Štát obmedzuje prístup k zákazkám, tvrdí Brusel

Stanovenie extra lehoty na vyžiadanie súťažných podkladov v tendroch Brusel kritizuje. Štát môže pre ňu prísť o eurofondy v siedmich z jedenástich operačných programov.

Eurofondy na diaľnice nám stopli. Ohrozené sú aj peniaze na ďalšie operačné programy, napríklad na životné prostredie.(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. Slovensko obmedzuje počet firiem, ktoré sa môžu uchádzať o lukratívne štátne zákazky. Tvrdia to úradníci z Bruselu.

Vyplýva to z komunikácie medzi Európskou komisiou a ministerstvom dopravy. Médiá na ňu upozornilo KDH.

Euroúradníci odhalili, že štát pri nákupoch stanovoval nielen štandardnú lehotu, dokedy môžu firmy v tendroch predložiť ponuky, ale aj ďalšiu neštandardnú lehotu.

Určoval totiž aj termíny, dokedy si môžu podnikatelia pýtať podrobné podmienky súťaže, teda súťažné podklady.

Druhú, kratšiu lehotu si však nemuseli všetky firmy všimnúť, alebo o nej ani nevedeli, a tak sa nestihli do súťaže zapojiť.

„Je to dostatočný dôvod na pozastavenie platieb z operačného programu Doprava,“ tvrdí v korešpondencii Európska komisia.

Problémy sú aj inde?

Rezort dopravy má teraz spätne vyhľadávať, kedy a v ktorom tendri štát obmedzil lehoty.

„Výsledky tejto analýzy budú známe po ich odsúhlasení Európskou komisiou,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Dodal, že chyby, ktoré Komisia našla, sa týkajú projektov z rokov 2007 až 2011.

Euroúradníci sľúbili, že podrobnejšie odpovedia dnes.

Brusel
Čo nám vyčíta
  • Keď štát vyhlási súťaž, štandardne určuje lehotu, dokedy môžu firmy predkladať ponuky. U nás však dá lehotu aj na to, dokedy môžu žiadať podmienky súťaže. Týkať sa to môže až 7 operačných programov. Na roky 2007 až 2013 máme 11 programov, má sa cez ne preplatiť 11 miliárd eur.
  • V tendroch na modernizáciu železničných tratí za 500 miliónov eur vidí Brusel možný kartel.
  • Vysokú chybovosť pri čerpaní eurofondov na dopravu.

V listoch však pripomínajú, že pre podobné obmedzovanie súťaží už vyškrtali eurofondy v iných krajinách.

Hoci na ministerstve dopravy našla Komisia najvážnejšie problémy s lehotami, štát podľa korešpondencie z Bruselu stanovil lehoty pre žiadanie súťažných podkladov v piatich až siedmich operačných programoch.

V ktorých, sme sa pýtali podpredsedu vlády pre eurofondy Ľubomíra Vážneho aj niekoľkých ministerstiev.

Odpoveď zaslali tri z nich. Rezort pôdohospodárstva vraví, že sa ho problém netýka. Ministerstvo práce tvrdí, že sa nemôže vyjadrovať, lebo správa o audite eurofondov nie je určená pre verejnosť.

Na ministerstve životného prostredia priznali, že stanovovali lehoty na vyžiadanie súťažných podkladov.

„So zistením audítorov Európskej komisie nesúhlasíme. Nemajú oporu v platnej legislatíve,“ povedal jeho hovorca Maroš Stano.

Je to proti eurosmerniciam

„Stanovovanie striktnej a krátkej lehoty na poskytnutie súťažných podkladov je v rozpore s európskym právom,“ hovorí Andrej Leontiev z advokátskej kancelárie Taylorwessing e/n/w/c advokáti.

Eurodirektívy podľa neho hovoria, že súťažné podklady majú byť prístupné každému uchádzačovi v elektronickej forme, alebo sa automaticky posielajú do šiestich dní všetkým, ktorí prejavili záujem súťažiť.

Platí však, že túto žiadosť treba obstarávateľovi zaslať v dostatočnom predstihu pred predkladaním ponúk.

V bežnej praxi sa určuje len termín predkladania ponúk a nie aj lehota na žiadosť o podmienky, súhlasí Peter Kunder z Aliancie Fair­ play.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 875
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 652
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 548
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 138
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 814
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 635
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 512
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 312
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 468
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 439

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan nasadil v závere skvelý šprint a dosiahol prvé víťazstvo v roku

Slovák vyhral druhú klasiku sezóny. Na Kuurne - Brusel - Kuurne uspel v šprinte päťčlenného úniku.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

EKONOMIKA

Osem zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Ľudí čaká viac dokladovania a prísnejšie posudzovanie.

KOMENTÁRE

Drop sa vracia. Domov, na Slovensko

Je to jeden z najzvláštnejších vtákov.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop