Hoci firma znova stavia, banky stále nemajú návratnosť úverov istú. Aj keď prežije, za jej poľské neúspechy možno zaplatí štátna banka.
BRATISLAVA. Na jedenásťkilometrovom úseku diaľnice Fričovce - Svinia pri Prešove už od pondelka znova stavia aj Doprastav.
Banky mu totiž odblokovali účty, a tak má za čo nakupovať materiál, platiť subdodávateľov a zamestnancov.
Problémy Doprastavu sa prehĺbili začiatkom júna. Po tom, čo sa stal novým majiteľom firmy podnikateľ František Hodorovský, banky sa začali správať opatrnejšie.
Hodorovského meno sa totiž spája aj s krachom Slovenskej kreditnej banky v 90. rokoch.
Situácia sa zlepšila koncom minulého týždňa, keď si Doprastav zobrali späť jeho pôvodní majitelia Ivan Šesták a Dušan Mráz.
Riziko, že banky vrátane štátnej Eximbanky prídu v Doprastave o časť svojich peňazí, však úplne neodišlo.
Riziko hrozí aj štátu
Doprastav, ktorý vlani skončil v strate 48 miliónov eur, dopláca na stratové zákazky v Poľsku. Koľko tam už prerobil, Šesták nepresnil. „Bude to jasné, až keď skončíme,“ povedal.
Spolu s Mrázom teraz hľadajú pre Doprastav investora. Ak by sa im to nepodarilo, stratiť na tom môže aj Eximbanka, ktorá sa zaručila za poľský kontrakt firmy 14 miliónmi eur. Vedenie štátnej banky to nekomentovalo.
Doprastav okrem toho rokuje podľa agentúry aj s Tatra bankou, Slovenskou sporiteľňou, ČSOB bankou a VÚB bankou.
„Preferujeme také riešenie aktuálnej situácie, ktoré bude ekonomicky udržateľné, povedie k ozdraveniu firmy a zachovaniu pracovných miest,“ povedal SITA hovorca Slovenskej sporiteľne Štefan Frimmer.
Pod tlakom je ďalšia firma
Ministerstvo dopravy na aktuálnu situáciu reagovalo vyjadrením, že na Slovensku nemáme veľké zabehnuté firmy, ktoré sú schopné stavať veľké stavby ako napríklad diaľnice.
Či to znamená, že v tendroch začne preferovať zahraničných stavebníkov, alebo by ho potešili spojenia slovenských firiem, ministerstvo nespresnilo.
Doprastav by sa rád zúčastnil aj na piatich diaľničných tendroch, ktorých hodnota sa odhaduje na 1,2 miliardy eur. Tradičným partnerom Doprastavu v konzorciách, ktoré sa o štátne zákazky uchádzajú, býva Váhostav podnikateľa Juraja Širokého.
Ani Váhostav nie je v dobrej finančnej kondícii. Nedávno sa mu podarilo vybaviť sedemmiliónový úver, no len vďaka záruke od akcionára – spoločnosti Finasist so Širokým v manažmente.
Podľa informácií SME z bankového sektora už bankári tlačia aj na firmu Váhostav, aby riešila svoje stratové projekty. „Nie, neplánujeme,“ reagoval hovorca Váhostavu Rastislav Paďha na otázku, či sa firma plánuje zbaviť dlhov cez reštrukturalizáciu.