Advokátov najímame inak než káže Brusel. Bez súťaží

Za hranicami advokáti súťažia, kto bude štát zastupovať v spore s investormi. U nás to závisí od úradníkov.

Ficova, ale aj Radičovej vláda vyberala advokátov pre arbitráže bez súťaží.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Advokátov, ktorí obhajujú záujmy Slovenska na arbitrážach s akcionármi zdravotnej poisťovne Union či s majiteľmi firmy U. S. Steel, si štát vyberá podľa vlastných pravidiel, bez súťaže.

Odvoláva sa na paragraf, podľa ktorého na arbitrážne konanie pravidlá prideľovanie zákaziek neplatia.

Takýto paragraf sa dostal do nášho zákona na diktát Európskej komisie, no nemal slúžiť na obídenie tendrov.

„Výnimka platí na arbitrážne služby, teda platby za arbitra, sudcu, a nie na právne služby spojené s ochranou záujmov v arbitrážnom konaní,“ odkazuje vláde Brusel.

Štáty platia sudcom aj právnikom, no kým právnikov si môžu vyberať, sudcov určujú medzinárodné dohody.

V zahraničí sa súťaží

Štát a právnici
Spôsob výberu
  • Vláda tvrdí, že o zákazky na zastupovanie v arbitrážach netreba súťažiť,
  • Brusel to odmieta, výnimka platí len na výber sudcu,
  • stačilo by pritom, aby štát zákazky avizoval v médiách a víťaza vyberal fér,
  • dnes sú pravidlá nejasné.

Štát napriek odkazom z Bruselu tvrdí, že právnikov si najíma podľa zákona.

„Zástupcov vyberáme podľa postupu odsúhlaseného Úradom pre verejné obstarávanie,“ tvrdí dokonca ministerstvo financií, ktoré spravuje spory s investormi.

Partner medzinárodnej advokátskej kancelárie TaylorWessing e/n/w/c Andrej Leontiev nesúhlasí: „Tá výnimka je tam preto, aby štáty neboli povinné obstarávať súd, ktorý bude rozhodovať.“ Zdôrazňuje, že vo Veľkej Británii sa advokáti na arbitráže vyberajú v súťaži.

Rovnako to vidí aj partner ďalšej medzinárodnej advokátskej kancelárie bnt Dávid Oršula.

„Nevidím dôvod, prečo by sa tieto služby nemohli nakupovať v tendri. Naopak, bola by to príležitosť vyberať kvalitných právnikov a čo-to ušetriť,“ vraví Oršula.

Ich sesterské advokátske kancelárie zastupovali v arbitrážach Maďarsko a Lotyšsko. „V oboch prípadoch sme uspeli v štandardnom tendri,“ upozorňuje Oršula.

Odborníci volajú po súťaži

Keby aj Slovensko vyberalo právnikov podľa zákona, nemuselo by viesť prísnu súťaž, stačilo by zákazku avizovať v novinách, hodnotnejšiu zákazku v zahraničnej tlači.

Za to, aby sa advokáti pre arbitráže vyberali v súťaži, je aj poradkyňa ministra vnútra pre obstarávanie Tatiana Behrová.

„Pri výbere by sa mali zohľadniť skúsenosti, znalosť problematiky či dôveryhodnosť, no momentálne sú takéto kritériá nezlučiteľné so súťažením podľa zákona,“ hovorí Behrová.

Poslanec SDKÚ Miroslav Beblavý tvrdí, že už dnes môžu podmienky súťaže zohľadňovať skúsenosti právnikov vyjadrené v počte riešených arbitráží.

„A keď už to štát musí zadávať priamo, môže zverejniť výzvu, aby záujemcovia predložili návrhy, podľa ktorých sa štát rozhodne,“ vraví Beblavý.

Aj Leontiev hovorí, že o advokátov na arbitráž vie štát súťažiť rovnako ako akéhokoľvek iného právnika.

„U nás sa z toho robí problém, no problémom to je len vtedy, keď štát bude vyberať podľa ceny alebo vlastne ani nevie, čo od právnikov očakáva,“ dodal advokát.

Idú im milióny eur

Slovensko si bez riadnej súťaže najalo len nedávno advokátov na dve prebiehajúce arbitráže. V spore s akcionármi Unionu o vyvlastnenie zdravotných poisťovní nás zastupuje advokátska kancelária Squire Sanders, proti majiteľom košických železiarní zasa americká kancelária Arnold & Porter.

Advokáti v deviatich prebiehajúcich alebo ukončených medzinárodných arbitrážach nás doteraz stáli takmer 40 miliónov eur.

Napríklad za spor s majiteľmi poisťovne Union sme zaplatili vyše 14 miliónov eur, podľa denníka Plus 1 deň boli právnici akcionárov poisťovne o desať miliónov eur lacnejší.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 241
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 542
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 226
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 979
  5. Kam do tepla v januári? 1 735
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 498
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 380
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 255
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 897
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 840

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

TECH

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

Neprehliadnite tiež

Facebook otvorí v Európe tri nové školiace centrá pre digitálne zručnosti

Facebook plánuje do roku 2020 vyškoliť 100-tisíc malých a stredných podnikov a zabezpečiť on-line školenia pre 250-tisíc podnikov.

Ľudí bez práce je zas o čosi menej, nezamestnanosť klesla na 5,94 percenta

Od konca minulého roka je na Slovensku bez práce historicky najmenej ľudí od vzniku republiky.

RegioJet odvezie viac ľudí, na trase medzi Bratislavou a Komárnom pridal sedadlá

RegioJet v súčasnosti prepravuje na trase medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom približne 3 milióny cestujúcich.

Odborári z KOVO v trnavskej automobilke odmietli Moderné odbory pre výroky jeho predsedu

Rozbuškou konfliktu malo byť vyjadrenie Smolinského na sociálnej sieti, v ktorom mal napadnúť odborový zväz KOVO ako celok.