MÉDIÁ

Návrat Fica priniesol viac štátnej reklamy Vive, TA3 a Pravde, najviac stratila Markíza

Transparency International sa pozrelo na to, ako reklama štátu v médiách závisí od výsledku volieb.

(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Rádio Viva, televízia TA3 a denník Pravda - to sú médiá, ktoré si po nástupe druhej vlády Roberta Fica najviac polepšili.

Naopak, najviac stratila televízia Markíza, denník SME a vydavatelia Plus 1 deň a Plus sedem dní.

Vyplýva to z analýzy slovenskej pobočky Transparency International.

Neziskovka sa pozrela, kde míňajú peniaze na reklamu ministerstvá, ich organizácie a sedem veľkých štátnych firiem:

  • TIPOS,
  • Železnice SR,
  • Letisko M.R.Štefánika,
  • Slovenská pošta,
  • Všeobecná zdravotná poisťovňa,
  • JAVYS
  • Lesy

Viva si polepšila takmer trojnásobne

Porovnávala obdobie od januára 2009 po marec 2013. "Teda tak, aby sme obsiahli obdobie pred a po dvoch posledných voľbách, kde sa orientácia vlád zakaždým menila – v roku 2010 zľava doprava a v roku 2012 späť doľava," píše šéf Transparency Gabriel Šípoš.

A ako porovnanie dopadlo?

Zdroj: Transparency International Slovakia z dát TNS Slovakia

"Ľavicovú Pravdu podľa pozorovateľov vlastní biznis pozadie Smeru. Vlastník TA3 Kmotrík má viaceré spoločné záujmy s vládou, a navyše je jeho televízia dlhodobo známa tým, že preferuje reklamné peniaze pred etikou a nezávislosťou jej spravodajstva. Predseda parlamentu Paška TA3 propagoval aj v reklame. Viva má spravodajstvo len ako doplnok zábavy, ale tiež v nich cítiť provládne farby," píše Šípoš.

Najväčšie straty zas utrpeli médiá, ktoré sú podľa Šípoša viac naklonené Radičovej ako Ficovi - TV Markíza, SME, Pluska a Plus 7 dní.

Preferovala aj Radičová

Pri širšom porovnaní - po nástupe Radičovej a po nástupe Fica II. vidno, že aj Radičovej vláda preferovala médiá, ktoré jej boli bližšie. "Hoci efekt politizácie inzercie za nej vyzerá slabší," dodáva Šípoš.

Zdroj: Transparency International Slovakia z dát TNS Slovakia

Najmä eurofondy

Štát podľa analýzy Transparency platí reklamu najmä z eurofondov.

"Kmotríkova firma C.E.N., držiteľ licencie pre TA3, uzavrel od roku 2011 aspoň 30 zmlúv so štátom a jeho organizáciami za 1,3 milióna eur. Z toho 90 percent tejto sumy zadal štát až po nástupe druhej vlády Roberta Fica a viac ako dve tretiny boli hradené z eurofondov," píše Šípoš.

Vlani si od TA3 nakúpilo reklamu napríklad ministerstvo pôdohospodárstva. Za dokumenty na podporu jedenia rýb zaplatilo 684-tisíc eur.

Ďalších 170-tisíc zaplatilo TA3 Ústredie práce za reklamu aktivít Európskeho sociálneho fondu. "Celkovo viac ako polovica celého objemu reklamy štátu v prvom štvrťroku tohto roka šla do TA3," píše Šípoš.

Na druhom mieste bolo Fun rádio, tretia Pravda.

Podobne z eurofondov bola podľa Transparency hradená kampaň Centra vedecko-technických informácií z tohto januára.

Za 8400 eur mala Pravda v piatich článkoch "objektívnym, analytickým a zrozumiteľným spôsobom predstaviť problematiku podpory ochrany duševného vlastníctva a transferu technológií v základných tézach a praktických príkladoch s dôrazom na ich realizáciu v podmienkach Slovenskej republiky za podpory inštitúcií Európskej únie."

Podobnú reklamu si zaplatilo aj v rádiu Viva, ktorá tak získala 59 tisíc eur.

"Z týchto príkladov jednak vidno, ako "užitočne" sa míňajú eurofondy, a tiež to, akú voľnosť majú pri tomto type inzercie úradníci rozhodovať, od koho danú inzerciu nakúpia," píše Šípoš.

Politizácia inzercie v médiách môže podľa neho viesť k dvom typom reakcií:

  • buď to novinári spočítajú vláde v ešte tvrdšej kritike
  • alebo budú majitelia tlačiť na zmäkčenie spravodajstva s nádejou na nejaké vládne peniaze.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  4. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  5. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  6. Kam do tepla v januári?
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  8. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 14 327
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 888
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 779
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 984
  5. Kam do tepla v januári? 2 511
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 394
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 352
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 252
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 310
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 089

Téma: Dáta, grafy, mapy, štatistiky


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.

DOMOV

Dobré ráno: Kto je to Štefan Harabin v roku 2018?

Konšpirácie už nestačia, Harabina chcú za prezidenta

KOMENTÁRE

Profesionálni kresťania objavili novú diskrimináciu

Úrady si účtujú poplatok za akýsi administratívny úkon.

Neprehliadnite tiež

Spoločnosť Apple investuje do ekonomiky USA stovky miliárd dolárov

Firma Apple chce do USA premiestniť časť z hotovosti, ktorú má v zahraničí.

Ekonomika USA do začiatku roka 2018 dynamicky rástla

Rast miezd a cien bol v USA mierny a situácia na trhu práce bola napätá.

PSD2: Bez zvolenia banky nič neprevedú

Históriu transakcií uvidia tretie strany aj bez autorizácie klienta.

PSD2: Treba ustrážiť, komu dávate súhlas a na čo

Osobné údaje klientov budú môcť noví hráči speňažiť, napríklad podľa histórie transakcií môžu lepšie cieliť reklamu.

Vďaka PSD2 vzniknú k účtom lepšie aplikácie

Európska smernica: cez nové aplikácie budete môcť obsluhovať účty vo viacerých bankách naraz