BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zatiaľ nemusia znovu vyhodnocovať ponuky vo vlani uzavretom tendri na modernizáciu 12-kilometrovej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá pre rýchlosť 160 kilometrov za hodinu.
Krajský súd v Bratislave totiž ešte v apríli vydal predbežné opatrenie o odklade vykonateľnosti rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO).
Pre agentúru SITA to v utorok potvrdila hovorkyňa a riaditeľka odboru komunikácie železníc Martina Pavliková.
Podľa rozhodnutia úradu zo 4. apríla, prijatom na základe námietky druhýkrát vyradenej spoločnosti Skanska, mal štátny správca železničnej infraštruktúry v súťaži opäť vyhodnotiť ponuky uchádzačov.
Železnice: Rozhodnutie bolo nezákonné
Železnice s tým nesúhlasili a 15. apríla podali na súde žalobu na preskúmanie rozhodnutia úradu a zároveň žiadali odložiť jeho vykonateľnosť.
"Súd vydal 23. apríla predbežné opatrenie o odklade vykonateľnosti rozhodnutia ÚVO. ŽSR teda počkajú v tejto veci na rozhodnutie súdu," uviedla Pavliková. Železnice tvrdili, že rozhodnutie úradu bolo nezákonné, neurčité a nevykonateľné.
ÚVO považuje akékoľvek úvahy o svojom ďalšom postupe v tejto veci za predčasné, keďže súd o samotnej žalobe železníc ešte nerozhodol.
Hovorca úradu Ján Mažgút tak reagoval na otázku, či úrad zvažuje navrhnúť na súde vyhlásenie neplatnosti zmluvy medzi železnicami a zhotoviteľom prác pri modernizácii trate Zlatovce - Trenčianska Teplá.
ŽSR ešte vlani v októbri podpísali zmluvu o dielo so združením na čele so spoločnosťou TSS Grade a.s. z Trnavy a práce na trenčianskom úseku trate už pokračujú.
Pokračujú
Skanska chcela trať cez Trenčín zmodernizovať za 201 mil. eur, skupina s TSS Grade sa zaviazala práce vykonať za 245 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.
Predpokladaná cena prác bola 296 mil. eur a trvať by mali tri roky a štyri mesiace. Hotové musia byť do konca roka 2015, keďže je to podmienka, aby Brusel projekt preplatil.
"Práce na stavbe pokračujú v zmysle platnej zmluvy so zhotoviteľom a stanoveného harmonogramu prác. Doposiaľ bolo uhradených 876 418 eur. Zhotoviteľ predložil aj ďalšie faktúry, ktorých splatnosť ešte nevypršala," informovala Pavliková.
Železnice financujú práce na obnove trate zatiaľ z kapitálových transferov zo štátneho rozpočtu. Európska komisia (EK) financovanie projektu z európskych peňazí ešte neschválila.
Projekt má byť v prípade schválenia komisiou financovaný zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu v pomere 205 mil. eur a 36 mil. eur v rámci Operačného programu Doprava (OPD) 2007 - 2013.
Oprávnené náklady železníc nad rámec financovania sú 9,5 mil. eur bez DPH.
Projekt modernizácie trate Zlatovce - Trenčianska Teplá je v zásobníku projektov OPD. "Prepracovanú a aktualizovanú žiadosť o nenávratný finančný príspevok posudzujú aktuálne technickí experti EK.
Po schválení žiadosti expertmi z JASPERS predložia ŽSR žiadosť o nenávratný finančný príspevok na schválenie Riadiacemu orgánu OPD a následne, po jej schválení na národnej úrovni, bude predložená na schválenie do Bruselu," uzavrela Pavliková.