SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Pre železničné projekty z Vážneho čias môžeme prísť o peniaze

Rovnaký problém ako eurofondy, ktoré nestíhame čerpať, môžu byť tie, ktoré chceme míňať cez sporné tendre.

Brusel prepláca až 85 percent nákladov na modernizáciu koľajníc. Štát o tieto peniaze môže prísť.Brusel prepláca až 85 percent nákladov na modernizáciu koľajníc. Štát o tieto peniaze môže prísť. (Zdroj: Ilustračné - SITA)

BRATISLAVA. O približne 140 miliónov eur môže prísť podľa vicepremiéra pre eurofondy Ľubomíra Vážneho slovenský rozpočet pre zákazky, ktoré rozdeľovali Železnice Slovenskej republiky (ŽSR).

Ide napríklad o obnovu koľají medzi Novým Mestom nad Váhom a Zlatovcami tak, aby po nich mohli vlaky jazdiť 160­kilometrovou rýchlosťou.

„Problém súvisí s vyšetrovaním Európskeho úradu pre boj proti podvodom (OLAF). Prešetrujú, či nedošlo ku kartelovým dohodám,“ povedal v utorok Vážny o ohrozených peniazoch.

Nemusí to byť koniec

Náklady na úsek Nové Mesto – Zlatovce sú vyše 260 miliónov eur, pričom to nie je jediná slovenská železničná stavba, ktorú európsky úrad na boj s podvodmi vyšetruje.

Hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa povedal, že vyšetrujú aj modernizáciu trate od Žiliny po Krásno nad Kysucou a výstavbu zriaďovacej stanice Žilina-Teplička,“ povedal.

Na otázku, či môžeme prísť aj o viac ako 140 miliónov eur, neodpovedal.

Ohrozené
Eurofondy na lepšie koľaje

Nové Mesto – Zlatovce

  • Cena: 264 mil. eur
  • Zhotoviteľ: konzorcium pod vedením OHL ŽS

Žilina – Krásno nad Kysucou

  • Cena: 154 mil. eur
  • Zhotoviteľ: konzorcium pod vedením Doprastavu

Stanica Žilina Teplička

  • Cena: 123 mil. eur
  • Zhotoviteľ: konzorcium pod vedením Eurovia

Zlatovce – Trenčianska Teplá

  • Cena: 244 mil. eur
  • Víťaz: konzorcium pod vedením TSS Grade

Sumárne sa náklady na tieto tri projekty pohybujú okolo 500 miliónov eur. Väčšina týchto tendrov prebiehala v čase, keď bol Vážny ministrom dopravy.

Sporný je aj tender za 240 miliónov eur o modernizáciu trate medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou.

Ten priklepli ŽSR druhému najlacnejšiemu – TSS Grade. Po podpise zmluvy Úrad pre verejné obstarávanie rozhodol, že najlacnejšiu ponuku od firmy Skanska vyradili z tendra neprávom.

Prefinancovanie stavby je tak ohrozené. O jeho prísľub štát ešte Brusel nepožiadal.

O ničom nevedia

„Vyšetrovanie pokračuje, v tomto štádiu ho OLAF nebude komentovať,“ povedal Pavel Bořkovec z úradu.

V tendroch sa ako víťazi ukazujú firmy ako OHL, Doprastav, Skanska či Váhostav.

„V našej spoločnosti neevidujeme žiadne takéto informácie ani obvinenia či vyšetrovanie,“ reagoval Rastislav Paďha z Váhostavu.

Rovnaké ohlasy prišli neoficiálne z OHL či zo Skansky s dôvetkom, že kontroly robil OLAF len na železniciach.

Železnice pritom vyšetruje OLAF už vyše roka.

Zachraňujú 650 miliónov

Vláda v utorok hovorila aj o 650 miliónoch eur, ktoré Slovensku môžu v eurofondoch prepadnúť. Vážny tvrdí, že projekty asi za 350 miliónov eur sa už podarilo urýchliť.

Odborník na eurofondy Ján Rudolf si myslí, že vláda bude rada, ak zachráni aj 100 miliónov eur. Ak totiž chce meniť plány na použitie peňazí, musí to stihnúť odobriť Brusel.

Predĺženie termínov na čerpanie považuje Rudolf za nemožné. Takúto možnosť Slovensku a Rumunsku otvoril summit lídrov Únie, na ktorom dostala Európska komisia pokyn hľadať spôsob, ako pomôcť s čerpaním tejto dvojici.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  2. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  3. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  4. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  5. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Budovanie zelenej značky
  8. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  9. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  10. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 21 271
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 21 078
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 527
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 753
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 356
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 097
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 493
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 393
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 7 289
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 229
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia

Objem predaja šampanského klesol v roku 2020 približne o 18 %.

42m
American Express.

Z pohľadu tržieb však firma prekonala očakávania.

55m
Vakcína od Johnson & Johnson.

Dôvodom oslabenia zisku vo štvrtom kvartáli 2020 boli vyššie výdavky na výskum.

4 h
Podpredseda Európskej komisie (EK) pre medziinštitucionálne vzťahy a strategický výhľad Maroš Šefčovič počas vyhlásenia o Európskej aliancii pre batérie (EBA) v sídle Európskej komisie 26. januára 2021 v Bruseli.

Štátnu pomoc poskytne dvanásť členov únie vrátane Slovenska.

5 h