BRATISLAVA. O približne 140 miliónov eur môže prísť podľa vicepremiéra pre eurofondy Ľubomíra Vážneho slovenský rozpočet pre zákazky, ktoré rozdeľovali Železnice Slovenskej republiky (ŽSR).
Ide napríklad o obnovu koľají medzi Novým Mestom nad Váhom a Zlatovcami tak, aby po nich mohli vlaky jazdiť 160kilometrovou rýchlosťou.
„Problém súvisí s vyšetrovaním Európskeho úradu pre boj proti podvodom (OLAF). Prešetrujú, či nedošlo ku kartelovým dohodám,“ povedal v utorok Vážny o ohrozených peniazoch.
Nemusí to byť koniec
Náklady na úsek Nové Mesto – Zlatovce sú vyše 260 miliónov eur, pričom to nie je jediná slovenská železničná stavba, ktorú európsky úrad na boj s podvodmi vyšetruje.
Hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa povedal, že vyšetrujú aj modernizáciu trate od Žiliny po Krásno nad Kysucou a výstavbu zriaďovacej stanice Žilina-Teplička,“ povedal.
Na otázku, či môžeme prísť aj o viac ako 140 miliónov eur, neodpovedal.
Nové Mesto – Zlatovce
- Cena: 264 mil. eur
- Zhotoviteľ: konzorcium pod vedením OHL ŽS
Žilina – Krásno nad Kysucou
- Cena: 154 mil. eur
- Zhotoviteľ: konzorcium pod vedením Doprastavu
Stanica Žilina Teplička
- Cena: 123 mil. eur
- Zhotoviteľ: konzorcium pod vedením Eurovia
Zlatovce – Trenčianska Teplá
- Cena: 244 mil. eur
- Víťaz: konzorcium pod vedením TSS Grade
Sumárne sa náklady na tieto tri projekty pohybujú okolo 500 miliónov eur. Väčšina týchto tendrov prebiehala v čase, keď bol Vážny ministrom dopravy.
Sporný je aj tender za 240 miliónov eur o modernizáciu trate medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou.
Ten priklepli ŽSR druhému najlacnejšiemu – TSS Grade. Po podpise zmluvy Úrad pre verejné obstarávanie rozhodol, že najlacnejšiu ponuku od firmy Skanska vyradili z tendra neprávom.
Prefinancovanie stavby je tak ohrozené. O jeho prísľub štát ešte Brusel nepožiadal.
O ničom nevedia
„Vyšetrovanie pokračuje, v tomto štádiu ho OLAF nebude komentovať,“ povedal Pavel Bořkovec z úradu.
V tendroch sa ako víťazi ukazujú firmy ako OHL, Doprastav, Skanska či Váhostav.
„V našej spoločnosti neevidujeme žiadne takéto informácie ani obvinenia či vyšetrovanie,“ reagoval Rastislav Paďha z Váhostavu.
Rovnaké ohlasy prišli neoficiálne z OHL či zo Skansky s dôvetkom, že kontroly robil OLAF len na železniciach.
Železnice pritom vyšetruje OLAF už vyše roka.
Zachraňujú 650 miliónov
Vláda v utorok hovorila aj o 650 miliónoch eur, ktoré Slovensku môžu v eurofondoch prepadnúť. Vážny tvrdí, že projekty asi za 350 miliónov eur sa už podarilo urýchliť.
Odborník na eurofondy Ján Rudolf si myslí, že vláda bude rada, ak zachráni aj 100 miliónov eur. Ak totiž chce meniť plány na použitie peňazí, musí to stihnúť odobriť Brusel.
Predĺženie termínov na čerpanie považuje Rudolf za nemožné. Takúto možnosť Slovensku a Rumunsku otvoril summit lídrov Únie, na ktorom dostala Európska komisia pokyn hľadať spôsob, ako pomôcť s čerpaním tejto dvojici.