BRUSEL. Rozhodnutie čínskych úradov zmierniť bojkot objednávok lietadiel v hodnote približne 11 mld. USD od spoločnosti Airbus pravdepodobne ovplyvnila aj prosba na najvyššej úrovni zo strany výrobcu. Vyplýva to z obsahu listu, ktorý získala agentúra Reuters.
EÚ v novembri pozastavila svoj plán na aplikovanie programu obchodu s leteckými emisiami aj na mimoeurópske lety a čiastočnú zásluhu na tomto rozhodnutí si pripísal aj Airbus.
Prezident spoločnosti Fabrice Brégier v liste Pekingu datovanom 16. novembra 2012 chválil výsledok "spoločnej snahy" o ochranu čínskych aerolínií a poukazoval na to, že výrobca bol "veľmi aktívny" pri podpore Pekingu, ktorý preferuje širší globálny systém kompenzácie leteckých emisií.
"Dúfam, že Airbus dostatočne preukázal svoju silnú podporu čínskej leteckej doprave. Od môjho nástupu do pozície prezidenta spoločnosti je táto téma jednou z našich priorít," napísal Brégier šéfovi čínskeho úradu pre civilné letectvo.
Plán EÚ požadovať od všetkých aeroliniek, ktoré využívajú európske letiská, platby za emisie prostredníctvom systému obchodu s nimi, napadla Čína s podporou Indie a USA.
Dôvodom je fakt, že poplatky sa vypočítavajú z celej dĺžky letovej trasy, čo Peking vníma ako narušenie svojej zvrchovanosti.
V reakcii ázijská veľmoc pozastavila schválenie objednávok na lietadlá, z ktorých každé má hodnotu až 230 mil. USD, pričom pozastavenie objednávok podľa Airbusu ohrozuje 2000 pracovných miest.
Čína blokádu čiastočne zrušila počas aprílovej návštevy francúzskeho prezidenta Francoisa Hollandea.
EÚ tvrdí, že konať v prípade leteckých emisií ju donútila viac ako desaťročná nečinnosť medzinárodného spoločenstva.
Systém obchodovania s emisiami v rámci EÚ naďalej ostáva v platnosti a únia varuje, že ak sa globálne rokovania nepohnú, opäť ho začne aplikovať na všetky lety využívajúce letiská v Európe.