SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Počiatek chce sprivatizovať všetky vozne, Cargu ostanú len rušne

Minister dopravy navrhuje, aby štát odpustil časť dlhov štátneho Carga a predal všetky jeho vozne.

Pre štátneho nákladného prepravcu po železnici robí asi šesťtisíc ľudí.Pre štátneho nákladného prepravcu po železnici robí asi šesťtisíc ľudí. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – FOTOLIA)

Formálne sa privatizácia nekoná, no zo železničnej firmy majú odísť vozne, prekladiská aj depá.

BRATISLAVA. Strategické podniky sa privatizovať nebudú. To hovorí premiér Robert Fico, vždy keď sa spomína predaj štátnych firiem.

K strategickým firmám začleňoval aj štátneho železničného prepravcu, nákladné Cargo. Najnovšie to však vyzerá tak, že by čisto štátne zostať nemalo.

Vyplýva to z pracovnej verzie materiálu, ktorý na rokovanie vlády pripravilo ministerstvo dopravy vedené Jánom Počiatkom.

Vytvoria tri dcérske firmy

Čo chcú urobiť
Zmeny v Cargu
  • V nákladnom železničnom prepravcovi má zostať štátu 100-­percentný podiel.
  • Vytvorí však dcérske firmy, predpokladá, že do nich pustí súkromníka.
  • Jedna z firiem má manažovať nákladné vozne.
  • Ďalšia firma by mala prevziať prekládky tovarov.
  • Tretia podľa pracovnej verzie materiálu ministerstva dopravy prevezme opravu rušňov a vozňov

Z materiálu, ktorý SME získali, vyplýva, že Počiatek plánuje z firmy vyčleniť niektoré činnosti a majetok do dcérskych firiem.

Štát by tak už mal stopercentný podiel iba v zadlženej materskej firme. Tá bude naďalej prepravovať tovar, ale vozne prejdú do starostlivosti dcérskej firmy.

Druhá dcérska firma sa má vytvoriť na to, aby prevzala opravy vozňov. Tretia má zastrešovať prekládku tovarov.

„Do dcérskych spoločností sa predpokladá vstup partnerov,“ píše ministerstvo o plánoch.

„Výnos z odpredaja majetkového podielu v dcérskych spoločnostiach bude použitý na zníženie dlhu,“ píše sa v pracovnej verzii vládneho materiálu.

Materská firma v rukách štátu si má nechať dosah na riadenie v dcérskych spoločnostiach, ale predpokladá sa, že Cargo všade príde o majoritu.

O detailoch zatiaľ mlčia

Ministerstvo dopravy detaily privatizačného zámeru neodkrylo. „Rokovania o budúcnosti Carga stále prebiehajú. Jediné, čo dnes vieme vylúčiť, je privatizácia Carga,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Podobne bez komentára k návrhu na predaj dcérskych firiem reagovalo aj Cargo.

„Je to skrytá privatizácia,“ hovorí Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva a bývalý poradca premiérky Ivety Radičovej.

Dcérske firmy Carga, ktoré prejdú pod kontrolu súkromníkov, budú podľa neho v zisku. Materská firma, ktorá zostane plne v rukách štátu, bude naopak kopiť stratu.

cikovsky.jpg
V Smere neprivatizujú, ale rozpredávajú, myslí si Konštantín Čikovský

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Tender nespomínajú

Záujemcov o podiely v Cargu nemusí byť veľa. Na našom trhu majú jeho konkurenti spolu podiel do desať percent.

„Ak by boli predaje korektne nastavené, každý normálny železničný podnik by mal záujem sa na takúto možnosť minimálne pozrieť,“ hovorí Ján Biznár, konateľ prepravnej spoločnosti LTE Logistik a Transport Slovakia.

Na trhu železničnej prepravy má jeho firma asi 2-­percentný podiel.

Štát v dokumente súťaž o akcie dcérskych firiem nespomína. Či by podľa našich zákonov Cargo muselo vyhlasovať tendre na predaj podielov, nie je celkom jasné.

„Tendre sa robia, aby sa vygenerovala najlepšia cena a podmienky. Ak výberové konanie neurobia, tak je vysoká pravdepodobnosť, že nebudú najlepšie,“ dodal Pavel Nechala z Transparency International.

V každom prípade by podnikanie dcérskych spoločností bolo ťažšie kontrolovateľné, neplatili by pre ne pravidlá ako pre štátnu akciovku.

Zadlžená firma má dostať aj špeciálnu pomoc. Desiatky miliónov eur pre Cargo môžu chýbať inej štátnej firme.

Najviac čakajú za vozne

Takmer 13-­tisíc vozňov železničnej firmy môže zmeniť majiteľa.

BRATISLAVA. Najväčšou položkou, o ktorú pri predaji podielov dcérskych firiem Carga pôjde, sú vozne. Mali by prejsť do dcérskej spoločnosti, od ktorej si ich bude štátny prepravca prenajímať.

V optimistickom scenári môže Cargo za predaj dcérskej firmy s vozňami získať 200 miliónov eur.

Železnice sondovali záujem u švajčiarskej spoločnosti, ktorá spravuje desiatky tisícok vozňov aj pre železnice z iných krajín.

Výhodou má byť, že cez jej kontakty spoločná firma speňaží tisíce vozňov, ktoré naše železnice nepotrebujú. Vládny materiál ráta, že Cargo vloží do dcérskej firmy 12 700 z 13 300 vozňov.

Pri opravách vozňov zvažuje Cargo do dcérskej opravovne zapojiť aj štátnu Železničnú spoločnosť Slovensko, ktorá vo vlakoch dopravuje ľudí. Tá nedávno od Carga kupovala časť jeho opravovní asi za 50 miliónov eur, aby si opravy nemusela objednávať v Cargu. To z peňazí splatilo časť dlhu, ktorý má voči štátu.

Aj tu sa však uvažuje o súkromníkovi, ktorý by mohol do opravovní vstúpiť cez zvýšenie imania. Opravárenstvu sa venuje napríklad trnavská ŽOS podnikateľa Vladimíra Poóra.

Cargo už jednu dcérsku firmu má. Bulk Transshipment Slovakia prekladá železnú rudu v Čiernej nad Tisou. Majoritu v nej má súkromná Budamar Logistics.

Jej šéf Peter Malec nechcel hovoriť o vstupe do ďalších dcérskych firiem Carga s vysvetlením, že nepozná jeho zámery.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  6. Pomáhajte čítaním
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  3. Pomáhajte čítaním
  4. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  5. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  7. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 28 684
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 394
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 283
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 913
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 858
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 762
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 400
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 005
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 806
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 810
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.

Koronavírus: V štyroch nemocniciach Žilinského kraja sú covidové oddelenia plné (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 45 155. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Ilustračná fotografia.
Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Čo vám zabudli povedať o testovaní

Zatlieskali sme si a teraz k faktom.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Kováčika pre kauzu Bašternák už polícia nerieši. Dokonca chýba výpoveď

Okresný vyšetrovateľ bol nadštandarne ústretový.

špeciálny prokurátor Dušan Kováčik, ktorého zadržala Národná kriminálna agentúra (NAKA) v Bratislave vo štvrtok 22. októbra 2020.
Viliam Turan na archívnej fotografii.

Bundesbank očakáva pokračovanie rastu, avšak slabším tempom

Najnovší nárast infikovaných sa odrazí najmä v sektore služieb.

Ilustračné foto

Obchodníci hodnotia uplynulý sprísnený víkend ako štandardný

V sobotu a v nedeľu pracoval obchod s potravinami v zaužívaných medziach.

Ľudia vstupujú do obchodu v Bardejove 24. októbra.