BRATISLAVA. Vlani premiér Robert Fico kritizoval zvyšovanie cien diaľníc cez dodatky k zmluvám.
Dnes neodpovedá na otázky, či je v poriadku, ak konzorcium firiem vedené Váhostavom môže dostať cez dodatok k zmluve na stavbu úseku diaľnice Sverepec - Vrtižer takmer šesť miliónov eur navyše.
Bývalý minister dopravy a šéf KDH Ján Figeľ vidí za dodatkom tunelovanie štátnych peňazí.
„Apelujem aj na premiéra Fica, aby dal príkaz na zrušenie tohto dodatku a vypísanie riadnej súťaže,“ povedal.
Váhostav, ktorý patrí podnikateľovi Jurajovi Širokému, blízkemu Smeru, má milióny dostať od Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) za to, že zahrabe jamy.
Tie vznikli podľa TV Markíza pri ťažbe štrku, ktorý bolo treba na výstavbu D1 pri Považskom Podhradí. Váhostav tvrdil, že nemal právo jamy zasypať, lebo to nemal v zmluve.
Rešpektovali komisiu
- Majú objem 394 085 kubických metrov.
- Za kubický meter štát zaplatí 15,2 eura, spolu zaplatí najviac 5,99 milióna eur.
- Majú byť zasypané do konca novembra 2013.
NDS tvrdí, že sumu platiť nechcela.
„Rozpor rozhodla až komisia na riešenie sporov s tým, že NDS je povinná uhradiť náklady spojené so spätnou rekultiváciou zemníkov,“ povedal hovorca NDS Marcel Jánošík.
„NDS sa napriek rozhodnutiu komisie mohla rozhodnúť dodatok neuzavrieť a súdiť sa,“ hovorí Andrej Leontiev, partner advokátskej kancelárie TaylorWessing e/n/w/c.
Úrad pre verejné obstarávanie má možnosť posúdiť, či je dodatok zákonný. Ak zistí rozpor so zákonom, mal by napadnúť platnosť na súde.
Zákon totiž hovorí, že nie je možné uzatvoriť dodatok, ak sa menili podstatným spôsobom podmienky zákazky.
„Ak by sa o potrebe týchto prác vedelo v čase pôvodného tendra, iní uchádzači mohli teoreticky využiť svoj potenciál urobiť zásyp jám lacnejšie a tak uspieť v súťaži,“ dodal Leontiev.
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
O zasypávanie nesúťažili
Tender na firmu, čo zasype jamy, NDS neurobila. Odôvodnila to tým, že k jamám nemá žiadny právny vzťah.
„V záujme efektívneho použitia verejných zdrojov je zákazku vysúťažiť. Len tak by sme sa dozvedeli, aká cena je pre štát najvýhodnejšia,“ tvrdí analytik INEKO Peter Goliaš.
Váhostav má dostať od NDS za zasypanie kubického metra zeminou 15,2 eura. „Je to konečná cena, ktorá v sebe zahŕňa cenu zásypového materiálu, dovoz a cenu práce,“ vraví hovorca Váhostavu Rastislav Paďha.
Tvrdí, že zasypávanie budú robiť kombináciou vlastných výkonov a dodávky materiálu.
Jamy mala zasypať podľa TV Markíza iná firma, ktorá ponúkala o tretinu nižšiu cenu. Váhostav s ňou však zmluvu neuzatvoril, zmenili sa vraj podmienky. Konkrétnejšie odpovede nedal.
Spor o jamy na D1 vznikol tak, že úsek diaľnice rozdelili na dve etapy. Pri stavbe druhého úseku sa mal využiť materiál vyťažený z prvého úseku.
No zmluvu na prvý úsek podpísali až o pol roka neskôr ako na druhý úsek. Preto konzorcium ťažilo materiál na prenajatých priestoroch.