Pôvodní majitelia Doprastavu sú po tlaku bánk späť

Tlak bánk spôsobil, že nový majiteľ musel firmu vrátiť Ivanovi Šestákovi a Dušanovi Mrázovi.

Práce na stavbách by mal Doprastav čoskoro rozbehnúť.(Zdroj: TASR)

Banky ukázali, aké dôležité je pre ne renomé vlastníkov firmy. Keď Doprastav prebral muž spojený s pádom banky v deväťdesiatych rokoch, odmietli jeho podniku pomáhať.

BRATISLAVA. Doprastav, tretia najväčšia slovenská stavebná firma, má od piatku staronových majiteľov. Stali sa nimi Ivan Šesták a Dušan Mráz.

K spoločnosti sa vrátili po tom, čo sa pod novým majiteľom firma dostávala rýchlo do problémov.

„Nechceli sme sa dívať, ako firma zanikne, tak sa to zobralo naspäť,“ povedal Šesták, ktorý pôsobil v minulosti ako predseda predstavenstva firmy Doprastav.

Od koho získava akcie naspäť, neuviedol. Podľa kuloárnych informácií ich mal v rukách podnikateľ František Hodorovský.

Ten bol v minulosti majiteľom fabriky OFZ Istebné. V čase krachu Slovenskej kreditnej banky viedol jej dozornú radu a považoval sa za jedného z jej majiteľov.

V piatok sa SME s Hodorovským nepodarilo spojiť, do firmy vstúpil zrejme len pred pár dňami.

Vypnuté stroje

Doprastav
Vizitka
  • Zamestnáva 1350 ľudí.
  • Pred štyrmi rokmi vo firme pracovalo 3500 ľudí.
  • Za minulý rok skončil v strate 48 448 566 eur.
  • Neskôr firme banky zmrazili účty, utlmila preto stavebnú činnosť.
  • Spoločnosť potrebovala získať 17 miliónov eur.
  • Do firmy na pár dní vstúpil nový akcionár. Hovorí sa o podnikateľovi Františkovi Hodorovskom.
  • Napokon sa do firmy vrátili pôvodní akcionári Dušan Mráz a Ivan Šesták.

Posledné informácie o Doprastave hovorili, že firma musela utlmiť práce, pretože banky jej zmrazili účty. Niektorí z 1350 zamestnancov Doprastavu preto museli podľa agentúry SITA čerpať dovolenku alebo zostať doma so 60-percentnou mzdou.

Firma má rozostavanú napríklad 11­-kilometrovú časť diaľnice D 1 Fričovce – Svinia v hodnote 115 miliónov eur.

Na odblokovanie účtov potrebovala spoločnosť 17 miliónov eur, písali Hospodárske noviny.

Podľa Šestákových slov by sa v pondelok mali práce opäť naplno rozbehnúť. „Banky zareagovali veľmi promptne, odblokovali účty,“ povedal Šesták.

Minulý rok mal Doprastav stratu 48 miliónov eur. V máji zástupcovia firmy na valnom zhromaždení neodhlasovali, aby sa uhradila zo ziskov z minulých období. Rovnako tak neodobrili ani zvýšenie základného imania o potrebných 17 miliónov eur.

Riziko pre nové zákazky

Doprastav by sa rád zúčastnil aj na piatich veľkých tendroch, ktoré vyhlásila Národná diaľničná spoločnosť. Predpokladá sa, že pri týchto diaľniciach získajú firmy kontrakty za 1,2 miliardy eur.

Diaľničná najprv vyzvala, aby sa záujemcovia prihlásili a zdokladovali, že sú dostatočne technicky zdatní a ekonomicky silní.

Teraz vyberá, koho osloví, aby predložil štátu ponuku. Podľa zákona to môže byť len firma, ktorá nie je v bankrote, nemá dlhy na odvodoch či daniach a má aj potrebné bankové záruky.

Niektoré podmienky musí splniť každá firma z konzorcia, iné stačí, ak splní konzorcium spolu, čiže napríklad iba jeden jeho člen. Tradičným partnerom Doprastavu v konzorciách býva Váhostav Juraja Širokého.

Stavbári informácie posielali diaľničiarom ešte predtým, ako Doprastavu zmrazili účty. V prípade, že by v niektorom tendri uspel, mal by byť tiež v dobrej finančnej kondícii.

„Podmienky týkajúce sa ekonomického postavenia sú bežne uvedené aj v zmluve, teda uchádzač, ktorý ich v čase podpisu zmluvy nespĺňa, nemôže takú zmluvu uzavrieť,“ hovorí partner advokátskej kancelárie bnt Vladimír Kordoš.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  2. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  3. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  4. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  5. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  6. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  7. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  8. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  9. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  10. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 473
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 080
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 237
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 331
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 140
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 689
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 374
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 129
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 777
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 2 774

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéfa ÚPN Krajňáka považovali za cuciaka, teraz je pre koalíciu diktátor

Šéf Ústavu pamäti národa viedol spor s českým ministrom financií Andrejom Babišom a zamestnancami, ktorí mali blízko k extrémizmu.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zakázalo prespávanie v kamiónoch, vodičom za to hrozia pokuty

Európska komisia chce v najbližších dňoch ukázať nové pravidlá, ktoré sa týkajú uplatňovania predpisov pre vyslaných pracovníkov v oblasti cestnej dopravy.

British Airways môže pre výpadky stratiť sto miliónov eur

Zrušenie a meškanie letov vyvolalo chaos a frustráciu.

Samsung Electronics uvažuje o zvýšení kapacity v Číne

Dôvodom je veľký dopyt po pamäťových čipoch a rekordné tržby z ich predaja.

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.