Správy sa rodia v obrích kanceláriách

Trend spájania častí redakcií do jedného otvoreného priestoru neobišiel ani slovenské médiá.

Newsroom denníka SME.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Šéfovia spravodajstva v printe, televízii či v rádiu si pochvaľujú efekt veľkej kancelárie.

BRATISLAVA. Zvonia telefóny, z obrazoviek vrieska politik, novinári sa smejú, počuť ťukanie do klávesnice.

Vzduchom lietajú príznačné vety: „Pošli to na výrobu! “ či „Kto má krátiť túto plachtu?“ Občas zaznie nadávka, tresnutie telefónom.

Ktorúkoľvek väčšiu redakciu slovenského média by ste si vybrali, všade nájdete novinárov pohromade v jednej veľkej rušnej miestnosti nazývanej newsroom. Tu sa novinári radia, získavajú informácie, tvoria správy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Viac hláv, viac rozumu

Bez ohľadu na to, či ste v rádiu, televízii, alebo v novinách, newsroomy vyzerajú podobne: stoly sú usporiadané v radoch, štvorcoch či do kruhu.

Bývajú zapratané šálkami kávy a papiermi, spod ktorých vytŕča klávesnica a monitor. Priestor je otvorený, všetci vidia všetkých.

Veľké otvorené priestory sa udomácňovali v západných médiách už v druhej polovici minulého storočia.

Pre našich novinárov je newsroom štandardom od konca deväťdesiatych rokov. Predtým zvykli sedieť reportéri z rôznych rubrík oddelene, v kanceláriách.

„Newsroom je veľká kancelária, kde novinári spolupracujú pri riešení tém,“ hovorí šéf spravodajstva a webu TV Markíza Tibor Maťašovský. Vysvetľuje, že keď sú novinári na jednom mieste, môžu sa inšpirovať.

Systém newsroomu používa Markíza od svojho vzniku. Dnes majú až dva – v jednom sú televízne noviny a webové spravodajstvo, druhý je publicistický.

Tlačová agentúra SITA má newsroom od roku 1997. „Bol to projekt zakladateľa Pavla Múdreho. Viackrát bol po inšpiráciu v Amerike, “ hovorí súčasný šéf spravodajstva Pavel Urban.

neviem.jpg

Newsroom agentúry SITA. FOTO: SME - Tomáš Benedikovič

Rýchlo a spoločne

Šéf spravodajstva a dopravného servisu rádia Expres Peter Palovič považuje za dôležitú vlastnosť newsroomu rýchly kontakt medzi kolegami.

Hľadať niekoho po chodbách by trvalo príliš dlho. Novinári Expresu pracujú v newsroome od roku 2005.

„Open-space je v mnohom výhodnejší. Čokoľvek riešime, snažíme sa, aby to bolo prepojené vo vysielaní. Máme to teda prepojené aj v redakcii.“

Dodáva, že efektom otvoreného priestoru je vzájomná pomoc medzi kolegami. Andrej Wallner to od mixážneho pultu so smiechom potvrdí: „Áno, takto sa dá lepšie odpisovať.“

Vo väčšine médií domáci a ekonomickí spravodajcovia sedia blízko seba. „Medzi ekonomickou a domácou redakciou je veľa styčných bodov,“ vysvetľuje Urban z agentúry SITA.

V denníku SME susedí spravodajstvo s ekonomikou, nasleduje oddelenie zahraničia, opodiaľ je kultúra a redakcia servisnej rubriky.

Newsroomu dominuje priestor pre grafikov a fotografov, kde sa finalizujú novinové strany. Oddelení presklenou stenou od newsroomu sú ľudia, ktorí dávajú pozor na chyby – jazykoví redaktori.

sme.jpg

Newsroom denníka SME. FOTO: SME - Tomáš Benedikovič

Online zatlačil

Princíp newsroomov sa osvedčil aj s nástupom internetu a vznikom webového spravodajstva, ktoré pôvodne tvorili samostatní – online redaktori.

„Je to celá veda - prepojiť redaktorov z webu a z pôvodného média tak, aby si lepšie porozumeli,“ hovorí zástupca šéfredaktora SME Lukáš Fila.

Tibro Maťašovský z Markízy s tým má dobrú skúsenosť. „To, že do newsroomu prišlo aj internetové spravodajstvo, bol posun. Redakcie mali predtým pocit, že si konkurujú.“

Vďaka bezprostrednému kontaktu podľa neho vymizla rivalita, zlepšila sa rýchlosť spracovania informácií.

Výhody spojenia redakcií tlačených novín a webu sa podľa Lukáša Filu ukazujú najsilnejšie napríklad počas volieb.

„Ľudia musia rýchlo spolupracovať.“ Redaktor z terénu vie vďaka technike poslať informáciu online editorovi, ktorý ju bleskovo upraví a zverejní.

V rádiu pomáha spoločný priestor aj moderátorovi. Palovič z Expresu odhaduje čas od prijatia dôležitej informácie do zahlásenia moderátorom na 30 sekúnd.

„V newsroome je výhodou, že vybehnete od stola a v tej istej chvíli už informácia ide von.“

Góly i fauly sledujú na veľkých obrazovkách redaktori športu. Kolektív ich nevylučuje, ale vyčleňujú im akési „športové zákutia“.

V SME sedia redaktori športu vedľa kultúrnej rubriky. V Markíze majú priestor v malom výklenku so strategickým výhľadom – redaktormi sú väčšinou muži.

SITA má športové oddelenie dokonca na inom poschodí.

markiza.jpg

Newsroom televízie Markíza. FOTO: SME - Tomáš Benedikovič

Slúchadlá na ušiach

Newsroomy sú plné verbálnej aj neverbálnej komunikácie, novinári si v nich môžu precvičovať pasívny slovník i empatiu.

Na otravné zvonenie telefónu alebo hlučný rozhovor reagujú kolegovia prevracaním očí či kývaním hlavou.

Prejavom preťaženia sú slúchadlá na ušiach. „Človek si musí zvyknúť dávať klapky na uši. Keď to nejde inak a ste v časovom strese, slúchadlá pomôžu,“ hovorí redaktorka SITA Tatiana Majerská.

Maťašovský, Urban, Fila i Palovič sa zhodujú, že éra newsroomov potrvá. „Ostanú, hrá sa len o to aké veľké,“ hovorí Fila.

Maťašovský má víziu jasnú. V spravodajskom newsroome je kruhový stôl, za ktorým sedia moderátori, editori, produkcia či vedúci vydania.

„Problém je, že sú mierne odrezaní od ostatných,“ hovorí Maťašovský. Ideálom by podľa neho bol kruhový stôl v strede miestnosti. „Z neho by vychádzali akési lúče ďalších stolov.“

Verejnoprávna RTVS na newsroom ešte len čaká. „Momentálne sme vo fáze plánovania. Víziou troch rokov je newsroom, kde by bolo televízne, rozhlasové i internetové spravodajstvo,“ hovorí jeho šéf Lukáš Diko.

Vytvoril už menšie newsroomy v rozhlase aj v televízii. Zatiaľ sa musí stále pohybovať na dvoch pracoviskách.

expres.jpg

Newsroom rádia Expres. FOTO: SME - Tomáš Benedikovič

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  6. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Create your own map in a new museum
  2. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  3. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  4. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  5. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  6. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  7. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  8. S dobrým pivom leto chutí
  9. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  10. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 30 632
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 099
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 393
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 128
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 799
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 874
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 744
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 445
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 245
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 814

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slobodníka za šéfa polície odmietli, ako pridelenec neprekáža

Marian Slobodník by ako šéf polície podľa premiéra Pellegriniho vzbudzoval pochybnosti. Obával sa prepojení na Bašternáka.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Nábor agentov aj získavanie informácii. To sú Noční vlci

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

SVET

Biele prilby boli hrdinami Sýrie, dnes ich vyháňa aj propaganda

Niektorí v nich vidia záchrancov, iní teroristov.

SVET

Scenár ako na Kryme? Putin chce referendum na Donbase

Trump sa má rozhodnúť, čo si myslí o referende na Ukrajine.

Neprehliadnite tiež

Agentúra S&P zlepšila výhľad ratingu dlhodobých záväzkov Grécka

Predvídateľnosť politiky krajiny a tiež perspektíva jej ekonomiky sa podľa agentúry zlepšujú.

Šéf automobilky Fiat Chrysler skončil zo zdravotných dôvodov

Marchionne sa podrobil operácii ramena, prišlo však k nečakaným komplikáciám.

Eskalácia obchodnej vojny odkrýva ďalšie riziká

Eskalácia obchodného napätia je zlá správa pre svetové trhy.

Najnižšia miera nezamestnanosti bola v júni v okrese Galanta

Miera evidovanej nezamestnanosti v júni tohto roku vzrástla na 5,43 percenta.

Podnik v Madride ponúka priestory na poludňajšiu siestu

Odpočinok v čase siesty láka čoraz viac zamestnancov, študentov aj turistov v Španielsku.