Spory vedenia a prístavných robotníkov ohrozujú celé hospodárstvo USA

San Francisco/Los Angeles 1. októbra (TASR) - Zamestnávatelia prístavov na západnom pobreží USA a organizovaní prístavní robotníci dnes obnovili svoje ...

San Francisco/Los Angeles 1. októbra (TASR) - Zamestnávatelia prístavov na západnom pobreží USA a organizovaní prístavní robotníci dnes obnovili svoje rokovania v úsilí ukončiť súčasnú krízu. Združenie zamestnávateľov však upozornilo, že dočasné uvoľnenie robotníkov z práce zostane v platnosti dovtedy, kým odbory neschvália predĺženie kolektívnej zmluvy, ktorá zakazuje spomaľovanie práce.

Spor vyvolal fakt, že 10 500 členov odborovej organizácie International Longshore and Warehouse Union (ILWU) od 1. júla pracuje bez riadnej kolektívnej zmluvy. Spor združenia Pacific Maritime Association, ktoré zastupuje vedenie prístavov na západnom pobreží a ILWU sa sústreďuje na hrozbu pre pracovné miesta, ktorú predstavujú nové technológie. Členovia združenia v reakcii na nepovolené spomalenie práce robotníkov nariadili ich dočasné uvoľnenie z práce od piatku 27. októbra do nedele 29. októbra ráno. Po 36 hodinách sa prístavní robotníci smeli vrátiť do práce, aby boli v nedeľu v noci opäť "vyhodení".

Zatiaľ neobmedzené uvoľnenie robotníkov, ktoré podľa prístavov môže stáť hospodárstvo až miliardu dolárov denne, niektorým prepravným spoločnostiam hrozí bankrot a vyvoláva obavy, že na trh sa nedostane veľa produktov, dolárovými banánmi počnúc, luxusnými automobilmi končiac. Zamestnávatelia pritom toto uvoľnenie pripisujú neustále predlžovanému spomaleniu práce robotníkov, ktoré už dosahuje mieru štrajku.

Analytici sa obávajú, že narušenie činnosti prístavov prichádza vo veľmi nevhodnom čase, keď sa obnovila ekonomická neistota a nepriaznivé údaje o hospodárstve. Dočasné uvoľnenie organizovaných prístavných robotníkov v 29 prístavoch na západnom pobreží USA totiž pocítila veľká časť amerického hospodárstva, keďže sa zastavilo vykladanie a nakladanie kamiónov a lodí a niektoré podniky museli prerušiť výrobu.

Vzhľadom na zvyšovanie napätia v dokoch ekonómovia nevylučujú celonárodný štrajk, prvý od roku 1971. Stephen Cohen z University of California, ktorý študoval dosah zatvorenia prístavov, upozorňuje, že päťdňový štrajk by stál americké hospodárstvo 4,7 miliardy USD a 20-dňový až 48,6 miliardy USD.

V prvých líniách súčasného drahého sporu stojí kamiónová doprava, pretože vodiči sedia vo svojich vozidlách pred bránami prístavov. Aj iné spoločnosti pociťujú dosah tohto sporu, keďže nemajú potrebné materiály na výrobu. Napríklad, hovorca spoločného podniku automobiliek General Motors Corp. a Toyota Motor Corp. pre agentúru Reuters povedal, že v dôsledku montážnych dielov zrejme budú musieť zatvoriť továreň na päť až šesť dní.

Zatvorenie prístavov postihne aj stovky dovezených, no zatiaľ nevyložených automobilov a s nimi aj čakajúce kamióny, ktoré ich mali prepraviť k predajcom. Organizovaní vodiči kamiónov zas odmietli prekročiť informačné štrajkové hliadky v Los Angeles, takže niekoľko stoviek vozidiel Hyundai zostalo nevyložených.

V podobnej situácii je aj nemecký koncern BMW, ktorého automobily čakajú nevyložené na jednej z lodí v inom prístave. Hovorkyňa spoločnosti uviedla, že zásoby ich amerických predajcov a tovární sú veľmi nízke a ďalší vývoj závisí od trvania sporov. Koncern navyše má ešte niekoľko lodí na ceste medzi Nemeckom a USA.

Ázijské automobilky, ktoré do USA dovážajú hotové automobily aj náhradné diely, majú zatiaľ dostatok zásob, hoci v niektorých častiach dodávkového reťazca už prichádza k napätiu, napríklad, v prípade najpredávanejších modelov. Toyota má v predajniach zásoby na dva až štyri týždne, no v prípade populárneho športovo-úžitkového vozidla Lexus RX 300 len na 12 dní.

Spor však ohrozuje aj dodávky ovocia a zeleniny. Dodávky banánov z Ekvádoru, ktoré prichádzajú po celý rok, budú úplne odstavené. Po nich bude nasledovať vývoz kalifornských pomarančov a jabĺk. Ak prístavy zostanú zatvorené aj v októbri, môže to narušiť dovoz čílskeho ovocia do amerických supermarketov, ktoré zostanú bez očakávaných zásob hrozna, broskýň a sliviek.

Analytici uvádzajú, že zatvorenie prístavov na viac než na niekoľko dní poškodí aj vianočné dodávky elektroniky, hračiek, odevov, obuvi a ďalšieho spotrebného tovaru z Ázie. Približne 70% všetkých hračiek, predávaných v USA, sa totiž vyrába v Číne a na americký trh prichádza práve cez západné prístavy. Podľa ich údajov 75 až 95% topánok, ktoré nakupujú americkí spotrebitelia, tiež pochádzajú z Číny.

(1 USD = 42,545 SKK)

* 1 sov

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 360
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 959
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 748
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 808
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 554
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 302
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 249
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 812
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 503
  10. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 329

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Brusel vyšetruje dotácie pre Jaguar v Nitre. Môžu Briti odísť?

Európskej komisii sa nepozdávajú 130-miliónové dotácie ani súvisiace investície za pol miliardy eur.

DOMOV

Policajti bili obuškami Rómov, Gašpar vidí neprimerané zákroky

Policajti zasahovali v Zborove pre šarvátku medzi Rómami.

KOMENTÁRE

Vydrží to ešte Most alebo padne?

Trpezlivosť voličov nemožno skúšať donekonečna.

Neprehliadnite tiež

Za žalúdočné problémy na dovolenke možno už čoskoro vysúdite peniaze

Nový typ nemajetkovej ujmy chcú do zákona dostať viacerí právnici a akademici.

Cigaretový gigant našiel spôsob, ako vybabrať s nechutnými obalmi

Spoločnosť Philip Morris začala distribuovať puzdrá na cigarety s logom Marlboro.

Akcionári Prima banky a Sberbank schválili zámer zlúčenia bánk, Sberbank zanikne v lete

Sberbank v posledných rokoch stagnuje, má nedostatočne efektívne vnútorné procesy a nízky počet klientov.

Brazílski baníci našli obrovský smaragd, váži 360 kíl

Na vyslobodenie kameňa vysokého 1,3 metra zo zeme bola potrebná ťažká technika.