Ak ste multimilionár, spraviť si radosť kúpou menšieho vydavateľstva za výpredajovú cenu môže vyzerať ako dobrý nápad. Čo však potom? Inšpirujte sa módnymi trendmi na mediálnu sezónu 2013 – 2014.
Vydavateľ jedného z veľkých stredoeurópskych denníkov si pred pár mesiacmi najal skupinu konzultantov zo západnej Európy a usadil ich na niekoľko mesiacov do redakcie, aby ju zmodernizovali. Jednou z ich úloh bolo aj zadefinovať optimálny denný režim práce novinára. Pracovná skupina analyzovala a nakoniec predložila návrh. „Pamätám si z neho prvý riadok,“ vravel neveriacky jeden z redaktorov. „Denný režim sa začínal vetou: 6.00 - rodí sa námet na článok.“
Zavolať do neprosperujúcej firmy partiu konzultantov je lákavý prvý krok k záchrane, ale výsledky bývajú v prípade novín často tristné. Väčšina novinárov by pravdepodobne chcela, aby ich denník prežil, ale zasa nie až za takú cenu, že by mali ráno skôr vstávať.
Svoje seriózne anglické noviny musí dotovať aj Rupert Murdoch. FOTO – SITA/AP
Pomsta optimistov
Ak ste vlastnili vydavateľstvo pred 15 rokmi, váš postoj k internetu mohol byť vrelý a optimistický (rozšírime si publikum a zarobíme viac peňazí) alebo opatrný a vyčkávací (poškodí nám to príjmy z papiera). Paradoxom je, že pravdu mali pesimisti, ale história zatiaľ odmeňuje optimistov.
Internet výrazne prispel k devastácii príjmov z novín, ale tí, čo to správne odhadli a na web sa nehrnuli, si nijako nepomohli. Zmena životného štýlu čitateľov sa ukazuje oveľa hlbšia ako ich lojalita k novinovej značke. Progresívne noviny stratili v papieri a o niečo menej získali na webe, konzervatívne stratili rovnako, ale nezískali nič.
Pred desaťročím bolo trendom budovať web oddelene od papierových novín, často s nezastieraným odôvodnením, že progresívni internauti sa nesmú nakaziť skostnateným myslením zo starej redakcie. S krízou však zrazu vydavatelia zistili, koľko to stojí, prišiel obrat o 180 stupňov a heslom dňa sú „integrované redakcie“.