec - Vrtižer takmer šesť miliónov eur navyše.

Bývalý minister dopravy a šéf KDH Ján Figeľ vidí za dodatkom tunelovanie štátnych peňazí.

„Apelujem aj na premiéra Fica, aby dal príkaz na zrušenie tohto dodatku a vypísanie riadnej súťaže,“ povedal.

Váhostav, ktorý patrí podnikateľovi Jurajovi Širokému, blízkemu Smeru, má milióny dostať od Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) za to, že zahrabe jamy.

Tie vznikli podľa TV Markíza pri ťažbe štrku, ktorý bolo treba na výstavbu D1 pri Považskom Podhradí. Váhostav tvrdil, že nemal právo jamy zasypať, lebo to nemal v zmluve.

Rešpektovali komisiu

Jamy na D1
  • Majú objem 394 085 kubických metrov.
  • Za kubický meter štát zaplatí 15,2 eura, spolu zaplatí najviac 5,99 milióna eur.
  • Majú byť zasypané do konca novembra 2013.

NDS tvrdí, že sumu platiť nechcela.

„Rozpor rozhodla až komisia na riešenie sporov s tým, že NDS je povinná uhradiť náklady spojené so spätnou rekultiváciou zemníkov,“ povedal hovorca NDS Marcel Jánošík.

„NDS sa napriek rozhodnutiu komisie mohla rozhodnúť dodatok neuzavrieť a súdiť sa,“ hovorí Andrej Leontiev, partner advokátskej kancelárie TaylorWessing e/n/w/c.

Úrad pre verejné obstarávanie má možnosť posúdiť, či je dodatok zákonný. Ak zistí rozpor so zákonom, mal by napadnúť platnosť na súde.

Zákon totiž hovorí, že nie je možné uzatvoriť dodatok, ak sa menili podstatným spôsobom podmienky zákazky.

„Ak by sa o potrebe týchto prác vedelo v čase pôvodného tendra, iní uchádzači mohli teoreticky využiť svoj potenciál urobiť zásyp jám lacnejšie a tak uspieť v súťaži,“ dodal Leontiev.

javorsky.jpg
Aj jamy sa dajú vytunelovať, píše Juraj Javorský

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

O zasypávanie nesúťažili

Tender na firmu, čo zasype jamy, NDS neurobila. Odôvodnila to tým, že k jamám nemá žiadny právny vzťah.

„V záujme efektívneho použitia verejných zdrojov je zákazku vysúťažiť. Len tak by sme sa dozvedeli, aká cena je pre štát najvýhodnejšia,“ tvrdí analytik INEKO Peter Goliaš.

Váhostav má dostať od NDS za zasypanie kubického metra zeminou 15,2 eura. „Je to konečná cena, ktorá v sebe zahŕňa cenu zásypového materiálu, dovoz a cenu práce,“ vraví hovorca Váhostavu Rastislav Paďha.

Tvrdí, že zasypávanie budú robiť kombináciou vlastných výkonov a dodávky materiálu.

Jamy mala zasypať podľa TV Markíza iná firma, ktorá ponúkala o tretinu nižšiu cenu. Váhostav s ňou však zmluvu neuzatvoril, zmenili sa vraj podmienky. Konkrétnejšie odpovede nedal.

Spor o jamy na D1 vznikol tak, že úsek diaľnice rozdelili na dve etapy. Pri stavbe druhého úseku sa mal využiť materiál vyťažený z prvého úseku.

No zmluvu na prvý úsek podpísali až o pol roka neskôr ako na druhý úsek. Preto konzorcium ťažilo materiál na prenajatých priestoroch.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 823
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 000
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 428
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 268
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 257
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 690
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 403
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 854
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 161
  10. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 3 974

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Kiska, Kaliňák či Matovič. Ako reagujú politici na návrh na rozpustenie ĽSNS

Smer pripomína Adolfa Hitlera, Most-híd hovorí o logickom kroku.

SVET

NATO ide do vojny proti Islamskému štátu

Bruselský summit aliancie zatienili teroristické útoky v Manchestri.

Neprehliadnite tiež

Môžete si doma otestovať zeleninu na dusičnany? A čo tým získate?

Prístroje na meranie dusičnanov si na internete bez problémov kúpite, ale ich výsledky sú otázne.

Autododávatelia tlačia, aby štát zjednodušil prijímanie cudzincov

Na Slovensku pôsobí asi tristo dodávateľských firiem. Svoje výrobky dodávajú aj pre automobilky v samotnom regióne

Rusko považuje novú spoluprácu s OPEC za úspešnú

Všetko naznačuje tomu, že OPEC sa s producentmi mimo kartelu dohodne na predĺžení aktuálnych ťažobných limitov až do marca 2018.

Číňania chcú s českým Bonatransom vyrábať kolesá pre rýchlovlaky

Bonatrans potvrdil, že firmy o spolupráci rokujú, ďalšie podrobnosti nie sú známe.