Spory vedenia a prístavných robotníkov ohrozujú celé hospodárstvo USA

San Francisco/Los Angeles 1. októbra (TASR) - Zamestnávatelia prístavov na západnom pobreží USA a organizovaní prístavní robotníci dnes obnovili svoje ...

San Francisco/Los Angeles 1. októbra (TASR) - Zamestnávatelia prístavov na západnom pobreží USA a organizovaní prístavní robotníci dnes obnovili svoje rokovania v úsilí ukončiť súčasnú krízu. Združenie zamestnávateľov však upozornilo, že dočasné uvoľnenie robotníkov z práce zostane v platnosti dovtedy, kým odbory neschvália predĺženie kolektívnej zmluvy, ktorá zakazuje spomaľovanie práce.

Spor vyvolal fakt, že 10 500 členov odborovej organizácie International Longshore and Warehouse Union (ILWU) od 1. júla pracuje bez riadnej kolektívnej zmluvy. Spor združenia Pacific Maritime Association, ktoré zastupuje vedenie prístavov na západnom pobreží a ILWU sa sústreďuje na hrozbu pre pracovné miesta, ktorú predstavujú nové technológie. Členovia združenia v reakcii na nepovolené spomalenie práce robotníkov nariadili ich dočasné uvoľnenie z práce od piatku 27. októbra do nedele 29. októbra ráno. Po 36 hodinách sa prístavní robotníci smeli vrátiť do práce, aby boli v nedeľu v noci opäť "vyhodení".

Zatiaľ neobmedzené uvoľnenie robotníkov, ktoré podľa prístavov môže stáť hospodárstvo až miliardu dolárov denne, niektorým prepravným spoločnostiam hrozí bankrot a vyvoláva obavy, že na trh sa nedostane veľa produktov, dolárovými banánmi počnúc, luxusnými automobilmi končiac. Zamestnávatelia pritom toto uvoľnenie pripisujú neustále predlžovanému spomaleniu práce robotníkov, ktoré už dosahuje mieru štrajku.

Analytici sa obávajú, že narušenie činnosti prístavov prichádza vo veľmi nevhodnom čase, keď sa obnovila ekonomická neistota a nepriaznivé údaje o hospodárstve. Dočasné uvoľnenie organizovaných prístavných robotníkov v 29 prístavoch na západnom pobreží USA totiž pocítila veľká časť amerického hospodárstva, keďže sa zastavilo vykladanie a nakladanie kamiónov a lodí a niektoré podniky museli prerušiť výrobu.

Vzhľadom na zvyšovanie napätia v dokoch ekonómovia nevylučujú celonárodný štrajk, prvý od roku 1971. Stephen Cohen z University of California, ktorý študoval dosah zatvorenia prístavov, upozorňuje, že päťdňový štrajk by stál americké hospodárstvo 4,7 miliardy USD a 20-dňový až 48,6 miliardy USD.

V prvých líniách súčasného drahého sporu stojí kamiónová doprava, pretože vodiči sedia vo svojich vozidlách pred bránami prístavov. Aj iné spoločnosti pociťujú dosah tohto sporu, keďže nemajú potrebné materiály na výrobu. Napríklad, hovorca spoločného podniku automobiliek General Motors Corp. a Toyota Motor Corp. pre agentúru Reuters povedal, že v dôsledku montážnych dielov zrejme budú musieť zatvoriť továreň na päť až šesť dní.

Zatvorenie prístavov postihne aj stovky dovezených, no zatiaľ nevyložených automobilov a s nimi aj čakajúce kamióny, ktoré ich mali prepraviť k predajcom. Organizovaní vodiči kamiónov zas odmietli prekročiť informačné štrajkové hliadky v Los Angeles, takže niekoľko stoviek vozidiel Hyundai zostalo nevyložených.

V podobnej situácii je aj nemecký koncern BMW, ktorého automobily čakajú nevyložené na jednej z lodí v inom prístave. Hovorkyňa spoločnosti uviedla, že zásoby ich amerických predajcov a tovární sú veľmi nízke a ďalší vývoj závisí od trvania sporov. Koncern navyše má ešte niekoľko lodí na ceste medzi Nemeckom a USA.

Ázijské automobilky, ktoré do USA dovážajú hotové automobily aj náhradné diely, majú zatiaľ dostatok zásob, hoci v niektorých častiach dodávkového reťazca už prichádza k napätiu, napríklad, v prípade najpredávanejších modelov. Toyota má v predajniach zásoby na dva až štyri týždne, no v prípade populárneho športovo-úžitkového vozidla Lexus RX 300 len na 12 dní.

Spor však ohrozuje aj dodávky ovocia a zeleniny. Dodávky banánov z Ekvádoru, ktoré prichádzajú po celý rok, budú úplne odstavené. Po nich bude nasledovať vývoz kalifornských pomarančov a jabĺk. Ak prístavy zostanú zatvorené aj v októbri, môže to narušiť dovoz čílskeho ovocia do amerických supermarketov, ktoré zostanú bez očakávaných zásob hrozna, broskýň a sliviek.

Analytici uvádzajú, že zatvorenie prístavov na viac než na niekoľko dní poškodí aj vianočné dodávky elektroniky, hračiek, odevov, obuvi a ďalšieho spotrebného tovaru z Ázie. Približne 70% všetkých hračiek, predávaných v USA, sa totiž vyrába v Číne a na americký trh prichádza práve cez západné prístavy. Podľa ich údajov 75 až 95% topánok, ktoré nakupujú americkí spotrebitelia, tiež pochádzajú z Číny.

(1 USD = 42,545 SKK)

* 1 sov

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 052
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 311
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 741
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 373
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 718
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 646
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 354
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 974
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 968
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 821

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Návrat Ščurka z basy k hokeju: vražda, klamstvá aj podozrenie z korupcie

Pôvodne mu hrozilo až 20 rokov. Prečo dostal hokejista Ščurko za brutálnu vraždu rozhodcu Mareka Liptaja len mierny trest.

SVET

Silné zemetrasenie v centrálnej časti Mexika má už 149 obetí

Tisíce ľudí utekali ulicami, padali aj budovy.

ŠPORT

Saganov debut na MS: žalúdočné problémy a hnev

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria 20 rokov.

Neprehliadnite tiež

Americká spoločnosť CME chce predať televíziu Markíza

Predáva aj ďalšie televízie, cena by mala prekračovať jednu miliardu dolárov.

Obchvat Bratislavy mešká. Érsek sa chce stretnúť s investorom

Približne 60 kilometrov ciest v okolí hlavného mesta stavia súkromník, meškanie môže byť nakoniec aj rok.

Mladé páry zaskočila správa o zrušení lacných hypoték, VÚB už núka riešenie

Od januára mladí ľudia nedostanú nižšiu splátku, zľavu si budú môcť vybaviť inak.

Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

ŽSR oznámili, že odstupujú od zmluvy s firmou Transprojekt.