Pri fingovaní nehôd začali organizované skupiny podpaľovať autá. Žiadajú vyššiu sumu, podvod sa ťažšie odhalí.
BRATISLAVA. Klient poisťovne Allianz-SP hneď po uzatvorení zmluvy nahlásil, že mal úraz oka.
„Hovoril, že mu pri kosení odskočil kameň do oka,“ spomína Jaroslava Zemanová, vedúca oddelenia kontroly a špeciálnych udalostí v tejto poisťovni.
Neskôr dostal zápal a zrak sa mu zhoršil. Keďže úraz nahlásil krátko po uzatvorení zmluvy, prípad prešetrovali ako možný pokus o podvod.
Zistili, že sa klient pobil po futbale ešte pred podpísaním poistnej zmluvy.
„Žiadal tisíc eur, preto sme podali trestné oznámenie,“ povedala Zemanová. Trestným činom sa pokus o podvod stáva už pri sume okolo 300 eur.
Podobné prípady riešia aj iné poisťovne. „Prevládajú pokusy o podvod pri poistení vozidiel,“ hovorí generálna riaditeľka Slovenskej asociácie poisťovní Jozefína Žáková.
Vlastní aj externí
- Vlaňajšie náklady na poistné plnenia dosiahli 1,2 mld. eur.
- Podozrivé boli nároky na plnenie za 34,816 mil. eur.
- Odhalením podvodov sa ušetrilo 12,932 mil. eur, teda percento z nákladov.
- Prešetrovali 10 003 prípadov:
- 5298 z nich sa týkalo poistenia vozidiel,
- 145 poistenia prepravy,
- 1661 poistenia majetku
- 2899 poistenia osôb.
Hoci majú poisťovne na vyšetrovanie podvodov vlastných ľudí, obracajú sa aj na súkromné detektívne firmy.
„Využívame služby externej firmy pri nezvyčajných súvislostiach či pochybnostiach o pravdivosti údajov,“ povedal hovorca poisťovne Wüstenrot Šimon Kollár.
V poisťovni AllianzSP majú sedem interných zamestnancov, ktorí prešetrujú podozrivé prípady. Niektorí z nich pracovali v minulosti ako policajti.
Poisťovňa má zmluvy aj s externými firmami. Najíma si ich vtedy, keď prípady nechce riešiť sama.
„Keď vieme, že sú za podvodmi ľudia blízki kruhom z podsvetia, tak sa snažíme chrániť našich ľudí,“ hovorí Zemanová.
Koľko vyšetrovanie stojí, povedať nechcela. Nekonkretizovala ani mená firiem, ktoré si poisťovňa najíma. Ich vyšetrovanie však často trvá dlhšie ako pri šetrení ich zamestnancami.
Podľa Zemanovej môže trvať niekoľko mesiacov, najmä ak je škoda vysoká. Zamestnanci prípady riešia spravidla do mesiaca.
Vlani Allianz–SP prešetrovala 3152 prípadov v životnom a neživotnom poistení. Najúspešnejšia bola pri povinnom zmluvnom poistení, kde sa potvrdil podvod v 98 percentách všetkých šetrených prípadov.
V dokazovaní podvodov pri havarijnom poistení bola úspešná len v dvoch tretinách prípadov.
Pri krádežiach sa totiž podľa Zemanovej často len ťažko preukazuje, či majiteľ so zlodejmi spolupracoval.
Varuje ich vlastný systém
Na možné podvody poisťovne upozorní aj ich informačný systém.
„Napríklad, keď poistná udalosť vznikne hneď po uzatvorení zmluvy. Potom zisťujeme históriu klienta či jeho vzťahy,“ hovorí Rastislav Nemeček z Divízie zákazníckych služieb neživotného poistenia v ČSOB.
Dvaja detektívi v ČSOB poisťovni riešia prípady s vysokými sumami či ľudí, ktorí by mohli pôsobiť celoslovensky alebo medzinárodne. S externistami nespolupracujú.
„Rozlišujeme účelovo uzatvorené poistenie, aby páchatelia vylákali poistné plnenie, a tie náhodné, ktoré nie sú spôsobené od začiatku s úmyslom, ale udalosť sa stala, no pozmenia sa okolnosti alebo sa rozšíri rozsah škody,“ vraví Zemanová z AllianzSP.
Preverujú aj predajcov
Za ťažšie prípady považujú poisťovne preverovanie podvodov, na ktorých sa podieľajú organizované skupiny, ktoré si tak zarábajú.
Najčastejšie ide o zvýšenie sumy a fiktívne nehody. „Na mieste nehody nastražia auto napríklad do stromu. V poslednom čase sú to aj požiare,“ hovorí Zemanová.
Najskôr totiž pre škodu na aute žiadajú odškodnenie vo viacerých poisťovniach. Potom ho zapália, aby sa to nedalo porovnaním škôd zistiť.
Žiadajú si tisíce eur, pri drahších autách sa šplhajú aj do 40-tisíc eur. Ďalšie skupiny autá kradnú a predávajú ich na Ukrajinu a do Ruska.
Detektívi ČSOB poisťovne však preverujú aj možných spolupracovníkov poisťovne, napríklad podozrivých predajcov. Poisťovňa má zmluvu s vyše sto predajcami.
Detektívi preverujú nových spolupracovníkov. „Z 50 preverovaných bolo 25 percent neschválených,“ dodal Nemeček.
Detektív: Polícia nemá na malé veci čas
Ako policajt vyšetroval aj organizované zločiny. Detektívom ČSOB je od januára 2012. O svojej práci hovoril so SME len pod podmienkou zachovania anonymity.
Kde ste robili predtým?
„Na polícii. S kolegom sme boli aj na vyšetrovateľských aj riadiacich pozíciách, robili sme aj s organizovanou kriminalitou.“
Ste detektívom v ČSOB. Koľko prípadov ste riešili od začiatku roka?
„Do konca apríla sme mali 32 podozrení, z nich sme 30 vyšetrovali. Nepotvrdil sa jeden. Päť sme odstúpili polícii, päť sa ešte vyšetruje.“
Kedy oslovíte políciu?
„Podľa závažnosti. Ide o výšku škody, ale aj o spôsob, akým sa podvod stal. Ak je doň zapojených viac ľudí alebo ak ide o subjekt, ktorý je pre trh dôležitý. Nechcú riešiť menšie prípady.“
O aké subjekty môže ísť?
„O firmu, ktorá pôsobí celoslovensky alebo medzinárodne. Alebo osoba, ktorá je pre policajtov zaujímavá. Musí tam byť predpoklad väčšieho dosahu. Napríklad má osoba viacero poistiek.“
Ako riešite menšie veci?
„Po svojom. Nevyplatíme poistné, ukončíme s ním aj poistnú zmluvu.“
Upozorňujete na konkrétnych klientov aj iné poisťovne?
„Keď sa spýtajú, tak áno.“
Kontrola rieši najčastejšie čelné sklá. Aj vy?
„Zaujímavé boli prípady takzvaných kolotočov. Klient príde s poškodeným sklom do servisu. Pracovník mu dá podpísať prázdnu zmluvu o nehode, nájde mu vinníka, z ktorého poistky to bude platiť. Klient, ktorý prišiel, však musí rátať s tým, že aj on môže byť niekedy vinníkom. Vtedy je to pre nás zaujímavé. Týka sa to totiž subjektu, ktorý sa buď stiahne z trhu, alebo zmení správanie. Radšej pôjdete do servisu, kde vám povedia, že to spravia za peniaze poisťovne ako za vaše.“
Ako to riešite?
„Niekto musí prerušiť kruh. Povie, že pri nehode nebol. Toho sa môžeme chytiť. Meníme si informácie aj od iných poisťovní, lebo často ide aj o ich klientov.“
Aký bol najťažší prípad?
„Ešte nie je dokončený. Trvá viac ako rok. Ide o sériu prípadov jedného klienta.“
Spolupracujete na ňom aj s políciou?
„Odovzdali sme im informácie, ale nie oficiálnou cestou.“
Koľko si klient žiada?
„Ide o 47-tisíc eur. Nie je to najvyššia suma, ale najkomplikovanejší prípad.“
Keď riešite prípad takto dlho, ako to prebieha?
„Zháňame faktúry, výpovede. Došlo aj k únikom informácií, čo spomalilo vyšetrovanie. Klient vedel, že prídeme.“
Ste dvaja, je vás dosť?
„Myslím, že nie. Ale na začiatku som bol sám. Je lepšie, keď chodíme dvaja. Vyhneme sa riziku možnej diskreditácie. Napríklad, že by nás niekto obvinil z podplatenia.“
Nik vás neskúsil podplatiť?
„Nie. Keď sa s nimi bavíme, tvárime sa, že sme len zvedaví a nič o tom nevieme. A chceme sa o tom porozprávať. Keď odchádzame, lúčia sa s nami a majú dobrý pocit, ako nás oklamali. Keď sa cítia bezpečne, povedia viac.“
Chodíte za nimi domov?
„Nie, stretneme sa v reštaurácii alebo na verejných miestach, aby nemali výhodu domáceho prostredia. Potom sú si už moc istí, môžu nás aj vyhodiť. Na verejnosti si nedovolia ani robiť scény.“
Niekde si poisťovne najímajú externé firmy, keď majú strach, že ide o mafiu. Nebojíte sa toho?
„Predtým som mnoho rokov robil aj ťažšie prípady. Ak by sa stalo, že ide o agresívnu skupinu, nevidím dôvod, prečo to mám vyšetrovať, posuniem to polícii. Preveríme to len do bodu, či máme uhradiť poistné plnenie. Pri organizovaných skupinách sú si ich členovia vedomí, že robia podvod. Keď im na to prídeme, nechajú to tak. Povedia si: no tak to nevyšlo.“
Často sa stretávate s organizovaným zločinom?
„Väčšinou je to individuálny pokus privyrobiť si. Raz sa im to takto podarí a potom to skúšajú, lebo si myslia, že poznajú postup. Keď to nerobia často, je predpoklad, že sa mi to vyplatí.“
Takže máte prípady, keď každé dva roky niekto žiada odškodnenie za úraz?
„To sú už skôr zúfalci a skôr v chudobnejších oblastiach na Slovensku. Donedávna bol trend, že si odrezávali palce, lebo to je najcennejší prst. Tak sa často snažili vyriešiť finančné problémy.“
Veronika Folentová