SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky
MÉDIÁ

Návrat Fica priniesol viac štátnej reklamy Vive, TA3 a Pravde, najviac stratila Markíza

Transparency International sa pozrelo na to, ako reklama štátu v médiách závisí od výsledku volieb.

(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Rádio Viva, televízia TA3 a denník Pravda - to sú médiá, ktoré si po nástupe druhej vlády Roberta Fica najviac polepšili.

Naopak, najviac stratila televízia Markíza, denník SME a vydavatelia Plus 1 deň a Plus sedem dní.

Vyplýva to z analýzy slovenskej pobočky Transparency International.

Neziskovka sa pozrela, kde míňajú peniaze na reklamu ministerstvá, ich organizácie a sedem veľkých štátnych firiem:

  • TIPOS,
  • Železnice SR,
  • Letisko M.R.Štefánika,
  • Slovenská pošta,
  • Všeobecná zdravotná poisťovňa,
  • JAVYS
  • Lesy

Viva si polepšila takmer trojnásobne

Porovnávala obdobie od januára 2009 po marec 2013. "Teda tak, aby sme obsiahli obdobie pred a po dvoch posledných voľbách, kde sa orientácia vlád zakaždým menila – v roku 2010 zľava doprava a v roku 2012 späť doľava," píše šéf Transparency Gabriel Šípoš.

A ako porovnanie dopadlo?

Zdroj: Transparency International Slovakia z dát TNS Slovakia

"Ľavicovú Pravdu podľa pozorovateľov vlastní biznis pozadie Smeru. Vlastník TA3 Kmotrík má viaceré spoločné záujmy s vládou, a navyše je jeho televízia dlhodobo známa tým, že preferuje reklamné peniaze pred etikou a nezávislosťou jej spravodajstva. Predseda parlamentu Paška TA3 propagoval aj v reklame. Viva má spravodajstvo len ako doplnok zábavy, ale tiež v nich cítiť provládne farby," píše Šípoš.

Najväčšie straty zas utrpeli médiá, ktoré sú podľa Šípoša viac naklonené Radičovej ako Ficovi - TV Markíza, SME, Pluska a Plus 7 dní.

Preferovala aj Radičová

Pri širšom porovnaní - po nástupe Radičovej a po nástupe Fica II. vidno, že aj Radičovej vláda preferovala médiá, ktoré jej boli bližšie. "Hoci efekt politizácie inzercie za nej vyzerá slabší," dodáva Šípoš.

Zdroj: Transparency International Slovakia z dát TNS Slovakia

Najmä eurofondy

Štát podľa analýzy Transparency platí reklamu najmä z eurofondov.

"Kmotríkova firma C.E.N., držiteľ licencie pre TA3, uzavrel od roku 2011 aspoň 30 zmlúv so štátom a jeho organizáciami za 1,3 milióna eur. Z toho 90 percent tejto sumy zadal štát až po nástupe druhej vlády Roberta Fica a viac ako dve tretiny boli hradené z eurofondov," píše Šípoš.

Vlani si od TA3 nakúpilo reklamu napríklad ministerstvo pôdohospodárstva. Za dokumenty na podporu jedenia rýb zaplatilo 684-tisíc eur.

Ďalších 170-tisíc zaplatilo TA3 Ústredie práce za reklamu aktivít Európskeho sociálneho fondu. "Celkovo viac ako polovica celého objemu reklamy štátu v prvom štvrťroku tohto roka šla do TA3," píše Šípoš.

Na druhom mieste bolo Fun rádio, tretia Pravda.

Podobne z eurofondov bola podľa Transparency hradená kampaň Centra vedecko-technických informácií z tohto januára.

Za 8400 eur mala Pravda v piatich článkoch "objektívnym, analytickým a zrozumiteľným spôsobom predstaviť problematiku podpory ochrany duševného vlastníctva a transferu technológií v základných tézach a praktických príkladoch s dôrazom na ich realizáciu v podmienkach Slovenskej republiky za podpory inštitúcií Európskej únie."

Podobnú reklamu si zaplatilo aj v rádiu Viva, ktorá tak získala 59 tisíc eur.

"Z týchto príkladov jednak vidno, ako "užitočne" sa míňajú eurofondy, a tiež to, akú voľnosť majú pri tomto type inzercie úradníci rozhodovať, od koho danú inzerciu nakúpia," píše Šípoš.

Politizácia inzercie v médiách môže podľa neho viesť k dvom typom reakcií:

  • buď to novinári spočítajú vláde v ešte tvrdšej kritike
  • alebo budú majitelia tlačiť na zmäkčenie spravodajstva s nádejou na nejaké vládne peniaze.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  2. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  3. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  5. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  6. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  7. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  8. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  9. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  10. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 338
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 855
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 381
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 12 460
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 182
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 844
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 476
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 326
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 138
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 002
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Dáta, grafy, mapy, štatistiky

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 241-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 361 obetí. Na Slovensku sa skončilo celoplošné testovanie, platia nové opatrenia.

12 h

Bratislava a Kežmarok sú nakoniec zelené.

22m
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ďalší testovací „úspech“

Peter Tkačenko

Matovič potrebuje ostatných rovnako ako oni jeho.

1 h

Neprehliadnite tiež

Za vysokými stratami nie je len pandémia, ale aj ťažkosti s programom výroby nového širokotrupého lietadla 777X.

Za vysokými stratami nie je len pandémia, ale aj ťažkosti s programom výroby nového širokotrupého lietadla 777X.

2 h
Nemecký minister hospodárstva Peter Altmaier predstavil aktuálnu prognózu vývoja nemeckej ekonomiky.

Prognózu upravila v dôsledku pokračujúcej pandémie.

2 h

V minulosti elektronické známky väčšmi nakupovali zahraniční vodiči.

2 h
Bochemik a zakladateľ firmy MultiplexDX Pavol Čekan.

Spoluprácu MultiplexDX so Slovinskom sprostredkovala slovenská vláda.

3 h