Spory vedenia a prístavných robotníkov ohrozujú celé hospodárstvo USA

San Francisco/Los Angeles 1. októbra (TASR) - Zamestnávatelia prístavov na západnom pobreží USA a organizovaní prístavní robotníci dnes obnovili svoje ...

San Francisco/Los Angeles 1. októbra (TASR) - Zamestnávatelia prístavov na západnom pobreží USA a organizovaní prístavní robotníci dnes obnovili svoje rokovania v úsilí ukončiť súčasnú krízu. Združenie zamestnávateľov však upozornilo, že dočasné uvoľnenie robotníkov z práce zostane v platnosti dovtedy, kým odbory neschvália predĺženie kolektívnej zmluvy, ktorá zakazuje spomaľovanie práce.

Spor vyvolal fakt, že 10 500 členov odborovej organizácie International Longshore and Warehouse Union (ILWU) od 1. júla pracuje bez riadnej kolektívnej zmluvy. Spor združenia Pacific Maritime Association, ktoré zastupuje vedenie prístavov na západnom pobreží a ILWU sa sústreďuje na hrozbu pre pracovné miesta, ktorú predstavujú nové technológie. Členovia združenia v reakcii na nepovolené spomalenie práce robotníkov nariadili ich dočasné uvoľnenie z práce od piatku 27. októbra do nedele 29. októbra ráno. Po 36 hodinách sa prístavní robotníci smeli vrátiť do práce, aby boli v nedeľu v noci opäť "vyhodení".

Zatiaľ neobmedzené uvoľnenie robotníkov, ktoré podľa prístavov môže stáť hospodárstvo až miliardu dolárov denne, niektorým prepravným spoločnostiam hrozí bankrot a vyvoláva obavy, že na trh sa nedostane veľa produktov, dolárovými banánmi počnúc, luxusnými automobilmi končiac. Zamestnávatelia pritom toto uvoľnenie pripisujú neustále predlžovanému spomaleniu práce robotníkov, ktoré už dosahuje mieru štrajku.

Analytici sa obávajú, že narušenie činnosti prístavov prichádza vo veľmi nevhodnom čase, keď sa obnovila ekonomická neistota a nepriaznivé údaje o hospodárstve. Dočasné uvoľnenie organizovaných prístavných robotníkov v 29 prístavoch na západnom pobreží USA totiž pocítila veľká časť amerického hospodárstva, keďže sa zastavilo vykladanie a nakladanie kamiónov a lodí a niektoré podniky museli prerušiť výrobu.

Vzhľadom na zvyšovanie napätia v dokoch ekonómovia nevylučujú celonárodný štrajk, prvý od roku 1971. Stephen Cohen z University of California, ktorý študoval dosah zatvorenia prístavov, upozorňuje, že päťdňový štrajk by stál americké hospodárstvo 4,7 miliardy USD a 20-dňový až 48,6 miliardy USD.

V prvých líniách súčasného drahého sporu stojí kamiónová doprava, pretože vodiči sedia vo svojich vozidlách pred bránami prístavov. Aj iné spoločnosti pociťujú dosah tohto sporu, keďže nemajú potrebné materiály na výrobu. Napríklad, hovorca spoločného podniku automobiliek General Motors Corp. a Toyota Motor Corp. pre agentúru Reuters povedal, že v dôsledku montážnych dielov zrejme budú musieť zatvoriť továreň na päť až šesť dní.

Zatvorenie prístavov postihne aj stovky dovezených, no zatiaľ nevyložených automobilov a s nimi aj čakajúce kamióny, ktoré ich mali prepraviť k predajcom. Organizovaní vodiči kamiónov zas odmietli prekročiť informačné štrajkové hliadky v Los Angeles, takže niekoľko stoviek vozidiel Hyundai zostalo nevyložených.

V podobnej situácii je aj nemecký koncern BMW, ktorého automobily čakajú nevyložené na jednej z lodí v inom prístave. Hovorkyňa spoločnosti uviedla, že zásoby ich amerických predajcov a tovární sú veľmi nízke a ďalší vývoj závisí od trvania sporov. Koncern navyše má ešte niekoľko lodí na ceste medzi Nemeckom a USA.

Ázijské automobilky, ktoré do USA dovážajú hotové automobily aj náhradné diely, majú zatiaľ dostatok zásob, hoci v niektorých častiach dodávkového reťazca už prichádza k napätiu, napríklad, v prípade najpredávanejších modelov. Toyota má v predajniach zásoby na dva až štyri týždne, no v prípade populárneho športovo-úžitkového vozidla Lexus RX 300 len na 12 dní.

Spor však ohrozuje aj dodávky ovocia a zeleniny. Dodávky banánov z Ekvádoru, ktoré prichádzajú po celý rok, budú úplne odstavené. Po nich bude nasledovať vývoz kalifornských pomarančov a jabĺk. Ak prístavy zostanú zatvorené aj v októbri, môže to narušiť dovoz čílskeho ovocia do amerických supermarketov, ktoré zostanú bez očakávaných zásob hrozna, broskýň a sliviek.

Analytici uvádzajú, že zatvorenie prístavov na viac než na niekoľko dní poškodí aj vianočné dodávky elektroniky, hračiek, odevov, obuvi a ďalšieho spotrebného tovaru z Ázie. Približne 70% všetkých hračiek, predávaných v USA, sa totiž vyrába v Číne a na americký trh prichádza práve cez západné prístavy. Podľa ich údajov 75 až 95% topánok, ktoré nakupujú americkí spotrebitelia, tiež pochádzajú z Číny.

(1 USD = 42,545 SKK)

* 1 sov

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 869
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 449
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 714
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 713
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 955
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 757
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 479
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 468
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 643
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop