Počiatek chce sprivatizovať všetky vozne, Cargu ostanú len rušne

Minister dopravy navrhuje, aby štát odpustil časť dlhov štátneho Carga a predal všetky jeho vozne.

Pre štátneho nákladného prepravcu po železnici robí asi šesťtisíc ľudí.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – FOTOLIA)

Formálne sa privatizácia nekoná, no zo železničnej firmy majú odísť vozne, prekladiská aj depá.

BRATISLAVA. Strategické podniky sa privatizovať nebudú. To hovorí premiér Robert Fico, vždy keď sa spomína predaj štátnych firiem.

K strategickým firmám začleňoval aj štátneho železničného prepravcu, nákladné Cargo. Najnovšie to však vyzerá tak, že by čisto štátne zostať nemalo.

Vyplýva to z pracovnej verzie materiálu, ktorý na rokovanie vlády pripravilo ministerstvo dopravy vedené Jánom Počiatkom.

Vytvoria tri dcérske firmy

Čo chcú urobiť
Zmeny v Cargu
  • V nákladnom železničnom prepravcovi má zostať štátu 100-­percentný podiel.
  • Vytvorí však dcérske firmy, predpokladá, že do nich pustí súkromníka.
  • Jedna z firiem má manažovať nákladné vozne.
  • Ďalšia firma by mala prevziať prekládky tovarov.
  • Tretia podľa pracovnej verzie materiálu ministerstva dopravy prevezme opravu rušňov a vozňov

Z materiálu, ktorý SME získali, vyplýva, že Počiatek plánuje z firmy vyčleniť niektoré činnosti a majetok do dcérskych firiem.

Štát by tak už mal stopercentný podiel iba v zadlženej materskej firme. Tá bude naďalej prepravovať tovar, ale vozne prejdú do starostlivosti dcérskej firmy.

Druhá dcérska firma sa má vytvoriť na to, aby prevzala opravy vozňov. Tretia má zastrešovať prekládku tovarov.

„Do dcérskych spoločností sa predpokladá vstup partnerov,“ píše ministerstvo o plánoch.

„Výnos z odpredaja majetkového podielu v dcérskych spoločnostiach bude použitý na zníženie dlhu,“ píše sa v pracovnej verzii vládneho materiálu.

Materská firma v rukách štátu si má nechať dosah na riadenie v dcérskych spoločnostiach, ale predpokladá sa, že Cargo všade príde o majoritu.

O detailoch zatiaľ mlčia

Ministerstvo dopravy detaily privatizačného zámeru neodkrylo. „Rokovania o budúcnosti Carga stále prebiehajú. Jediné, čo dnes vieme vylúčiť, je privatizácia Carga,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Podobne bez komentára k návrhu na predaj dcérskych firiem reagovalo aj Cargo.

„Je to skrytá privatizácia,“ hovorí Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva a bývalý poradca premiérky Ivety Radičovej.

Dcérske firmy Carga, ktoré prejdú pod kontrolu súkromníkov, budú podľa neho v zisku. Materská firma, ktorá zostane plne v rukách štátu, bude naopak kopiť stratu.

cikovsky.jpg
V Smere neprivatizujú, ale rozpredávajú, myslí si Konštantín Čikovský

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Tender nespomínajú

Záujemcov o podiely v Cargu nemusí byť veľa. Na našom trhu majú jeho konkurenti spolu podiel do desať percent.

„Ak by boli predaje korektne nastavené, každý normálny železničný podnik by mal záujem sa na takúto možnosť minimálne pozrieť,“ hovorí Ján Biznár, konateľ prepravnej spoločnosti LTE Logistik a Transport Slovakia.

Na trhu železničnej prepravy má jeho firma asi 2-­percentný podiel.

Štát v dokumente súťaž o akcie dcérskych firiem nespomína. Či by podľa našich zákonov Cargo muselo vyhlasovať tendre na predaj podielov, nie je celkom jasné.

„Tendre sa robia, aby sa vygenerovala najlepšia cena a podmienky. Ak výberové konanie neurobia, tak je vysoká pravdepodobnosť, že nebudú najlepšie,“ dodal Pavel Nechala z Transparency International.

V každom prípade by podnikanie dcérskych spoločností bolo ťažšie kontrolovateľné, neplatili by pre ne pravidlá ako pre štátnu akciovku.

Zadlžená firma má dostať aj špeciálnu pomoc. Desiatky miliónov eur pre Cargo môžu chýbať inej štátnej firme.

Najviac čakajú za vozne

Takmer 13-­tisíc vozňov železničnej firmy môže zmeniť majiteľa.

BRATISLAVA. Najväčšou položkou, o ktorú pri predaji podielov dcérskych firiem Carga pôjde, sú vozne. Mali by prejsť do dcérskej spoločnosti, od ktorej si ich bude štátny prepravca prenajímať.

V optimistickom scenári môže Cargo za predaj dcérskej firmy s vozňami získať 200 miliónov eur.

Železnice sondovali záujem u švajčiarskej spoločnosti, ktorá spravuje desiatky tisícok vozňov aj pre železnice z iných krajín.

Výhodou má byť, že cez jej kontakty spoločná firma speňaží tisíce vozňov, ktoré naše železnice nepotrebujú. Vládny materiál ráta, že Cargo vloží do dcérskej firmy 12 700 z 13 300 vozňov.

Pri opravách vozňov zvažuje Cargo do dcérskej opravovne zapojiť aj štátnu Železničnú spoločnosť Slovensko, ktorá vo vlakoch dopravuje ľudí. Tá nedávno od Carga kupovala časť jeho opravovní asi za 50 miliónov eur, aby si opravy nemusela objednávať v Cargu. To z peňazí splatilo časť dlhu, ktorý má voči štátu.

Aj tu sa však uvažuje o súkromníkovi, ktorý by mohol do opravovní vstúpiť cez zvýšenie imania. Opravárenstvu sa venuje napríklad trnavská ŽOS podnikateľa Vladimíra Poóra.

Cargo už jednu dcérsku firmu má. Bulk Transshipment Slovakia prekladá železnú rudu v Čiernej nad Tisou. Majoritu v nej má súkromná Budamar Logistics.

Jej šéf Peter Malec nechcel hovoriť o vstupe do ďalších dcérskych firiem Carga s vysvetlením, že nepozná jeho zámery.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 022
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 7 562
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 589
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 441
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 971
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 817
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 814
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 786
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 690
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 180

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Povedať, že Fico III a Mečiar III už sú jedna k jednej, sa ešte nedá, ale synchronizovaná akcia proti Kiskovi je porovnateľná iba a len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Lipšic dostal za nehodu z minulého roka podmienečný trest

Súd odsúdil bývalého poslanca a ministra Lipšica.

Neprehliadnite tiež

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.

Eset odhalil novú špehovaciu kampaň

Novú špehovaciu kampaň zaznamenal Eset v siedmich krajinách.