MÉDIÁ

Návrat Fica priniesol viac štátnej reklamy Vive, TA3 a Pravde, najviac stratila Markíza

Transparency International sa pozrelo na to, ako reklama štátu v médiách závisí od výsledku volieb.

(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Rádio Viva, televízia TA3 a denník Pravda - to sú médiá, ktoré si po nástupe druhej vlády Roberta Fica najviac polepšili.

Naopak, najviac stratila televízia Markíza, denník SME a vydavatelia Plus 1 deň a Plus sedem dní.

Vyplýva to z analýzy slovenskej pobočky Transparency International.

Neziskovka sa pozrela, kde míňajú peniaze na reklamu ministerstvá, ich organizácie a sedem veľkých štátnych firiem:

  • TIPOS,
  • Železnice SR,
  • Letisko M.R.Štefánika,
  • Slovenská pošta,
  • Všeobecná zdravotná poisťovňa,
  • JAVYS
  • Lesy

Viva si polepšila takmer trojnásobne

Porovnávala obdobie od januára 2009 po marec 2013. "Teda tak, aby sme obsiahli obdobie pred a po dvoch posledných voľbách, kde sa orientácia vlád zakaždým menila – v roku 2010 zľava doprava a v roku 2012 späť doľava," píše šéf Transparency Gabriel Šípoš.

A ako porovnanie dopadlo?

Zdroj: Transparency International Slovakia z dát TNS Slovakia

"Ľavicovú Pravdu podľa pozorovateľov vlastní biznis pozadie Smeru. Vlastník TA3 Kmotrík má viaceré spoločné záujmy s vládou, a navyše je jeho televízia dlhodobo známa tým, že preferuje reklamné peniaze pred etikou a nezávislosťou jej spravodajstva. Predseda parlamentu Paška TA3 propagoval aj v reklame. Viva má spravodajstvo len ako doplnok zábavy, ale tiež v nich cítiť provládne farby," píše Šípoš.

Najväčšie straty zas utrpeli médiá, ktoré sú podľa Šípoša viac naklonené Radičovej ako Ficovi - TV Markíza, SME, Pluska a Plus 7 dní.

Preferovala aj Radičová

Pri širšom porovnaní - po nástupe Radičovej a po nástupe Fica II. vidno, že aj Radičovej vláda preferovala médiá, ktoré jej boli bližšie. "Hoci efekt politizácie inzercie za nej vyzerá slabší," dodáva Šípoš.

Zdroj: Transparency International Slovakia z dát TNS Slovakia

Najmä eurofondy

Štát podľa analýzy Transparency platí reklamu najmä z eurofondov.

"Kmotríkova firma C.E.N., držiteľ licencie pre TA3, uzavrel od roku 2011 aspoň 30 zmlúv so štátom a jeho organizáciami za 1,3 milióna eur. Z toho 90 percent tejto sumy zadal štát až po nástupe druhej vlády Roberta Fica a viac ako dve tretiny boli hradené z eurofondov," píše Šípoš.

Vlani si od TA3 nakúpilo reklamu napríklad ministerstvo pôdohospodárstva. Za dokumenty na podporu jedenia rýb zaplatilo 684-tisíc eur.

Ďalších 170-tisíc zaplatilo TA3 Ústredie práce za reklamu aktivít Európskeho sociálneho fondu. "Celkovo viac ako polovica celého objemu reklamy štátu v prvom štvrťroku tohto roka šla do TA3," píše Šípoš.

Na druhom mieste bolo Fun rádio, tretia Pravda.

Podobne z eurofondov bola podľa Transparency hradená kampaň Centra vedecko-technických informácií z tohto januára.

Za 8400 eur mala Pravda v piatich článkoch "objektívnym, analytickým a zrozumiteľným spôsobom predstaviť problematiku podpory ochrany duševného vlastníctva a transferu technológií v základných tézach a praktických príkladoch s dôrazom na ich realizáciu v podmienkach Slovenskej republiky za podpory inštitúcií Európskej únie."

Podobnú reklamu si zaplatilo aj v rádiu Viva, ktorá tak získala 59 tisíc eur.

"Z týchto príkladov jednak vidno, ako "užitočne" sa míňajú eurofondy, a tiež to, akú voľnosť majú pri tomto type inzercie úradníci rozhodovať, od koho danú inzerciu nakúpia," píše Šípoš.

Politizácia inzercie v médiách môže podľa neho viesť k dvom typom reakcií:

  • buď to novinári spočítajú vláde v ešte tvrdšej kritike
  • alebo budú majitelia tlačiť na zmäkčenie spravodajstva s nádejou na nejaké vládne peniaze.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 624
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 254
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 394
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 392
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 862
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 572
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 481
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 137
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 057
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 464

Téma: Dáta, grafy, mapy, štatistiky


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

KOŠICE KORZÁR

Vincent Lukáč nesúhlasí s vyvesením jeho dresu v Steel Aréne

Vedenie rozhodnutie prekvapilo.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop