Pôvodní majitelia Doprastavu sú po tlaku bánk späť

Tlak bánk spôsobil, že nový majiteľ musel firmu vrátiť Ivanovi Šestákovi a Dušanovi Mrázovi.

Práce na stavbách by mal Doprastav čoskoro rozbehnúť.(Zdroj: TASR)

Banky ukázali, aké dôležité je pre ne renomé vlastníkov firmy. Keď Doprastav prebral muž spojený s pádom banky v deväťdesiatych rokoch, odmietli jeho podniku pomáhať.

BRATISLAVA. Doprastav, tretia najväčšia slovenská stavebná firma, má od piatku staronových majiteľov. Stali sa nimi Ivan Šesták a Dušan Mráz.

K spoločnosti sa vrátili po tom, čo sa pod novým majiteľom firma dostávala rýchlo do problémov.

„Nechceli sme sa dívať, ako firma zanikne, tak sa to zobralo naspäť,“ povedal Šesták, ktorý pôsobil v minulosti ako predseda predstavenstva firmy Doprastav.

Od koho získava akcie naspäť, neuviedol. Podľa kuloárnych informácií ich mal v rukách podnikateľ František Hodorovský.

Ten bol v minulosti majiteľom fabriky OFZ Istebné. V čase krachu Slovenskej kreditnej banky viedol jej dozornú radu a považoval sa za jedného z jej majiteľov.

V piatok sa SME s Hodorovským nepodarilo spojiť, do firmy vstúpil zrejme len pred pár dňami.

Vypnuté stroje

Doprastav
Vizitka
  • Zamestnáva 1350 ľudí.
  • Pred štyrmi rokmi vo firme pracovalo 3500 ľudí.
  • Za minulý rok skončil v strate 48 448 566 eur.
  • Neskôr firme banky zmrazili účty, utlmila preto stavebnú činnosť.
  • Spoločnosť potrebovala získať 17 miliónov eur.
  • Do firmy na pár dní vstúpil nový akcionár. Hovorí sa o podnikateľovi Františkovi Hodorovskom.
  • Napokon sa do firmy vrátili pôvodní akcionári Dušan Mráz a Ivan Šesták.

Posledné informácie o Doprastave hovorili, že firma musela utlmiť práce, pretože banky jej zmrazili účty. Niektorí z 1350 zamestnancov Doprastavu preto museli podľa agentúry SITA čerpať dovolenku alebo zostať doma so 60-percentnou mzdou.

Firma má rozostavanú napríklad 11­-kilometrovú časť diaľnice D 1 Fričovce – Svinia v hodnote 115 miliónov eur.

Na odblokovanie účtov potrebovala spoločnosť 17 miliónov eur, písali Hospodárske noviny.

Podľa Šestákových slov by sa v pondelok mali práce opäť naplno rozbehnúť. „Banky zareagovali veľmi promptne, odblokovali účty,“ povedal Šesták.

Minulý rok mal Doprastav stratu 48 miliónov eur. V máji zástupcovia firmy na valnom zhromaždení neodhlasovali, aby sa uhradila zo ziskov z minulých období. Rovnako tak neodobrili ani zvýšenie základného imania o potrebných 17 miliónov eur.

Riziko pre nové zákazky

Doprastav by sa rád zúčastnil aj na piatich veľkých tendroch, ktoré vyhlásila Národná diaľničná spoločnosť. Predpokladá sa, že pri týchto diaľniciach získajú firmy kontrakty za 1,2 miliardy eur.

Diaľničná najprv vyzvala, aby sa záujemcovia prihlásili a zdokladovali, že sú dostatočne technicky zdatní a ekonomicky silní.

Teraz vyberá, koho osloví, aby predložil štátu ponuku. Podľa zákona to môže byť len firma, ktorá nie je v bankrote, nemá dlhy na odvodoch či daniach a má aj potrebné bankové záruky.

Niektoré podmienky musí splniť každá firma z konzorcia, iné stačí, ak splní konzorcium spolu, čiže napríklad iba jeden jeho člen. Tradičným partnerom Doprastavu v konzorciách býva Váhostav Juraja Širokého.

Stavbári informácie posielali diaľničiarom ešte predtým, ako Doprastavu zmrazili účty. V prípade, že by v niektorom tendri uspel, mal by byť tiež v dobrej finančnej kondícii.

„Podmienky týkajúce sa ekonomického postavenia sú bežne uvedené aj v zmluve, teda uchádzač, ktorý ich v čase podpisu zmluvy nespĺňa, nemôže takú zmluvu uzavrieť,“ hovorí partner advokátskej kancelárie bnt Vladimír Kordoš.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 195
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 644
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 890
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 278
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 109
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 973
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 806
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 699
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 499
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 899

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Slovenka hľadá startupy v Keni či Vietname

Naša predstava o treťom svete je mylná.

Neprehliadnite tiež

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop