BRATISLAVA. Vlani sa zo Slovenska vyviezol tovar v celkovej hodnote 62,8 miliardy eur.
Potvrdilo sa pritom, že slovenský export je výrazne koncentrovaný na niekoľko málo odvetví.
Sú nimi predovšetkým autá, televízory a ropné oleje, ktoré majú na slovenskom vývoze až takmer 30-percentný podiel. Vyplýva to z analýzy Poštovej banky.
Export automobilov vlani dosiahol hodnotu 10,3 miliardy eur a tvoril tak z celkového vývozu takmer šestinu. Záujem o ne vlani prejavili najmä Nemci, Francúzi, Číňania a Briti.
V roku 2011 na čele najvýznamnejších odberateľov zo Slovenska pochádzajúcich automobilov bola po prvýkrát v histórii Čína. Vlani to však bolo už Nemecko a predstihlo ju na druhom mieste aj Francúzsko.
Vedú Nemecko a Česko
Približne dvanástinu nášho exportu tvoria výrobcovia televízorov a monitorov.
Vlani sa zo Slovenska vyviezli obrazovky v celkovej hodnote 5,1 miliardy eur, export smeroval najmä do Nemecka, Veľkej Británie a Poľska.
Tri najvýznamnejšie slovenské exportné položky aj vlani uzatvárali spracované ropné oleje, ktoré sa vyviezli v hodnote 2,9 miliardy eur a po ktorých je dopyt najmä v susedných krajinách.
Koncentrácia slovenského exportu je zjavná aj z teritoriálneho hľadiska.
Dlhodobo platí, že najväčšia časť vývozu smeruje do krajín Európskej únie, vlani to bolo 83,8 %. Ide predovšetkým o nemecký (21,3 %) a český (14,1 %) trh.
Na Rusko sa doťahuje Čína
Z krajín mimo Únie si najvyšší podiel na slovenskom exporte drží Ruská federácia (4,2 %), na ktorú sa ale postupne doťahuje Čína.
"Čína sa v rebríčku našich najvýznamnejších obchodných partnerov šplhá čoraz vyššie. Zatiaľ čo v roku 2007 bol podiel Číny na slovenskom vývoze len 0,8 %, vlani to bolo už 2,1 %. Za týmto nárastom podielu Číny na našom exporte treba hľadať predovšetkým vývoz osobných automobilov," vysvetľuje analytička Poštovej banky Eva Sadovská.
Kým totiž v roku 2007 do Číny smerovalo len 2,8 % zo Slovenska vyvezených automobilov, v roku 2012 to bola už viac ako desatina.
Práve Čína pritom podľa Sadovskej predstavuje vzhľadom na svoju obrovskú spotrebiteľskú základňu a rýchlo sa rozvíjajúcu ekonomiku veľkú príležitosť aj pre ďalších slovenských exportérov.